J_Kolderup Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hei! I likhet med mange har jeg planer om å kjøpe Nikon D80, men så vidt jeg har erfart i dag, er det kun huset som er tilgjengelig foreløpig. Har fått tilbakemelding om at 18-135-KITet ikke er å anbefale pga litt uskarpt objektiv, men vet ikke om jeg skal stole på slike uttalelser fra selgere over telefon. Hadde tenkt å begynne med et "tele-Kit"(18-135/18-200) for å bli kjent med kameraet og så kjøpe bedre objektiv etterhvert. Dermed er spørsmålet: Er 18-200 eller 18-135 objektivene som følger med kit-ene greie, eller bør jeg gå for standard 18-70 og så kjøpe en tele med bedre kvalitet seinere. Et 18-70 objektiv får jeg vel tak i nå. Litt nedtur å måtte vente med å kjøpe kamera fordi ingen av "tele-kit-ene" er tilgjengelige enda. Hva med 18-200 objektiv fra Sigma, er det grei kvalitet på dem? Har noen kommentarer og/eller råd til en utolmodig sjel? Jørgen (Har bare Canon eos 500 fra før, så jeg har ingen "gamle" objektiver som kan brukes) Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg syntes du skal kjøpe med 18-135 objektivet jeg. Det skal vist være bra mener da jeg å lest? også får du jo det billigere med kamera viss du kjøper det som kit. Ellers er Sigma 18-50 F2.8EX, Sigma 17-70 F2.8-4.5, Tamron 28-75 F2.8, Tamron 17-50 F2.8 veldig godt likte objektiver her på forumet, kan være lurt å se litt på disse? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Kit'ene med 18-200 og 18-135 er sikkert helt OK, med en liten reservasjon til 18-135 som ikke har vært testet enda, og byggekvaliteten er beregnet på massemarkedet i likhet med 18-55 kit'en. 18-70 er bedre, og 18-200 er også bra men dekker et ganske stort zoomområdet slik at den taper litt kvalitetsmessig. Til gjengjeld har den innebygget en avansert vibrasjonskontroll. Skal du ha kameraet nå, ville jeg nok kjøpt huset seperat,da 18-200 ikke har vært tilgjengelig i Norge selv om det kom ut for en god stund siden. 18-135 er helt nytt, og tror de kommer senere i kit. Du har også muligheten av å se på objektiver fra tredje part (Sigma, Tamron, og Tokina). Da får en bedre glass, og større lysstyrke pr krone. Etter mitt syn er Tamron 17-50, og Sigma 17-70 de mest aktuelle. Du trenger normal ikke tenke så mye på teleområdet til generell fotografi, husk at det er 1.5X mindre bildevinkel, et 17-50 må betraktes som ca 25-75 mm. Sigma,s nye 50-150mm zoom vil være et bra alternativ i teleområdet når den blir tilgjengelig. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ville valgt 18-70 objektivet pga du får det veldig billig og at det kan være lurt å ha som reserveobjektiv plus at du høyst sansynlig vil få mere for kamera når/hvis du en gang skal selge det hvis kitobjektivet følger med. Etter å ha levd med det en stund, finner du lett ut eventuelt hva andre objektiv du skulle ønske du hadde i tillegg. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg ville ha gått for 18-135 kitet uten å blunke. Det jeg har sett hittil tyder på at skarpheten minst er på høyde med 18-70. De som klager på skarpheten sammenligner den med fastoptikk, og da kommer selvsagt alle zoomobjektiver i denne prisklassen til kort. Byggekvaliteten er også flere hakk over 18-55, blant annet har den skikkelig fokusring og frontelement som ikke roterer. Litt uklart om det er mulig å overstyre autofokusen uten å slå over til manuell. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 I likhet med mange har jeg planer om å kjøpe Nikon D80.....(Har bare Canon eos 500 fra før, så jeg har ingen "gamle" objektiver som kan brukes)Objektivene kan ikke brukes på Nikon's kamerahus nej, men EF-objektivene kan jo brukes på dagens Canon kameraer. Litt offtopic: Har du vurdert bruk av ditt/dine eksisterende objektiv(er) på f.eks ett Canon EOS 400D opp mot ett kjøp av Nikon D80 (hvor du må begynne å samle på objektiver i tillegg)? Lenke til kommentar
J_Kolderup Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Jeg har kun standardlinsa til EOS 500, og valget mitt står mellom: - å kjøpe 400D og beholde min gamle linse. Da har jeg råd til en ekstra linse av bedre kvalitet. -å kjøpe D80 og nye linser. Jeg anser D80 som et bedre kamera enn 400D, men ulempen er at jeg må ut med ny linse. Målet er å ende med et bildekvalitetsmessig bedre produkt enn jeg har, på en mest mulig økonomisk fornuftig måte. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg har kun standardlinsa til EOS 500, og valget mitt står mellom:- å kjøpe 400D og beholde min gamle linse. Da har jeg råd til en ekstra linse av bedre kvalitet. -å kjøpe D80 og nye linser. Jeg anser D80 som et bedre kamera enn 400D, men ulempen er at jeg må ut med ny linse. Målet er å ende med et bildekvalitetsmessig bedre produkt enn jeg har, på en mest mulig økonomisk fornuftig måte. 6827295[/snapback] Jeg tipper på at objektivet du har til Eos 500 er 35-70 eller noe lignende? Viss det er slik bør du nok skaffe deg et nyere objektiv. Viss du har av Typen 28-XX eller noe slikt kan det til nøds gå, men du vil nok trenge vidvinkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå