Gå til innhold

Postens pakke og signeringskultur

cbs77

Anbefalte innlegg

Jeg var innom postkontoret i går igjen for å hente en pakke. Dama bak disken sa for n'te gang at jeg skulle signere på utleveringspapiret for at hun skulle gå og hente pakken. Jeg sa som vanlig at

på papiret står det "Pakken er mottat". Jeg kan vel ikke signere for noe som ikke har skjedd. Om dere vil at jeg skal signere for at pakken skal hentes på bakrommet så bør det stå "Pakken utleveres ved signering"

Som vanlig sluttet det med at jeg måtte signere for at hun skulle hente pakken. Jeg er sikker på at en dag står det en utro tjener bak disken som kommer til å ta pakken min og hevde at den er mottat. Det har jeg jo signert for.

Andre som synes at postens rutiner bør endres?

Edit: Klargjøring.

Endret av cbs77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i "post i butikk", og vi pleier å gjøre det samme. Ser først på lappen for å se sporingsnr og etternavn, så ber vi kunden signere sammtidig som vi leiter frem pakka.

Noen ganger hender det jo at pakka ikek er der, og da beholder kunden bare lappen.

Men er sant som du sier, er problem dette her...

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg har så mange valg. Posten har mer eller mindre monopol på dette markedet. Jeg bare mener at det er feil å bli tvunget til å signere for noe som ikke er sant.

6823630[/snapback]

Har du noen gang hørt om noen som har blitt lurt på dette ?

Fordi det tviler jeg på. Jeg har muligheten til å sende karakterne dine til VG om jeg vil, men jeg gjør det ikke. Fordi det er ikke etisk riktig.

Det er jobben deres å gi deg pakken. De kommer ikke til å ta den fra deg.

Lenke til kommentar

Det har faktisk ikke skjedd meg.. Pleier å signere etter jeg får pakka..

Var senest i posten for 2 dager siden og hentet en pakke, men da skjedde det noe annet morsomt, som gjorde at jeg måtte slite med å holde igjen latteren..

Jeg stod først inne i posten og ringte en kamerat, slik at han kunne gå inn på mailen min og finne ref.nr.. (hadde ikke planlagt å gå innom posten den dagen). Inne i postkontoret var det 1 annen kunde, og 3 kassemedarbeidere.. Altså var det 2 kasser ledig. Etter at jeg fikk ref.nr'et, gikk jeg bort til en av dem og ble stående litt og undres over at han ikke møtte blikket mitt, selvom han helt klart visste at jeg stod rett foran han..

Plutselig så han nesten forundret på meg og sa..: "Her har vi kølappsystem..!" - og så ut i lufta igjen.. Jeg gikk jo selvfølgelig til kølappmaskinen og trakk en lapp. Da trykka han med en gang på "pling" greia, og når jeg kom bort til han så sa han..: "Hei!" - med et særs tilgjort smil..

Det var mildt sagt ganske latterlig der jeg stod.. :!:

sorry for OT, men siden det var om Posten så var det hvertfall ikke heeelt irrelevant.. :D

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg synes posten har bedret seg. Nå er man pålagt å vise fram legitimasjon ved henting av pakken. Det ble sendt rundt en mail for ca 2 uker siden i følge den hyggelige post damen. Da slipper man at slike lapper forsvinner som har vært et relativt stort problem. I alle fall var det dette jeg fikk høre.

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg synes posten har bedret seg. Nå er man pålagt å vise fram legitimasjon ved henting av pakken. Det ble sendt rundt en mail for ca 2 uker siden i følge den hyggelige post damen. Da slipper man at slike lapper forsvinner som har vært et relativt stort problem. I alle fall var det dette jeg fikk høre.

Mvh

Magnus

6824093[/snapback]

Trenger ikke vise legitimasjon hvis du har pakkelappen.

Lenke til kommentar
Var senest i posten for 2 dager siden og hentet en pakke, men da skjedde det noe annet morsomt, som gjorde at jeg måtte slite med å holde igjen latteren..

Jeg stod først inne i posten og ringte en kamerat, slik at han kunne gå inn på mailen min og finne ref.nr.. (hadde ikke planlagt å gå innom posten den dagen). Inne i postkontoret var det 1 annen kunde, og 3 kassemedarbeidere.. Altså var det 2 kasser ledig. Etter at jeg fikk ref.nr'et, gikk jeg bort til en av dem og ble stående litt og undres over at han ikke møtte blikket mitt, selvom han helt klart visste at jeg stod rett foran han..

Plutselig så han nesten forundret på meg og sa..: "Her har vi kølappsystem..!" - og så ut i lufta igjen.. Jeg gikk jo selvfølgelig til kølappmaskinen og trakk en lapp. Da trykka han med en gang på "pling" greia, og når jeg kom bort til han så sa han..: "Hei!" - med et særs tilgjort smil..

Det var mildt sagt ganske latterlig der jeg stod..  :!:

sorry for OT, men siden det var om Posten så var det hvertfall ikke heeelt irrelevant..  :D

6823681[/snapback]

Det er faktisk ikkje så dumt som det virkar. Posten brukar kølappsystemet til å registrera kor mange kundar det er på dei ulike postkontora. Dette blir igjen brukt for å sjå kor postkontor kan leggjast ned. Det er derfor viktig for kvart enkelt postkontor at alle kundane tar kølapp.

Fyren bak disken der burde derimot hatt kurs i kundebehandling (i likhet med ein god del andre i posten).

Lenke til kommentar

Jobber selv på posten, og spør også om folk kan skrive under, før jeg henter pakken. Ca. 1 av 400 (mulig det er enda færre) begynner å klage på dette.

Når jeg får en slik kunde, så gidder jeg ikke å begynne å bitche på dette, så jeg bare henter pakken og ber kunden skrive under.

Grunnen til at jeg ber folk om å skrive under før jeg henter pakken er som følger:

Det er vanlig praksis hos posten.

Det er lettere å huske på å få denne underskriften når vi ber om å få signaturen før vi henter pakken.

Det er ikke farlig å underskrive hentelappen før vi henter pakken for de som tror det. Har aldri hørt om ansatte som tar pakken. Det ville vært utrolig idiotisk!

Hvis vi ikke finner pakken av en eller annen grunn, så får en hentelappen tilbake.

EDIT: Kan bekrefte det Ggg sier, Posten bruker kølappsystemet til å telle opp kunder, og som de fleste vet, er det for lite kunder på de lokale postkontorene så blir de lagt ned.

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Hei,

Mvh

Magnus

6824093[/snapback]

Trenger ikke vise legitimasjon hvis du har pakkelappen.

6824447[/snapback]

Var og hentet en pakke i dag og da måtte jeg vise legitimasjon, ble litt overrasket men det er mulig det er noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Var og hentet en pakke i dag og da måtte jeg vise legitimasjon, ble litt overrasket men det er mulig det er noe nytt.

Jupp, der er nytt at vi må be om legitimasjon hvis en kun har sendingsnummeret, eller fått en sms. Det er ikke alle postkontor som er like strenge på dette akkurat nå, men det kommer nok.

Så er det de menneskene som begynner å klage fordi de må vise legitimasjon også da :roll: Heldigvis er det ikke så mange av dem...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

PIM-sender må man vise legitimasjon på. Aller helst 2'erpakker også. Disse må man fylle ut navn på i "blipperen".

Det er rett og slett mer praktisk for både kunde og postansatt at kunden skriver under før man henter pakken.

1. Man glemmer ikke signaturen

2. Man slipper å levere lappen tilbake når man har hentet pakken slik at kunden kan skrive under

3. Man kan ta i mot lappen og bare lempe pakken bort i en annen luke så kan kunden hente den der, og du fortsette med noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...