Dr. Mobius Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Heisann folkens! Nå beveger jeg meg inn på et tema jeg ikke har erfaring med i det hele tatt. Saken har seg slik at jeg har fått tak i en rør-sub. Jeg har tenkt å bruke den i bilen for å jevne ut lyden litt. Jeg har en CD-spiller og 4 høyttalere foran, og 2 bak. Jeg har ingen forsterker. Hvordan kan jeg da lettest koble suben på spillern? Kontaktene på spillern er til vanlige phonoplugger (hvit/rød). De på suben er til vanlig høyttalerkabel. Kan jeg koble suben inn i "sukkerbiten" bak spillern, eller må jeg ha en forsterker koblet på phono? Her er jeg virkelig helt blank, og dere må gjerne le av min uvitenhet Mvh Trond Endret 8. september 2006 av T-Solberg Lenke til kommentar
Defus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 I might be going out on a limb here.. Hvis jeg ikke tar helt feil er det en aktiv sub du har kjøpt deg. Det vil si at det er en innebygd forsterker enn eller annen plass i det "røret". Normalt ville forsterkere bruke den røde og kvite phono utgangen, men noen aktive subber bruker høytalere kablene som kommer ut fra spilleren som tilkoblingsmetode. Skulle dette være tilfelle kunne du jo ta frem sukkerbittene i bagasjerommet å hente signalet fra høtalerene bak. Men tror det beste ville ha vært om du hadde latt være med lyd i bakhøytalerene å bruke høytalere ledningene til å gi lyd i "røret". Men har ikke erfaring med aktive subber, så du får se om andre svarer Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Om den er aktiv er det også terminalef for tilkobling av remote, strøm og jord til den innebygde forsterkeren, Er det ikke det så er den passiv og du trenger ekstern forsterker. Strømkabler, sikring og koblingsmateriell trenger du uansett. Hva slags merke er det? Link? Lest manualen? Bare fyr løs, det finnes ikke dumme, spørsmål bare dumme svar Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Det er en biltema-sub. Aner ikke effekt eller noe. Fikk den for en hundrelapp, så jeg tenkte ikke mye på det Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Hehe Greit nok, men ser du andre terminaler enn de for høyttalerkabler? Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Nei, det er kun de. Lenke til kommentar
Humbug Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Kan se ut som du kommer til å trenge en forsterker på den da. Biltema har en 650 jeg vet funker helt greit men så må du også trekke strømkabel fra motorrommet til bagasjerommet, kjøpe kablene (ca 200 spenn med alt du trenger) og fikse jording på chassiset Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Jeg har en gammel 250 watts forsterker liggende et sted, men jeg tror den er kaputt. Sikringen går hele tiden når jeg kobler på strøm. Hvis jeg må bruke masse penger for å få den koblet på så vet jeg ikke om jeg orker å stri med det. Takker for alle svar og private meldinger. Jeg har faktisk blitt litt klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå