Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD + SATA

ulrikft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg prøver å installere FreeBSD på en ny maskin her. Den kjører SATA (320GB vanlig SATA disk..) som blir gjenkjent som "Third Master" i BIOS. Kan dette være grunnen til at maskinen ikke finner Kernel når jeg rebooter etter install?

6825895[/snapback]

FreeBSD + SATA skal fungere smertefritt, så sant SATA-kontrolleren er støttet. Hva slags hovedkort/chipset/sørside er det hovedkortet ditt bruker, og har du satt riktig boot-harddisk i BIOS?

Lenke til kommentar
Hei, jeg prøver å installere FreeBSD på en ny maskin her. Den kjører SATA (320GB vanlig SATA disk..) som blir gjenkjent som "Third Master" i BIOS. Kan dette være grunnen til at maskinen ikke finner Kernel når jeg rebooter etter install?

6825895[/snapback]

FreeBSD + SATA skal fungere smertefritt, så sant SATA-kontrolleren er støttet. Hva slags hovedkort/chipset/sørside er det hovedkortet ditt bruker, og har du satt riktig boot-harddisk i BIOS?

6825964[/snapback]

Hei!

Jeg har dette hovedkortet. Alt synes å fungere gjennom både oppstart med cd og installering fra CD, men når jeg starter opp fra disk finner den ikke kjernen. Jeg skal se om jeg får stilt inn noe videre i BIOS.

Lenke til kommentar

Det er et hovedkort jeg selv har sett litt på. Sørsiden ICH7 skal være støttet, men jeg er litt usikker på revisjonen ICH7DH som dette hovedkortet bruker. Pass på at disken Third Master (som denne disken står som) er harddisk nr. 1 i boot-rekkefølgen.

Edit: Eventuelt kan du jo skaffe et snapshot av FreeBSD 6.1-STABLE. Denne utgaven støtter flere enheter enn 6.1-RELEASE.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kommet noe lenger? Er faktisk ganske spent selv om du klarte å få FreeBSD til å boote på dette hovedkortet. Forresten, brukte du FreeBSD/amd64?

Edit: brannmuren min døde for et par uker siden, og nå er erstatningen klar: Core2 Duo E6300 + MSI 975X Platinum PowerUp Edition, samme hovedkort som deg. Når jeg får delene og får satt det opp, skal jeg komme tilbake med tilbakemeldinger. Det ser ut som JMicro kontrolleren er støttet av ata-driveren.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, bump nr. 2. Men det er en god grunn til det:

Nå er systemet satt opp, og konklusjonen er følgende: Å boote opp en SATA-harddisk i FreeBSD på et MSI 975X Platinum PowerUp Edition gikk strålende. Pass på at du setter SATA-kontrolleren i IDE-modus. Trengte ikke engang å reinstallere FreeBSD-installasjonen fra forrige oppsettet (P4 630 3.0 GHz m/ MSI 925X Neo Platinum). Koblet harddisken til SATA1-porten (third master, tilknyttet sørsiden ICH7DH) og alt var som det var før. Eneste jeg stresset litt med, var et PCI-E nettverkskort fra Intel som jeg hadde kjøpt ekstra, et Intel PRO/1000 PT. Det var ganske nytt, så jeg måtte laste ned en driver fra Intel sine sider og kompilere/installere denne manuelt. La så til setningen "if_em_load="YES" i /boot/loader.conf. Så fungerte alt som det skulle. Kan det bli bedre?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...