Gå til innhold

EU vs EØS

Anbefalte innlegg

Norges befolking har stemt "nei" to ganger til å ikke bli med i EF/EU. Dette var tydeligvis ikke godt nok for politikerne. Så vi bli med i leke-EU(EØS) isteden for.

Det var ingen som spurte folket om de ville bli med der. Som følge av det så følger Norge EU-regler og direktiv som er overstatlige som vi absolutt ikke burde.

Det at Norge er nest raskest til å innføre regler fra EU gjør det ikke noe bedre.

http://www.nrk.no/nyheter/eu/1.742903

Burde det ikke være noen kristiske politikere en plass som faktisk undersøkte hva vi sier ja til hele tiden.

Enten får vi melde oss inn i EU ellers så får vi melde oss ut av EØS. EØS er ikke lenger kun et økonomisk samarbeid, men et overstatlig diktatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig at du ikke har lagt merke til at EØS ikke lenger er kun en handelsavtale. På samme måte som EF kun var en handelsavtale i gamle dager, men nå er et ønske om "Europas Forente Stater" med egen grunnlov, så går EØS sakte samme vei. Om du tror at vår økonomi hadde gått til helvete om vi ikke hadde vært medlem, kan du jo ta en titt på Sveits. De er ikke medlem av EØS, men deres økonomi lever i beste velgående. Vi kunne bare gjort som Putin, og stengt krana en liten periode, så skal du se at vi hadde fått fjernet straffetollen.

Schengen gir oss passfrihet til Sverige og Danmark, men det hadde vi før Sverige ble med i EU og. Kommer du fra utlandet, må du stå i køen for ikke-medlemer.

Lenke til kommentar
Og hva er det vi eksporterer mest av til UK og Tyskland? Det svarte gullet som vi ikke utnytter til sitt fulle.

6829718[/snapback]

Klippet hardt og brutalt fra SSB sine sider:

Eksport uten skip og oljeplattformer, råolje, kondensater og naturgass. Jan-Jul 06

Europa.............128 323,0 millioner kroner

Afrika..................2 028,6 millioner kroner

Asia...................16 147,3 millioner kroner

N. Amerika.........17 236,1 millioner kroner

S. Amerka............1 639,2 millioner kroner

Oseania..................700,5 millioner kroner

For å si det sånn, det meste vi eksporterter av varer i dette landet går til EU-land. Jeg tror ihvertfall det er veldig viktig å holde seg inne i varmen med disse. Min erfaring av motstandere av EU er at de ikke liker å sette seg inn i tall, de liker mye bedre å diskutere på et nasjonalromantisk plan.

LINK

Endret av KrageV
Lenke til kommentar

Jeg fant bare tall fra 2005 og jeg tror ikke oljeprisen for 2006 gjør statistikken dårligere.

Verdien av råolje, naturgass og naturlige gasskondensater utgjorde i fjor 61,7 prosent av samlet eksport uten skip og oljeplattformer.

fra http://www.ssb.no/vis/emner/09/05/uhaar/ar...6-08-28-02.html

siden du liker tall.

Å holde seg inne i varmen er en ting, men å være slave for alt som blir bestemt, uten at vi gjør noe med det er noe annet.

Det jeg sier er at vi kan få mye mer enn penger for oljen vår. Jeg tror ikke EU vil slutte å gjøre handel med oss om vi setter krav bak oljeeksporten.

Endret av cbs77
Lenke til kommentar
Jeg fant bare tall fra 2005 og jeg tror ikke oljeprisen for 2006 gjør statistikken dårligere.
Verdien av råolje, naturgass og naturlige gasskondensater utgjorde i fjor 61,7 prosent av samlet eksport uten skip og oljeplattformer.

fra http://www.ssb.no/vis/emner/09/05/uhaar/ar...6-08-28-02.html

siden du liker tall.

Å holde seg inne i varmen er en ting, men å være slave for alt som blir bestemt, uten at vi gjør noe med det er noe annet.

Det jeg sier er at vi kan få mye mer enn penger for oljen vår. Jeg tror ikke EU vil slutte å gjøre handel med oss om vi setter krav bak oljeeksporten.

6830017[/snapback]

Meg bekjent omfatter ikke EØS-avtalen hva prisen skal være for olje og gass. Prisen for disse produktene blir bestemt av etterspørsel. Det som er viktig er at vi har en avtale med EU gjennom EØS-avtalen, slik at vi i det hele tatt får tilgang til markedet.

I tillegg er det veldig få i Norge som jobber i petroleums-industrien i forhold til inntektene. Derfor er det veldig viktig at den fastlandsindustrien som eksporterer, har gode vilkår for å få solgt produktene sine (Slippe toll, avgifter o.l.). Det er tross i denne bransjen de fleste jobber, og det vil være en økonomisk og menneskelig "katastrofe" for Norge hvis vi kuttet ut EØS-avtalen.

Jeg tror vi er mer slave gjennom EØS enn vi ville vært som EU-medlem. Uten noen av avtalene tror jeg Norge ville fått store problemer med å eksportere produktene sine. Se bare hva som skjer med fiskeindustrien sin eksport mot Russland når man ikke har en gjensidig og stødig avtale.

Lenke til kommentar
Tydelig at du ikke har lagt merke til at EØS ikke lenger er kun en handelsavtale. På samme måte som EF kun var en handelsavtale i gamle dager, men nå er et ønske om "Europas Forente Stater" med egen grunnlov, så går EØS sakte samme vei. Om du tror at vår økonomi hadde gått til helvete om vi ikke hadde vært medlem, kan du jo ta en titt på Sveits. De er ikke medlem av EØS, men deres økonomi lever i beste velgående. Vi kunne bare gjort som Putin, og stengt krana en liten periode, så skal du se at vi hadde fått fjernet straffetollen.

Schengen gir oss passfrihet til Sverige og Danmark, men det hadde vi før Sverige ble med i EU og. Kommer du fra utlandet, må du stå i køen for ikke-medlemer.

6829685[/snapback]

Siden Sverige er medlem av Schengen vil Norge måtte innføre passkontroll mot Sverige ved oppsigelse av Schengne-avtalen. Dette fordi avtalen ikke tillater at et Schengen-land har passfrihet mot et ikke-Schengen-land. Noen vil nok si at vi får nøye oss med pass i lomma på svensketurene, men jeg tror vi nordmenn er blitt vant til, og er godt fornøyd med passfrie Europaturer.

Når det gjelder denne "Se til Sveits"-argumentasjonen som deler av nei-siden liker å bruke når vi snakker om alternativet til husmannskontrakten EØS, så må dere begynne å tenke over et element Sveits har som ikke Norge har: Nemlig en god forhandlingsposisjon. Sveits er omringet av EU-land som bruker dem som transittland for varer osv. og EU må ikke komme på dårlig fot med bankene deres.

Dyktige og harde forhandlere er sveitserne også.

Lenke til kommentar
Norges befolking har stemt "nei" to ganger til å ikke bli med i EF/EU. Dette var tydeligvis ikke godt nok for politikerne. Så vi bli med i leke-EU(EØS) isteden for.

Det var ingen som spurte folket om de ville bli med der.

Vel... Det er ingen lov som sier at de skulle ha holdt folkevalg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Siden Sverige er medlem av Schengen vil Norge måtte innføre passkontroll mot Sverige ved oppsigelse av Schengne-avtalen. Dette fordi avtalen ikke tillater at et Schengen-land har passfrihet mot et ikke-Schengen-land. Noen vil nok si at vi får nøye oss med pass i lomma på svensketurene, men jeg tror vi nordmenn er blitt vant til, og er godt fornøyd med passfrie Europaturer.

6834568[/snapback]

Grilldresserne og gamledamene på harrytur hadde vel gått amok hvis dette hadde blitt en realitet, store protester

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne "Se til Sveits"-argumentasjonen som deler av nei-siden liker å bruke når vi snakker om alternativet til husmannskontrakten EØS, så må dere begynne å tenke over et element Sveits har som ikke Norge har: Nemlig en god forhandlingsposisjon. Sveits er omringet av EU-land som bruker dem som transittland for varer osv. og EU må ikke komme på dårlig fot med bankene deres.

Dyktige og harde forhandlere er sveitserne også.

Om ikke vår olje/naturgass er bedre forhandlingsargument i de neste 30 år tviler jeg på. Det at Sveits har harde og dyktige forhandlere er akkurat det jeg savner i Norge. Her sier vi bare ja til alt som blir tredd over hodet vårt uten å kreve noe tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...