Pango Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Hvilke muligheter er der egentlig for å skrive software til mobiltelefoner (mer spesifikt nokia 3310)? Hvis man kobler telefonen til PC, hva kan man da få den til å gjøre? Hvor stor kontroll har man? Kan man f.eks få den til å dumpe all informasjon den mottar på PCen, justere frekvensområde o.l (jeg vet jeg bare ville sett drit, men det hadde vært gøy likevel)? Finnes der en slags (tilsvarende) raw socket support - slik at man kan få den til å sende ut nøyaktig det man vil? Hva må jeg gjøre for å få slik low-level kontroll? Finnes der libraries for C til å gjøre dette? Hvor bør jeg kjøpe kabel fra? Noen som vet om noen sider som har skikkelig dokumentasjon om Nokia 3310 og/eller mobiltelefoner generelt? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Det er nok ikke mulig pr idag. Men alle DCT-3 (f.eks 33xx/3410/5xxx m.m) telefoner har en skjult meny kalt Netmonitor. Der finner du utrolig masse rar info. Denne menyen kan aktiveres ved hjelp av datakabel. Lenke til kommentar
Pango Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Hvorfor er det ikke mulig da? Stemmer det ikke at man kan oppgradere OSet til mobilen? Hvis man kan endre hele OSet, så kan man jo få den til å gjøre nøyaktig som man vil? Men hvis man ikke får tak i sourcen til OSet, så blir det litt vanskelig :wink: men det er ihvertfall mulig uansett - hvis man kan bytte OS på den, er det ikke? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg mente for oss. Programmererene hos Nokia kan kanskje klare noe slikt, men ikke vi _vanlige_ folk forløpig. Endre på softwaren er fullt mulig (som du ser på websiden min), men forløpig har ikke folk klart å implentere funksjoner fra en mobil til en annen, men det skal du ikke se bort i fra at går om noen måneder. (vet om en kar som jobber skikkelig hardt med å lære seg hvordan Nokia softwaren er bygget opp) Lenke til kommentar
y_not Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 15:32, skrev Pango:Noen som vet om noen sider som har skikkelig dokumentasjon om Nokia 3310 og/eller mobiltelefoner generelt? Du kan sjekke på mobile.box.sk Lenke til kommentar
Pango Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Hva slags software kan man skrive til den da? Er det mulig å lage noe som helst der du kan sende/motta/analysere data? Og er det mulig å få tak i sourcen til OSet? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det er selvsagt ikke mulig å få tak i sourcen til Nokia OS'et. Hvis du har tenkt å lage noe til Nokia OS'et, er det bare å gjøre som de andre gjør: Finn frem en HEX editor, og en flash fil, og studer! Tips, Winarm er et program som sikkert kan gjøre litt nytte også. Et program som heter "gammu" leser/skriver informasjon til Noka telefoner gjennom datakabel. Sourcen til dette finner du her: http://marcin-wiacek.fkn.pl/english/zips/gammu.tar.gz Kanskje du finner ut hvordan komunikasjon mellom mobilen og PC fungerer? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hmm. Du kan finne en del teknisk info og programmerings tips til Nokia telefoner på forum.nokia.com (men på langt nær ned på det nivået du prater om) Forøvrig siden gammu er nevnt så får jeg vell nevne gnokii jeg da. Gammu er nemlig bassert på Gnokii. Gnokii kom først og deretter fant en fyr ut at han ville videreutvikle programmet i en egen retning. Gnooki gutta er forøvrig litt mer vellvillige til å øse ut sin kunnskap enn det fyren bak gammu er. Lenke til kommentar
Pango Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 **** da, dette var skuffende greier :sad: Hadde vært utrolig mye tøft man kunne laget, f.eks fått to mobiler til å kommunisere direkte =) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 05:28, skrev Pango:**** da, dette var skuffende greier :sad:Hadde vært utrolig mye tøft man kunne laget, f.eks fått to mobiler til å kommunisere direkte =) umm... mulig jeg roter litt naa, men er ikke frekvensbaandet til 802.11(whatever) ulisensiert? Var en artikkel ett-eller-annet sted for en stund siden som droeftet aa bruke dette til et distribuert free-for-all nett... men saa er jo ikke rekkevidden saa stor da. Foroevrig mener jeg aa ha hoert at mye av mobilene kjoerer paa funksjonelle programmerings-spraak. Som er litt anderledes enn "vanlige", sjekk f.eks. Haskell-spraaket. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 04:36, skrev cyclo:Gnooki gutta er forøvrig litt mer vellvillige til å øse ut sin kunnskap enn det fyren bak gammu er. *kremt*, det er han samme fyren som har laget begge programmene... Han laget først mygnokii, og så mygnokii2, men valgte å endre navn fra mygnokii2 til gammu i steden... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Kremt. Jeg snakket om gnokii _ikke_ mygnokii. Mygnokii som han nettopp forandret navnet til gammu er bassert på prosjektet gnooki (http://www.gnokii.org/). Det var nettopp grunnen til at han forandret navn fra mygnokii til gammu; nemlig det at han syns mygnokki hadde blitt så distansiert fra gnokii. Personlig brukte jeg mygnokii før, men gikk over til gnokii fordi jeg syns fyren bak mygnokii er litt for arrogant. (Han har skrevet flere innlegg på mailinglisten til gnokii og hvor mye bedre hans program er enn gnokii) Forøvrig her gnokii et eldgammelt prosjekt. Og en gang i tiden fikk de nesten Nokia til å gi dem all informasjon om FBUS/MBUS protokollene, men samarbeidet fallt i grus. Nokia ville nemlig ikke gå med på at prosjektet skulle gis ut som open source. Dersom de skulle få tilgang til protokollene måtte de distribuere programmet som closed source... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Forøvrig var det dette jeg pratet om: "If you want to receive more from me (for example, about Nokia phones) and questions will be detailed and (especially) connected with commercional projects, I will answer answer rather only then, when I will receive back some other info" Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 OK. Har aldri vært borti "gnokii" før... :smile: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 De største forskjellene er vell: -gnokii har i tillegg til kommandolinje også grafisk brukergrensesnitt (bare på linux, i windows får man bare kommandolinjedelen) -gnokii har en del kraftige funksjoner som gammu ikke har. F. eks. en sms daemon med mulighet for å koble seg opp mot sql databaser, etc. Fordelene med gammu er at nye telefoner og nye funksjoner blir fortere implementer. Så da vet du det :smile: Lenke til kommentar
pascual Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Vil påstå at noen av tjenestene som tilbys på din hjemmeside er ulovlige.. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Noe som får stortsett alle mobiler til å gå i spinn er å sende textmelding med så mange mellomrom det bare går ann å sende. kræsja kameraten min sin mobil (Nokia 3330) da jeg prøvde det første gangen og sende en trippel (hm eller var det mere?) sms med bare punktum...JA jeg hadde VELDIG lite å gjøre da hehehehehe han måtte legge jenn mob'en på mobilsykehuset og få translantert nytt OS :razz: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Quote: Den 2002-11-15 11:19, skrev pascual:Vil påstå at noen av tjenestene som tilbys på din hjemmeside er ulovlige.. Hvilken side er det du prater om? Påstander er ikke bra nok :wink: Her trengs bevis. Jeg har lenge prøvd å finne utav hva norsk lov sier om en del av dette. (Endring av IMEI og fjerning av operatør låser) Har vært i kontakt med mange forskjellige instanser (Økokrim, teletilsynet, etc.) men aldri fått et svar. Forøvrig syns jeg at dette er en veldig interesant problemstilling. F. eks. i Danmark er endring av IMEI ulovlig, mens fjerning av operatørlåser ikke er det. Lenke til kommentar
[+Glasius+] Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Jeg kjenner en kar som forsøkte å skrive om en av nokia telefonen fra bunn. Hans store problem var at verdiene ikke stemte, og telefonen tryna konstant. Trenger forøvrig datakabler til Nokia modeller. Noen veiledning her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå