Gå til innhold

Blir verden sykere og sykere?

Anbefalte innlegg

åja... se på vår egen regjering... sykesykesykeland....

Verdens tredje største pengefond, ekstremt sjelden blind vold, bolig, bil, hjelpemidler, TV, mobil, gratis medisinsk behandling og morropenger til alle som vil ha... faen for et fælt land vi bor i :!: er jo bare luksusproblemer omtrent vi har i norge. Bli med meg til f.eks Brasil eller USA du, hvor nettopp høyresiden har regjert og satt dagsorden, og de 10% rikeste eier nesten alt.

6823776[/snapback]

Er enig med ub1soft jeg... selv om Norge er verdens rikeste land iforholdt til befolkning, og kåret til verdensbeste land å bo i er det faktisk ganske jævlig her... selv om staten har x antall billioner på bok og masse mer i verdier rundt om i verden betyr ikke det at vi menneskene som bor her har det like bra. Det er utrolig mange som faktisk lever under fattigdomsgrensen i norge, veldig mange som tigger på gata for å få noen kroner til å overleve! sånn skal det ikke være i et land som har så utrolig mye penger som vi IKKE GIDDER å bruke.!! SYKE politikere

skal alltid spare på oljkepenga og alt annet, samtidig som summen vi har nå vil være fordoblet om noen få år... på tide å bruke penger på oss selv og ikke sende så fu*ckings mye til alle andre land får å hjelpe fattige der.. få orden på vårt eget land først, selv har jeg det ganske bra med jobb og hus og mat hver dag, men jeg tenker på alle andre som sliter for å overleve her i norge syns det er skam at vi ikke bruker penger på få vekk fattigdom her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
åja... se på vår egen regjering... sykesykesykeland....

Verdens tredje største pengefond, ekstremt sjelden blind vold, bolig, bil, hjelpemidler, TV, mobil, gratis medisinsk behandling og morropenger til alle som vil ha... faen for et fælt land vi bor i :!: er jo bare luksusproblemer omtrent vi har i norge. Bli med meg til f.eks Brasil eller USA du, hvor nettopp høyresiden har regjert og satt dagsorden, og de 10% rikeste eier nesten alt.

6823776[/snapback]

Er enig med ub1soft jeg... selv om Norge er verdens rikeste land iforholdt til befolkning, og kåret til verdensbeste land å bo i er det faktisk ganske jævlig her... selv om staten har x antall billioner på bok og masse mer i verdier rundt om i verden betyr ikke det at vi menneskene som bor her har det like bra. Det er utrolig mange som faktisk lever under fattigdomsgrensen i norge, veldig mange som tigger på gata for å få noen kroner til å overleve! sånn skal det ikke være i et land som har så utrolig mye penger som vi IKKE GIDDER å bruke.!! SYKE politikere

skal alltid spare på oljkepenga og alt annet, samtidig som summen vi har nå vil være fordoblet om noen få år... på tide å bruke penger på oss selv og ikke sende så fu*ckings mye til alle andre land får å hjelpe fattige der.. få orden på vårt eget land først, selv har jeg det ganske bra med jobb og hus og mat hver dag, men jeg tenker på alle andre som sliter for å overleve her i norge syns det er skam at vi ikke bruker penger på få vekk fattigdom her!

6825281[/snapback]

I Norge har alle muligheten til å klare seg, og ikke bare en mulighet, med de hundre forskjellige sikkerhetsnettene vi har, så er det i de aller fleste tilfeller din egen feil om du sliter økonomisk. (Ja, jeg er kynisk.)

Angående bruk av oljepenger: det finnes noe som heter inflasjon.

Hva synes du vi skal gjøre med de fattige da? Slenge oljepenger etter dem?

Lenke til kommentar
Det er utrolig mange som faktisk lever under fattigdomsgrensen i norge

For det første, hva er "utrolig mange"? Dersom du mener det subjektiv kan 2 eller 1 også være "utrolig mange". Dersom du mener det relativt, det vil si i forhold til andre land kan jeg fortelle at vi er et av de landene med minst fattigdom.

For det andre, hvor går fattigdomsgrensen? dersom den er relativ til andre i norge vil det alltid være mange "fattige" i norge fordi grensen er så høy. Dersom du snakker om den absolutte fattigdomsgrensen så har FN satt den til 1$ per dag, noe som alle i norge er langt over takket være vårt enorme velferdssystem.

på tide å bruke penger på oss selv og ikke sende så fu*ckings mye til alle andre land får å hjelpe fattige der.. få orden på vårt eget land først

Jeg må si at det du sier der provoserer meg endel. :thumbdown: spesielt når det er så ufattelig mye lidelse ute i verden i forhold til i norge. hvorfor er en fra norge noe mer vært enn en fra fks Dafur? Vi vil aldri syns vi har fått orden på vårt eget land fordi "mye vil ha mer". Vi vil alltid finne noe å klage over. Vi vil alltid finne en matriell grunn å skylde på for å forklare hvorfor vi ikke er lykklige. Og i mellomtiden tråkker barn på landminer, kvinner får sydd igjen kjønsorganene og folk blir skutt fordi de har en annen meninge eller religion enn den som har makten akkurat der.

tilslutt vil jeg si som Arnulf Øverland: "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"

Lenke til kommentar
Og i mellomtiden tråkker barn på landminer, kvinner får sydd igjen kjønsorganene og folk blir skutt fordi de har en annen meninge eller religion enn den som har makten akkurat der.

6828625[/snapback]

Og gamle mennesker ligger ensomme og alene på sykehjem, uten noe å gjøre, uten noen å snakke med, uten nødvendig pleie slik at de får kommet seg ut av sengen og brukt kroppen. Bare visner bort i ensomhet...

Lenke til kommentar

For det første, hva er "utrolig mange"? Dersom du mener det subjektiv kan 2 eller 1 også være "utrolig mange". Dersom du mener det relativt, det vil si i forhold til andre land kan jeg fortelle at vi er et av de landene med minst fattigdom.

For det andre, hvor går fattigdomsgrensen? dersom den er relativ til andre i norge vil det alltid være mange "fattige" i norge fordi grensen er så høy. Dersom du snakker om den absolutte fattigdomsgrensen så har FN satt den til 1$ per dag, noe som alle i norge er langt over takket være vårt enorme velferdssystem.

Norge er verdens rikeste land, ingen her SKAL leve under fattigdomsgrensen.

For en familie på to voksne og to barn er fattigdomsgrensen satt til 204.435 kroner i året i 2001, eller 50 prosent av medianinntekten i befolkningen. For en enslig forsørger med ett barn er fattigdomsgrensen 126.555 kroner i året.

12.000 barn bor i hjem med svært lav inntekt, eller 40 prosent av medianinntekten. Når grensen heves til 60 prosent av medianinntekten, tilhører nesten 60.000 barn lavinntektsgruppen.

Problemet er at mange her i Norge har mindreverdigshetkomplekser og vil kaste ut penger som bare det for å vise hvor bra Norge er. Dette går dessverre på bekostning av befolkningen her. Jeg vil ikke si at vi har det dårlig, men for det rikeste landet er vi langt i fra. Staten er rik, befolkningen ikke.

Lenke til kommentar

Ja det er godt mulig at verden blir sykere, stadig flere syke folk har jeg intrykk av terrorister, Nazister, Kommunister, Satanister, Religiøse Fanatikere etc. Og stadig flere naturkatastrofer, epedemier, kriger, drap og generelt flere merkelige folk på Amerikanske nyhetsstasjoner som vræler om at verden kommer til å gå under om noen år :hrm:

Lenke til kommentar
Og i mellomtiden tråkker barn på landminer, kvinner får sydd igjen kjønsorganene og folk blir skutt fordi de har en annen meninge eller religion enn den som har makten akkurat der.

6828625[/snapback]

Og gamle mennesker ligger ensomme og alene på sykehjem, uten noe å gjøre, uten noen å snakke med, uten nødvendig pleie slik at de får kommet seg ut av sengen og brukt kroppen. Bare visner bort i ensomhet...

6828796[/snapback]

Hva har dette med penger å gjøre? Skal vi betale for at eldre skal ha noen å snakke med? Det er familien sin oppgave.

Noen tilfeller av dårlig pleie forekommer selvsagt, men det er ikke ofte. (De få gangene blir selvsagt blåst opp i media.)

Norge er verdens rikeste land, ingen her SKAL leve under fattigdomsgrensen.

For en familie på to voksne og to barn er fattigdomsgrensen satt til 204.435 kroner i året i 2001, eller 50 prosent av medianinntekten i befolkningen. For en enslig forsørger med ett barn er fattigdomsgrensen 126.555 kroner i året.

12.000 barn bor i hjem med svært lav inntekt, eller 40 prosent av medianinntekten. Når grensen heves til 60 prosent av medianinntekten, tilhører nesten 60.000 barn lavinntektsgruppen.

Problemet er at mange her i Norge har mindreverdigshetkomplekser og vil kaste ut penger som bare det for å vise hvor bra Norge er. Dette går dessverre på bekostning av befolkningen her. Jeg vil ikke si at vi har det dårlig, men for det rikeste landet er vi langt i fra. Staten er rik, befolkningen ikke.

6828806[/snapback]

Hva om jeg ikke gidder å jobbe. Hva om jeg bare snylter på trygdesystemet. Fortjener jeg å få penger til mat og klær?

Norges befolkning er rik. Ingen sulter, de aller, aller fleste har langt flere luksusartikler enn de trenger. Om befolkningen hadde vært fattig, hadde staten også vært fattig.

Ja det er godt mulig at verden blir sykere, stadig flere syke folk har jeg intrykk av terrorister, Nazister, Kommunister, Satanister, Religiøse Fanatikere etc. Og stadig flere naturkatastrofer, epedemier, kriger, drap og generelt flere merkelige folk på Amerikanske nyhetsstasjoner som vræler om at verden kommer til å gå under om noen år :hrm:

6829149[/snapback]

Av alt du påstår her, er det vel bare en terrorismeøkning som er réell.

Lenke til kommentar

6829149[/snapback]

Av alt du påstår her, er det vel bare en terrorismeøkning som er réell.

6829258[/snapback]

Hm nei her tror jeg du tar feil, så vidt jeg vet er både antall naturkatastrofer, antall merkelige folk på Amerikanske nyhetsstasjoner, antall religiøse fanatikere,

antall Nazister og Kommunister på vei opp.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Hm nei her tror jeg du tar feil, så vidt jeg vet er både antall naturkatastrofer, antall merkelige folk på Amerikanske nyhetsstasjoner, antall religiøse fanatikere,

antall Nazister og Kommunister på vei opp.

I media, ja.

6829360[/snapback]

Ja det er jo flere "Amerikanske" fryktspreder tilstander i media også, men det betyr jo ikke nødvandigvis at det jeg skrev var feil :) . Hm, det hadd muligens vært intressant om noen hadde en link til en seriøs måling som enten bekrefer eller avkrefter det jeg skrev ;)

Lenke til kommentar
Jeg må si at det du sier der provoserer meg endel.  spesielt når det er så ufattelig mye lidelse ute i verden i forhold til i norge. hvorfor er en fra norge noe mer vært enn en fra fks Dafur?

Captain Obvious to the rescue... fordi vi er norske og at det faktisk er noe vi konkret kan gjøre noe med uten å gå til krig mot Sudans myndigheter og okkupere hele landet og snu alt opp ned.

Uansett vet vi av erfaring at Uhjelp ikke funker. Det har ofte den motsatte av den ønskede effekten. Det vil si, etter at mesteparten er forsvunnet i korrupsjon og våpenkjøp.

Lenke til kommentar

6828625[/snapback]

6828796[/snapback]

Hva har dette med penger å gjøre? Skal vi betale for at eldre skal ha noen å snakke med? Det er familien sin oppgave.

6829258[/snapback]

Jeg velgte å utheve noe det ser ut som om du valgte å overse. ;)

Hvem har forøvrig bestemt at det er familien sin oppgave å snakke med sine eldre? Hvor kommer denne sannheten fra? Og hva med de edre som ikke har familie som bryr seg? Skal vi gi blaffen i dem?

Vi har i dag et omsorgssystem som gjør at man havner på hjem i den kommunen man bor i. Ikke noen egen frihet til å velge. Burde det ikke være lov til å kunne velge å havne på hjem i den kommunen der familien bor, dersom de ikke bor i samme kommune, og siden du mener deler av omsorgen er familiens oppgave?

Lenke til kommentar

6828625[/snapback]

6828796[/snapback]

6829258[/snapback]

Hvem har forøvrig bestemt at det er familien sin oppgave å snakke med sine eldre? Hvor kommer denne sannheten fra? Og hva med de edre som ikke har familie som bryr seg? Skal vi gi blaffen i dem?

Vi har i dag et omsorgssystem som gjør at man havner på hjem i den kommunen man bor i. Ikke noen egen frihet til å velge. Burde det ikke være lov til å kunne velge å havne på hjem i den kommunen der familien bor, dersom de ikke bor i samme kommune, og siden du mener deler av omsorgen er familiens oppgave?

6841324[/snapback]

Jeg overså det ikke; legg merke til avsnittet om at det ikke forekommer så ofte. :) Men, når det skjer bør det selvsagt rettes på.

Ingen har plikt til å snakke med de eldre. Men de fleste familier gjør jo det, da de nettopp er i familie. Staten bør ikke leie inn folk til å sosialisere med eldre, da det er for dyrt, og strengt tatt unødvendig (jeg skjønner at mange er ensomme, men det er ikke en livstruende tilstand, og det finnes bedre ting å prioritere). Om man skal gjøre det, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke leie inn folk til å snakke med alle som er ensomme?

Jo, jeg synes det burde være det.

Jeg synes ikke Norge er et perfekt land å bo i, men det er generelt en stor velstand og gode systemer til å fange opp de som ikke er så velstående. (Om vi bør ha sistnevnte, er noe jeg ikke er helt sikker på, men det er en annen diskusjon.)

Lenke til kommentar

6828625[/snapback]

6828796[/snapback]

6829258[/snapback]

6841324[/snapback]

Jeg overså det ikke; legg merke til avsnittet om at det ikke forekommer så ofte. :) Men, når det skjer bør det selvsagt rettes på.

6842953[/snapback]

Det var ikke dårlig pleie jeg snakket om, men mangel på aktivisering. Og det forekommer ikke sjelden, men er mer standarden enn unntaket utifra det jeg har sett.

Hørte på radioen i morres om akkurat dette. Det var i en forbindelse med en undersøkelse om at eldre i Norge er mer redd for å havne på gamlehjem enn de er redd for å dø. Og fra det jeg har sett av gamlehjem i Norge, så deler jeg den skrekken. Det var en gammel kar der som sa akkurat det jeg har sett "Jeg lever ikke, jeg bare eksisterer". Og det er tragisk mange som har det slik.

Ingen har plikt til å snakke med de eldre. Men de fleste familier gjør jo det, da de nettopp er i familie.

6842953[/snapback]

Om det bare var så vell. Veldig mange gamle mennesker er veldig ensomme. Jeg tror du kan spørre hvilken som helst omsorgsarbeider som jobber med eldre, og få bekreftet at det er mange som har veldig stort behov for noen å prate med.

Staten bør ikke leie inn folk til å sosialisere med eldre, da det er for dyrt, og strengt tatt unødvendig (jeg skjønner at mange er ensomme, men det er ikke en livstruende tilstand, og det finnes bedre ting å prioritere).

6842953[/snapback]

Det er ikke en livstruende tistand. Men det er noe mange frykter mer enn døden...

Nøyaktig hva staten bør gjøre med det, det kan man diskutere. Men jeg mener samfunnet har et ansvar, da det er samfunnet som har skapt dne situasjonen som gjør at vi ikke lenger har kjernefamilie og har overlatt omsorgsansvaret til institusjoner. Og når først institusjonene har ansvaret, så har de ansvaret for at de gamle har det godt og lever et anstendig liv. Og hvis det innebærer samtaler, så er det en del av ansvaret.

Edit: Skal visstnok handle om den nevnte undersøkelsen på puls på nrk1 19.30 i dag.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Captain Obvious to the rescue...

Kan ikke eldre sosialisere med hverandre? Det gjør de her jeg bor hvertfall. Sykehjem og eldreboliger rett ved siden av. Egen klubb og greier har de og. Kafeteria og. Sikkert dyrt og drive men det går visst med overskudd.

6843066[/snapback]

Ja, de eldre er bare dumme som ikke har skjønt dette. :roll:

Det som skjer på alt for mange sykehjem er at de eldre for nødvendig pleie. Det vil si, vask en gang i uka, en bunke piller og blir løftet opp og ned av senga når det er måltider.

Problemet her er at det ikke er noen form for fysisk aktivitet eller trening. De gamle, som allerede har svake kropper, vissner helt bort og har verken fysisk styrke eller mentalt overskudd nok til å møte andre eldre på det lokale senteret.

Men for de som fortsatt er spreke nok til å klare seg selv nogen lunde i egen leilighet, for disse er det et godt tilbud med eldreboliger, lokale kaféer osv. Og de bruker selvsagt dette for det de er verdt. Der drikker de kaffe, spiller bingo og prater om disse fæle kriminelle utlendingene.

Lenke til kommentar

Er det ikke temmelig logisk at beboere på et langtids sykehjem som har det aller meste til felles også sosialiserer med hverandre? Trenger de en fremmed ungdom til å komme og holde dem i hånda, eller trenger de å føle seg mer selvstendige og ikke ta imot almisser fra tilfeldige folk som får betalt for samvær?

Kan vi ikke dytte sengene deres sammen eller sette dem i rullestoler og la de spille sjakk og bridge og whatnot? Er lov å være litt logisk og kreativ i landet selv om mange mener det motsatte ;)

Lenke til kommentar

guardianpegasus, se filmen 'seven' og han som straffes for 'sloth'.

Tror du virkelig de gamle virkelig ikke har tenkt på at det er mulig å snakke litt med hverandre? Eller tror du det kan være noe annet som hindrer dem?

Her er det i klartekst:

Kroppen og hjernen råtner dersom den ikke er i aktivitet. De gamle trenger hjelp for å være fysisk aktive. Denne hjelpen får de ikke!

Lenke til kommentar
Verden blir bedre og bedre, men... noen... ødelegger det med å ikke sette seg inn i saker før de sender reportasjer og lager partier basert på uvitenhet og fordommer..

6843335[/snapback]

Som venstresidens fordomer mot det å være suksessfull? :innocent:

Ellers har du jo en feil i signaturen din, da intergrasjon faktisk betyr å tilpasse seg det nye, og siden jeg regner med du hinter til innvandring blir faktisk integrering i denne sammenhengen at innvandrerene skal tilpasse seg oss ;)

ordbok.no, integrere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...