Gå til innhold

Telefon som kan synkes med Otlook/kalender

bemo

Anbefalte innlegg

Hei - jeg spør om råd ang. ny mobil uten å bruke malen, rett og slett fordi et av problemene mine er at jeg ikke skjønner forskjellen på de mange ulike spesifikasjonene om EDGE, 3G mm.

Jeg har lest på tester og spesifikasjoner nå i hele sommer, men det jeg ikke finner så mye om er hva de ulike tingene faktisk betyr! Håper noen her med sin ekspertise kan hjelpe meg med det...

Jeg driver et enkeltpersonsforetak med en god del avtaler og trenger en god kalender lett tilgjengelig.

Jeg trenger en mobiltelefon hvor jeg enkelt kan legge inn avtaler og deretter synke dette med Outlook på PC'en min. I tillegg jobber jeg som lærer, og har der også en egen e-post og en egen kalender. Er det mulig å sette opp to e-postkontoer på en mobiltelefon?

Jeg vil gjerne også kunne lese e-post på mobilen. Såvidt jeg har skjønt må jeg da ha en exchange server? Har jeg det når jeg har webhotell fra Uniweb? Hvis jeg ikke har dette (og ikke kjøper den tjenesten heller), hvilken mobiltelefon lar meg da lettest logge inn på en nettside for å lese e-post der? Hvis det er mulig?

Jeg har sett spesielt på SE M600i og SE P990i. Likevel, jeg har i det siste tenkt at det må da være mulig med en telefon med kamera og samtidig noe penere og enklere enn P990, og fant denne: SE Z 610? http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=no&...m=pp1&pid=10527

Kan noen forklare meg om denne mobilen fra SE har det som skal til for å gjøre de oppgavene jeg beskrev ovenfor? Altså at jeg kan bruke Outlook-kalenderen på mobilen, samt kunne motta e-post?

Og - hvis dere slenger på en forklaring på forskjellen mellom 3G, EDGE, infrarødt, bluetooth så er jeg takknemlig for det også...

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en windows mobil.

Smartphone=Qtek 8310

Pocket PC=HTC TyTN

Stadig flere mobiltelefoner er utstyrt med EDGE. Men hva gjør egentlig EDGE? Og når har du behov for det? Vi har tatt en nærmere titt på teknologien.

Raskere, men ikke raskere

Elektrokjeden Euronics har i sine TV-reklamer påstått at EDGE "gjør telefonen raskere". Dette er i beste fall upresist. EDGE har ingenting med telefonens ytelse å gjøre.

EDGE gir deg derimot høyere tilkoblingshastighet mot internett over det gamle GSM-mobilnettet.

Du nyter godt av de høye hastighetene når du bruker telefonens WAP-leser, når du sender MMS, eller henter e-post. I forhold til telefoner uten EDGE, vil disse operasjonene gå raskere.

Ikke 3G

Før EDGE ble introdusert, var den raskeste mobile tilkoblingen GPRS. I forhold til vanlig GPRS gir EDGE rundt fire ganger høyere nedlastingshastigheter.

EDGE er basert på det gamle GSM-nettet, og har derfor ingenting med det nye 3G-nettet å gjøre. Dataoverføring i 3G-nettet er omtrent en og en halv gang raskere enn EDGE. Det kan imidlertid være en fordel å ha en mobiltelefon som støtter både 3G og EDGE, siden du da er sikret høyest mulig hastighet når du kommer utenfor 3G-dekning.

I dag finnes det mange telefoner med støtte for både EDGE og 3G, men disse to har i utgangspunktet ingenting med hverandre å gjøre. En telefon med EDGE behøver altså ikke å ha 3G, og en 3G-telefon behøver ikke å ha EDGE.

I praksis har EDGE ingenting å si for telefonsamtaler eller SMS-bruk.

Må støttes i nettet

Det holder ikke at mobiltelefonen din har EDGE for at du skal få høy internetthastighet. Mobilnettet må være bygget ut med teknologien. Dette krever ingen store inngrep for mobiloperatørene, annet enn at det må gjøres noen endringer i basestasjonene i GSM-nettet.

I dag vil telefonen din bruke Edge uansett hvor du befinner deg i Norge, ettersom alle basestasjoner her til lands er oppgradert for å støtte teknologien. Om du har en telefon med EDGE, nyter du altså allerede godt av den høye internetthastigheten.

Flere og flere mobiltelefoner begynner å få støtte for 3G. Selv om 3G-telefoner fortsatt er i et mindretall, blir det mer og mer vanlig, og telefonene blir mindre.

Men hva er egentlig 3G? Og ikke minst: Er 3G noe du bør tenke på når du kjøper ny mobiltelefon?

3G-nettet

3G betyr "tredje generasjon", og henviser til den nye generasjonen mobilnett. Mange kaller også 3G for UMTS (Universal Mobile Telecommunications System), som er det korrekte navnet på 3G-teknologien vi bruker i Europa.

En 3G-telefon er i utgangspunktet som vanlige GSM-telefoner. Den store forksjellen er hvilket mobilnett de bruker.

En 3G-telefon benytter nemlig et helt separat mobilnett, som kalles 3G-nett. Både Netcom og Telenor har i dag hvert sitt 3G-nett. I Europa er 3G-nettet oppfølgeren til GSM-nettet.

3G-nettet tillater høyere overføringshastigheter, slik at talekvaliteten blir bedre, og internettilkobling blir raskere.

Ulempen med 3G-nettet er at det ikke er like godt bygget ut som GSM-nettet. Dermed har alle 3G-telefoner også GSM-støtte, slik at du også kan bruke mobiltelefonen din når du ikke har 3G-dekning.

Hva er en 3G-telefon?

En 3G-telefon er i utgangspunktet ikke så forskjellig fra en GSM-telefon. Den eneste store forskjellen er at 3G-telefonen har mulighet for å bruke 3G-tjenester, som videotelefoni og rask internettilgang.

3G har dermed ingenting med kamera, skjerm, blåtann eller andre telefonfunksjoner å gjøre. Det er for eksempel ingenting i veien for at en 3G-telefon kan ha svart-hvitt-skjerm.

Hvem trenger en 3G-telefon?

Om du lurer på om du trenger en 3G-telefon, er det et par spørsmål du bør stille deg:

Skal jeg koble meg til internett med telefonen? Hvis ja; skal du bruke mobilen din som modem for å koble en PC til internett, er 3G svært nyttig. Det samme gjelder om du skal overføre store filer, som musikk og film fra internett.

Om du bare skal surfe på WAP-sider med mobilens innebygde nettleser, er 3G ikke nødvendig.

Skal jeg bruke videotelefoni? Er svaret ja, må du ha en 3G-telefon.

Hvis du bare bruker mobiltelefonen din til å sende SMS og å ringe med, trenger du ikke å kjøpe deg en 3G-telefon.

Til hjelp?

Lenke til kommentar

Informasjonen om EDGE og 3G var helt super.

Når du råder meg til å kjøpe en telefon med Windows, betyr det at du ikke liker Symbian (som P990i og M600i har)?

Og at mobilen z610 IKKE kan synkes med min Outlook-kalender?

Har lurt veldig på Qtek'en du nevner. Skal skjekke ut den pocket pc'en du nevner også...

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...