Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil lære om motorsykkler

maskot

Anbefalte innlegg

Eg syns at motorsyklar er ekstremt kult, og har spart og snakka med mamma en heil del om å få en. Ho sa at om eg lærte meg alt om motorsyklar, så skulle eg få lov å bruke pengane eg har i banken til lappen for bil og motorsykkel, så skulle ho spandere resten. Eg lure på om nokon har linkar til plassa der eg kan lese meir om det, reglar og sånne ting, hjelp til å ta lappen, og sånne ting. Generelle ting som eg må vite om motorsyklar.

Eg er no 15 år har bursdag i februar, eg har ganske lite peiling om motorsyklar i og med at interressa har komt i det siste. Du kan vel køyre lett motorsykkel fra du er 16..?

Det må jo være ekstremt bra for det sosiale livet og sidan eg bur så ekstremt langt fra alt og alle på bygda, så blir det liksom så masse lettare å komme seg ut isteden for å sitte å trykke på PCen..

Om det er meir informasjon som trengst så skal eg komme med det så godt eg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du lære det tekniske angående motorsykler, eller er det rett og slett trafikkreglene du spør etter?

www.teoriproven.no er hvertfall grunnen til at jeg har lappen. Eneste jeg brukte som teori, åpent aldri teoriboken.

6825242[/snapback]

Ja takk begge deler :)

EDIT: Mest det tekniske egentlig.. :)

Endret av maskot
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne gjøre deg klar over et par punkter. ;)

IKKE for å ødelegge for deg eller lage skår i gleden, men sånn at du ikke skal tro at motorsykler et leketøy, som mange gjør.

1) Smeller det når du kjører motorsykkel, og spesielt om du kjører fort, så er det gode odds for at du er død. Rett og slett. Motorsyklister er de mest utsatte i trafikken etter gående.

2) Motorsykkel er dyrt. Både registrering, lappen og selve sykkelen koster penger. Dette er ikke nødvendigvis et problem for deg, men tenk over at du kanskje har andre hobbyer du vil drive med fremover.

Så veit du det! :)

Lykke til, og velkommen i MC'ens verden.

Lenke til kommentar
Du kan kjøre lett motorsykkel når du er 16 år ja :)  125 ccm

6826387[/snapback]

QFT. Forøvrig er det 18 års aldersgrense for mellomtung-lappen, som gjelder for alle sykler opp til 34 HK (såvidt jeg kan huske), og 21 år for tung-lappen, som gjelder alle sykler over 34 HK.

Man får automatisk tunglappen når man er 21 hvis man allerede har tatt mellomtunglappen. :)

Lenke til kommentar
Supert, korleis kan eg lære om delane på sykkelen og sånt då?

og kor mange hestekrefter som går så og så masse fart? f.eks kor masse gir 20 hk i fart med en vanlig 50 ccm sykkel?

6826643[/snapback]

Det kommer veldig ann på sykkelen. Dreving og typen sykkel har mye og si, racingsykler som f.eks Honda CBR vil ha større toppfart enn f.eks KTM EXC, som igjen har bedre akselerasjon.

20 hk på en 50ccm'er vil jeg påstå er livsfarlig og ikke minst ulovlig, så det er vel ikke så mye å satse på.

De fleste fra 125ccm og oppover går godt over 100 km/t uansett, så ikke bekymre deg for mye om det. ;)

Lenke til kommentar
Så det skal ikkje så mange hk til som i båt og sånt alså`?

6827236[/snapback]

Nei tror ikke det gitt. Ikke tenk så mye på HK og fart i begynnelsen, det er nok av råkjørere som tar livet av seg der ute.

Lær deg å bli en god traffikant. Det er det beste! ;)

Lenke til kommentar
QFT. Forøvrig er det 18 års aldersgrense for mellomtung-lappen, som gjelder for alle sykler opp til 34 HK (såvidt jeg kan huske), og 21 år for tung-lappen, som gjelder alle sykler over 34 HK.

Man får automatisk tunglappen når man er 21 hvis man allerede har tatt mellomtunglappen. :)

6826423[/snapback]

Viss du tok lappen da du var 18, får du automatisk tunglappen når du blir 20 :)

Endret av Suncurtain
Lenke til kommentar

lett-mc eller?

Ikke lenge siden jeg ikke kunne en dritt om motor, så begynte jeg å lese og lese, og nå kan jeg det viktigste.

Denne gir deg en fin illustrasjon om hvordan en to takts motor fungerer.

Ellers kan du lese på mopedportalen.com osv

De viktigste motordelene:

http://no.wikipedia.org/wiki/Forgasser

http://no.wikipedia.org/wiki/Stempel

http://no.wikipedia.org/wiki/Tennplugg

Sylinder - Der bensinblandingen antennes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...