maskot Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Eg syns at motorsyklar er ekstremt kult, og har spart og snakka med mamma en heil del om å få en. Ho sa at om eg lærte meg alt om motorsyklar, så skulle eg få lov å bruke pengane eg har i banken til lappen for bil og motorsykkel, så skulle ho spandere resten. Eg lure på om nokon har linkar til plassa der eg kan lese meir om det, reglar og sånne ting, hjelp til å ta lappen, og sånne ting. Generelle ting som eg må vite om motorsyklar. Eg er no 15 år har bursdag i februar, eg har ganske lite peiling om motorsyklar i og med at interressa har komt i det siste. Du kan vel køyre lett motorsykkel fra du er 16..? Det må jo være ekstremt bra for det sosiale livet og sidan eg bur så ekstremt langt fra alt og alle på bygda, så blir det liksom så masse lettare å komme seg ut isteden for å sitte å trykke på PCen.. Om det er meir informasjon som trengst så skal eg komme med det så godt eg kan. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Sjekk ut Norsk MC Forum. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Skal du lære det tekniske angående motorsykler, eller er det rett og slett trafikkreglene du spør etter? www.teoriproven.no er hvertfall grunnen til at jeg har lappen. Eneste jeg brukte som teori, åpent aldri teoriboken. Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Skal du lære det tekniske angående motorsykler, eller er det rett og slett trafikkreglene du spør etter? www.teoriproven.no er hvertfall grunnen til at jeg har lappen. Eneste jeg brukte som teori, åpent aldri teoriboken. 6825242[/snapback] Ja takk begge deler EDIT: Mest det tekniske egentlig.. Endret 8. september 2006 av maskot Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg vil gjerne gjøre deg klar over et par punkter. IKKE for å ødelegge for deg eller lage skår i gleden, men sånn at du ikke skal tro at motorsykler et leketøy, som mange gjør. 1) Smeller det når du kjører motorsykkel, og spesielt om du kjører fort, så er det gode odds for at du er død. Rett og slett. Motorsyklister er de mest utsatte i trafikken etter gående. 2) Motorsykkel er dyrt. Både registrering, lappen og selve sykkelen koster penger. Dette er ikke nødvendigvis et problem for deg, men tenk over at du kanskje har andre hobbyer du vil drive med fremover. Så veit du det! Lykke til, og velkommen i MC'ens verden. Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Du kan kjøre lett motorsykkel når du er 16 år ja 125 ccm Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Du kan kjøre lett motorsykkel når du er 16 år ja 125 ccm 6826387[/snapback] QFT. Forøvrig er det 18 års aldersgrense for mellomtung-lappen, som gjelder for alle sykler opp til 34 HK (såvidt jeg kan huske), og 21 år for tung-lappen, som gjelder alle sykler over 34 HK. Man får automatisk tunglappen når man er 21 hvis man allerede har tatt mellomtunglappen. Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Du kan kjøre lett motorsykkel når du er 16 år ja 125 ccm 6826387[/snapback] Det gjelder vel og 50 ccm? Lenke til kommentar
Intimvask Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Du kan kjøre 50ccm når du er 16 ja.. Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Supert, korleis kan eg lære om delane på sykkelen og sånt då? og kor mange hestekrefter som går så og så masse fart? f.eks kor masse gir 20 hk i fart med en vanlig 50 ccm sykkel? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Supert, korleis kan eg lære om delane på sykkelen og sånt då?og kor mange hestekrefter som går så og så masse fart? f.eks kor masse gir 20 hk i fart med en vanlig 50 ccm sykkel? 6826643[/snapback] Det kommer veldig ann på sykkelen. Dreving og typen sykkel har mye og si, racingsykler som f.eks Honda CBR vil ha større toppfart enn f.eks KTM EXC, som igjen har bedre akselerasjon. 20 hk på en 50ccm'er vil jeg påstå er livsfarlig og ikke minst ulovlig, så det er vel ikke så mye å satse på. De fleste fra 125ccm og oppover går godt over 100 km/t uansett, så ikke bekymre deg for mye om det. Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Så det skal ikkje så mange hk til som i båt og sånt alså`? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Så det skal ikkje så mange hk til som i båt og sånt alså`? 6827236[/snapback] Nei tror ikke det gitt. Ikke tenk så mye på HK og fart i begynnelsen, det er nok av råkjørere som tar livet av seg der ute. Lær deg å bli en god traffikant. Det er det beste! Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Er det ikke 16-års grense på lettmotorsykkel-lappen nå lengre? Lenke til kommentar
maskot Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Er det ikke 16-års grense på lettmotorsykkel-lappen nå lengre? 6828473[/snapback] Joda Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Mye av det tekniske lærer man på MC-kurset. Du kan jo prøve å få kjøpt læreboka til MC-lappen. Her kan du se bilder og en del spesifikasjoner av mange forskjellige MC-er (fra moped og oppover). Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) QFT. Forøvrig er det 18 års aldersgrense for mellomtung-lappen, som gjelder for alle sykler opp til 34 HK (såvidt jeg kan huske), og 21 år for tung-lappen, som gjelder alle sykler over 34 HK.Man får automatisk tunglappen når man er 21 hvis man allerede har tatt mellomtunglappen. 6826423[/snapback] Viss du tok lappen da du var 18, får du automatisk tunglappen når du blir 20 Endret 14. september 2006 av Suncurtain Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Bruk hjelm, hansker, mc klær. brynje o.l.. ellers... Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 lett-mc eller? Ikke lenge siden jeg ikke kunne en dritt om motor, så begynte jeg å lese og lese, og nå kan jeg det viktigste. Denne gir deg en fin illustrasjon om hvordan en to takts motor fungerer. Ellers kan du lese på mopedportalen.com osv De viktigste motordelene: http://no.wikipedia.org/wiki/Forgasser http://no.wikipedia.org/wiki/Stempel http://no.wikipedia.org/wiki/Tennplugg Sylinder - Der bensinblandingen antennes Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det beste er vel å skaffe seg en gammel moped som du kan skru på Sånn jeg har lært alt ihvertfall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå