robgar Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 På skolen min har vi et domene med en felles "harddisk" der mye info og lekser etc blir lagt ut. Ettersom jeg kjører windows xp HOME edition på min bærebare finner jeg ingen måte å få koblet meg på skolens domene. Lar dette seg gjøre ? og hvordan ? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ettersom hva jeg vet, er dette en av hovedforskjellen på Pro og Home. Men jeg har hørt om noen triks for å gjøre det mulig med Home også. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Går jo fint å få tilgang til fellesområdet selv om du ikke få pcen på domenet. Bare trykk start -> kjør og skriv inn "\\tjener\mappe" f.eks. "\\elevserver\felles". Er jo ikke noe greit å legge din private maskin til i domenet på skolen, da domeneadministratoren vil ta over rettighetene på maskinen din Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 trodde ikke du kunne ligge i domene med xp home, men uansett må du ha passordet til en domeneadministrator for å legge maskinen din inn. nilsens forslag høres lurere ut. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 cp-nilsen's forslag er det eneste som fungerer under XP Home, eller ved å gå inn via Mine Nettverkssteder og Hele nettverket. XP Home kan ikke kobles opp mot et domene, men kan fint kommunisere med mapper delt fra andre domene-maskiner. Men du må da ha et brukernavn og passord. Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg kjenner til et par muligheter, men jeg har ikke prøvd de selv. Den ene er å benytte denne løsningen: Windows XP Home Accessing data on a Domain Server Den andre er å bruke et lite prog. som bl.a. kan "låse opp" sperren i Home for domener, som beskrevet her Xteq X-Setup 6.1 Som sagt: Jeg har ikke prøvd noen av disse løsningene selv, so enter at your own risk! Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Trenger fortsjat adminbrukernavn og passord for å koble til. Ta kontakt med system ansvarlige (it) Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Er ikke alltid man må kontakte sysadmin for å bli medlem av domene. På skolen min har de nemlig klart å sette det opp sånn at du med ditt eget brukernavn og passord kan melde deg inn i domenet (Og nei de har ikke gjort det bevisst) Lenke til kommentar
robgar Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Har fått passord og brukernavn til ressursen. Men ideen med det fellesområdet var at vi skulle få tilgang til det hjemme. På skolen kommer jeg inn via nevnt måte(\\maskinavn\felles) men det går jo ikke hjemme... Skal prøve og lese litt om tips og triks her inne. Takk for gode svar ! Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Har fått passord og brukernavn til ressursen. Men ideen med det fellesområdet var at vi skulle få tilgang til det hjemme. På skolen kommer jeg inn via nevnt måte(\\maskinavn\felles) men det går jo ikke hjemme... Skal prøve og lese litt om tips og triks her inne. Takk for gode svar ! 6827204[/snapback] For å få tilgang til fellesområdet hjemmefra, er du avhengig av at det legges ut på en ftp server, eller at du kan koble deg til nettverket via VPN eller lignende. Dette er ting som må settes opp av de dataansvarlige på skolen din, og de vil sikkert gi deg en brukerveiledning dersom nettverket er gjort tilgjengelig for ekstern tilkobling. For å gi tilgang til de samme dataene hjemme og på skolen bruker jo mange skoler et LMS som It's learning eller fronter. Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det med folk sier ang. administrator passord er tull. Vis skolen har satt det opp riktig . Altså ikke la dem få mye jobb så kan alle logge seg inn med sitt brukernan og passord som man har fått fra skolen. Dette forutsetter at de har gjort at alle kan melde seg inn i omene Enkel sak for en administrator på skolen. Det cp-nils sier er helt riktig, man kan alltid \\ seg frem til riktig mappe men den kommer til å bli spurt om brukernavn og passord. Etter det Microsoft sier som er forskjellen mellom Home og Pro er at Home ka kun være i workgroupe og Pro kan være i workroup & domene. Det er en av forskjellene i win xp ver. Men som ting dukker opp kan det finnes tweak for å gå rundt div. problem. Men vis jeg hadde vært de med Home hadde jeg kasta dem. De fortjener ikke å bli lagd e gang. Ene probleme er domene men det viktigste er sikkerheten. Det finnes nesten ingen sikkerhet i Home. Ihvertfall ikke mellom brukere etc. Da tenker jeg på private filer. ACL'en er DÅRLIG. Stinker sblir artig og se. Hihiom fytti katta etter min mening. Så jeg lurer på hva de har gjort på Vista i Home ver. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Herregud.. Jeg blir kvalm når jeg leser manges oppfattning om domenebruk her! "Et domene er kun til for at sysop skal kunne begrense din tilgang" ... MY ASS! FJORTISUTSAGN! Det finnes muligheter for å melde en xp home pc opp i et domene, men etter det jeg har forstått, så er det en relativt dårlig løsning. MAN HAR DA VEL IKKE ET DOMENEBASERT NETT KUN FOR Å BEGRENSE TILGANGEN TIL EN FILSERVER!? Kjøp/skaff deg xp pro og gjør deg selv (og sysop) en tjeneste. Mange skoler (or whatever) har f.eks. radiuskontrollert (eks. IAS) basert nett (tådbunden/trådløst), pushing av software via AD, osv osv via domene. Det er bedre å betale disse få kronene for å kunne benytte seg av dette istedet for å bruke timesvis på dårlige løsninger. Eks; det hjelper ikke å skrive \\srv-navn\bruker-hore.navn$ hvis du er utestengt av nettet via en radius som autentiserer mot maskinkonto og brukerkonto i AD. For øvrig synes jeg "mr_trout" ,"Micro80" (selv om han skriver litt rart), har mye fornuftig å bidra med her! Arnbju: øh? Hva slags server-os er det domenet fundet på? NT4.0? Endret 8. september 2006 av JKJK Lenke til kommentar
robgar Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Tror domenet er satt opp på en win 2k server.. Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Ja JKJK, det er kanskje litt dårlig skrevet men det er pga. at jeg skrev det når jeg hadde jobbet 23 timer i strekk liksom. Måtte bare skrive inn. Jeg går utifra hva Microsoft sier i sine bøker 70-270 vedr. forskjellen mellom XP Home og Pro. Se nedenfor, denne info er hentet fra Microsoft sine sider Hva er forskjellen på Windows XP Home Edition og Windows XP Professional? Windows XP Professional har enkelte funksjoner som ikke finnes i Windows XP Home Edition. Disse funksjoner er for eksempel tilkobling til et domene, oppretting av ulike brukergrupper og muligheten til å bruke flere prosessorer. Windows XP Professional passer bra på arbeidsplassen, og er rettet mot deg som har større krav til avansert funksjonalitet i operativsystemet, mens Windows XP Home Edition er tilpasset hjemmebrukere. Sikkerheten er drit i Home, det må man bare si. Home er samme som Win Mileniumde skulle ikke vært lagd. Håper de ikke tar med seg den feil'en rundt Home til Vista generasjonen. Pleaz liksom... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Sikkerheten er drit i Home, det må man bare si. Home er samme som Win Mileniumde skulle ikke vært lagd. Håper de ikke tar med seg den feil'en rundt Home til Vista generasjonen. Pleaz liksom... 6834095[/snapback] Sikkerheten i XP Home er ikke sammenlignbar med sikkerheten i Millenium! Eg skulle gjerne sett/hørt noen argumenter for dette? XP Home mangler en del tilpassingsmuligheter for sikkerhet og enkelte sikkerhets funksjoner i forhold til XP Pro, men kan på ingen måte settes i samme bås som Millennium. XP Home er laget for mindre avansert bruk som hjemmebrukere ofte er, hvor man ikke trenger alt av tilpassing og funksjoner. Punktum. At enkelte allikevel foretrekker XP Pro(som meg selv) og kjører denne også hjemme(som meg selv) betyr ikke at XP Pro passer alle. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Sikkerheten er drit i Home, det må man bare si. Home er samme som Win Mileniumde skulle ikke vært lagd. Håper de ikke tar med seg den feil'en rundt Home til Vista generasjonen. Pleaz liksom... 6834095[/snapback] Slå av 'enkel fildeling', du Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Sikkerhetsfunksjonene i Home, er akkurat like bra som i PRO, så sant du bruker NTFS som filsystem. Da har du akkurat samme muligheter til å sette sikkerhet og rettigheter. Bruker du derimot FAT som filsystem, har du ikke den samme sikkerheten. Det gjelder både home og PRO. Slå av enkel fildeling, så ser du at all funksjonaliteten dukker opp. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Slå av enkel fildeling, så ser du at all funksjonaliteten dukker opp. 6836124[/snapback] Hvor gjør en det ? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Hvor gjør en det ? 6836517[/snapback] Gå til Min datamaskin, velg verktøy og mappealternativer. Under vis, tar du bort krysset for å bruke enkel fildeling. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Har ikke noe om enkel fildeling der, fins det noen andre måter å få til dette på ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå