Gå til innhold

Harddisken fyller 50 år


Anbefalte innlegg

Når lærte man seg egentlig komprimeringsalgoritmer? Det måjo ha vært litt av en nyvinning :)

6826239[/snapback]

Oioi, mimremodus.... Jeg husker godt da stacker og den slags kunne kjøres for å få dobbelt så stor hd sist på 80-tallet en gang... plutselig var 40 MB tilsynelatende 80... (på de tider var det fortsatt ikke så mye allerede komprimerte data på disken, så en kompfaktor på 2 var realistisk. Dersom man prøver å komprimere mp3, video eller jpg er det ikke noe å vinne)

 

komprimering som et selvstendig program er eldre, husker det å kjøpe shareware disker midt på 80 tallet og pakke ut opp mot en mega med programvare fra en 360k disk... (Ja, jeg er så gammel, beklager, men alternativet er trossalt værre))

 

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oioi, mimremodus.... Jeg husker godt da stacker og den slags kunne kjøres for å få dobbelt så stor hd sist på 80-tallet en gang... plutselig var 40 MB tilsynelatende 80... (på de tider var det fortsatt ikke så mye allerede komprimerte data på disken, så en kompfaktor på 2 var realistisk. Dersom man prøver å komprimere mp3, video eller jpg er det ikke noe å vinne)

 

komprimering som et selvstendig program er eldre, husker det å kjøpe shareware disker midt på 80 tallet og pakke ut opp mot en mega med programvare fra en 360k disk... (Ja, jeg er så gammel, beklager, men alternativet er trossalt værre))

 

M.

6826696[/snapback]

 

Huska da jeg satt og tulla med Win 3.11 og fikk flere titals flere mbyte fordi jeg komprimerte...følte meg klok den gangen

Lenke til kommentar
5 MB var nok ufattelige mengder den gangen. Jeg leste en gang ei bok om datamaskiner fra slutten av 70-tallet. Der ble de forskjellige datamaskinene på markedet (for privatpersoner) presentert. Deriblant IBM PC, som dengang kostet ca. 35 000. For 30 000 ekstra kunne du få den med en harddisk på 10 MB. Men det ble presisert med store bokstaver at dersom du lagret slike enorme mengder data, måtte du være nøye med å ta backup, ellers kunne de enorme mengdene data være tapt ved et disk-kræsj :-)

6825770[/snapback]

Hehe, men det er jo faktisk sant. En kan få ganske mye viktig informasjon i tekstformat på 10MB. En kan vel si at det kan være langt viktigere enn om en har en DVD film på 4700MB som en uheldigvis kom til å slette. Men ja, skjønner hovedpoenget: )

Lenke til kommentar

Husker Stacker fra Stac Electronics...det var det programmet som gjorde slik at jeg lært meg data.

Brukte det for å få ekstra plass på min "store" disk på 50 MB. Men lekte meg litt for mye litt for mange ganger, og pc'en (OS) ville ikke starte opp som resultat.

Gang på gang sendte jeg den inn til reperasjon, frem til mamma stoppet pengeforbruket. Enten fikk jeg lære med data, ellers ble ikke pc'en fikset.

 

Som du skjønner....var da så grønn at jeg ikke greide å reformatere og legge inn Dos 6 og Win 3.1.... :blush::blush:

 

Men det tok ikke lange tiden før jeg lært meg å fikse pc'en selv, og kjøpte en 170 MB disk som jeg den gangen beskrev som: "Nå har jeg mer plass en jeg noen gang vil trenge"..... :!:

 

Veien gikk fort til 500 MB.....og nå...ja nå har jeg sluttet å si at jeg har mer plass en jeg vil få behov for....for jeg har alltid behov for mer plass.

 

Tror ikke jeg en gang drømte om å ha tilgang på 6.300 GB i 1993 når jeg satt med min 50 MB disk.

 

Pc'ene har jo utviklet seg en del også siden min 386 25 Mhz med 2 MB RAM..men det er en annen historie :D

Lenke til kommentar
5 MB var nok ufattelige mengder den gangen. Jeg leste en gang ei bok om datamaskiner fra slutten av 70-tallet. Der ble de forskjellige datamaskinene på markedet (for privatpersoner) presentert. Deriblant IBM PC, som dengang kostet ca. 35 000. For 30 000 ekstra kunne du få den med en harddisk på 10 MB. Men det ble presisert med store bokstaver at dersom du lagret slike enorme mengder data, måtte du være nøye med å ta backup, ellers kunne de enorme mengdene data være tapt ved et disk-kræsj :-)

6825770[/snapback]

IBM PCen dukket først opp i 1981, og da uten harddisk og floppy (brukte tapestasjon). Northstar leverte på samme tid PCer med to floppystasjoner hvor opetativsystem lå på den ene . Tekstbehandlingsprogram benyttet begge floppy-stasjonene vekselvis for lagring av det dokumentet du holdt på med. Maskinminne: 64Kb hvorav ca 4 til operativsystemet. NCR kom med en maskin med hele 10 Mb harddisk på to plater, hver var på 5Mb og ble håndtert hver for seg. IBM AT kom opprinnelig med 20Mb harddisk (Compaq klarte å levere 30Mb) - men hvem trengte så stor lagringskapasitet? Northstar leverte rundt 1981/2 tidspunktet en harddisk på hele 18 mb beregnet på flerbrukermiljø for store bedrifter. Harddisken var stooor (fysisk).

 

IBM's PC benyttet 5 1/4 harddisk etterhvert. Såkalt fullhøyde. Ca tre ganger høyere en dagens DVD-enheter for stasjonære. Floppyen var like stor og mediet passet absolutt ikke i skjortelommen (selv ikke i store lommer). Vi satte veldig pris på 3 1/2 når den dukket opp og klarte hele 720Kb.

Lenke til kommentar
10-15 år er ikke så lenge.

6825993[/snapback]

Men har også skjedd en del på den tiden... Ikke fult så mye som på 20 år, men det har skjedd en hel del.

 

 

Noen som veit når detta tuchscrean eller hva det nå heter ble funnet opp?

Hørte noe om at det ble funnet opp for en good stund siden, men har aldri slått ann...

Lenke til kommentar
Noen som veit når detta tuchscrean eller hva det nå heter ble funnet opp?

Hørte noe om at det ble funnet opp for en good stund siden, men har aldri slått ann...

6827356[/snapback]

Tror egentlig aldri det kommer til å slå ann. Personlig liker jeg mye bedre å skrive på tastatur enn å skrive med hånda.

Touchscreen er egenltig bare bra vis man skal lage tankekart og bruke andre kompliserte notatformer.

Lenke til kommentar

Den minste harddisken jeg har hatt var en Seagate med ST-506 holdt hele 5mb

da var 5.25 floppystasjonen og hardisken koblet på samme kabel. Fant ut i en

alder av 5år hva "HDD LOW LEVEL FORMAT" i bios gjorde forno, ble ikke mye

pac man den kvelden :p

 

Slik så den ut, tror den enda hadde funket om jeg hadde hatt

en ESDI kontroller tilgjengelig.

st506c.jpg

 

Den ene kabelen var for dataoverføring og den andre var for

å styre disken, ble en skikkelig kabesalat med alt tilkoblet.

conn_ST506HD.gif

 

Men anyway gratulere med dagen!

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Den minste harddisken jeg har hatt var en Seagate med ST-506 holdt hele 5mb

6828418[/snapback]

Jeg får vel kaste meg på mimretoget og fortelle at den første PCen jeg brukte på jobben hadde en 80 MB helhøy 5 1/4" harddisk - og fargeskjerm på 14".

 

Dette var i 1984/85 og førte faktisk til stor misunnelse blant kollegaene. Det hjalp ikke at jeg hadde bruk for en slik maskin (og ikke de andre), misunnelsen gikk så langt at det ble tatt opp på ledernivå! he-he. Jaja, glad de tidene er over og at jeg ikke jobber der lengre... :)

Lenke til kommentar
misunnelsen gikk så langt at det ble tatt opp på ledernivå! he-he. Jaja, glad de tidene er over og at jeg ikke jobber der lengre... :)

6829096[/snapback]

 

Oi, nå minnet du meg på noe... I ca -94 satt jeg i et it-utvalg på jobben, vi skulle blant annet diskutere strategier for hard- og softwareoppgraderinger. På et møte hvor vi diskuterer hva slags nye maskiner vi skal kjøpe, er det en som sier 'nei, vi må kjøpe 386 maskiner denne gangen også. Det var det vi kjøpte sist vi oppdaterte, og om vi kjøpte 486 maskiner denne gangen, ville de som fikk 386 sist bli misunnelige.' Vel vedkommende var heldigvis relativt alene om holdningen at vi aldri skulle gå videre fra 386... :p

 

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...