WaterMarked Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Som tittelen sier. Tror dere verden blir sykere og sykere? Krig, folk som tar selvmord, terror, drap. Lista er lang, hvordan tror dere det blir fremover, vil det bli værre eller betre og hvordan vil det ende? Endret 7. september 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Folk har jo vært gale i uminnelige tider, men kanhende har det blitt mer ekstremt med tida? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Anngående det med selvmord; http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1445786.ece verdt å lese. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg kan ikke se at verden blir sykere og sykere, problemet nå for tiden i forhold til tidligere føler jeg er det at vi faktisk får vite om alt som skjer Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Vel, vi har aldri hatt det bedre enn vi har nå... levealderen globalt sett har blitt høyere, barnedødeligheten har globalt sett gått ned, en god del U-land er på vei "fremover", vi har plasmatv'er, LCDTVer, større og større biler.. Ta pedofili, f.eks; Det er et "fenomen" som har kommet de siste internett, men pedofili har eksistert mye lengre. Det har bare blitt mer "åpent".. Pedofile går på nettet, finner forum med likesinnede og får stimulert sine syke fantasier samt. at de kommer i kontakt med andre, noe som får de til å føle seg mindre unormale og mer akseptert.. Nyheter sprer seg mye raskere, "mange" fler tar selvmord - eller er det kun at vi hører mer om det? Og at det skjedde like hyppig tidligere? Anyhow, jeg tror at dersom VG/DB slenger opp en sjokkrapport om at det er mange selvmordsofre og at flere og flere unge tar livet sitt, tror jeg dette kanskje vil ha en psykologisk virkning som får antallet selvmordsofre til å gå opp littegrann.. Når det gjelder terror, er dette et virkemiddel "opprørere" i senere tid har sett at har stor effekt. De får MYE oppmerksomhet (men oppmerksomhet på feil måte), samt. at de får tatt "hevn" for overtramp.. Min teori er at dersom USA ikke hadde surra og røra i andre land og pressa hegmoniet deres opp i ansiktet på verden, hadde sannsynligvis 9/11 aldri skjedd.. Men mindre terrorangrep ville vært uunngåelige da man "ikke kan gjøre alle til lags".. Terror er også lettere å utføre i dag da vi LETT kan kommunisere med hverandre, enten man sitter på Svalbard, Afghanistan eller i Washington. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nå er det jo slik at media har størst påvirkning på oss og nyheter om hvor fint folk har det er lite interessante. Voldtekt, massedrap og krig er jo "gode" nyheter. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Verden blir faktisk bedre og bedre, særlig vår del av den. Men som Pels er ikke på over, media gir oss et helt annet inntrykk. De får oss til å tro at alt er farlig. Fordi frykt selger. I USA f.eks er det iferd med å gå helt overbord, der spiller mediene aktivt på alt som har med frykt å gjøre. Orkaner, morderbier, terrorister, virus, anthrax. Når man blir bombardert med frykt hele dagen mister folk perspektivet. Og perspektivet er at f.eks ingen i USA har dødd av fuglevirus og bare fire personer døde av anthrax, alle sammen embetsmenn i Washington tror jeg. Alikevel driver alle gærningene på landsbygda og væpner seg til tennene for å bekjempe terrorister som truer med å sprenge den lokale jakt og fiske butikken liksom... det er galskap. Og mediene nærer det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk. 6823431[/snapback] Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 hehe klilleng, bra funn :!: Er vist en del ting som er tidløse... som f.eks menneskelig pessimisme Den der må jeg lagre for future reference. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 om du ikke har lagt merke til at verden blir sykere og sykere eller går sakte men sikkert til helvete så ja, velkommen etter. -Fred ut- Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Religion og overbefolkning er denne verdens to største problem. Og religion fører dessuten til overbefolkning... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Som tittelen sier. Tror dere verden blir sykere og sykere? Krig, folk som tar selvmord, terror, drap. Lista er lang, hvordan tror dere det blir fremover, vil det bli værre eller betre og hvordan vil det ende? 6821964[/snapback] Det har ikke vært så få kriger i verden som nå i den siste tiden, og terror skjer det veldig lite av, problemet ligger i opphusingen av det i media. Selvsagt teit at slik skjer men det foregår fremdeles ikke mye av det omkring. http://www.dagbladet.no/kultur/2006/09/07/476013.html http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Map_of_...s_worldwide.png Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det finnes ikke en generasjon som ikke har sagt at alt var mye bedre før. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det finnes ikke en generasjon som ikke har sagt at alt var mye bedre før. Same shit, different wrapping :!: Forøvrig helt enig med Jblack. Religion fører til overbefolkning fordi man skal være fruktbare og ha masse barn, samtidig er kondomer forbudt. Dette er et budskap som gjentas i fattige land av både islam og den katolske kirke med vatikanet i spissen. Til og med av protestanter, som fremstår i en helt annen utgave i en del katolske land. Overbefolkning fører i sin tur til mye rart. Krig. Sykdom, både miljømessig, immunologisk og ren smittefare øker fordi man har så mange potensielle å overføre til i sin så stor nærhet. Virus kan hoppe fra bærer til bærer, og kommer det en som er immun, så finner det en annen å hoppe til først, så mutere, og så hoppe tilbake. Fattigdom. Sult. Til og med terror. Palestina f.eks er et av verdens mest tett befolkede områder. Derfra fikk verden den moderne selvmordsbomber og terror kulturen. Til tross for dette har det aldri vært mindre krig, vold, terror, tortur og urettferdighet. Og ser man det proporsjonellt, og ikke bare statistisk (som ofte lyver når man tar det ut av sammenheng) så øker levestandard, levealder, helsetilstand, rikdom osv. for nesten alle. Det til tross for at vi pådrar oss livsstilssykdommer. Legeviten øker raskere enn appetitten gitt. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ja jeg syns det. Eller ihvertfall blitt mer fremstillt med tiden. Litt mer tilgjengelig for oss andre å se. Mennesker har jo alltid vært syke med tanke på underholdning, religioner osv. Ser jo feks. colosseum. Det syns folk var gøy å se på. Drap og mishandling Slaveri og kjønnsdiskriminering, kriger, massemord. krypskyting, forurensing, psykopater ja alt sånnt. *vil ikke tenke på alt* Og nå terror og enda mer terror. Hvor skal dette ende.. Menesker har alltid vært svak sånn sett. Tror vi blir å ta livet av hele menneskerasen og om ikke hele verden når vi først er igang, sånn tilslutt. Det er alt for mange dårlige individer i meneskerasen. Skulle vært litt mer tanke på avel og sånn, slik som vi gjør med dyrene. :!: Vi vil jo ha det beste av dem, og aggresivve og mentalt syke individer blir avlivet og ikke avlet videre på, siden det er uønsket Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Som tittelen sier. Tror dere verden blir sykere og sykere? Krig, folk som tar selvmord, terror, drap. Lista er lang, hvordan tror dere det blir fremover, vil det bli værre eller betre og hvordan vil det ende? 6821964[/snapback] Det har ikke vært så få kriger i verden som nå i den siste tiden, og terror skjer det veldig lite av, problemet ligger i opphusingen av det i media. Selvsagt teit at slik skjer men det foregår fremdeles ikke mye av det omkring. http://www.dagbladet.no/kultur/2006/09/07/476013.html http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Map_of_...s_worldwide.png 6823613[/snapback] Selv om mye, kanskje det meste, går fremover, så betyr det ikke at det ikke gror opp nye problem i bakgrunnen som kan velte hele lasset. Vi har en konstant befolkningsvekst. Hvis denne fortsetter vil vi i løpet av noen hundre år jordens overflate dekkes med mennesker. Det går åpenbart ikke an. Så noe må stoppe denne befolkningsveksten. Det kan skje på to måter. 1. Kunstig 2. Naturlig Skal vi la det skje naturlig, så betyr det at noe, for eksempel fattigdom, matmangel, epidemier, vil holde befolkningsveksten i sjakk. Altså menneskelig nød i en eller annen form. Dermed må vi ha en verdensomfatende kunstig befolkningsregulering. Det kan selvsagt være mulig. Men det er også mulig vi vil komme i konflikt med religionene. Etter hva jeg har hørt på radio, så er over halvparten av befolkningen i muslimske land under 18 år. Og da er vi inne på noe annet som vokser i bakgrunnen, andelen av befolkningen som er muslimer. Og det er at mulig problem, fordi muslimsk verdisyn og vestlig verdisyn står i sterk kontrast til hverandre. (Noe vi ser av ghettofremveksten i vestlige land når andelen muslimer vokser over et visst nivå.) I den vestlige verden liker vi frihet. Men frihet inkluderer frihet til umoral. Frihet for unge jenter til å knulle rundt. Ikke god fisk i den muslimske verden. Religiøse (ikke bare muslimer) lever ofte for det neste liv. Det jordiske livet er bare en forberedelse. Så menneskelig frihet i det jordiske liv, det er ikke så mye verdt i den store sammenhengen. Å drepe seg selv for å komme til det nest liv... det er bare en ære. Ja, jeg generaliserer enormt nå. Det skjer kulturelle endringer også i den muslimske verden. Men jeg generaliserer for å peke på et problem som eksisterer i i hvertfall deler av de kulturer som eksisterer under Islam. Og Islam er, som påpekt, i sterk fremvekst, som følge av stor befolkningsvekst i islamske land i forhold til vestlige land. En kulturkonflikt av dimensjoner kan vise seg om noen år. Kanskje kan vi løse både denne kulturkonflikten og overbefolkningsproblemet politisk. Men jeg er desverre ikke alt for optimistisk. Det påpekes at verden har gått veldig mye fremover de siste årene. Ingen tvil om det. Man i bakgrunnen, slik jeg ser det, vokser det frem nye og større problem. Og jeg frykter at vi kanskje lever på toppen omtrent akkurat nå. Og at det i løpet av noen tiår vil snu og gå nedover. Forhåpentligvis er jeg bare pessimistisk. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Alt det Myrsnipa nevner var langt mer utbredt i tidligere tider. Tenk om det hadde fantes massemedier, politi, etterforskere osv. dengang som hadde blåst opp og skrevet ned hver minste ting som skjedde. Og i naturen så er det jo nettopp de aggressive individene som lykkes. Endret 8. september 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
ub1soft Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 åja... se på vår egen regjering... sykesykesykeland.... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 åja... se på vår egen regjering... sykesykesykeland.... Verdens tredje største pengefond, ekstremt sjelden blind vold, bolig, bil, hjelpemidler, TV, mobil, gratis medisinsk behandling og morropenger til alle som vil ha... faen for et fælt land vi bor i :!: er jo bare luksusproblemer omtrent vi har i norge. Bli med meg til f.eks Brasil eller USA du, hvor nettopp høyresiden har regjert og satt dagsorden, og de 10% rikeste eier nesten alt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 For å ta Norge som land, så har gjennomsnittsalderen økt massivt de siste 200 år. Det vil si at folk dør av dage det, og ikke ulykker, vold og sykdommer som kan bekjempes Før i tida her i landet var det veldig mye mere fyll og slossing, den som var best til og sloss i bygda ble sett opp til osv. Også slik sett har majoriteten blitt mye mere sivilisert, noe som kan kvalifisere som friskere og friskere. Dette er nok faktorer som man kan se over store deler av verden. Mere rettigheter og sivilisasjon hele veien. Om vi klarer og beholde (styrke?) demokratiet og begrense/bekjempe autoritære styremåter, tror jeg vi går en god tid i møte. Sentralisering av makt er nok den største trusselen og det kan jo sies og være sykt, men på manger måter er det akkurat det motsatte, nemlig superkontrollert og organisert samfunnsstruktur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå