Gå til innhold

Cirka 1000 jenter tvangsgiftes i norge hvert år

Anbefalte innlegg

Poenget er at arrangerte ekteskap er en stabil, trygg og bra måte!

6824818[/snapback]

Dette er jo samme argument ekstreme islamister bruker for å legitimere sharialovene som undertrykker kvinner. "Trygt og stabilt".

Men så må du stille deg spørsmålet; hvem er det som skal gifte seg? Mannen og kvinnen, eller familiene?

Slike arangerete ekteskap var jo også samme måten en opprettholde store klasseskiller før i tiden, de rike gifter seg med de rike osv. Ikke fordi de er forelsket eller tiltrukket av hverandre, men rent og skjært på hvilken familie en kommer fra. Trodde du var for et klasseløst samfunn?

6824857[/snapback]

I mitt idealsamfunn er folk like og det vil ikke finnes noen rike eller fattige, derfor vil det ikke skape klasseskiller da skattenivå og andre lover regulerer forholdet mellom fattig i rik.

De som gifter seg i dagens vestlige samfunn da? Vi gifter oss med damer fordi de er fin, fordi de har peng, fordi vi har kjørt de på tjukken, fordi vi ikke får tak i noe bedre etc. Koffor tror du skillsmisseraten er 50%? Forelsket i noen er ikke noe en er, det er noe en blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mitt idealsamfunn er folk like og det vil ikke finnes noen rike eller fattige, derfor vil det ikke skape klasseskiller da skattenivå og andre lover regulerer forholdet mellom fattig i rik.

De som gifter seg i dagens vestlige samfunn da? Vi gifter oss med damer fordi de er fin, fordi de har peng, fordi vi har kjørt de på tjukken, fordi vi ikke får tak i noe bedre etc. Koffor tror du skillsmisseraten er 50%? Forelsket i noen er ikke noe en er, det er noe en blir.

6824876[/snapback]

Grunnen til at det har blitt høyere (jeg har vanskelig å tro at den er så høy som 50%) kan vel skyldes fordi det har blitt mer sosialt akseptabelt å avslutte et ekteskap som ikke fungerer, noe som jeg mener er positivt så lenge det fortsatt taes annsvar for eventuelle barn som følger av ekteskapet.

Men jeg ser ikke hvor relevansen for dette er når vi diskuterte om vi skulle kulturelt og sosialt akseptere at mennesker uavhengig bakgrunn skal få gifte seg med hvem de vil.

Lenke til kommentar

6824876[/snapback]

Grunnen til at det har blitt høyere (jeg har vanskelig å tro at den er så høy som 50%) kan vel skyldes fordi det har blitt mer sosialt akseptabelt å avslutte et ekteskap som ikke fungerer, noe som jeg mener er positivt så lenge det fortsatt taes annsvar for eventuelle barn som følger av ekteskapet.

Men jeg ser ikke hvor relevansen for dette er når vi diskuterte om vi skulle kulturelt og sosialt akseptere at mennesker uavhengig bakgrunn skal få gifte seg med hvem de vil.

6824967[/snapback]

Grunnen til at vi diskuterer dette er fordi du og andre trekker frem negative aspekt om arrangert ekteskap, da trekker jeg negative aspekter ved vestlige ekteskap. Er det flere negative aspekt ved den muslimske modellen? Eg tror ikke det. En skal iallefall være veldig forsiktig med å bastant fornekte og kritisere andres kultur og samlivsformer før vi ser grundig på oss sjøl. Kanskje vi ikke er så mye bedre?

Det er mulig at du har rett. At grunnen til den voldsomme økningen den siste tiden skyldes at det er mer aksept i samfunnet for å skille seg.

Men det falsifiserer fortsatt ikke poenget mitt. Nemlig at norske ekteskap ikke er så spesielt bra eller lykkelig.

Tror det fortsatt er ganske stigmatisert og tabubelagt å skille seg og i dagens norge er det mange mange som er sammen selv om de ikke trives eller liker partneren? kanskje de holder sammen for barna sin del eller av økonomiske årsaker. Poenget er uansett det samme. Norske ekteskap er langt ifra perfekte og kanskje den muslimske modellen eller den gammel norske modellen er ett alternativ?

Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at arrangert ekteskap er helt lovlig i norge(er ingen jurist, men tror tror eg har rett). Det er da ingenting gale i at 2 familier går sammen i fellesskap for å diskutere og finne felles løsninger?

Så lenge de som skal gifte seg er enige i denne fremgangsmåten, samt i en alder der det er tillatt å inngå ekteskap, er det naturligvis en grei metode. Dessverre viser det seg til tider at de "gifteklare" egentlig ikke har noe ønske om å gifte seg med hverandre, samt at de kan være svært unge. Det er uheldig.

Er du klar over hvor liten skillsmisseraten er i de muslimske landene?

Kan jo ha en ørliten sammenheng med at kvinner i praksis ikke har skilsmisserett..

Poenget er at arrangerte ekteskap er en stabil, trygg og bra måte!

6824818[/snapback]

Hvis ulykkelig er bra, så greit nok.

Lenke til kommentar
Grunnen til at vi diskuterer dette er fordi du og andre trekker frem negative aspekt om arrangert ekteskap, da trekker jeg negative aspekter ved vestlige ekteskap. Er det flere negative aspekt ved den muslimske modellen? Eg tror ikke det. En skal iallefall være veldig forsiktig med å bastant fornekte og kritisere andres kultur og samlivsformer før vi ser grundig på oss sjøl. Kanskje vi ikke er så mye bedre?

Så lenge ekteskap er basert på enstemminghet mellom de to personene ekteskapet faktisk anngår, slik det er i en vestlig modell, så vil jeg påstå at det er mye bedre enn at noen skal gifte seg på bakgrunn av hva familien ønsker.

Det er mulig at du har rett. At grunnen til den voldsomme økningen den siste tiden skyldes at det er mer aksept i samfunnet for å skille seg.

Men det falsifiserer fortsatt ikke poenget mitt. Nemlig at norske ekteskap ikke er så spesielt bra eller lykkelig.

Jeg ser ikke helt det logiske resonementet ditt. Det at mange skiller seg burde jo heller vise oss at de som faktisk holder sammen har det bra. De som ikke har det bra skiller seg.

Tror det fortsatt er ganske stigmatisert og tabubelagt å skille seg og i dagens norge er det mange mange som er sammen selv om de ikke trives eller liker partneren? kanskje de holder sammen for barna sin del eller av økonomiske årsaker. Poenget er uansett det samme. Norske ekteskap er langt ifra perfekte og kanskje den muslimske modellen eller den gammel norske modellen er ett alternativ?

6824994[/snapback]

Hvor er den individuelle friheten til å bestemme hvem en skal gifte seg da? Hvis det er kun hva familien ønsker som skal telle? Hvordan passer dette inn i kampen mot klasseskillene?

Lenke til kommentar
Hører jo til stadighet at vi må tilpasse oss andre kulturer, tvangsekteskap er en del av noen andres kulturer.
At vi skal tilpasse oss andre kulturer betyr ikke at vi skal akseptere alt. Tvangsekteskap strider mot våre grunnleggende verdier, samtidig er det mye annet som ikke er en del av vår kultur uten å være i konflikt med våre verdier. Om en muslim vil jobbe i julen, men ha fri under ramadan er det en tilpasning som er helt grei så lenge det ikke gir andre konsekvenser (f.eks. skole).

Forøvrig håper jeg vår kultur smitter over på de, men slik det framstilles i media akuratt nå så har ikke akuratt så mye av den vestlige kulturen smittet over.

6824725[/snapback]

Det er stort sett ting som er uønsket som det skrives om i media.
Lenke til kommentar
Grunnen til at vi diskuterer dette er fordi du og andre trekker frem negative aspekt om arrangert ekteskap, da trekker jeg negative aspekter ved vestlige ekteskap

Hvorfor er skillsmisse så forferdelig? Finnes vel ikke noe bedre enn det om du ikke klarer å leve med et annet menneske lenger? Enig i at mange gir opp fort men muligheten MÅ eksistere. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at 50% faktisk holder sammen resten av livet.

Men sett alternativet et samfunn som skiller seg for ofte og et taliban samfunn så er det liten tvil i min oppfatning...

Lenke til kommentar
Hva med tvangsgifting av gutter da? Eller forekommer ikke det?

6833042[/snapback]

Jo, det forekommer. Akkurat forholdstall vet jeg ikke om, men av det som kom frem i nyhetene er det vanskeligere å oppdage at gutter blir tvangsgiftet. Grunnen er at ofrene velger å skjule det pga. skamfølelse.
Lenke til kommentar

Det er skremmende å se den naive kulturrelativismen som synes å råde hos mange. Det ottomanske rikets imperialisme blir omtalt som et "vellykket flerkulturelt prosjekt som hevet levestandarden i bl.a. Spania til et langt bedre nivå" sies det.. Hva tror dere den samme foreleseren sier om Englands kolonisering av India...? Det er ond imperialisme der alle negative følger blir nevnt..

Slaveri innad i Afrika, slaveri i retning de arabiske/muslimske stater.. en praksis som fortsatt lever, dette blir ikke nevnt. Slaveri til vesten.. det skal vi unnskylde oss for til den dag vi dør.

Er det noen som ser problemet her? Vi er så panisk redde for å ikke være flerkulturelle.. vi er så panisk redde for å fremstå som "gammeldage imperalistiske kolonister" at vi nekter å se den enkle sannheten.

Holdningen mange muslimer i Norge i dag har til homofile ER ikke bra.. tvangsekteskap ER ikke positivt.. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Mange mener at vi må vise "forståelse" for deres homsehatende kultur. Vi må for all del ikke tro at vår kultur er bedre enn deres. De er bare forskjellige fra oss. Vi kan ikke kritisere dem med mindre vi forstår dem, og helst er fra den kulturen selv. Hvis vi som er utenfor kulturen kritiserer den er vi rasister.

Lenke til kommentar
Mange mener at vi må vise "forståelse" for deres homsehatende kultur.

6837821[/snapback]

Istedenfor å gjenta påstanden i en litt annen for kan du kanskje svare på spørsmålet om hvem som mener dette? Dvs. offentlige personer, dette udefinerete "mange" tar jeg ikke for noe godt svar. Påstanden om at det er mange er jeg heller ikke overbevist om.

EDIT: Uthevet en viktig ting.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Off topic, men man MÅ jo elske SUs naive idioti.. :)

01.07.02

Elevstyrt skole

Vekk med pugging og sortering av mennesker!

På skolen lærer vi at målet med kunnskap er et tall på en skala fra en til seks. Vi lærer at konkurranse er veien til suksess, og at man blir bedre av å konkurrere mot sine klassekamerater enn å samarbeide med dem. Å stille kritiske spørsmål til undervisningen kan straffe seg. Skolen gjør oss tilpasset og ukritiske, for elever skal en gang i framtiden bli lydige arbeidstakere, som ikke stiller kritiske spørsmål til sjefen sin.

Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka. For å klare prøvene må vi gjøre masse lekser som kan bety at en ikke har tid til å engasjere seg aktivt i for eksempel SU. Det er ingen som spør elevene om hvilket tema innenfor faget de har spesiell interesse for.

Pensumet skal alle gjennom fordi alle skal ha eksamen. Eksamen skal alle ha for å få et karaktersnitt som kan sortere oss videre i systemet. Alle elever veit at det kan være dumt å gjøre opprør mot noe en ikke liker på skolen sin, reagere på urettferdig behandling eller for eksempel å være fryktelig uenig med læreren sin - for det kan straffes ved at en blir satt ned i karakter.

Disse ondene - prøvene, eksamen, pensum og karakterene er med på å lære oss opp til å ikke ta makt over vår egen skolehverdag.

SU vil fjerne alle «vis-at-du-kan-pugge-ting-utenat-prøvene». Elever burde i stedet få velge ut stoff som faktisk interesserer dem og få legge det fram på en måte som passer hver enkelt. SU vil også fjerne eksamen. Det du ikke klarte på en dag skal ikke avgjøre framtidsvalgene dine. Karakterene og sorteringa må erstattes med tilbakemeldinger om hva en faktisk gjør bra og hvordan en kan gjøre ting bedre, en vurdering som hver enkelt elev er med på å gjøre selv.

En god start på å forandre skolen er å innføre arbeidsmiljølov for elever og studenter i Norge. Og gratis skolebøker og skolemateriell. Det skal være gratis å gå på skole og et minstekrav er at en skal slippe å få astma av å gå der!

Lenke til kommentar
Ta en titt på f.eks islam.no, Feyn, tråd om vold mot homofile. Full av "vold er galt, men" og "vold er galt men det er også homofili" argumenter.

6837853[/snapback]

Feynman, ta en titt på su.no o.l.? ;)

6838084[/snapback]

:dontgetit:

Nei, jeg finner det ikke. Hvor er denne kulturrelativisten som mener vi skal godta vold utført innvandrere? En som jeg vet finnes og som ikke troller seg anonymt på et eller annet forum. Det er jo i visstnok "skremmende mange" av dem. Bevis det.

Lenke til kommentar
Off topic, men man MÅ jo elske SUs naive idioti.. :)
01.07.02

SU vil også fjerne eksamen. Det du ikke klarte på en dag skal ikke avgjøre framtidsvalgene dine.

6838102[/snapback]

Et alternativ til å avvikle eksamen helt (som selvsagt er sosialistisk utopi (som det meste annet fra den kanten)), er å ha eksamen knyttet opp mot en faglig case man arbeider med i løpet av året. Istedet for å bare lese "generelt" og ha prøver om små delemner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...