Testing342 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Beklager den håpløse overskriften, men vet virkelig ikke hvordan jeg skal forklare dette problemet med få ord... Anyhow; Kjøpte meg nettopp ny bærbar, og tenkte jeg skulle formatere maskinen og installere windows på ny, uten all dritten som følger med når man får maskinen fra produsenten...et hav av demo-versjoner og "nytteprogrammer" jeg godt kunne vært for uten... men problemet er at jeg fikk ikke med Windows CD, bare en lisensnøkkel...Hva gjør jeg da isåfall? Kan jeg ringe butikken eller microsoft å kreve å få tilsendt en CD med windows? Har jo betalt for varen, da jeg har lisensnøkkelen...Eller kan jeg installere piratkopi og bruke min nøkkel? Vil dette fungere? Og må jeg isåfall ha nøyaktig samme versjon av piratkopien som den lisensnøkkelen hører til? Koden gjelder for Windows Home SP2 Norsk Utgave... Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Beklager den håpløse overskriften, men vet virkelig ikke hvordan jeg skal forklare dette problemet med få ord... Anyhow; Kjøpte meg nettopp ny bærbar, og tenkte jeg skulle formatere maskinen og installere windows på ny, uten all dritten som følger med når man får maskinen fra produsenten...et hav av demo-versjoner og "nytteprogrammer" jeg godt kunne vært for uten... men problemet er at jeg fikk ikke med Windows CD, bare en lisensnøkkel...Hva gjør jeg da isåfall? Kan jeg ringe butikken eller microsoft å kreve å få tilsendt en CD med windows? Har jo betalt for varen, da jeg har lisensnøkkelen...Eller kan jeg installere piratkopi og bruke min nøkkel? Vil dette fungere? Og må jeg isåfall ha nøyaktig samme versjon av piratkopien som den lisensnøkkelen hører til? Koden gjelder for Windows Home SP2 Norsk Utgave... 6823308[/snapback] Fikk du med en recovery-cd? I så fall er det xp-plata di. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Så lenge du har produkt-nøkkelen, kan du bruke en hvilken som helst CD til å installere. Bare det er samme versjon, selvfølgelig. Det er jo lisensen man betaler for og ikke CD'en. Men enkelte nøkler er låst til en OEM-installasjon. F.eks. skulle jeg installere Windows XP Home på nytt hos min kusine, som har en Medion stasjonær (Coop-PC'en). Installerte med min SP2-CD, men brukte da hennes nøkkel. Windows ville ikke aktiveres. Søkte litt rundt på nettet og prøvde å kopiere noen OEM-filer fra hennes recovery-CD, men det hjalp ikke. Måtte til slutt ta en repair-install med hennes CD. Da var det ikke noe problem å aktivere lenger. Så da lærte jeg det! Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Er det ikke bare å fjerne disse nytteprogrammene og demo`ene da? Uten å formatere..... Start->kontrollpanel->legg til / fjern programmer Tipper du kan kvitte deg med mesteparten i den lista.. Lenke til kommentar
Testing342 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Er det ikke bare å fjerne disse nytteprogrammene og demo`ene da? Uten å formatere..... Start->kontrollpanel->legg til / fjern programmer Tipper du kan kvitte deg med mesteparten i den lista.. 6824452[/snapback] Kan vel sikkert fjerne det meste der ja, men er greit å vite til en annen gang også hvordan jeg får reinstallert windows. Maskinen er sinnsykt treg på å slå seg av også, så tenkte en format c: muligens hadde fikset dette problemet også... Men en annen, kanskje ikke så god grunn til å formatere, er at jeg liker et nyformatert system, der jeg kan sette opp maskinen sånn jeg liker den...Ta kontroll fra begynnelsen... Lenke til kommentar
Testing342 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Fikk du med en recovery-cd? I så fall er det xp-plata di. 6823376[/snapback] Fikk med et program på harddisken som brant ut en recovery-DVD for meg...Ble på 2 DVD-plater, så tror dette er en kopi av hele systemet sånn det var når jeg brant ut. Et ghost-image, eller va pokker det heter... XP-filene ligger vel innpå der ja, men hvis jeg bruker disse DVD'ene er jeg vel like langt. Får jo med all den samme dritten når jeg bruker disse. Eller går det ann å velge hva man vil installere fra platene? Bare Windows, eller hele systemet? Har to partisjoner på maskinen, en vanlig på 104 GB og en ekstra på 6.75 GB, der den siste er en såkalla recovery-partisjon jeg kan starte opp fra og reinstallere systemetfra hvis det skulle bli nødvendig...Som et alternativ til DVD'ene jeg brant ut...Men kan jeg trygt formatere recovery-partisjonen og bruke den som en vanlig partisjon? Skulle vel tro det? Eller? Når jeg prøver å komme inn på gjenopprettingspartisjonen får jeg opp følgende melding: "Denne delen av harddisken (eller partisjonen) inneholder filer som brukes til systemgjenopprettingen. Ikke slett eller endre disse filene. Eventuelle endringer av denne partisjonen kan forhindre en eventuell gjenoppretting." Så lenge jeg har DVD'ene burde det vel gå greit å formatere denne partisjonen? Lenke til kommentar
Testing342 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Så lenge du har produkt-nøkkelen, kan du bruke en hvilken som helst CD til å installere. Bare det er samme versjon, selvfølgelig. Det er jo lisensen man betaler for og ikke CD'en. 6823942[/snapback] Mkay..."Samme versjon", vil det si at språket må være det samme også? Kjører Windows XP Home SP2, og har ingen problem med å finne en piratkopi av denne på nettet, bortsett fra at da er det alltid et annet språk på den...Finner ikke denne versjonen med norsk språk...Så såfremt språket ikke har noe å si, er jo alt bare fryd og gammen... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det må være samme språk ja. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Pleier og være slikt at du kan trykke f8 under oppstart.. Der skal det være slik recovery greie.. Lenke til kommentar
Testing342 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Pleier og være slikt at du kan trykke f8 under oppstart.. Der skal det være slik recovery greie.. 6825923[/snapback] Har nå prøvd de recovery DVD'ene jeg brant ut...Her gikk det ikke ann å installere bare windows, man måtte installere hele pakken. Har også fått formatert recovery-partisjonen nå...Fungerte fint... Men hvor kan jeg få tak i en "windows xp home sp2 norsk" uten å måtte betale for det? Hvis det stemmer at jeg må bruke en med samme språk, har jeg jo et problem...Hverken Piratebay, torrentspy, isohunt, mininova eller easynews kan hjelpe meg der... Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Er det ikke bare å fjerne disse nytteprogrammene og demo`ene da? Uten å formatere..... Start->kontrollpanel->legg til / fjern programmer Tipper du kan kvitte deg med mesteparten i den lista.. 6824452[/snapback] Kan vel sikkert fjerne det meste der ja, men er greit å vite til en annen gang også hvordan jeg får reinstallert windows. Maskinen er sinnsykt treg på å slå seg av også, så tenkte en format c: muligens hadde fikset dette problemet også... Men en annen, kanskje ikke så god grunn til å formatere, er at jeg liker et nyformatert system, der jeg kan sette opp maskinen sånn jeg liker den...Ta kontroll fra begynnelsen... 6824914[/snapback] Den støtter jeg! Elsker "clean install" og det å kunne installere ferske drivere og tune systemet til mitt bruk Ja, du må da ha norsk Home SP2, men du har vel en eller annen kamerat, nabo eller noen i familien som har en Windows-CD? "Alle" har jo en PC med XP idag... Lenke til kommentar
Testing342 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Ja, du må da ha norsk Home SP2, men du har vel en eller annen kamerat, nabo eller noen i familien som har en Windows-CD? "Alle" har jo en PC med XP idag... 6826703[/snapback] Ja, skulle tro det, men alle jeg har sjekka med har samme problemet som meg...Bare fått en kode, og ingen CD...Og er ikke helt klar for å stoppe folk på gata å spørre etter Windows enda heller...Men utelukker ingenting hvis jeg ikke finner ut av dette snart... Kan jeg ringe Microsoft eller butikken jeg kjøpte maskinen og be de sende meg en CD? Som tidligere sagt, så har jeg jo betalt for produktet... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Vet at jeg fikk kjøpt en CD skive uten lisens for noen år tilbake fra et datafirma vi brukte. Kostet litt over hundrelappen. Tror også microsoft ordner det for deg. Ring MS Norge og spør! Edit: Er forøvrig helt enig med deg og HappyRay og har sagt til alle som spør om PC kjøp "Sørg for at du får med en ren Windows CD" ! Endret 8. september 2006 av trn100 Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ja, du må da ha norsk Home SP2, men du har vel en eller annen kamerat, nabo eller noen i familien som har en Windows-CD? "Alle" har jo en PC med XP idag... 6826703[/snapback] Ja, skulle tro det, men alle jeg har sjekka med har samme problemet som meg...Bare fått en kode, og ingen CD...Og er ikke helt klar for å stoppe folk på gata å spørre etter Windows enda heller...Men utelukker ingenting hvis jeg ikke finner ut av dette snart... Kan jeg ringe Microsoft eller butikken jeg kjøpte maskinen og be de sende meg en CD? Som tidligere sagt, så har jeg jo betalt for produktet... 6826737[/snapback] nei det kan du ikke, det ligger som tidligere nevnt enten en recovery partisjon på pcen din eller det følger med cder du har ikke krav på noe annet det som følger med følger med hvis du ønsker å legge inn en "clean" windows må du bruke en oem cd med nøkkelen som står på pcen. Du får imidlertid ikke aktivert denne over nett, men må ringe microsoft og få hjelp der til å aktivere den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå