Gå til innhold

Propan som alternativ til strømoppvarming

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne artiklen hos forbruker.no og lurer litt på hva installasjonskostnader for propanfyring er.

Også lurer jeg på hva propan på vanlige gassflasker koster i forhold til propan på tank slik det er foreslått her. Grunnen til at jeg spør om det er fordi jeg har sett svært kompakte, flyttbare og effektive propanvarmesystemer for hyttebruk der ovnen består av en stor "boks" for oppbevaring av flaska og en front med en liten flamme nederst og holder en glød i et stort areal på fronten. Hele greia så både trygg og effektiv ut. Er det forresten noen som vet hva denne typen ovner heter og hva de koster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frittstående ovner finner du her

Har brukt det på hytta selv, og de gir veldig god strålevarme. Vi brukte vel stort sett den til å varme opp stua, og en vedovn til kjøkkenet. Vi slutta med den etter vi la inn strøm, for jeg tror det var billigere med strøm da i hvert fall.

Endret av Haldaug
Lenke til kommentar

Hei.

Har også sett på det alternativet, men...

Vi har Vogn i en park, og der var / er muligheten "åpen" for den slags fyring, men..

Vi valgte å gå for eletrisk oppvarming, da gassfyring avgir en høy verdi av kondens. Og eneste måten på å få bort kondensen på er å lufte, eller ha en byggavfukter.

Og da er en like langt :hmm:

Det er flere som har fått større skader i vogn / fortelt av at kondensen legger seg rundt omkring, og bidrar til vannbåren sopp får gode vekstforhold.

Gå heller for annen oppvarming.

Eller fortell hvor De skal varme opp, så skal vi nok finne på noe.

Vennlig Hilsen

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Ja, all "hydrogenbasert" fyring avgir vanndamp når H'ene i kjedene/ringene binder seg til Oksygen. Der hvor du har karbonkjeder også (ikke bare rent hydrogen), vil du også få produsert CO2 (og CO - kullos - ved dårlig oksygentilgang).

Men samtidig vil du få økt temperaturen, så lufta kan bære mer H2O uten å dugge - i allefall så lenge det ikke er kalde flater...

Men samtidig vet jeg av egen erfaring at lufta ofte blir tørrere ved vedfyring - kansje her vanndampen blir mer effektivt luftet ut igjennom pipe (har en moderne "peis"), og du bare får oppvarmings-tørrings-effekten.

Lenke til kommentar

Jeg leste tidligere i dag at fuktigheten som avgis faktisk kan være en fordel. Elektriske panelovner gir ofte veldig tørr luft og svir støv som igjen avgir usunne avgasser. Uteluft er ofte veldig tørr om vinteren og hvis den ikke fuktes så blir lufta lett ubehagelig tørr. Folk har ofte luftfukter, en kjele med vann på vedovner som har mulighet for det, og mer populært før i tiden: vannbeholdere på panelovner. Propan tilfører vist passe mye fuktighet.

Ut i fra forbruket jeg nevnte lengre opp i tråden: 165 gram propan per time, så er det lett å regne ut hvor mye vann som avgis når man har molmassene til propan, O2 og antall C og H i propanmolekylet. Jeg taster kjapt på kalkulatoren og kommer frem til 270 gram vann per time. Det er jo en merkbar del. Jeg har ikke tabeller for luftfuktighet for hånden så jeg klarer ikke å regne ut i farta hvor mye luftfuktigheta vil øke per time i en stue på f.eks 40 kvadratmeter og 2,5 meter under taket. (PV=NRT gjelder vel bare for idealgasser langt over sitt kokepunkt?, noe det ikke er snakk om her)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har ein sånn propan ovnen på hytta...

Fordelen er jo at det blir varmt med ein gang.

Fyrer du i ovnen, må du først varme opp ovnen og pipa før du får noke varme utav den, medaljens bakside er jo at den blir kald med ein gang, og du skal ikkje ha den på når du sover, det kan du jo med ein vedovn... Vi har seff begge deler.

Lenke til kommentar

Krysjo: Hmm.. Er sikkerhetsmekanismen usikker? (Det kan virke skummelt med bare én sikkerhetsmekanisme mellom liv og død)

Katalyttovn var navnet jeg tenkte på.

http://www.hytteogfritid.as/catalog/images/HB9018.jpg

Modellen på bildet har oppgitt en medium effekt på 2,1kW og et forbruk av propan på 165 gram per time. For å få full oversikt over prisen mangler vi bare å vite hvor mange gram en full propanflaske inneholder og prisen på denne.

6825171[/snapback]

Jeg fant forresten prisen på propan. Ned mot 392kr for påfyll av 11 kg propan. Lenke.

11000 gram / 165 gram * 2,1 kWh = 140 kWh

392 kr / 140 kWh = 2,80 kr/kWh. Altså veldig dyrt. Passer nok best til hytter uten tilknytning til strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...