Gå til innhold

rund IDE-kabel(flatkabel) spørsmål!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-28 15:33, skrev Simen1:

spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave.

er dette riktig da?

mener ganske bestemt at vist du setter en hd som master skal den være sist på kabelen, mens den som er slave skal være på pluggen i mitten,

derimot vist du har cable select så blir den som er sist master, mens den som er på mitten slave.

Lenke til kommentar
Quote:

Simen1 skrev (2002-10-28 15:33):

spiller ingen rolle hvilken ende du setter i hovedkortet. Det spiller heller ingen rolle hvilken av de to andre uttakene du bruker til master eller slave.

I mine bruker manualer(Abit bx133-Raid/MSI815ep-pro) så sier den at du skal ha den blå enden i hovedkortet.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 11:17, skrev Kjetil Lura:

Quote:

Simen1 skrev (2002-10-28 15:33):

I mine bruker manualer(Abit bx133-Raid/MSI815ep-pro) så sier den at du skal ha den blå enden i hovedkortet.

Samme hos meg. Det er ikke tilfeldig hvilken ende du plugger i hovedkortet.

Simen1 var nok litt beruset når han skrev :razz:

Lenke til kommentar

Hvis du sitter en strømkabel feil vei, har du ikke en hd som funker lenger. Dette er i teorien umulig, hvis du ikke bestemmer deg for å modifisere strømpluggens ene hjørne.

Å sette en ide kabel feil vei er noe jeg gjør titt og ofte. Er ikke skadelig, den bare finner ikke hd/cd-rom.

Sitte floppy-kabelen feil vei er heller ikke skadelig. Lyset på FD vil bare lyse konstant, og den vil ikke registrere disketter.

Lengden på IDE-kabelen din er helt opp til størreslsen på kabinettet/avstanden mellom ide-enhetene. Men jo kortere kabler, jo bedre er det.

En IDE-kabel er parallellkoblet, hvilket vil si at det spiller INGEN ROLLE WHAT SO EVER hvilke kontakt du tar hvor. (pluss minus litt)

Master/Slave er som sagt bestemt av jumperne.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 17:42, skrev neonX:

Quote:

Den 2002-10-28 15:45, skrev PsyDe:

(...)

Det med at den disken helt ytterst er master, er bare et rykte jeg har hørt om som skal gjelde i linux (...)

Og jeg bor på månen...

rrrrrrrm, hva har LOOOONIX med denna saken å gjøre?

snakker bios her æsseh

Lenke til kommentar

Quote:

Shrike skrev (2002-11-01 09:46):

rrrrrrrm, hva har LOOOONIX med denna saken å gjøre?

snakker bios her æsseh

Se å bli voksen

Men du har rett.. Linux har ingenting med hardwaren på den måten.

(Bortsett fra at de viser harddiskene litt annerledes. hda1,hda2,hdb1,hdb2. Stemmer ikke dette?? Er ikke helt inne på linux)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...