Akidon Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Noen som vet hvor mye glass tåler? Hvor mye tåler det for eksempel i forhold til stål. Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hva mener du med tåler? Prøv å presiser spørsmålet ditt litt nøyere Lenke til kommentar
fompa Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Glass ermye hardere en stål, det er bygd opp på en annen måte man kan bøye en stålplate lett, ikke ettklatt, MYE sprøere vil jeg tro. Ikke spør meg så mye, bare det jeg veit Lenke til kommentar
reds Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det kommer vel an på hvilke krefter som glasset/stålet blir utsatt for! Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Hørt om skuddsikkert_glass noen gang? Endret 8. september 2006 av kt600 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Plexi-glass. Tenker trådstarter på støt, elastisitet, varme eller kulde? Endret 8. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) OK... Plexiglass er vell en slags plast. Tenker på vanlig herdet glass. La oss si at det er 5 cm tykt glass og 5 cm tykt stål. Vi former disse som en kule på las oss si 1 m i diameter. Hvilke av disse objektene tåler størst trykk? Endret 9. september 2006 av Aqidon Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Finnes vel mange typer glass, du må spesifisere nærmere. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 OK... Plexiglass er vell en slags plast. Tenker på vanlig herdet glass. La oss si at det er 5 cm tykt glass og 5 cm tykt stål. Vi former disse som en kule på las oss si 1 m i diameter. Hvilke av disse objektene tåler størst trykk? 6830398[/snapback] Det er jo satans mye trykk som skal til da, da. Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Enkelte glass tåler mye, andre mindre. Finnes jo masse forskjellig. Men tror nok stål skal tåle litt mere. Endret 9. september 2006 av Leptox Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Herregud kan jo ikke så mye om glass... Men det mest solide glasset vs det mest solide stålet da. Men takk for svarene uansett. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Finnes vel mange typer glass, du må spesifisere nærmere. 6830819[/snapback] Og utrolig mange typer stål. Noen er og formfasteog knekkes lett, andre er seige men mister formen lett. Glass finnes også i mange varianter med spesielle egenskaper. Og hva som er stekest er avhengig av mot hva. Er det snakk om presskrefter eller strekkkrefter. Er det snakk om spesielle profiler? Er det snakk om styrke mot syrer? Er det snakk om plater og trykk/press fra siden? Er det snakk om rent stål og stål tilsatt andre stoffer 8somer det normale). Stål er egentlig jern. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Stål tåler i prinsippet mer press-kraft enn glass. Prøv å slå glasset og stålet med en hammer. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Ok... Men viss vi snakker konstant trykk som i havet. Hva tåler da mest. Med hammer blir det vell mer sjokkbølgene som knuser glasset. Er ikke så lett å slå igjennom en tvskjerm heller foresten. Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 men bytter du ut glass delen i tv'en med en like tykk stålplate tror jeg du vil ha problemer med og slå deg gjenom... Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 men bytter du ut glass delen i tv'en med en like tykk stålplate tror jeg du vil ha problemer med og slå deg gjenom... 6834598[/snapback] word... Lenke til kommentar
EDB Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Ganske rart spørsmål, med tanke på at det ikke er gitt i noen sammenheng. Uten en sammenheng er det jo noe vanskelig å gi ett svar. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Vet det er litt rart. Men jeg får det bare ikke ut av huet. La meg omformulere litt. Finnes de noen plasser det kan lønne seg å bruke glass fremfor metall? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Vet det er litt rart. Men jeg får det bare ikke ut av huet. La meg omformulere litt. Finnes de noen plasser det kan lønne seg å bruke glass fremfor metall? 6834708[/snapback] - Kjemi- Vinduer ( ) - Andre gjennomsiktige ting (lyspærer osv.) - Isolatorer (helst keramikk, men glass er temmelig likt) Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 hehe ja... Men tenkte på om det var noen plasser der man bruker glass fordi det er sterkere, med hensyn på trykk og sånt. Hvordan tåler forresten glass vær og vind? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå