ingmar Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hvordan lagrer dere bildene for å være sikre på at de ikke forsvinner ? Ingenting er vel helt sikkert, så en bør vel ha dem to steder. Bruker dere nettet, og i såfall hvor, eller har dere en egen harddisk for bilder ? Har dere andre tips på hvordan jeg bør gjøre det ? Lenke til kommentar
ub1soft Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 du kan laste opp på en ftp osv... men bruker du TuneUp Utilities 2006 (program) så kan du gjenopprette filene selv om de har blitt sletta fra papirkurven... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Då må lagre de MINST to steder. To er en million ganger bedre enn en, men jeg vil anbefale deg opptil tre steder. En løsning jeg bruker er: Intern disk (raskest) som jeg jobber mot og laster siste bilder inn på. En ekstern disk på pulten som jeg med jevne mellomrom laster over bildene på (en gang i uka), og minst like viktig, en ekstern disk som jeg har en annen plass enn i huset (på jobb) som også blir oppdatert, men kanskje ikke ukentlig. Grunnen til den tredje disken er om f.eks huset ditt brenner ned eller noen bryter seg inn å rasker med seg utstyret. Da er jeg trygg. Sjansen for at 3 disker skal ryke samtidig er vel mikroskopisk. Om du ikke har store mengder (f.eks kun jpg) funker også DVD som backup bra. En slik disk er knall http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318905 Endret 8. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ingmar Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Disken fra Komplett så veldig grei ut, men den må stå hjemme, og brenner det/lynet slår ned - så ryker kanskje både den og PCen. Derfor jeg lurte på om dere legger ut bilder på nettet. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg bruker Eurofoto.no til opplasting av bilder. Funker veldig greit Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Disken fra Komplett så veldig grei ut, men den må stå hjemme, og brenner det/lynet slår ned - så ryker kanskje både den og PCen. Derfor jeg lurte på om dere legger ut bilder på nettet. 6824037[/snapback] Tar man bilder i RAW blir det fort store mengder data, så noe nettløsning til slikt er nok ikke noe godt alternativ Lenke til kommentar
ingmar Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Ungene tar også mange bilder, så Eurofoto.no så også lurt ut. Finnes det medier der jeg også kan redigere på enheten, samt se på bildene, i tillegg til at den er en ekstra lagringsplass for bildene ? Kanskje kan jeg legge bildene direkte på enheten uten bruk av PC ? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ungene tar også mange bilder, så Eurofoto.no så også lurt ut. Finnes det medier der jeg også kan redigere på enheten, samt se på bildene, i tillegg til at den er en ekstra lagringsplass for bildene ? Kanskje kan jeg legge bildene direkte på enheten uten bruk av PC ? 6824391[/snapback] Du kan se bildene der, du kan lagre ubegrenset med bilder, du kan bestille fotovarer derfra osv. Det er så mange muligheter på eurofoto.no som du bør prøve. Jeg har ikke prøvd alle... Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Derfor jeg lurte på om dere legger ut bilder på nettet. 6824037[/snapback] Nettbaserte løsninger er fine som online albumer. Å basere seg på nettet for å ta vare på sine uerstattelige bilder, er galskap. (Unnskyld kraftuttrykket, ta det for all del ikke personlig.) Er det noen som tror at private firmaer har noen som helst mulighet til ta vare på våre bilder i ubegrenset tid, i generasjoner, hundretalls og tusenvis av år? Nettet er en god ting når det brukes med vett og forstand, men kan også være en svøpe. Tenk bare på produktaktiveringen som enkelte dataprogrammer er belemret med. Et stort antall mennesker tenker ikke over dette, og bare godtar at de må "aktivere" Microsofts og Adobes programmer hver gang de skal installere på en ny maskin eller harddisk. "Nettet er jo der, og det er bare å aktivere med noen museklikk." At dette faktisk betyr at andre kontrollerer når og hvor man skal få mulighet til å installere de verktøyene som er nødvendig for å få tilgang til egne data, er det mange som ikke tenker over. Et tilsvarende resonnement gjelder også for oppbevaring av data, derunder digitale bilder. Vi er nødt til å kunne ha kontrollen fysisk i våre egne hjem, uten å måtte være avhengig av leverandørspesfikke oppkoplinger for å få tilgang til egne data. - Strømnettet, sa du? - Ikke sammenliknbart. Strøm er en funksjon som også i fremtiden vil være tilgjengelig og som ikke er avhengig av ett spesifikt firma, og stopper strømtilførselen har man muligheten til å bruke solceller og batterier. I fremtiden vil også komme batterier som baserer seg på for eksempel metanol, og som gir enda mindre avhengighet. Poenget er at den enkelte er nødt til å velge seg en realistisk strategi for lagring, kopiering og migrering ved behov. Man må selv kontrollere sine egne data, ikke overlate kontrollen til andre. Bare slik kan våre digitale bilder sikres for fremtiden. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Er det noen som tror at private firmaer har noen som helst mulighet til ta vare på våre bilder i ubegrenset tid, i generasjoner, hundretalls og tusenvis av år? Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om bildene mine er tilgjengelige etter tusenvis av år, men... Du har et poeng. Det finnes ikke _en_ løsning på dette. Du kan sikkert legge bildene dine ut på flere nettsteder og ha dem der en stund. Det gir geografisk sikring, men du må passe på etterhvert som sidene stenges ned at du hele tiden flytter dem til nye steder. Fotobutikkers nettsider tror jeg kan være er relativt trygt sted å ha dem for en stund, ettersom de riskierer å miste kunder hvis de mister bildene. Det viktigste er å ta jevnlig backup, gjerne dobbelt opp. Jeg fyller alltid dvd-platene helt, slik at mye gammelt ligger dobbelt opp. Og av og til tar jeg backup av alt. Husk at om kanskje 10-15 år finnes det ikke spillere som leser data CDer eller data DVDer. Da er det kanskje Blu-ray eller HD-DVD eller noe enda mer superfancy som gjelder. Det er jo ingen PCer som leveres med diskettstasjon som standard i dag (ikke som jeg har sett iallefall). Så moralen er: 1. Konverter bildene til et standard format 2. Ta backup 3. Gjenta fra 2 eller 1 etterhvert som teknologien endrer seg eller platene går ut på dato (hverken dvd eller cd varer evig) Endret 15. september 2006 av RottePostei Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg lagrer på harddisken, samt til CD/DVD som backup. I tillegg har jeg til enhver tid en sikkerhetskopi av alle bildene hjemme hos mine foreldre. Dermed er de ikke tapt om det skulle være innbrudd eller brann her. En kollega, som ikke har sine foreldre lengre, har sikkerhetskopi liggende på jobben. Andre alternativer er venners hjem. Er man virkelig paranoid, kan man kombinere disse tre Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Det ultimate er: 1. Lagre i hardisken på PC'en 2. Lagre i ekstern harddisk 3. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha dette hjemme, ikke DVD-rom eller -RW skiver 4. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse på arbeidsplassen 5. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse i en bankboks 1+2 med tillegg av 3,4 el 5 er obligatorisk etter min mening. Lagring på nett er litt skummelt. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Det ultimate er: 1. Lagre i hardisken på PC'en 2. Lagre i ekstern harddisk 3. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha dette hjemme, ikke DVD-rom eller -RW skiver 4. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse på arbeidsplassen 5. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse i en bankboks 1+2 med tillegg av 3,4 el 5 er obligatorisk etter min mening. Lagring på nett er litt skummelt. 6876320[/snapback] Korleis det er med ei bank-boks til å oppbevare ein slik disk i? Nokon som har peiling der? Pris og tilgjengelighet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 UDO er vel det optimale p.d.d Media varighet minst 50 år . HP HP StorageWorks UDO drives Plasmon http://www.plasmon.com/udo/udointernaldrives.html Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Ungene tar også mange bilder, så Eurofoto.no så også lurt ut. Finnes det medier der jeg også kan redigere på enheten, samt se på bildene, i tillegg til at den er en ekstra lagringsplass for bildene ? Kanskje kan jeg legge bildene direkte på enheten uten bruk av PC ? 6824391[/snapback] Du kan se bildene der, du kan lagre ubegrenset med bilder, du kan bestille fotovarer derfra osv. Det er så mange muligheter på eurofoto.no som du bør prøve. Jeg har ikke prøvd alle... 6824517[/snapback] Hvem har rettighetene til dine bilder når de er på Europhoto's server? Kan de f.eks bruke dine bilder til markedsføring etc? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det ultimate er: 1. Lagre i hardisken på PC'en 2. Lagre i ekstern harddisk 3. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha dette hjemme, ikke DVD-rom eller -RW skiver 4. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse på arbeidsplassen 5. Lagre på CD-rom med gulloverflate og ha disse i en bankboks 1+2 med tillegg av 3,4 el 5 er obligatorisk etter min mening. Lagring på nett er litt skummelt. 6876320[/snapback] Korleis det er med ei bank-boks til å oppbevare ein slik disk i? Nokon som har peiling der? Pris og tilgjengelighet? 8008785[/snapback] Aner ikke, men tror ikke det er spes billig. Men verre er det å miste hele fotosamlinga. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Derfor jeg lurte på om dere legger ut bilder på nettet. 6824037[/snapback] Nettbaserte løsninger er fine som online albumer. Å basere seg på nettet for å ta vare på sine uerstattelige bilder, er galskap. (Unnskyld kraftuttrykket, ta det for all del ikke personlig.) Er det noen som tror at private firmaer har noen som helst mulighet til ta vare på våre bilder i ubegrenset tid, i generasjoner, hundretalls og tusenvis av år? Nettet er en god ting når det brukes med vett og forstand, men kan også være en svøpe. Tenk bare på produktaktiveringen som enkelte dataprogrammer er belemret med. Et stort antall mennesker tenker ikke over dette, og bare godtar at de må "aktivere" Microsofts og Adobes programmer hver gang de skal installere på en ny maskin eller harddisk. "Nettet er jo der, og det er bare å aktivere med noen museklikk." At dette faktisk betyr at andre kontrollerer når og hvor man skal få mulighet til å installere de verktøyene som er nødvendig for å få tilgang til egne data, er det mange som ikke tenker over. Et tilsvarende resonnement gjelder også for oppbevaring av data, derunder digitale bilder. Vi er nødt til å kunne ha kontrollen fysisk i våre egne hjem, uten å måtte være avhengig av leverandørspesfikke oppkoplinger for å få tilgang til egne data. - Strømnettet, sa du? - Ikke sammenliknbart. Strøm er en funksjon som også i fremtiden vil være tilgjengelig og som ikke er avhengig av ett spesifikt firma, og stopper strømtilførselen har man muligheten til å bruke solceller og batterier. I fremtiden vil også komme batterier som baserer seg på for eksempel metanol, og som gir enda mindre avhengighet. Poenget er at den enkelte er nødt til å velge seg en realistisk strategi for lagring, kopiering og migrering ved behov. Man må selv kontrollere sine egne data, ikke overlate kontrollen til andre. Bare slik kan våre digitale bilder sikres for fremtiden. 6862552[/snapback] Er enig av masse eller alt du seier her. Er også bekjymra for kva som skjer om f.eks eurofoto går konken. Og kva om huset brenner ned, og alt du har heime er borte vekk, får du da lasta ned igjen bilda på eit normalt vis fra eurofoto? Eg meiner at eurofoto og andre online tjenester må være som ekstra sikkerheit i tillegg til dei 2-3 andre plassene du har lagra bilda dine. Eg har foresten sendt ein mail til eurofoto om dette, om det er muligheit for å få igjen bilda om det skulle oppstå eit datakrasj eller brann. Endret 13. mai 2007 av Cornel Lenke til kommentar
Daje.P Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Eg har foresten sendt ein mail til eurofoto om dette, om det er muligheit for å få igjen bilda om det skulle oppstå eit datakrasj eller brann. 8606793[/snapback] Jeg bruker eurofoto til backuptjeneste (ikke eneste, men en av de tre stedene jeg har backup), og de har mulighet for å sende deg alle bildene dine på dvd til rundt 150kr. Ålreit deal det. Selv har jeg forøvrig alle filer lokalt og på en ekstern disk hvor katalogene er arkivert i rar-format, hos eurofoto, samt på dvd på jobb. Eurofoto har nemlig den ulempen at ikke alle filer går, tif'er over 40MB har jeg sliti med å laste opp. Ellers bra tjeneste, og det er gratis så jeg klager ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå