kln Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hei, jeg har et trådløst nett i huset, med en D-Link DI-624+ som router/basestasjon. Problemet mitt er en Linux-boks (stasjonær) jeg gjerne skulle hatt på nett. Den står for langt unna D-Linken til å bruke kabel, og jeg har gitt opp å få til en trådløs tilkopling (NDISWrapper suger...) Derfor tenkte jeg å kjøpe en enkel basestasjon og sette opp denne som klient av D-Linken, og så kople Linux-boksen til den med kabel. En runde med Google tyder imidlertid på at dette ikke nødvendigvis er helt enkelt. Etter en del research *tror* jeg at det burde funke med en Linksys WAP54G, satt opp i Access point client mode, men før jeg bestiller en slik hadde det vært fint om noen kunne bekrefte at et slikt oppsett faktisk vil fungere. Det er heller ikke helt klart for meg hvordan DHCP vil fungere da. Vil Linksys'en ha egen NAT'ing (av IP-adressen den får fra D-Linken) og DHCP server? Og kan man evt kople til flere bokser bak Linksysen, vha en svitsj? Ketil Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 jeg bruker en wrt54GL som jeg har bytta til dd-WRT firmware på og det fungerer fint. Du kan velge mellom to oppsett Client mode: wrt'en får 1 IP adresse av routeren din og alle som kobler seg på wrt får ip av den (NAT) Bridgemode: wrt'en blir "usynlig" og alle som kobler seg til wrt'en får ip av routeren hvor routeren er D-Linken Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Jeg har en Linksys WRT54G med 3.parts programvare - den var sinnsykt lett å flashe om og utrolig lett å sette til client bridge (Dersom du kobler til en maskin eller switch til routeren, er det som om den skulle være fysisk tilkoblet det trådløse nettverket). Nyere versjoner av WRT54G er derimot vanskeligere å flashe. Trenger ikke stille inn annet enn SSID når jeg skal lage client bridge.. Det var sinnsykt kjekt den "ENE" gangen Telenor dreit seg ut og nettet hjemme datt ned.. Koble til routeren, stille SSID, og vips, hadde hele huset nett fra naboen :-) Endret 7. september 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (ikke kjøp wrt54g, kjøp wrt54gl, L er forskjellen som gjør at du kan flashe den ;-) Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Har selv WAP54G og der har du mulighet til å sette den som ap client ved å søke opp et trådløst nettverk. Har ikke prøvd det dere skal fram til her men regner med at det skal fungere... Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) (ikke kjøp wrt54g, kjøp wrt54gl, L er forskjellen som gjør at du kan flashe den ;-) 6822274[/snapback] Hvorfor har de en helt egen som KAN flashes?? Det hadde jo vært mye enklere om de bare hadde beholdt den egenskapen i wrt54g? Og det at 3.partsprogramvare er populært, gjør det jo ENDA mer attraktivt for folk å kjøpe den.. Jeg kjøpte routeren KUN fordi jeg visste den kunne flashes, og jeg ble utrolig fornøyd og har hatt mange "morsomme" timer der jeg har leika med routeren Edit: GL er jo tilogmed billigere! (på netshop) Endret 7. september 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tipper de gikk over til VxWorks eller hva det heter fordi den har billigere hardware og kunne dermed selges billigere. (Men de selger så mye mer av GL at den er som regel billigere) Noe av det morsomste med denne routeren er å vekke den til live etter en bricking. Nesten så jeg anbefaler å nappe ut kabelen under en flashing bare for å oppleve det Lenke til kommentar
kln Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Takk til alle for tips. 1 stk WRT54GL er herved bestilt (den kostet jo ikke noe mer enn WAP54G) ketil Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Takk til alle for tips. 1 stk WRT54GL er herved bestilt (den kostet jo ikke noe mer enn WAP54G) ketil 6824065[/snapback] Flott! Og med 3.parts programvare (jeg bruker DD-WRT) kan du øke sendestyrken på routeren fra standard 28mW til 251mW (!).. Dette er derimot lovlig, men dersom du sliter med stabilitet, kan det være en god løsning å øke denne. :-) Håper du blir fornøyd Lenke til kommentar
kln Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Nå har jeg hatt Linksysen koplet opp en stund, men jeg kan vel ikke si jeg er strålende fornøyd.... Oppgraderingen til dd-wrt gikk helt greit, og alt fungerte med en gang (kjører Linksysen som klient, med egen DHCP). Neste dag var det imidlertid ikke mulig å komme på nett, eller inn på Linksysen (hverken via web eller telnet), uten å ta strømmen på den, og dette har blitt et fast mønster: Hver dag når jeg starter denne PCen, så må den rebootes for at jeg skal komme på nett. Det rare er at når jeg først har fått den på nett er den dønn stabil (riktignok etter at jeg skrudde opp senderstyrken fra 28 til 50mW) - inntil neste dag. Jeg har også prøvd å legge inn en fast reboot kl 8 hver morgen, men det hjelper ikke. Det kan virke som den rett og slett ikke tåler å stå uten aktive klienter over lengre tid. Forøvrig har jeg også oppgradert til SP2 av dd-wrt, uten at det hjalp. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? ketil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå