stud3315 Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Hei! Jeg har tenkt å sette inn runde IDE kabler. Ser de selger 45cm og 90cm! Hva bør man ha! Dersom man ser på bildet her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...34&GrpID=4&s=pl Hvilken kobling skal på hovedkortet? Er det den som begge to går inn i? Det burde iallefall være det mest praktiske! Eirik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Det pleier å være en blå kontakt, og den skal inn i hovedkortet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 15:33, skrev Simen1:spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave. er dette riktig da? mener ganske bestemt at vist du setter en hd som master skal den være sist på kabelen, mens den som er slave skal være på pluggen i mitten, derimot vist du har cable select så blir den som er sist master, mens den som er på mitten slave. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Det er jumperne på harddisken som bestemmer om en disk er slave eller master. Det med at den disken helt ytterst er master, er bare et rykte jeg har hørt om som skal gjelde i linux (og jeg er ikke en linux-dude). Men... jeg vil tro det er jumperne som bestemmer uansett... Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 det er jumperne som bestemmer om det skal være slave eller master!! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Men det kan være tilfeller der du ikke kan forklare hvorfor, men blå ende ned i hk osv... Har vært borti det der... Lenke til kommentar
jall| Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 etter ide-standarden skal ikke kabelen være lengre enn 40cm.. derfor kjøpte jeg 45cm ja.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Simen1 skrev (2002-10-28 15:33):spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave. I mine bruker manualer(Abit bx133-Raid/MSI815ep-pro) så sier den at du skal ha den blå enden i hovedkortet. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 11:17, skrev Kjetil Lura: Quote: Simen1 skrev (2002-10-28 15:33): spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave. I mine bruker manualer(Abit bx133-Raid/MSI815ep-pro) så sier den at du skal ha den blå enden i hovedkortet. Samme hos meg. Det er ikke tilfeldig hvilken ende du plugger i hovedkortet. Simen1 var nok litt beruset når han skrev :razz: Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 13:48, skrev stud3315:Hei!Jeg har tenkt å sette inn runde IDE kabler.Ser de selger 45cm og 90cm! Hva bør man ha!Eirik kommer jo an på størrelsen på kabinettet ditt. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Hvis du bruker jumpere til å bestemme master/slave er det likegyldig hvilken harddisk du setter hvor på kabelen. Men hvis begge står som "Cable Select" vil den ytterste bli Master og den midterste bli Slave. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 15:45, skrev PsyDe:(...)Det med at den disken helt ytterst er master, er bare et rykte jeg har hørt om som skal gjelde i linux (...) Og jeg bor på månen... Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Du burde måler først. Det holder med et HK som har IDE kontaktene litt atalt plasser eller en CDROM/HD som er plassert for høyt i kabinettet. Målebåndet er din venn! Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 noen gang opplevd at kabelen er feil vei? bare spør... ta en helt vanlig strømkabel, funker den ikke hvis du snur den? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Quote: Noldus skrev (2002-10-31 18:04):noen gang opplevd at kabelen er feil vei?bare spør... ta en helt vanlig strømkabel, funker den ikke hvis du snur den? Om du mener strømkabelen til hd/brenner så kan du ikke sette den feil vei. Det samme gjelder ide kablene. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Hvis du sitter en strømkabel feil vei, har du ikke en hd som funker lenger. Dette er i teorien umulig, hvis du ikke bestemmer deg for å modifisere strømpluggens ene hjørne. Å sette en ide kabel feil vei er noe jeg gjør titt og ofte. Er ikke skadelig, den bare finner ikke hd/cd-rom. Sitte floppy-kabelen feil vei er heller ikke skadelig. Lyset på FD vil bare lyse konstant, og den vil ikke registrere disketter. Lengden på IDE-kabelen din er helt opp til størreslsen på kabinettet/avstanden mellom ide-enhetene. Men jo kortere kabler, jo bedre er det. En IDE-kabel er parallellkoblet, hvilket vil si at det spiller INGEN ROLLE WHAT SO EVER hvilke kontakt du tar hvor. (pluss minus litt) Master/Slave er som sagt bestemt av jumperne. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Quote: Den 2002-10-31 17:42, skrev neonX: Quote: Den 2002-10-28 15:45, skrev PsyDe: (...) Det med at den disken helt ytterst er master, er bare et rykte jeg har hørt om som skal gjelde i linux (...) Og jeg bor på månen... rrrrrrrm, hva har LOOOONIX med denna saken å gjøre? snakker bios her æsseh Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Quote: Shrike skrev (2002-11-01 09:46):rrrrrrrm, hva har LOOOONIX med denna saken å gjøre?snakker bios her æsseh Se å bli voksen Men du har rett.. Linux har ingenting med hardwaren på den måten. (Bortsett fra at de viser harddiskene litt annerledes. hda1,hda2,hdb1,hdb2. Stemmer ikke dette?? Er ikke helt inne på linux) Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Var ikke mange fornuftige svar, men men.. Heldigvis har jeg rimelige leverandører, jeg kjøper en 60cm og en 90 cm og tester det ut! Eirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå