Slacks Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hei! Jeg har nå bestemt meg for et ixus kamera, egentlig uten å vurdere konkurenter, fordi jeg liker egentlig alt med ixusene ! Så spørsmålet er egentlig hvilket bør jeg velge? Ixus 60 eller ixus 800is? Jeg kan jo også gå for ixus 65, men det vilo vel igrunnen bare sløse batteri. Dessuten er ixus800is sitt batteri større en de andre sitt. Det er 900kr å spare på å velge 60-modellen. Disse pengene ville jeg gjerne spart og brukt på en ekstern harddisk. Dette vil gjort hardisken så og si gratis. derfor vet jeg ikke hva jeg bør velge. Hva er bedre med canon ixus 800is? er det kun bedre zoom (4x) og bildestabilisator. er det noe annet. Leste på canons hjemmeside og fikk opp litt forskjellige tall når jeg så på optikk og lignende. Noen som har testet begge og kan si meg forskjellen. Hva med hurtigheten og lignende? Så spørsmålet blir lett sagt; Hva er forskjellen mellom ixus 60 og ixus 800is? Og er det verdt de ekstra 900 kr eller burde jeg heller putte dem i en harddisk? På forhånd takk! Torland. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Forskjellen er bildestabilisator (som funker bra), litt bedre optikk med mere zoom, og en søker som faktisk flytter seg når du zoomer. Ellers ville jeg spart 1000 kr og valgt Nikon P4 med samme funkjsonene som 800IS. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Forskjellen er bildestabilisator (som funker bra), litt bedre optikk med mere zoom, og en søker som faktisk flytter seg når du zoomer. Ellers ville jeg spart 1000 kr og valgt Nikon P4 med samme funkjsonene som 800IS. 6821843[/snapback] Ok, ja, men jeg vil ikke spare 1000kr, men ca. 700kr. Er Nikon p4 like kompakt? Like raskt? Litt derfor jeg tenker på ixus liker det meste med det. De kameraet jeg hadde sist var et sony kamera kjøpt for en tusenlapp for 3-4 år siden. Kravene mine er altså ikke så store. Æhhh, kan du forklare litt mer hva en søker er...er litt noob som du kanskje ser. Wildbill: Hvis valget står kun mellom ixus kameraer hva ville du valgt da? Takk, takk! Torland Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nikon P4 er omtrent samme str som 800 IS. Men hvis bildestabilisator ikke er viktig for deg, og du kun skal bruke det som et knipsekamera (fest, moro, ferie osv) så kan du likesågodt gå får Ixus 60. Er du litt mer kresen på bildekvalitet ville jeg tatt Ixus 800 IS. Søker er en åpning i kamerahuset du kan titte gjennom istedet for å se på skjermen når du skal ta bilde. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Nikon P4 er omtrent samme str som 800 IS. Men hvis bildestabilisator ikke er viktig for deg, og du kun skal bruke det som et knipsekamera (fest, moro, ferie osv) så kan du likesågodt gå får Ixus 60. Er du litt mer kresen på bildekvalitet ville jeg tatt Ixus 800 IS. Søker er en åpning i kamerahuset du kan titte gjennom istedet for å se på skjermen når du skal ta bilde. 6822447[/snapback] Burde visst det med søker. skal egentlig bare bruke det som knipse kamera så jeg kan jo ha ixus 60 i bakhand hvis jeg vil gå den billige veien... Hva med Lumix FX07? Det fikk jo "anbefales" her på akam.no. Er dette noe å gå etter. Jeg skal ha med kameraet på ferie i høstferien så jeg må ha det ganske snart.. Edit: Er ixus 60 like raskt i oppstart, autofokus, bilder i sekundet lignende. Jeg vil ha et raskt kamera! Det er noe som jeg synes er viktig. det jeg nå vurderer ellers er Lumix fx07, nikon p4 of fuji 530. Hvilket er egentlig best? bildekvalitet, hurtighet, batteritid o.l Hvis det er noen som kan bekrefte at ixus 60 er like raskt så går jeg nok for dette. Hva med ixus 65? er det noen annen forskjell enn større skjerm? Endret 8. september 2006 av Torland Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Hva med ixus 65? er det noen annen forskjell enn større skjerm? 6823563[/snapback] På tross av samme oppløsning på skjermen, er den større på Ixus 65. Det fører ikke til skarpere bilder så lenge oppløsningen er den samme, og det største du oppnår er dårligere batterikapasitet. Ixus 65 mangler også optisk søker. Optisk søker er en fordel i godt dagslys, og du kan spare litt batteri på å bruke den innimellom. Jeg ville valgt Ixus 60 av disse to, men da jeg er litt kresen på bildkvalitet, ville jeg nok heller valgt Ixus 800 IS eller enda bedre, Nikon Coolpix P4. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg ville valgt Ixus 60 av disse to, men da jeg er litt kresen på bildkvalitet, ville jeg nok heller valgt Ixus 800 IS eller enda bedre, Nikon Coolpix P4. Nikon P4 får du til 2500 kr... et røverkjøp. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Jeg ville valgt Ixus 60 av disse to, men da jeg er litt kresen på bildkvalitet, ville jeg nok heller valgt Ixus 800 IS eller enda bedre, Nikon Coolpix P4. Nikon P4 får du til 2500 kr... et røverkjøp. 6833196[/snapback] Noen som har test av Coolpix P4. skal på japanphoto imorgen. de fører både ixus 800is og nikon coolpix p4. Noen som vet om nikon coolpix er dårligere på hurtighet? Torland. Takk for all hjelp sålangt! dere har hjulpet meg mye. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg ville valgt Ixus 60 av disse to, men da jeg er litt kresen på bildkvalitet, ville jeg nok heller valgt Ixus 800 IS eller enda bedre, Nikon Coolpix P4. Nikon P4 får du til 2500 kr... et røverkjøp. 6833196[/snapback] Noen som har test av Coolpix P4. skal på japanphoto imorgen. de fører både ixus 800is og nikon coolpix p4. Noen som vet om nikon coolpix er dårligere på hurtighet? Torland. Takk for all hjelp sålangt! dere har hjulpet meg mye. 6836580[/snapback] Her er test av P4: http://www.megapixel.net/reviews/nikon-p4/p4-gen.php Her er test av 800IS: http://www.megapixel.net/reviews/canon-sd700/sd700-gen.php Som du ser så kommer 800IS ut med best bildekvalitet. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) ...................... Endret 1. september 2012 av #Delirious# Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Som du ser så kommer 800IS ut med best bildekvalitet. 6838269[/snapback] Spørs bare om den er verdt nesten 1000 kroner mer Ellers er vel P4 "snillere" med bildene, med tanke på falsk oppskarping og fargemetning. P4 er mer "filmlik" i følelsen av bildene, og man kan etterbehandle bildene mer etter eget ønske enn med Ixus'en. Forskjellen i bildekvalitet er uansett så liten at en vanlig bruker ikke vil legge merke til den. For de som bare skal ha bilder rett ut fra kamera, er nok Ixus'en det beste valget, men om man er litt mer avansert, vil P4 gi mer. Ixus'en har også et fortrinn i at den har optisk søker og at den holder pixlene på et fornuftig nivå, dog har den en fysisk mindre sensor enn P4, slik at støynivået uansett er omtrent det samme. Her må man rett og slett bare veie pris mot design og om man ønsker utskriftsvennlige bilder eller bilder som har et potensiale til etterbehandling etter eget ønske. Når det er sagt, så er bildene fra Ixus'en ikke så overprosseserte at de ikke kan etterbehandles, og Coolpix'ens bilder er ikke så myke at de vil virke uskarpe i forhold. Jeg anbefaler at man tar en tur i en butikk for å se på begge kamera, prøve å ta litt bilder med dem og se hvilket som ser penest ut (ja, det kan faktisk bety en del for noen, følelsen når man bruker kameraet er viktig for hvor mye man bruker det). En vanlig butikk kan være like billig som nettet, spesielt om man bor i en større by, og fordelen med å se det man kjøper først, er uansett verdt en del. *EDIT: Som alltid når jeg og andre sier hva vi mener om et kamera, så er det vår personlige mening som gjelder. Hva vi mener, behøver ikke bety noe som helst for hvilket kamera du liker best. Det viktigste er at DU liker kameraet Ingen tester har heller fasitsvaret, ettersom også disse er sterkt farget av personlige preferanser og merketilhørighet. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Skal på Japanphoto i morgen og kjenne litt på begge to og spør litt hva dem anbefaler. Har kjent på ixus 800is og synes det var godt å holde i. likte også designet. Er ikke 8 megapixels litt mye på et kompaktkamera? Torland 6838428[/snapback] IXUS 800IS har 6 megapixel. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Skal på Japanphoto i morgen og kjenne litt på begge to og spør litt hva dem anbefaler. Har kjent på ixus 800is og synes det var godt å holde i. likte også designet. Er ikke 8 megapixels litt mye på et kompaktkamera? Torland 6838428[/snapback] IXUS 800IS har 6 megapixel. 6838969[/snapback] ops, sorry. snakket om coolpix p4 i dette tilfellet. beklager. Tusentakk for kjempebra svar, Afseth! da err jeg ferdig med letingen og må bare få prøvd begge litt... Takk for svar fra Wildbill og sarom også! Noen som vet om japanphoto har noen fornuftige priser på minnekort? tenker for det meste på sandisk kort. Skal nok kjøpe hos japanphoto ettersom de hadde nesten like gode priser som de billigste nettbutikkene. Var det forresten noen som viste noe om hurtigheten til coolpix? Har lest noe om 1,8 frames per second. Hørtes jo bra ut. Takk, takk! Ps: tror jeg satser på handel i morgen. Endret 11. september 2006 av Torland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå