Gå til innhold

Lære VB.NET på en uke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bittelitt erfaring fra VB 6.0, men har fått utallige tips om å heller programmere i VB.NET 2005, så jeg er da startet.

Hvor lang tid tar det å lære seg?

Altså, til man kan det grunnleggende?

Kan man klare det på en uke? Eller, for å vinkle det en annen vei, hvor mye er det mulig å lære seg av programmering i Visual Basic 2005 på en uke

Kan tenke meg at jeg leser rundt 25 timer i uken, kanskje litt mindre.

La oss si at jeg leser 22 timer i uken, hvor mye kan jeg lære på en uke da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, VB er gammelt og "dødt". Sats heller på .Net.

Du kan sikkert lære deg det på 1 dag... Poenget er at du vil være utrolig dårlig. Finnes mange som har jobbet med VB.Net i flere år og fortsatt er ekstremt dårlige også. De som blir gode er som regel dem som har interesse og erfaring fra tidligere. Dette varierer veldig fra menneske til menneske.

Jeg jobber som kursleder og ser at dem som har programmert VB tidligere kan ha store problemer med å komme seg over på VB.Net. Noen har hoppet over på C# og de har sagt at det var enklere fordi da blandet de ikke den nye tankegangen i .Net med det gamle de hadde lært i VB.

Jeg har holdt på med .Net siden 1.0 kom ut i 2002 og programmert hver eneste dag i diverse andre språk i over 10 år. Nå bruker jeg selvfølgelig 2.0 (siden beta 2) og jeg lærer nye ting hver eneste dag.

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Ja, VB er gammelt og "dødt". Sats heller på .Net.

Du kan sikkert lære deg det på 1 dag... Poenget er at du vil være utrolig dårlig. Finnes mange som har jobbet med VB.Net i flere år og fortsatt er ekstremt dårlige også. De som blir gode er som regel dem som har interesse og erfaring fra tidligere. Dette varierer veldig fra menneske til menneske.

Jeg jobber som kursleder og ser at dem som har programmert VB tidligere kan ha store problemer med å komme seg over på VB.Net. Noen har hoppet over på C# og de har sagt at det var enklere fordi da blandet de ikke den nye tankegangen i .Net med det gamle de hadde lært i VB.

Jeg har holdt på med .Net siden 1.0 kom ut i 2002 og programmert hver eneste dag i diverse andre språk i over 10 år. Nå bruker jeg selvfølgelig 2.0 (siden beta 2) og jeg lærer nye ting hver eneste dag.

6828293[/snapback]

Okei. Men, hvor langt kan man komme på rundt 25 timer?

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke bruke mer enn 25 timer ?

Programmer i vei, prøv nye ting :)

Les i boka jeg "tipsa" deg om på pm :)

Den er veldig enkel og lettlest, du trenger ikke å ta den fre kapittel en vet du :)

Jeg vet ikke hvor mye du lærer på 25 timer, men språket er så likt vb6 at du vil nok ikke ha store problemer. F.eks, jeg har aldrig programmert en linje klassis vb før jeg begynte på .NET. Allikevel klarer jeg fin Office macro programmering :)

Ta en kikk på boka, så vil du se at det er ikke uoverkommelig :)

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ikke bruke mer enn 25 timer ?

Programmer i vei, prøv nye ting :)

Les i boka jeg "tipsa" deg om på pm :)

Den er veldig enkel og lettlest, du trenger ikke å ta den fre kapittel en vet du :)

Jeg vet ikke hvor mye du lærer på 25 timer, men språket er så likt vb6 at du vil nok ikke ha store problemer. F.eks, jeg har aldrig programmert en linje klassis vb før jeg begynte på .NET. Allikevel klarer jeg fin Office macro programmering :)

Ta en kikk på boka, så vil du se at det er ikke uoverkommelig :)

6830094[/snapback]

Jepp, har tatt en kikk i boken, faktisk komt til side 42. Gleder meg, og ser framover til mange timer intens programmering.

Har vel egentlig fått svar på det jeg ville, så.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å gå for C++ egentlig og "windows fundamentals".

.NET er bytecode, høynivå språk.

Flott for GUI, enklere greier.

C++ gir deg mer kontroll og en enorm forståelse.

Men det tar nok mer enn 25 timer.

Og til VB.NET:

#Delegates (Viktig for å jobbe med callback funksjoner API f.eks EnumWindows)

#String manipulering.

#Diverse kontroller, Listbox, Forms, Buttons.

#Onpaint: Viktig for grafikk baserte applikasjoner, går på auto redraw.

#Sql, sett at du har interesse av dette.

Lenke til kommentar

6863840[/snapback]

Slikt kan drepe en mann, så det ville ikke jeg gjort. Skal du bare lage enkle programmer (og ikke er en nerd med behover om å være "über-haxxor" ;)), så er VB.net kjapt og enkelt å lære seg. :)

Trenger du noe annet, så lærer du det etterhvert når du trenger det. Alle må begynne et sted, og VB egner seg ypperlig til det. :)

Lenke til kommentar

6863840[/snapback]

Slikt kan drepe en mann, så det ville ikke jeg gjort. Skal du bare lage enkle programmer (og ikke er en nerd med behover om å være "über-haxxor" ;)), så er VB.net kjapt og enkelt å lære seg. :)

Trenger du noe annet, så lærer du det etterhvert når du trenger det. Alle må begynne et sted, og VB egner seg ypperlig til det. :)

6893502[/snapback]

WORDS! :w00t:

Lenke til kommentar

6863840[/snapback]

6893502[/snapback]

WORDS! :w00t:

6894818[/snapback]

Helt enig.

VB.NET er mer enn avansert nok for meg. ;)

Lenke til kommentar
Alle må begynne et sted, og VB egner seg ypperlig til det.

Hvis du aldri har planer om å lære deg noe annet...

6941717[/snapback]

Kan du legge noe til grunn for den påstanden?

6941725[/snapback]

Here we go... Ja... Rett og slett fordi VB er så syntaktisk ulikt alt annet. De fleste mest brukte språkene er C-syntaktiske.. php, perl, C++, C#... VB har innført en heeeelt egen måte å skrive ting på. Jeg synes det er latterlig, og mye av syntaksen til VB er direkte ulogisk sett fra et programmerersynspunkt.

Lenke til kommentar

Javel, så fordi man kan norsk så kan man ikke lære spansk...

You name it. Gå å programmer litt brainfuck, så kan du komme tilbake å snakke om VB.

[/usaklig]

Ser ikke det store dillemmaet her. For min del hjelper store forsjeller mellom ting til å holde de fra hverandre. Så blander jeg ikke :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Alle må begynne et sted, og VB egner seg ypperlig til det.

Hvis du aldri har planer om å lære deg noe annet...

6941717[/snapback]

Du bare hakke på VB? ;)

Disclaimer:

Det bør og må ikke diskutere programmeringsspråk med Manfred da mannen har problemer med å akseptere at andre ikke tenker like tungvindt som han.

:p

Lenke til kommentar
Disclaimer:

Det bør og må ikke diskutere programmeringsspråk med Manfred da mannen har problemer med å akseptere at andre ikke tenker like tungvindt som han.

:p

6941756[/snapback]

Da venter jeg på forklaringen på hvorfor jeg tenker tungvindt... Fordi du ikke forstår C#?

6941764[/snapback]

Jeg kan forstå C# hvis jeg må. I motsetning til enkelte andre som gir uttrykk for å ikke forstå VB fordi de ikke vil. ;)

"Tungvindt" er feil ord, og jeg ser at jeg bommet på poenget mitt. :blush:

Poenget skulle være at å diskutere programmeringsspråk med enkelte her er meningsløst da noen nekter å innse at andre har andre behov og dermed bruker andre språk enn seg selv.

Det var vel en bedre formulering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...