Gå til innhold

Harddisken fyller 50 år

Anbefalte innlegg

Tror nok ikke du fikk 210mb for 2100 i 1992 nei:) med mindre du hadde gode kontakter.

Men en pakke 3.5" disketter kostet fra 60 til 100 kr i 1992. Husker jeg fikk 60kr i ukelønn da vi gikk i 7.klasse (92) og det holdt akkurat til en pakke billige disketter hver lørdag : )

edit: Det var riktignok doubledensity disker tho, når jeg tenker meg om. Men mener HighDensity disker må ha kostet rundt 125 kr på den tiden..

6840129[/snapback]

Var stor forskjell på prisen på de ulike diskettene. Men skulle du kjøpe merke disketter på 1.4 MB har jeg kviteringer på at de kostet 20 kroner disketten + mva i 1993.

Men kjøpte jeg umerkete disketter eller 740kb disketter og laget hull, var det langt fra så dyrt. Og det skal sies at prisen falt som en sten i tiden 1993/1994 da større harddisker ble billigere. Allerede i 1994 eide jeg min første 512 MB harddisk.

Når det gjelder antall disketter skjønner jeg at du kjøpte en pakke per uke, for jeg brukte også store beløp på disketter. Da jeg kastet mye av dette for noen få år siden telte jeg rundt 1000 disketter (i pakker på ti). Har fortsatt beholdt 3 store bokser med spill og programmer bare for morro skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker vi kjøpte oss pc for første gang det var i jula 1994, vi hadde hatt en commodore64 en god stund men nå skulle vi få oss ordentlig pc da ble det en REC maskin til 14000kr, og innholdet var en 256MB harddisk, 8MB ram og en 486-prosessor. Husker ikke helt om det var cd-rom på den eller om vi kjøpte det senere.

Lenke til kommentar
Når det gjelder antall disketter skjønner jeg at du kjøpte en pakke per uke, for jeg brukte også store beløp på disketter. Da jeg kastet mye av dette for noen få år siden telte jeg rundt 1000 disketter (i pakker på ti). Har fortsatt beholdt 3 store bokser med spill og programmer bare for morro skyld.

6841502[/snapback]

høres ut som den voksende stabelen med cd-r jeg har her (og etter hvert dvd-r).

og du bør kansje sjekke den diskettene innimellom og kansje også flytte innholdet over på ett annet medium for dem diskettene er alt annet en holdbare...

Lenke til kommentar

og du bør kansje sjekke den diskettene innimellom og kansje også flytte innholdet over på ett annet medium for dem diskettene er alt annet en holdbare...

6842083[/snapback]

:D:D Vet, mange av diskettene var ødelagt når jeg sjekket dem sist....og nå har de kun stått i boksene sine i en kiste (ikke lufttett selvsagt) de siste 9 årene.

Likevel har de tatt kvelden.

Lenke til kommentar

6842083[/snapback]

:D:D Vet, mange av diskettene var ødelagt når jeg sjekket dem sist....og nå har de kun stått i boksene sine i en kiste (ikke lufttett selvsagt) de siste 9 årene.

Likevel har de tatt kvelden.

6842672[/snapback]

Heh, er vel en slags trøst at det samme skjer med mange CDer også :)

Mens amiga-HDen min gikk som gull når jeg ga den bort for noen måneder-siden

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

50 år siden den første harddisken kom på markedet..joda, det har gått fremover siden da, men den høye alderen betyr vel mer at den er moden for en aldri så liten oppgradering teknologimessig. For harddisken er en real flaskehals i moderne maskiner. Når annen trafikk i maskinen foregår på et utall GB/s, lirer de beste diskene for vanlige Pc'er av seg stusselige 70-80MB/s. Man klarer seg selvsagt, men flaskehalsen blir mer og mer kritisk etter som de andre komponentene utvikler seg.

Bare noen tanker :)

Endret av enl
Lenke til kommentar
50 år siden den første harddisken kom på markedet..joda, det har gått fremover siden da, men den høye alderen betyr vel mer at den er moden for en aldri så liten oppgradering teknologimessig. For harddisken er en real flaskehals i moderne maskiner. Når annen trafikk i maskinen foregår på et utall GB/s, lirer de beste diskene for vanlige Pc'er av seg stusselige 70-80MB/s. Man klarer seg selvsagt, men flaskehalsen blir mer og mer kritisk etter som de andre komponentene utvikler seg.

6844497[/snapback]

Flaskehals for hva? Synes ikke Harddisken er noe spesielt mer flaskehals enn før egentlig. Det er stort sett det samme som før som er begrenset av harddisker(?). Det begrenser jo feks ikke spill, eller sncoding, eller ganske mange andre ting.

AtW

Lenke til kommentar

Synes stadig jeg tar meg selv i å vente på den mekaniske tredemølla jeg, spesielt under lasting av store datamengder, som f.eks. i lastingen av et spill. Nå begynner lastetidene på PC-spill å ligne konsollenes..tregt mao. Selv om ikke du merker det, eller lar deg plage av det, er disken en flaskehals sett opp mot PC'ens andre interne komponenter.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Synes stadig jeg tar meg selv i å vente på den mekaniske tredemølla jeg, spesielt under lasting av store datamengder, som f.eks. i lastingen av et spill. Nå begynner lastetidene på PC-spill å ligne konsollenes..tregt mao. Selv om ikke du merker det, eller lar deg plage av det, er disken en flaskehals sett opp mot PC'ens andre interne komponenter.

6844667[/snapback]

Poenget mitt er at det ikke gir så mye mening å kalle HDer en generell flaskehals, det er mange ting som tar lang tid, og det forskjellige ting som begrenser hastigheten i forskjellige tilfeller. I noen tilfeller begrenser harddisken hastigheten (stort sett de samme som før). Loadetiden var lang i gamle dager også. Jeg sier ikke at jeg ikke gjerne hadde sett kjappere harddisker. Men jeg er ikke enig i at det er en mer og mer kritisk flaskehals, som sagt er det gjerne i de samme tilfellene som før man må vente på disken. Personlig kjører jeg uten swap-fil, og det er stort sett Loading i spill, søk og kopiering der jeg venter på disken(?)

AtW

Lenke til kommentar

6844497[/snapback]

Flaskehals for hva? Synes ikke Harddisken er noe spesielt mer flaskehals enn før egentlig. Det er stort sett det samme som før som er begrenset av harddisker(?). Det begrenser jo feks ikke spill, eller sncoding, eller ganske mange andre ting.

AtW

6844550[/snapback]

Lastetider i spill og annet, oppstarten av windows (hybrid og SSD mye kjappere,) samt hvor kjappt windows starter opp med "hibernate" funksjonen der windows lastes fra RAM. Da ser en jo knapt lastebaren. RAM-disk er jo et strålende eksempel på at den klassiske harddisken er en flaskehals, da ting går kjappere fra RAM-RAM enn fra disk til RAM, selv med S-ATA grensesnittet som en båndbreddebegrenser for RAM-disken.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

om windows ligger i ram så kjører en sleep, og det er ingen loading.

hibernate betyr under windows at en skriver hele innholdet av ram til harddisk.

det aller største problemet med hardisker i dag er seek time, eller hvor lang tid det tar for en harddisk å finne en posisjon på platene. bedre blir det ikke om flere jobber skal lese eller skrive samtidig, og om filsystemet er kraftig fragmentert. alt dette fører til at lesearmene må hoppe til og fra for å lese eller skrive nye deler med data.

ram og flash har til sammenligning nesten 0 søketid siden det ikke er noe som trenger å bli fysisk flyttet til rett posisjon. skal bli spennende å se hva som kommer ut av magnetbasert flash i fremtiden, og var det ikke samsung som akkurat hadde kommet med noe de kalte phase change flash?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Mener å huske at en av de første pc'ene vi hadde, benyttet seg av ca. en 100-200MB harddisk. Nokså usikker, men det var iallefall en laptop (sort/hvit skjerm) som dugde til Win 3.1 og Stunts :D

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...