Gå til innhold

Liker du tørrfisk?

Myrsnipa

Anbefalte innlegg

Det beskrives av Tørrfisk er en delikatesse på nivå med trøffler. Liker du tørrfisk? Hvordan spiser du den? Oppbløtet? rett fra fisken? stekt? annet?

Jeg syns det er kjempegodt med tørrfisk. Finns ikke noe bedre enn å sitte ute en fin kveld og spise tørrfisk. Spiser rett fra fisken. Slår fisken med hammer og tar av stykker og tygger på. Yammi!! :dribble: HErlig. Synd det er så sinnsykt dyrt.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beskrives av Tørrfisk er en delikatesse på nivå med trøffler. Liker du tørrfisk? Hvordan spiser du den? Oppbløtet? rett fra fisken? stekt? annet?

Jeg syns det er kjempegodt med tørrfisk. Finns ikke noe bedre enn å sitte ute en fin kveld og spise tørrfisk. Spiser rett fra fisken. Slår fisken med hammer og tar av  stykker og tygger på. Yammi!!  :dribble:  HErlig. Synd det er så sinnsykt dyrt..  :(

6823730[/snapback]

Tørrfisk spises tørr, men skal bankes først med hammer eller lignende, hel stokkfisk er best, den er mere smakfull og noe syrligere.

Torsk er mest brukt, men Brosme, Lange, Steinbit ( fantastisk som reklet dvs skåret i strimler før tørkeprossess ) og annen fisk kan brukes.

Selv flekker jeg Torsken dvs fjerner ryggbeinet før jeg henger den til tørk, den inneholder også mye proteiner.

Kjøpepris i vanlige butikker er vanvittig dyrt, derfor henger jeg selv fisk som jeg har med på båt-turer osv om sommeren.

Lutefisk blir tilvirket av tørrfisk, da Torsk,Lange eller Brosme.

Lenke til kommentar

Tørrfisk som snacks til øl er rådigg! (Sier han som aldri har bodd nord for Lillehammer) I Russland har de også tørket blekksprut, det er (om mulig) enda litt bedre.

@SasaB: Lutefisk er laget av tørrfisk, tørrfisken bløtes opp i lut og vannes deretter ut. Nam, snart tid for det igjen (dvs jeg har en i familien som lager super lutefisk, og en annen som lager en jeg bruker de fleste triks i boka for å unngå....)

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...