Gå til innhold

Led-lyspærer...noen som har prøvd ?

Ozelot

Anbefalte innlegg

Heisann!

I sammengeng med at vi må kjøpe noen nye lyspærer, og jeg er den økonomen\gjerrigknarken jeg er, søkte jeg på google etter led-lyspærer bare for morro skyld.

Vanlige leds lager jo så og si ingen varme, og er meget effektive(og bruker derfor svært lite strøm).

Så da lurer jeg: er det noen som har prøvd disse led-lyspærene ?

Synes det er meget interessant dette med led-lyspærer, da en kan spare en del på å bytte til disse kontra vanlige glødetrådpærer, eller disse sparepærene som har gjort sitt inntog i markedet nå.

Synes denne tråden passet litt i denne kategorien, siden det er såpass nytt med led-lyspærer(har ikke sett disse i vanlige butikker, så regner med det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LED-lyspærer brukes allerede i baklykter til nye biler (f.eks i VW Passat), i sykkellykter (de bittesmå som blinker hurtig), i enkelte lommelykter (som dermed bruker ekstremt lite støm), og innen kort tid vil de erstatte vanlige H4- og Xenon-hovedlykter i bilenes frontlykter.

press.jpg

Lenke til kommentar
Venter spent på rapport. :)

Lurer på om disse kan erstatte vanlige lyspærer en dag.

6824566[/snapback]

ledsov.jpg

Tja..hvorfor ikke ?

:w00t:

Edit:

kan dette bli starten på utrykket "watt er ikke alt" som i "mhz er ikke alt" ? :hmm:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert før en gang. Jeg tror det var en mer teoretisk vinkling på tråden så jeg tror ikke det passer å henvise videre diskusjon dit, men jeg skal se om jeg finner tråden og kan linke de utsalgsstedene som ble foreslått der.

Lagt til: Lenke til 1,6W LED-pære.

Så vidt jeg husker var det snakk om spot-pærer tilsvarende 20, 35 og 50W, men som bare brukte inntil 1,6W. Altså svært strømsparende og samtidig gir veldig lite varme slik at det ikke blir noen brannfare ved f.eks innbygging i isolerte tak. Prisen for en slik pære var så vidt jeg husker rundt 100 kroner. Siden prisen på vanlige 35W spot er ned mot ca 20 kroner per stykk er differansen 80 kroner. Med en strømpris på 50 øre/kWh så vil prisen på pæra spare seg inn etter ca 4800 timer. (399 dager med bruk halve døgnet). Med tanke på at LED også varer veldig mye lengre enn halogen-baserte pærer så er det også mye å spare der.

Lagt til:

Lenke: LED-lamper, hvor blir de av?

Legg merke til at det bildet der ikke er helt rettferdig. LED har mindre spredningsvinkel enn glødetråd og lyser derfor kraftigere på puta enn glødetråd, mens glødetråd lyser kraftigere på veggen og sengegavlen enn LED.

Lenke til kommentar
Legg merke til at det bildet der ikke er helt rettferdig. LED har mindre spredningsvinkel enn glødetråd og lyser derfor kraftigere på puta enn glødetråd, mens glødetråd lyser kraftigere på veggen og sengegavlen enn LED.

6824675[/snapback]

Fint som leselys ihvertfall.

Lenke til kommentar

Problemet med LED-pærer er jo at de ikke gir like "varmt" lys som vanlige pærer. Har selv fulgt utviklingen til LED-pærer i lommelykter ganske nøye, og det jeg har lagt merke til er at lysstyrken har blitt mye bedre, men fargen på lyset er fortsatt kald og blålig. Det går fint å lese i, men er ganske kipt å lyse opp rom med.

Lenke til kommentar
Problemet med LED-pærer er jo at de ikke gir like "varmt" lys som vanlige pærer. Har selv fulgt utviklingen til LED-pærer i lommelykter ganske nøye, og det jeg har lagt merke til er at lysstyrken har blitt mye bedre, men fargen på lyset er fortsatt kald og blålig. Det går fint å lese i, men er ganske kipt å lyse opp rom med.

6824854[/snapback]

Ikke alle virker kalde.

Noen er også av den "varme" sorten.

Lenke til kommentar

Det går også an å ha et fargefilter forran pæra eller i et større rom: Male rommet i en varm farge for å kompansere for det kalde blå lyset.

Ellers så foregår det vist mye forskning på området fargespekter på LED siden LED i utgangspunktet leverer et veldig snevert fargespekter. Det er snakk om nanokrystaller (á la uglastadkuler) som skal utvide fargespekteret i retning rødere. Første steg i denne forskningen er allerede kommersialisert. Det er det som gjør blå LED til "hvit".

Et par artikler fra Teknisk ukeblad som kanskje interresserer:

Teknologipris til lysinnovatør

Lysdiodene overtar

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å få kjøpt LED's (lysdioder) som lyser hvitt uten et blålig skjær i dag. Lysdioder består av et metall som sender ut radiobølger i frekvensområdet av synlig lys når det kjøres strøm igjennom (enkelt forklart, ikke spør meg hvordan det virker på atomnivå). Opprinnelig var det bare mulig å få tak i røde og infrarøde lysdioder, men nå har de funnet legeringer for mange primærfarger, men blanke lysdioder har fremdeles et blålig skjær, så det egner seg dårlig til å lyse opp rom. Blir dårlig atmosfære på for eksempel bad hvis det får det blålige skjæret, og det greier ikke på langt nær å lyse opp like bra som lysstoffrør. Lysstoffrør er billige å ha på (20W lysrør lyser mye bedre enn en 60W glødelampe), holder lenge og lyser hvitt uten fargeskjær.

Lenke til kommentar
Man kan jo ikke bare fokusere på det økonomiske i dette da, det er jo ganske gadgetkult med ledlamper

6827262[/snapback]

Det er ikke kult å ha et blåskjær i lyset på badet. Da ser det rimelig kaldt og dystert ut, men jeg kan være enig i at mange andre steder kan lysdioder se fancy ut.

Lenke til kommentar

Av det jeg kunne finne på prolux.no og andre plasser så er levetid omtrent slik:

Glødetrådpærer: 2.500 timer

Lysstoffrør/sparepærer: 1.000-84.000 timer avhengig av type og bruk. Virker som 8.000 timer er ganske normalt.

LED: 30.000-50.000 timer (før halvering av lysstyrke)

Priser for utskiftninger per 50.000 driftstime er omtrent slik:

Glødetrådspærer: 20 stk * ca 5 kroner = 100kr

Lysstoffrør: ca 6*50 kroner = 300kr

Sparepærer: ca 5*30kr = 150kr

LED: 1*100kr = 100kr

Priser for strømforbruket på 50.000 driftstimer ved 50 øre/kwh er omtrent slik:

Glødetrådspære 60W: 50.000 * 0,060 * 0,5 = 1500kr

Lysstoffrør 18W: 50.000 * 0,018 * 0,5 = 450kr

Sparepære 11W: 50.000 * 0,011 * 0,5 = 275kr

LED 1,6W: 50.000 * 0,0016 * 0,5 = 40kr

Legger vi sammen kostnaden for utskiftning med kostnad for strømmen får vi totalprisen per 50.000 driftstimer:

Glødetrådspære: 1600kr

Lysstoffrør: 750kr

Sparepære: 425kr

LED: 140kr

NB. Dette er ganske omtrentlige tall så de bør ikke tas som harde fakta med tre desimaler.

Også fant jeg et nytt Norsk sted som selger LED-pærer: Eurolight.no En del av litt dyrere LED-pærene er oppgitt med fargetoningen "varm hvit".

Lenke til kommentar
Også fant jeg et nytt Norsk sted som selger LED-pærer: Eurolight.no En del av litt dyrere LED-pærene er oppgitt med fargetoningen "varm hvit".

6828720[/snapback]

Du som er så flink til å google(ifølge deg selv.. :thumbup: ), så er det merkelig at du ikke fant butikken Sparelys.no.

Der har de pærer til 75kr , og noen av dem er såkalte "varm hvit".

Er der jeg har bestilt.

edit:

or kjøp i større kvantum har vi mulighet til å gi betydelig rabatt.

Denne kan også tas med hvis du skal kjøpe en del pærer.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Simen1

Når du setter opp slike renkestykker så må hugse på at glødepærene varmer opp i vinterhalvåret...

Bruker f.kes pc'n som varmovn om vintern! Bare og klokke den godt så varmer den masse.

All strøm som går inn i huset blir til slutt varme... alt blir varme!

watt = energi = varme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...