intox_neb Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Kjører et Asus P5W DH Deluxe med E6600 i et Antec P180 kabinett Første gang jeg fikk hovedkortet var det kaputt neste dag da jeg prøvde å starte maskinen Dro til butikken og fikk et nytt identisk hovedkort, fjernet plasten på northbridge og southbridge som jeg hadde glemt sist (ikke spørr , men temperaturene var likevel rett under 50C. Slo av datamaskinen imorges før jeg dro på skolen, og når jeg kom hjem i dag ville selvfølgelig ikke maskinen starte opp. Har prøvd å "cleare cmos", men ingen nytte. Jeg får "startet" maskinen, men når aldri BIOS skjermen, eller POST heter det kanskje. I tillegg er det ikke liv i DVD brenneren, den vil ikke åpne. Med tanke på at denne er koblet rett på strømforsyningen syntes jeg dette også var litt rart. Vel, før jeg returnerer mitt andre Asus P5W DH Deluxe håper jeg noen kan komme med eventuelle tips til hva eller som kan være galt. En liten bemerkning, Asus P5W DH Deluxe er et hovedkort som ALDRI burdte annonseres som passivt kjølt, trenger så absolutt ei vifte for å overleve! Endret 8. september 2006 av intox_neb Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det trenger vifte, og det står også i bruksanvisningen at du MÅ bruke den medfølgende radialviften hvis du ikke bruker en aktiv luftkjøler som blåser mot MOSFET-ribben. Boxed-kjøleren har en konstruksjon som gjør at det kommer en luftstrøm fra denne over ribben. Mitt hovedkort funker uuuuuuuuuutmerket Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Det trenger vifte, og det står også i bruksanvisningen at du MÅ bruke den medfølgende radialviften hvis du ikke bruker en aktiv luftkjøler som blåser mot MOSFET-ribben. Boxed-kjøleren har en konstruksjon som gjør at det kommer en luftstrøm fra denne over ribben. Mitt hovedkort funker uuuuuuuuuutmerket 6826227[/snapback] vel, er nå 3 kabinettvifter, så burdte holde til å holde en kjølig luftstrøm i kabinettet. men hva med at dvd spilleren ikke vil åpne seg, er det noen sammenheng mellom det og at hovedkortet er dødt? skulle ikke DVD spilleren åpnes da den er koblet rett til strømforsyningen Det store spørsmålet jeg ønsker svar på er vel egentlig følgende: er det sannsynlig det er hovedkortet som er dødt når jeg faktisk fysisk slo av datamaskinen i morges (og da funket den), og den ikke vil boote når jeg startet den senere på dagen. Endret 8. september 2006 av intox_neb Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det kan muligens skyldes strømforsyning ja. Ikke at jeg har så fryktelig god peiling på emnet, men er vel ikke umulig at en ustabil strømforsyning kan ha grillet/ødelagt hovedkortet ditt og muligens DVD-brenneren. Viss du har muligheten anbefaler jeg deg å teste maskinen med en annen PSU. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 At grønne standby lyset lyser på hovedkortet er ikke tilfeldigvis synonymt med at hovedkortet er iorden? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 At grønne standby lyset lyser på hovedkortet er ikke tilfeldigvis synonymt med at hovedkortet er iorden? 6826409[/snapback] Det lyset tror jeg viser at hovedkortet får strøm, dersom jeg husker rett. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 ok, skiftet strømplugg til dvd spilleren, så nå kommer den ut. men for å gjøre problemløsningen litt enklere, uansett hva annet som er gåen, med unntak av hovedkort og skjermkort, så skal post skjermen til hovedkortet komme opp? og hvis hovedkortet er kaputt, da kommer ikke post skjermen opp. Lenke til kommentar
.dat Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det kan muligens skyldes strømforsyning ja. Ikke at jeg har så fryktelig god peiling på emnet, men er vel ikke umulig at en ustabil strømforsyning kan ha grillet/ødelagt hovedkortet ditt og muligens DVD-brenneren. Viss du har muligheten anbefaler jeg deg å teste maskinen med en annen PSU. 6826323[/snapback] Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Det kan muligens skyldes strømforsyning ja. Ikke at jeg har så fryktelig god peiling på emnet, men er vel ikke umulig at en ustabil strømforsyning kan ha grillet/ødelagt hovedkortet ditt og muligens DVD-brenneren. Viss du har muligheten anbefaler jeg deg å teste maskinen med en annen PSU. 6826323[/snapback] 6826547[/snapback] alle komponentene får strøm fra en seasonic 430w, er jo en kvalitets psu i tillegg er det bare den pluggen som var koblet inn i dvd spilleren som ikke fungerer Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 ok, skiftet strømplugg til dvd spilleren, så nå kommer den ut. men for å gjøre problemløsningen litt enklere, uansett hva annet som er gåen, med unntak av hovedkort og skjermkort, så skal post skjermen til hovedkortet komme opp? og hvis hovedkortet er kaputt, da kommer ikke post skjermen opp. 6826509[/snapback] Dersom RAM'en er kaputt kommer heller ikke POST screen opp. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Test med en rambrikke av gangen.Koble fra alt du ikke trenger for å boote,f.eks dvd-brenner,flere disker,pci kort o.l.Sjekk alle kontakter at de er plugget i godt. Endret 8. september 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Test med en rambrikke av gangen.Koble fra alt du ikke trenger for å boote,f.eks dvd-brenner,flere disker,pci kort o.l.Sjekk alle kontakter at de er plugget i godt. 6828097[/snapback] På saken, men tror jeg stort sett har prøvd alle mulige kombinasjoner... Gir ikke opp enda, skal prøve litt til. Men virker det ikke rimelig å anta det er hovedkortet som er defekt? Symptomene er mistenkelig like de jeg hadde da det første identiske hovedkortet jeg fikk tok kvelden. Og må tross alt returnere noe imorgen hvis ingenting funker Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Test med en rambrikke av gangen.Koble fra alt du ikke trenger for å boote,f.eks dvd-brenner,flere disker,pci kort o.l.Sjekk alle kontakter at de er plugget i godt. 6828097[/snapback] På saken, men tror jeg stort sett har prøvd alle mulige kombinasjoner... Gir ikke opp enda, skal prøve litt til. Men virker det ikke rimelig å anta det er hovedkortet som er defekt? Symptomene er mistenkelig like de jeg hadde da det første identiske hovedkortet jeg fikk tok kvelden. Og må tross alt returnere noe imorgen hvis ingenting funker Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Forresten, hvis jeg skal diagnostisere mitt ASUS P5W DH Deluxe er jeg avhengig av de diagnostiske "pipene" som kommer når man starter. Hvis noen har klart å få lyd fra et Antec P180 med nevnt hovedkort, hadde satt stor pris på om du kunne forklart hvordan du gjorde det. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Er det bare viftene som surrer?Har du prøvd å koble fra,og ble det noe forandring da? Du får "startet" pc sier du,hva mener du? Endret 8. september 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Er det bare viftene som surrer?Har du prøvd å koble fra,og ble det noe forandring da?Du får "startet" pc sier du,hva mener du? 6828672[/snapback] alt som surrer er koblet til strømforsyningen, men CPU vifta surrer også, og den får jo strøm via hovedkortet. uansett, leverte hovedkortet tilbake i dag, en tekniker skulle se på det mandag og ringe tilbake. Skal oppdatere her hva han kommer frem til. Men en ting er ihvertfall sikkert, ALDRI bruk dette hovedkortet uten den vedlagte vifta, selv om du har aktiv kjøling av CPU ( i manualen står det at du KUN skal bruke vedlagt vifte ved passiv kjøling av CPU, ikke ved aktiv....) Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Blir ikke overrasket hvis ei rambrikke har tatt kvelden,eller psu. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Blir ikke overrasket hvis ei rambrikke har tatt kvelden,eller psu. 6831774[/snapback] Hva utstyr trenger jeg for å teste at PSUèn er stabil, så jeg ikke herper et tredje hovedkort Lenke til kommentar
GrH Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Et multimeter skal gjøre susen (for og måle psu) -Djgunnah Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Et multimeter skal gjøre susen (for og måle psu) -Djgunnah 6837134[/snapback] Gode ting. Hva skal jeg så se etter når jeg sitter der med strømforsyninga og multimeteret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå