ulrikft Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Ta en titt på f.eks islam.no, Feyn, tråd om vold mot homofile. Full av "vold er galt, men" og "vold er galt men det er også homofili" argumenter. 6837853[/snapback] Feynman, ta en titt på su.no o.l.? 6838084[/snapback] Nei, jeg finner det ikke. Hvor er denne kulturrelativisten som mener vi skal godta vold utført innvandrere? En som jeg vet finnes og som ikke troller seg anonymt på et eller annet forum. Det er jo i visstnok "skremmende mange" av dem. Bevis det. 6838433[/snapback] Thomas Hylland Erikssen, Unni Wikan. værsågod. Selv om din provokative spørsmålsformulering ikke helt står i stil med din passivitet når DU blir satt opp etter veggen... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Nei, jeg finner det ikke. Hvor er denne kulturrelativisten som mener vi skal godta vold utført innvandrere? En som jeg vet finnes og som ikke troller seg anonymt på et eller annet forum. Det er jo i visstnok "skremmende mange" av dem. Bevis det. 6838433[/snapback] Thomas Hylland Erikssen, Unni Wikan. 6838713[/snapback] Jeg har ikke på noe tidspunkt fått inntrykk av at disse ønsker vold. Endret 10. september 2006 av Feynman Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Disse forsvarer vold med kulturrelativistisk argumentasjon. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Disse forsvarer vold med kulturrelativistisk argumentasjon. 6839213[/snapback] Kan du utdype? Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg legger inn en artikkel jeg skrev for noen år siden, så kan de som vil, lese den:) Tvangsekteskap i innvandrermiljø Jeg vil i denne artikkelen først og fremst ta for meg tvangsekteskap i det norske innvandrermiljøet, siden det er det som er aktuelt for mine lesere. Jeg er veldig redd for at folk skal misforstå meg og tro at jeg drar alle muslimer over en kam, for det gjør jeg ikke. Når jeg prater om muslimer i denne artikkelen så gjelder det bare de som er i den gruppen jeg har tatt for meg. Det er for å få en bedre flyt i det jeg skriver. Så når jeg omtaler de som "muslimer og muslimene", mener jeg ikke alle, men de som har som tradisjon å drive med tvangsekteskap og æresdrap. Muslimer fra Europa begynte ikke innvandringen til Norge før på slutten av 1960 - tallet. 10 år senere kom det forskjellige innvandrerorganisasjoner, men det var ikke før 25 år senere at den norske offentligheten fikk vite om tvangsgiftingen av ungdom, som foregikk i de forskjellige innvandrermiljøene. Dette skjedde gjennom den pakistanske jenten Sima. Hun fikk medias og myndighetenes søkelys rettet mot seg, etter at reporter Hege Storhaug i 1992 laget en reportasje, i Dagbladet, om hennes tvangsgifting og alt oppstyret det medførte. Sima, som jenten ble kalt, var den første i Norges historie som vant en rettssak om omstøtelse av ekteskap på grunn av tvang. Nå i disse dager er tvangsekteskap et mye mer omdiskutert tema enn det var i 1992. Vi er mye mer orientert om hvordan situasjonen er, og det er opprettet instanser som bl.a. skal prøve og hjelpe de utsatte. Samtidig så er det nok ganske mer utbredt enn vi er klar over, og det er mange ungdommer i mange tilfeller som aldri verken søker, eller får hjelp. Når de fleste nordmenn hører ordene tvangsekteskap, æresdrap o.l. tar de med en gang avstand fra dette. Med sin bakgrunn kan de umulig forstå hvorfor dette gjøres og heller ikke hvordan foreldrene kan sette æren sin foran kjærligheten til barna. De synes at det er horribelt og det strider mot alt de har lært. Folk skjønner ikke hvordan det kan gå an å handle slik enkelte muslimer tydeligvis gjør, særlig ikke når vi lever i år 2003. Men siden de fleste nordmenn får det meste av informasjon gjennom media, vet de ikke hva som ligger til grunn for det som blir gjort.(Dette kan jeg uttale meg om både på mine vegne og fordi jeg har pratet med mange angående dette temaet. )Dette var også en gang mine tanker og meninger, før jeg en dag tok saken i egne hender. Jeg bestemte meg for finne ut mer om disse tingene enn bare akkurat det som media velger og gi meg. Det er jeg glad for at jeg gjorde, fordi disse tradisjonene, som jeg velger å kalle det, er mye mer inngrodde og ufrivillige enn folk er klar over. Helt fra muslimske barn er små, får de høre at de må passe seg, så de ikke ødelegger foreldrenes ære. De må huske på at hvis de gjør ditt og datt, så kan foreldrene få det vondt. Dette er det mest jentene som er utsatt for. Guttene har generelt en større frihet enn søstrene, også ellers i samfunnet. Det er mødrene som har i oppgave å oppdra barna, så de er strengere enn fedrene når det gjelder oppdragelsen. Hvis jentene blir oppsternasige og ulydige i ungdomstiden, er det mødrene som får skylden, og det er de som taper ansikt. Både i familien og utad i innvandrermiljøet. Derfor har fedrene lettere for å være snille med døtrene sine, og har ikke så lett for å ty til like voldelige sanksjoner når datteren har gjort noe galt. Mødrene derimot blir ofte helt hysteriske og banker døtrene i frustrasjon og villrede. Alt dette er grunnet på at de er redd for å miste ære. I oppveksten blir norske barn, både gutter og jenter, opplært til å være selvstendige og mest mulig uavhengig av sin familie, slik at de kan klare seg på egen hånd senere i livet. Måten de muslimske jentene blir oppdratt på, er rake motsetningen. Disse blir nedtrykt og holdt tilbake, og jo eldre de blir, desto færre aktiviteter får de være med på. De blir rett og slett oppdratt til å være avhengig av familien, slik at de ikke kan være selvstendige. Dette gjøres fordi jentene fort blir sett på som horete og løsslupne hvis de er venner med gutter, går i vestlige klær eller har norske venninner. De blir rett og slett for norske. Dette går igjen utover foreldrene og æren deres. De andre muslimene i miljøet vil tro foreldrene, og da spesielt mødrene, har mislykkes i sin oppdragelse. I tillegg vil ikke guttene ha en kone som er uren. Derfor skal familien ha kontroll på jentene, og til enhver tid vite hvor de har dem. Dette er lettest å gjennomføre hvis de blir holdt hjemme. I barndommen er jentene underdanig faren, brødrene, onklene, fetterne og ellers andre menn i familien, og når hun gifter seg er hun underdanig mannen sin. Foreldrene finner ektemenn til døtrene sine for å hjelpe. De gjør det for å være gode foreldre. De mener at døtrene ikke er i stand til å velge sin egen ektemann. I puberteten er de faktisk ikke i stand til å velge selv, på grunn av sin lave alder, og hvertfall ikke når de har blitt kuet gjennom hele oppveksten. For det er nettopp måten de er oppdradd på, som gjør at de fleste, kanskje ikke er i stand til å ta dette valget. Det som er mest vanlig for muslimene her i Norge, er å gifte døtrene bort til et søskenbarn eller en fjernere slektning. Det er en del grunner til at de gjør dette. Jeg legger frem to. For det første skjønner de ikke hvorfor de skal hjelpe en fremmed gutt til et bedre liv i Norge, når de har mange gutter i sin egen familie som trenger hjelp. For det andre så får familien her i Norge, større makt og innflytelse i innvandrermiljøet, hvis familien deres her i landet blir større. På grunn av denne inngiftningen er det veldig viktig å informere muslimene om tidlig død og sykdommer/handikap som forekommer oftere ved inngifte. Nettopp fordi foreldrene deler en del gener. Jenter i Norge som er norskfødte etterkommere av tradisjonsbundne muslimske innvandrere, står mellom barken og veden. Med mindre jentene har gjort opprør hjemme, eller har litt milde foreldre, så har de ingen norske venner. De får heller ikke lov til å delta i noe annet enn skolegang. Det blir terpet inn hele oppveksten at æren er viktigere enn alt! Til og med deres eget liv. Når de blir gamle nok til å giftes vekk, så skjønner de fleste at tvangsekteskap er galt, og at det strider mot menneskerettighetene, nettopp fordi de er oppvokst med den moralen og de verdiene som vi har i Norge. Om de ikke har lært dette, har de fått impulser gjennom skole og media. Allikevel er det mange som ikke klarer å stå imot det som foreldrene presser på dem, nemlig ekteskap med en fremmed mann i tidlig alder. De er rett og slett så hjernevasket av prekingen om ære, at de ikke tør noe annet enn å godta giftermålet. De er så glade i foreldrene sine, at de ikke vil volde dem unødig smerte ved å krenke dem. Hvis døtrene ikke vil gifte seg, eller det er grunn til å tro at de ikke er jomfru, blir foreldrene utstengt av det sosiale miljøet, og de blir ikke akseptert. Det er gjerne slik at hvis en av døtrene er vanskelig, blir søstrene sett på som samme måte uansett hvordan de er. Norske muslimske jenter er blant annet særlig redd for å giftes bort hvis de har mistet jomfrudommen med en hemmelig kjæreste. Det er nemlig slik at på bryllupsnatten skal brudgommen kunne vise frem et blodig laken, og hvis dette ikke skjer, kan jenten bli drept av for eksempel faren sin, slik at han får gjenopprettet æren sin. Jeg har lest om en jente som sterkt vurderte å ta sitt eget liv fremfor å krenke foreldrene når de på bryllupsnatten kom til å finne ut at hun ikke var jomfru. Hun var meget deprimert. Visste ikke hva hun skulle gjøre. Mente det var bedre å ta sitt eget liv før bryllupet enn å bli drept. På denne måten ville ingen fått vite om det, og foreldrene ville hatt æren i behold. Dette viser jo hvor sterkt forhold de har til ære, fordi de ikke har hørt om annet siden de ble født. Mange jenter i Norge blir tatt med tilbake til hjemlandet sitt, i god tro om at de skal på ferie, men sannheten er en helt annen. De er blitt tatt tilbake fordi foreldrene skal finne en brudgom til dem. Mange av jentene nekter selvfølgelig å gifte seg, og da blir de ofte holdt innesperret i et hus, helt til de godtar giftermålet. Dette er rett og slett kidnapping. Noen av jentene klarer å stikke av, rømme til Norge og søke hjelp/gå i dekning. Det er også en del selvstendige jenter som nekter å la seg giftes bort. De gjør opprør mot foreldrene og rømmer ofte hjemmefra for å slippe unna elendigheten. Dette er gjerne jenter som allerede har en kjæreste. Dette er nok de som har vært "opprørske" hele veien. Ikke nødvendigvis mot foreldrene, men i stillhet har de "gått mot" de reglene de har hatt hjemme. Disse jentene lever i dekning sammen med kjæresten sin og lever i konstant frykt for at de mannlige familiemedlemmene hennes skal finne dem og drepe henne. Dette blir akseptert i samfunnet, og foreldrene har da gjenopptatt æren sin. Det var nettopp derfor faren til den svenske jenten Fadime drepte henne i år 2001, fordi hun hadde svensk kjæreste. Vi vet at det i dag også forekommer tvangsgifting av gutter. Jeg vet ikke nok om akkurat dette til å uttale meg om det, men jeg vet at også dette forekommer her i Norge. Alt dette som jeg har tatt opp nå om æresdrap og tvangsekteskap er et veldig vanskelig tema å ta opp. Det er så innviklet at det ikke ligner noe. Grunnene er mange, men det er blant annet vanskelig å skille mellom hva som er religion og hva som er tradisjon. Som jeg nevnte i begynnelsen, så tenker vi nordmenn at det er foreldrene som er grunnen til dette og at det er de som oppdrar barna sine. Det er sant, men tingene er så mye mer komplisert. Det har seg nemlig slik at dette er en hundreårsgammel tradisjon som er inngrodd og stikker veldig, veldig dypt. Det er faktisk ikke bare hos foreldrene problemene ligger. I de generasjonene som lever nå, er alle oppvokst med samme læren om ære og gifting. Når foreldre skal gifte bort barna sine, så gjør ikke alle det nødvendigvis frivillig. Hvis de ikke vil gifte bort barna sine, føler de seg allikevel presset til å gjøre det. Av sine egne foreldre og av storfamilien som forventer det. Det er ikke lett for noen av partene å bryte med tradisjonene, samme hvor mye det er ønsket. Derfor tror jeg at det blir vanskelig å hjelpe denne generasjonen skikkelig. Man klarer sikkert å hjelpe noen, men det må gå an å forebygge at disse tradisjonene får leve videre i neste generasjon. Det er også en god del tiltak staten kan gjøre for å hjelpe innvandrerne som sliter med disse problemene. Offentlige instanser kan bli mye mer underrettet om situasjonen og hvordan akkurat de kan hjelpe. Man kan opplyse nordmenn om hva som foregår på en ordentlig og grundig måte. Barnevernet må kunne hjelpe til. Man kan opprette bokollektiv og/eller krisesenter for disse menneskene. De som bryter med familien, trenger beskyttelse. Vi trenger instanser som kan hjelpe ungdommer med statsborgerskap, ut av hjemlandet til foreldrene, hvis de er sendt ned dit med tvang. I tillegg må vi kunne tilby jenter å få sydd inn ny jomfruhinne. Heller det enn at de blir drept! Pluss mye mer som kunne kommet godt med. Det jeg også vil ha frem i denne artikkelen er at det ikke er alle muslimer som mener dette er den rette måten å leve på. Koranen støtter ikke ekteskap ved tvang og heller ikke drap av løsslupne kvinner. Alt avhenger av hvordan man tolker Koranen. Det finnes utallige tolkninger, og ingen har den rette. Faren min, og familien min på farssiden er muslimer, og de tar sterk av stand til tvangsekteskap og æresdrap. Jeg spurte onkelen og tanten min en gang for lenge siden, hva de mente om æresdrap og da kom det et resolutt svar: Uansett hvilken urett som skjer, så skal det aldri være åpent for å drepe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå