Gå til innhold

Gode tips til å utbedre vannkjølinga mi.


Anbefalte innlegg

Håper det er noen som har noen gode råd til meg.

 

Jeg har et Asetek Waterchill med blokker for CPU/Chipset og VGA.

Dette rev jeg ut her om dagen da jeg oppdaga at det hadde begynt å lekke etter bare ett år. Ved nærmere ettersyn viste det seg at det var sprekk i VGA-blokka samt at reservoar-beholderen var sprukket. Helt utrolig at det bare sprekker...

Uansett, Komplett var velvillige, og nye deler er på vei.

 

Så begynte jeg å tenke at skal jeg tørre å bruke det, så må jeg forsikre meg bedre om at det kommer til å holde tett.

Så da kommer spørsmålene:

 

1. Det er jo slike hurtigkoblinger på blokkene for å bare stikke slangene inn i.

Finnes det ikke en bedre løsning på dette? Er det en god idè å kjøpe nye nipler, f.eks. av den typen der en trèr slange et godt stykke utenpå, og så fester med klemmer? I så fall, hvor kjøper jeg de?

 

2. Er det noenlunde standard gjengedimensjoner på slikt utstyr?

 

3. Hvor kan man få kjøpt "T-kryss" for å lage slange med to inn og èn ut?

Slik som man kan se brukt her:

x1900_inside_1_s.jpg

 

4. For å få det på det rene:

Hvilken væskesammensetning kjøler best, og hva skal være iblandet for å skåne innsiden av systemet best mulig?

 

5. Jeg mener det ikke er bra slik det er i den vannkjølepakken jeg har, at blokken er slik at kun prosessoren på VGA-kortet blir kjølt, og ikke RAM'ene. derfor har jeg lett etter en blokk som dekker både kjernen og RAM'en. Fant en som heter EK Water Blocks, som dekker alt. Noen som har noen mening om denne blokka?

dev_x19_04.jpg

 

6. Det står at den ikke passer til X1900 All-in-wonder kort. Hvordan vet jeg at mitt Sapphire X1900XTX ikke er et All-in-wonder kort?

 

Takker så mye for gode innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på microplex.no finner du det du trenger.

 

1. joda, det er helt klart ett bedre valg. men pass på å få riktig gjengestørresle i forhold til det du skal montere det på.

 

2. vel, det varierer en del... kan hjelpe deg hvis du forteller meg nøyaktig hvilket utstyr.

 

3. microplex.

 

4. kun destillert vann, det er det beste. hvis du renser systemet godt nok og da spesielt radiatoren (det tar dager) så trenger du ikke noe annet. kobber er algedrepende i seg selv. kan eventuelt bruke kjøleveske, ca 5%

da...

 

5. den blokka er den beste heldekkende blokka. men sånne blokker er dyre og man trenger ikke aktiv kjøling på rammen. Swiftech mcw60 med tilhørende ramblokker holder i massevis (har det selv på xt)

 

6. de heter vel AIW istede for gt\xt\xtx...

Lenke til kommentar

Tusen takk for det!

 

Når det gjelder gjengene på mitt utstyr kan jeg bare si at det ser nøyaktig slik ut, bortsett fra at mitt har tre vifter og følfelig større radiator:

WCAlog.jpg

 

Du nevner at man kan rense systemet. Hvordan gjør man det? Kjøper man noe rensestoff? Jeg er redd jeg i mangel på annet en periode brukte springvann, og da er det vel lite å gjøre i forhold til rensing?

 

For ordens skyld, så tenkte jeg å slutte med vannkjøling, men ettersom at mitt nye X1900XTX når temperaturer opp mot 90 grader (ifølge Catalyst Center målinger) må jeg nok revurdere det.

 

Takker igjen.

 

Edit: Ser jo faktisk nå at CPU-blokka ikke har gjengede nipler; den har bare disse hurtigkoblingene presset ned i.

Endret av FVH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...