nettprof Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Nå trenger jeg hjelp.... Jeg har sett på forskjellige metoder som innebærer php/mysql/flash. Jeg er ikke verdensmester i php og det er sikkert derfor jeg ikke helt klarer å overkomme mitt problem. Mål : Brukere skal kunne komme til en nettside hvor de kan laste opp et bilde som igjen vises i flash. Brukeren skal kunne gjøre dette mange ganger før han/hun er happy og velger å lagre. Det blir ut fra dette sendt informasjon til meg. (info om bruker og hvilket bilde som skal benyttes) Bildet må også lagres (muligens i database) Jeg kan selv fikse flashdelen (vise bildet i flash) Jeg er usikker på en del ting så jeg klarer rett og slett ikke komme videre. Håper noen kan hjelpe meg.... Har dere noen forslag. Hvordan kan man mellomlagre bildene og slette alle som ikke skal brukes i etterkant? Ville dere benyttet database eller kataloger på webserver? Må man benytte registrering her eller kan man benytte session for å skille brukeren fra neste bruker. Jeg trenger virkelig hjelp Takk M. Endret 8. september 2006 av nettprof Lenke til kommentar
allyse Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Kan ikke flash, men høres ut som en oppgave for ajax for min del med å sette opp en form for caching evt. session. Jeg ville satt opp et form i html, sendt via ajax mot et phpscript som behandler bildet og lagrer det i en tempfolder. Brukeren kan velge de bildene som ønskes også flyttes bildene til en permanent folder. Personlig ville jeg lagret bildeinformasjon i database, og la bildet i seg selv ligge på disken. Lenke til kommentar
nettprof Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Tusen takk for tips Jeg kan dessverre ikke AJAX. (som jeg har hørt mye fint om) Jeg ser derfor etter andre alternativer. Hittil har jeg tenkt slik : 1)Er det ikke mulig å laste opp bildet via html/php til webserver. (enten i katalog på webserver, i temp folder eller i database blob) 2)Hente ut bildet via en nettside og inn i flash. (flash kan hente inn bilder fra eksterne nettsider) (kanskje jeg kan lage en nettside on the run med bildet som er lastet opp) 3) gjenta dette til brukeren er fornøyd 4) slette alle uønskede bilder når sessjonen er ferdig? Mulig jeg lever i en drømmeverden og dette er helt gal tankemåte. Jeg klarer uansett ikke punkt 2, 3 og 4 med mine mangelfulle php kunskaper. Kanskje noen kan gi meg en tilbakemelding på om dette er mulig eller om hele tankegangen er feil. Planen er at mange brukere skal kunne benytte mine sider samtidig (mange skal kunne laste opp bilder og teste til de er happy) Mulig dette med tempfolder er nøkkelen... da trenger jo ikke bildene lagres/slettes. Kun bildet som skal brukes som trenger å lagres. Spørsmålet blir da om det går ann å lage bildevisningsside av bildet hvis det ligger i tempmappe. Håper på flere svar. Takk M. Endret 8. september 2006 av nettprof Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Forstår jeg deg rett når jeg leser at alle bilder må inn i Flash, og det er der brukeren skal ta valget om han/hun er fornøyd eller ikke? For hvis du kan klare deg med å kun gi brukeren en enkel skjema-side der det er mulig å laste opp og herje med bilder, for deretter å godta resultatet, bør det ikke være så vanskelig. Skal derimot alt interface være i Flash, kommer jeg litt til kort. :-) Lenke til kommentar
nettprof Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Tusen takk for konstruktive svar I flash er det slik at man kan gjøre nesten alt med bilder så lenge de ligger tilgjengelig online (også i databaser) Hovedproblemet blir derfor mellomlagring og muligens en on the run nettside som må genereres når brukeren har lastet opp bildet. Brukeren skal kunne gjøre dette mange ganger...Alle bilder som lastes opp i testing fasen må slettes i etterkant. Vet du om det går ann å laste opp et bilde i tempfolder for å så vise dette bildet på en nettside (uten å lagre) eller muligens lagre over det forrige bildet som ble lastet opp... Bildet skal kun lagres på server når brukeren har bestemt seg for å bruke akkurat det bildet. Mulig jeg tenker helt feil igjen. Til dere som kan php/mysql. Ikke tenk på problemeatikken med flash. Det er først og fremst viktig å kunne laste opp bilder (flere brukere som gjør dette samtidig) Bildene som lastes opp skal kunne presenteres på en nettside (kun et bilde om gangen) (Det som er nettopp lastet opp) De gamle (tidligere forsøk) må slettes da brukeren bestemmer seg for å bruker ønsket bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå