brainware Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Tok dette bildet med Nikon D1 og Nikkor 50mm/f1.4. Eksponeringen traff bra og det var en enkel jobb å få fram fargene og kontrastene, og syntes resultatet ble bra. Hva synes dere ? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Stilig. Det minner om en krysning mellom et Mars-landskap og Norge. Forgrunnen er litt fremtredende og stjeler oppmerksomhet fra utsikten, men ellers må jeg si at jeg liker det. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Takk for tilbakemelding. Det er permafrost, dvs. at alt er nedfrosset under bakkenivå, rart å tenke på at det var masse øgler og annet dyreliv og flust med planter i forhistorisk tid. Når det gjelder forgrunnen, så tar den nok en del oppmerksomhet, men det var et bevisst valg. Uten den ville nok redigeringen blitt noe annerledes , spesielt her i resamplet versjon ser jeg at bakgrunnen har blitt noe tam. Jeg må nok finne en annen resampler, bruker IrfanView, men kvalitetstapet fra Nikon Capture (og NEF) er alt for stort. Får ikke Nikon Capture til å godta fri resizing. Endret 8. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Flott landskapsbilde med lekker oppbygning. Digger forgrunnen med den vitale forsiktige beslysningen som for frem de flotte konturene og fargene i bakken. Dessuten var den høykontrast-diagonalen som ender perfekt nede i venstre hjørne et stort pluss. Uten forgrunnen ville ikke bildet stått seg på langt nær så bra som det gjør nå. Jeg syenst dog bildet manger en del på dybdeskapheten. Detaljene i fjellene er litt for fraværende. Kan være etterbehandlingen, men det er heller ikke usannsynlig at det er pga opptaket. Forgrunnen er meget bra skarphet, så en måtte nok blende ned til både 16 og 22 med en 50mm for en tilstrekkelig dybde. Kunne vært interessant å vite hvilken blender du valgte, brainware. Bor du forresten på Svalbard? Endret 8. september 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Takk for kommentarer Ragamuffin. Jeg bor her oppe ja. Fokus er på uendelig så det skal vel være lik skarphet i hele bildet? Jeg har brukt f4.0 for å være innenfor objektivets skarpeste område (f4.0 - f5.6), og prioritere hurtig lukkerhastighet 1/2000 sek. Det viser seg at det er store lysforskjeller i bildet, bakgrunnen var veldig ujevn, da sola sto rett på og skyene over lagde skarpe skyggepartier. Tok fram råfila på nytt, justerte alt inklusiv resize i Nikon Capture (har lite minne som har gjort at ikke alt har fungert) og håper alt passer til webvisning. Det blir en ny versjon av bildet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ok, f/4 forklarer mine antagelser angående dybdeskarphet. Og med 1/2000s hadde du masse å gå på også Jeg synest det var litt mer punch i førsteversjonen, jeg. Kan det stemme at du har kjørt mindre fargemetning på v2? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Jeg ser også at det er mer punch i den første, det er nok forandring i fargemetning, skyggejustering, og generellt i levels. Jeg taper en del i konverteringen, også når det gjøres med Nikon Capture. Jeg prøver derfor med en oppspritet versjon av den siste (Dette så ikke bra ut i originalversjon): innlegget er lukket ! Endret 10. september 2007 av brainware Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Hvorfor fotografere slike landskap med f4.0? Trodde man måtte ha så liten åpning som mulig av blenderen.....men kanskje dette ikke var et poeng med ditt bilde.. Endret 8. september 2006 av Autoxave Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Hvorfor fotografere slike landskap med f4.0? Trodde man måtte ha så liten åpning som mulig av blenderen.....men kanskje dette ikke var et poeng med ditt bilde.. 6827197[/snapback] Nei, det er ikke mulig å øke dybdeskarpheten når fokus er uendelig på den nermeste delen av motivet. Du kan se det ved å fokusere manuellt, og fokusringen når ytterpunktet med motivet skarpt og i fokus. Fokus er på uendelig. Det skrives gjerne som et vannrett 8-tall - uendelig. Da kan ikke blenderåpningen brukes for å minske eller øke dybdeskarpheten, alle deler av motivet vil være skarpt uansett blenderåpning. For å unngå diffraksjon, og være i objektivets beste arbeidsområde prioriterer jeg en middels stor blenderåpning, jeg kunne like gjerne ha brukt 5.6, men dette objektivet begynner å miste kantskarphet ved f8.0. Endret 8. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå