Tantor_ Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Satt på jobb og installerte redhat på en server. Hadde så mye annet å gjøre så installasjonen gikk, og når ting var ferdig bootet jeg og skulle logge inn.Har seff glemt bruker passord og alt her, kan jeg gjøre noe fiks for å fikse dette? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Ja, installer RH på nytt.. Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Hvis det fantes en lett måte å få tilbake passordet om du hadde glemt det, hadde vel hele poenget med passordet vært borte :???: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Lukter jeg datasnoking her? :razz: Det går an å prøve 'linux single' i Lilo. Da får du logget på som root uten passord, og kan deretter endre passordet slik at du kan starte opp på den vanlige måten. Men vær obs på at dette "trikset" ikke fungerer på alle maskiner, noen er satt opp med sikkerhet i Lilo eller Grub slik at man må oppgi passord for å gjøre slikt. Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 16:58, skrev amd_guru:Hvis det fantes en lett måte å få tilbake passordet om du hadde glemt det, hadde vel hele poenget med passordet vært borte :???: Nei. Hvis du skal sikre en maskin så bør du låse den inne... I lilo så kan en skrive ved oppstart: linux single init=/bin/bash Denne framgangsmåten kan beskyttes med et passord i /etc/lilo.conf Ellers så er det bare å starte opp i fra en diskett, og editere /etc/shadow mvh vmlinuz Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 16:35, skrev xeon:Ja, installer RH på nytt.. Ehhh, det var ikke noe særlig lurt forslag... mvh vmlinuz Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Takker for svar, det hadde seg sånn at grub var installert som bootloader. Det endte opp med at jeg reinstallerte hele dritten. Valgte lilo denne gangen. Noen som har forslag til bra newbie reading her? Spesielt angående kommando bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå