Gå til innhold

Samiske fonter funker ikke med skriveren

Anbefalte innlegg

Jeg har innstallert samiske fonter men får ikke til å skrive dem ut. Alt ser bra ut i windows, men det kommer bare kryptiske tegn ut på skriveren.

Jeg fikk tips som å slå på/av "post script"-ettellerannet. Men får fortsatt ikke til. Noen som vet hvordan jeg får det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det finnes to typer fonter, en skjerm font og en post script font. Skjerm fonten brukes til å vise tekst på skjermen (vektorisert grafikk), mens printer fonten (post script fonten) sendes til skriveren via dens .ppd (driver fil). Begge fontene må legges i Windows/fonter mappa.

Hvis man mangler post script fonten vil skriften på utskriften sansynelig vis ble meget hakkete, eller bli erstattet med en annen type font (ofte courier).

Mitt råd: Skjekk at du bruker riktig .ppd når du skriver ut. Skaff både post script og skjerm fonten. Skriv ut i den post script level som skriveren og programmet du har laget dokumentet i er kompatibel med.

mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt, selv om jeg ikke forsto helt hva jeg skulle gjøre.

Jeg har kun den driveren jeg har nå og ingen annen. Fant heller ingen ppd-driver på nettet når jeg søkte etter sami post script font.

Jeg vet andre får til å skrive ut på andre srivere (OKI C7200) men her går det altså ikke. Jeg har prøvd ut litt forskjellig i egenskaper for skriveren men uten hell. Er det under "device settings" eller "printing preferences - advanced" jeg skal endre på noe? Jeg har Win XP.

Lenke til kommentar

Jeg høres sikkert helt dum ut, men jeg finner faktisk ikke ut av det. Ingen av filene i windowsfonts har en ny dato selv om jeg installerte driverene i dag.

Filen jeg innstallerte heter "sami windows 2000.exe" og gjør at jeg kan gå inn i language options og addere norsk bokmål med samisk tastatur og velge mellom vanlig norsk tastatur og samisk når jeg skriver.

Hvis jeg "dumper" ut innholdet i exe-fila får jeg uleselige tegn + dette: .BAT setupapi.dll setupx.dll

Please reboot your machine now.

sami.inf PAD Sami keyboard installation P

advpack.dll wininit.ini

%lu SoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionApp Paths

IXP%03d.TMP i386 mips alpha ppc msdownld.tmp

A: ~TMP4352.TMP RegServer

sami.inf kbdsmeno.dll kbdsmese.dll kbdsmefi.dll setupapi.dll

Kan dere lese noe ut fra dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...