PerB Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Det klippes forøvrig ikke skilter ene og alene på bakgrunn av manglende oblat. Korrekt oblat viser at avgift er betalt, ergo ingen vits å bry seg. 6824556[/snapback] Oblat blir ikke sendt ut hvis: 1) Årsavgift ikke er betalt. 2) EU-kontroll ikke utført innen frist, eller bil ikke godkjent i EU-kontroll innen frist. 3) Pålagt forsikring ikke iorden. 4) Bil begjært avskiltet. Endret 8. september 2006 av PerB Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Blir det ikke begjært avskiltning hvis man ikke har utført/bestilt EU-kontroll innen tidsfristen? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Blir det ikke begjært avskiltning hvis man ikke har utført/bestilt EU-kontroll innen tidsfristen? 6827218[/snapback] Da også. Men begjæring om avskiltning kan trigges av andre årsaker også (f.eks trafikkontroll). Jeg forstår på trådstarter at det er lenge siden frist for EU-kontroll utløp. Dermed er han i en vrien situasjon. Begjæring om avskiltning betyr at de jakter spesifikt på bilen hans (gjerne rundt bosted). I tillegg manglende oblat medfører at hvem som helst av kontrollfolket klipper. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Årsavgiften var betalt innen fristen i vinter, bilen var til Eu-kontroll i for noen dager siden og stod parkert på utsiden i påvente av noen deler så den kunne bli endelig godkjent. Men så har de for#¤!&? nazifolka vært å fjerna skiltene mine i dag. 1200 kr koster det å få dem ut igjen. Dette henger ikke på greip! Uten oblatet så er jo bilen ulovlig å kjøre, så hvorfor skal dem drive å klippe skiltet? Byråkratiet er i ferd med å ta fullstendig overhånd i dette landet... 6822293[/snapback] Hva så om årsavgiften er betalt..? Oblat er ingen kvittering på at årsavgifta er betalt, selv om 98% av Norge befolkning er av den oppfatningen (samt de mener at oblatene ikke heter oblater, men dubletter, doblater, "disse lappene", "disse rosa lappene" (når var de rosa?), obletter, dubliketter, klistremerker, skiltmerker, og/eller kvittering. ) Har du ikke alt i orden med bilen din har ikke bilen din rett på skilter, ergo kan noen komme å ta dem. For din del skulle du ha levert inn skiltene, og henta dem igjen når bilen var EU-OK. Det hadde spart deg for 1200 kroner. Reglene er klare og tydelige, at folk ikke setter seg inn i dem er opp til enhver. Hvilke regler har han brutt, bobafett? 6822355[/snapback] Bilen har ikke vært på EU-kontroll innen fristen (dvs bilen skal være EU-OK innen fristen, ikke bare vært på kontroll og fått mangler. Man har 4mnds (5 i praksis) på å få ordnet bilen sin på, og om man skal ordne alt 4 dager over fristen, må man regne med slikt). Er den begjært avregistrert skal den ikke ha skilter, ergo har noen lov å komme å hente dem. Tror de fleste her har misforstått. Jeg betalte årsavgiften da jeg skulle, men har ikke fått tilsendt oblatene fordi bilen ikke var på EU-kontrollen innen fristen siden bilen var innblandet i en kollisjon og krevde mye reparasjon. Nå i september var den ferdig reparert og klar til å EU-godkjennes trodde jeg, men den kom altså ikke gjennom prikkfritt. Jeg hadde et par punkter igjen å forbedre som jeg holdt på med. Så kommer altså disse folkene jeg liker så godt og klipper av skiltene kun få dager etter EU-kontrollen. På denne kontrollen ble det sendt inn melding til staten om at bilen var underkjent på to punkter. Selvfølgelig er det jeg som har vært dum, og sikkert fortjener dette, men det er så jævlig unødvendig å ikke sjekke opp årsaker synes jeg. Bilen hadde vært på verksted/EU-kontroll 4 dager før, ergo den var like om hjørnet til å bli klar. Siden jeg ikke hadde oblater, så kunne jeg jo ikke kjøre lovlig likevel. Derfor skjønner jeg ikke hva godt det gjør å dra inn skiltene. 6824164[/snapback] Hvordan skal staten vite at du skulle utbedre feila dine..? Det finnes en del folk som prøver å få bilen godkjent, men som ikke gidder å opprette feila. Skal man da ringe til hver enkelt og spørre dem om man komme og klippe skilta, eller om dem vil ha noen dager ekstra å reparere på..? Nå er det slik at har man ikke alt i orden innen fristen, så skal man i teorien ikke ha skilter, og da kan man levere dem inn frivillig og hente dem senere, eller risikere å bli avskiltet og bli krevd gebyr for det, dessverre. Å dra inn skiltene gjør at færre kjører med biler som ikke er godkjent. Det tjener de fleste på, siden man blir kvitt noen skraphauger man ellers kunne møtt langs veien og potensielt krasjet i. Det klippes forøvrig ikke skilter ene og alene på bakgrunn av manglende oblat. Korrekt oblat viser at avgift er betalt, ergo ingen vits å bry seg. Manglende oblat betyr "sjekk opp, stor sjanse for at avgift ikke er betalt". Har hørt at det alltid skal sjekkes opp mot registrene før skilt tas. Dette for å unngå misforståelser, og fordi det er meget lett å være online og koblet opp mot registeret for de som kontrollerer. 6824556[/snapback] Etter 15.aug klippes skilter ene og alene pga manglene oblat, jo. Oblat viser MYE mer enn bare betalt årsavgift. Tror de fleste her har misforstått. Jeg betalte årsavgiften da jeg skulle, men har ikke fått tilsendt oblatene fordi bilen ikke var på EU-kontrollen innen fristen siden bilen var innblandet i en kollisjon og krevde mye reparasjon. Nå i september var den ferdig reparert og klar til å EU-godkjennes trodde jeg, men den kom altså ikke gjennom prikkfritt. Jeg hadde et par punkter igjen å forbedre som jeg holdt på med. Så kommer altså disse folkene jeg liker så godt og klipper av skiltene kun få dager etter EU-kontrollen. På denne kontrollen ble det sendt inn melding til staten om at bilen var underkjent på to punkter. Selvfølgelig er det jeg som har vært dum, og sikkert fortjener dette, men det er så jævlig unødvendig å ikke sjekke opp årsaker synes jeg. Bilen hadde vært på verksted/EU-kontroll 4 dager før, ergo den var like om hjørnet til å bli klar. Siden jeg ikke hadde oblater, så kunne jeg jo ikke kjøre lovlig likevel. Derfor skjønner jeg ikke hva godt det gjør å dra inn skiltene. 6824164[/snapback] Oblater blir ikke holdt igjen på grunn av en manglende EU-kontroll, da må det ha vært andre grunner. Oblatene sier kun om du har betalt årsavgiften eller ikke og ikke noe mer.... Som oftest dobbeltsjekker de om avgiften er betalt for så å klippe skilta men det kan jo ha vært en annen grunn 6824588[/snapback] Er ikke EU-kontroll i orden får man ikke oblater tilsendt. Oblatene er en "kvittering" på at alt er i orden med bilen i systemet på en gitt dato (første sjekk var vel 9.mai 2006, så er det en 7-8 sjekker etter det frem til 7. august som jeg mener er siste). Det klippes forøvrig ikke skilter ene og alene på bakgrunn av manglende oblat. Korrekt oblat viser at avgift er betalt, ergo ingen vits å bry seg. 6824556[/snapback] Oblat blir ikke sendt ut hvis: 1) Årsavgift ikke er betalt. 2) EU-kontroll ikke utført innen frist, eller bil ikke godkjent i EU-kontroll innen frist. 3) Pålagt forsikring ikke iorden. 4) Bil begjært avskiltet. 6825135[/snapback] Er nok en del mer enn dette, men det inkluderer nok det viktigste, ja. Blir det ikke begjært avskiltning hvis man ikke har utført/bestilt EU-kontroll innen tidsfristen? 6827218[/snapback] Stemmer. Det holder forøvrig ikke å bare ha bestilt kontroll innen fristen, bilen skal være EU-OK innen fristen går ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå