Gå til innhold

Led-lyspærer...noen som har prøvd ?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Godt poeng. Jeg tenkte ikke så langt i farta men du har helt rett. Oppvarmingskostnaden vil forskyve regnestykket en god del i favør av glødetrådspærer. Hvor mye avhenger av klimaet der man bor. Noen steder har ikke behov for oppvarming (18'C+ ute) 20% av året, mens andre bare har sånne temperaturer 1% av året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har motatt pærene, men ikke giddet å skaffe flere pærer å teste mot.

Skal prøve å skaffe 25 og 40 watt glødepære, og noen sparepærer.

 

 

 

 

Cornel: når det gjelder oppvarming, vet du hvor effektivt den pæren varmer ?

 

Tenker da på om en pære på 500 Watt vil lage like mye varme som en varmeovn(som er lagd for å varme, ikke lyse) på 500 Watt.

 

 

Akkurat nå bruker jeg den ene pæren i et rom som ikke trenger å varmes opp da det er et åpent vindu i samme rom, og vi er lite i det rommet.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til Cornel:

 

En lyspære har praktisk talt 100% virkningsgrad når det kommer til oppvarming. Fra fysikken har vi loven om energibevaring som sier at energi* ikke kan oppstå eller forsvinne. 1W elektrisk effekt inn må nødvendigvis føre til 1W annen energi ut. I første omgang blir omtrent 95% av dette omsatt til varme i en glødetrådspære og omtrent 5% til lysenergi. Ingenting til lydenergi, vibrasjonsenergi, kjemisk energi eller lignende. Av disse 5 prosentene som blir til lysenergi blir praktisk talt alt reflektert og absorbert inne i det opplyste rommet og omdannet til varmeenergi der lyset absorberes. En ørliten del, trolig rundt 0,1% av det som var elektrisk effekt forsvinner ut av vinduene som lysenergi. Sammenlignet med den lysenergien man får inn gjennom vinduene på en vanlig overskyet dag så er lysenergien som forsvinner ut gjennom vinduet en bagatell. Praktisk talt kan man si at 500W belysning varmer akkurat like mye som en 500W elektrisk varmeovn.

 

* masse kan betraktes som en form for energi slik at loven om energibevaring også gjelder for kjernereaksjoner der masse blir til energi og omvendt etter formelen E=mc^2.

Lenke til kommentar
All strøm som går inn i huset blir til slutt varme... alt blir varme!

6906056[/snapback]

Det er selvsagt riktig. Og noe å tenke på når enøk-frelste forteller at man bruker så og så mye energi når elektriske apparater står i standby o.l.

 

Dersom man er i et rom som varmes opp elektrisk, og man har en termostat, så er det gratis å ha på andre elektriske apparater. (Brannfare og slittasje er dog andre faktorer.)

 

Men jeg må få lov til å pirke for ...

watt = energi = varme

6906056[/snapback]

... watt og energi er ikke det samme. Watt angir effekt. Og effekt * tid = energi.

Lenke til kommentar

En ting som kan plage en del folk med LED-lyspærer er at de vist nok ikke lar seg dimme (i følge sparelys.no). Uten at jeg har gått særlig i dybden så tror jeg dette har noe med at ordinære dimmere innholder en tyristor (hvis jeg husker korrekt). Finnes det da noen spesielle LED dimmere?. Eller må man over på likestrøm for å få dimming i LED-lyspærer?.

Lenke til kommentar
Hørte på radioen en gang når en slik strøm-fanatiker gav tips om oppvarming av huset. Han mente faktisk at når man tok seg et bad, skulle man ikke helle ut vannet, men la det stå til det ble kaldt, så man lot det varme vannet varme opp så mye som mulig. Finnes noen gniene sjeler der ute. :p

6929029[/snapback]

Det er et godt tips. Det er mye varmeenergi i vann. Og det er jo ikke til bry om det står en time eller to og avkjøler seg.

 

Burde man ikke egentlig ha motstrøms-varmevekslere i sluket i dusjen? Slik at man varmet opp det kalde vannet med varmtvann fra sluket?

6960257[/snapback]

Jepp, det er en idé jeg har tenkt på i årevis. Ofte når jeg er i dusjen tenker jeg over hvordan det kunne vært gjort. Etter mange hundre gjennomtenkinger har jeg kommet frem til at det enkelt kan implementeres i en eksisterende dusj ved å sette på et mellomledd mellom kaldtvannet og blandebatteriet som sender kaldtvannet ned til en stor og flat boks som man skal stå på. Boksen er varmeveksleren med med et sklisikkert gitter man kan stå på. Inni er det en tradisjonell varmeveksler. Under er det en plate man lett kan trekke ut så man kan spyle gjennom for å rense den. Plata må ha hull så det ikke blir stående vann i den permanent, men ikke så mye at vannet renner ut. Slangene mellom kaldtvannet og varmeveksleren må være fleksible. Materialvalget er plast oppstivet av en enkel ramme med Al-profiler og Al-ben med brede gummiknotter.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Er det noen billige utenlandske (eller innenlands) steder jeg kan kjøpe tilsvarende greier fra for en langt lavere pris? F.eks noe a la LEDshoppe.

8166593[/snapback]

 

*komisk*

 

 

Sjekk den tråden hvor vi(?) har samlet alle de billige nettbutikkene og deler erfaringer med kjøp(i hvertfall noen).

 

De led-lysene jeg en gang for lenge siden handla fra sparelys(eller hva den butikken het) var jeg negativt overasket over, men jeg gir ej opp, og har bestilt meg en litt annen lykt, samt noen dioder som virker spennende.

Lenke til kommentar
En ting som kan plage en del folk med LED-lyspærer er at de vist nok ikke lar seg dimme (i følge sparelys.no). Uten at jeg har gått særlig i dybden så tror jeg dette har noe med at ordinære dimmere innholder en tyristor (hvis jeg husker korrekt). Finnes det da noen spesielle LED dimmere?. Eller må man over på likestrøm for å få dimming i LED-lyspærer?.

6961407[/snapback]

jeg trur du må gå over til likestrøm for å få dimming i LED, men skal ikkje sei det sikkert.

 

Her er noen kraftige LED's

Par64LED-RGB.jpg

 

1 watt kvar LED, funker bra!

Lenke til kommentar

Dimming av LED må nok gjøres på likespenning ja, men problemet er at hvis man bruker LED med f.eks 12V likespenning så er det en spenningsomformer til 3V eller hva de nå bruker. Denne regulerer spenningen til 3V samme om den får 6 eller 12V inn. Dermed kan man ikke dimme med spenninga på 12V-sida for å regulere lysstyrken.

 

Hvis man derimot kan regulere spenninga eller strømgjennomgangen på LED'ene så vil man kunne dimme de.

 

Actrm: Det var noen voldsomme LED. Har du peiling på hvor man får tak i sånne? (specs og priser)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Dimming av LED må nok gjøres på likespenning ja, men problemet er at hvis man bruker LED med f.eks 12V likespenning så er det en spenningsomformer til 3V eller hva de nå bruker. Denne regulerer spenningen til 3V samme om den får 6 eller 12V inn. Dermed kan man ikke dimme med spenninga på 12V-sida for å regulere lysstyrken.

 

Hvis man derimot kan regulere spenninga eller strømgjennomgangen på LED'ene så vil man kunne dimme de.

 

 

Dimming av led kan gjøres både i likespenning og vekselspenning. En må bare ha egnede led dimmere. Se gjerne www.led-lys.no

Lenke til kommentar
Er det noen billige utenlandske (eller innenlands) steder jeg kan kjøpe tilsvarende greier fra for en langt lavere pris? F.eks noe a la LEDshoppe.

 

*komisk*

 

 

Sjekk den tråden hvor vi(?) har samlet alle de billige nettbutikkene og deler erfaringer med kjøp(i hvertfall noen).

 

De led-lysene jeg en gang for lenge siden handla fra sparelys(eller hva den butikken het) var jeg negativt overasket over, men jeg gir ej opp, og har bestilt meg en litt annen lykt, samt noen dioder som virker spennende.

 

 

Led lys har utviklet seg kraftig den siste tiden. Nå finnes det såkalte powerled i varmhvit som er nesten identiske i lysfargen i forhold til vanlige glødelamper. Les mer på www.led-lys.no Også lysstyrken er nå blitt bra. Vi har nå ledspoter som lyser like godt og like varmhvit som halogenspoter og som lar seg dimme med egne led dimmere.

Lenke til kommentar
Led lys har utviklet seg kraftig den siste tiden. Nå finnes det såkalte powerled i varmhvit som er nesten identiske i lysfargen i forhold til vanlige glødelamper. Les mer på www.led-lys.no Også lysstyrken er nå blitt bra. Vi har nå ledspoter som lyser like godt og like varmhvit som halogenspoter og som lar seg dimme med egne led dimmere.

Spennende :dribble: Jeg spår at i fremtiden vil lamper selges med LED-lys integrert, rett og slett fordi man ikke har bruk for å bytte lys i løpet av den lange levetiden til LED-lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...