simpson Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Gleder meg masse til kameraet kommer! Bildene dine ser veldig bra ut. Jeg er ingen ekspert (D80 blir min første speilrefleks). Etter hva jeg har lest meg til vises hot pixels best på mørke bilder, og da som grupperinger av enkeltpiksler som er lysere enn resten av bildet. Slikt er nesten umulig å unngå, så kameraene blir testet for det på fabrikken og får lagt inn korreksjoner i software. Men enkelte (sikkert et mindretall av de som har kjøpt D80) klager altså på at noen slike hot pixels er synlige. Jeg har ingen erfaring med dette selv, så korriger meg gjerne hvis jeg tar feil (har som sagt bare lest meg til dette). Men uansett så er det vel gjerne slik at de som har fått de få kameraene som har et par småfeil roper høyest, og de som er fornøyd holder kjeft (ref. forumet på dpreview.com) Kjempefint initiativ av trådstarter! Flott å få høre andres erfaringer med dette kameraet! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Men uansett så er det vel gjerne slik at de som har fått de få kameraene som har et par småfeil roper høyest, og de som er fornøyd holder kjeft (ref. forumet på dpreview.com) 6844172[/snapback] Helt riktig. Det er like greit å ligge unna dpreview rett etter lansering av et nytt produkt, for da bryter helvete løs. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Men uansett så er det vel gjerne slik at de som har fått de få kameraene som har et par småfeil roper høyest, og de som er fornøyd holder kjeft (ref. forumet på dpreview.com) 6844172[/snapback] Helt riktig. Det er like greit å ligge unna dpreview rett etter lansering av et nytt produkt, for da bryter helvete løs. 6844298[/snapback] Kan vel ikke sies mere riktig, har ikke opplevd maken til rabalder, det er D80 this and D80 that. Jeg er der hovedsaklig for å se på bilder tatt med D80 av vanlige folk, er ganske mange av de etterhvert. Gratulerer trådstarter med nytt kamera, venter utålmodig på mitt. Telcontar EDIT: http://www.digitalkb.com/digital_photograp...se/dead_pixels/ For de som vil teste kameraet sitt for hotpixels. Ifølge denne siden så kan Nikon fikse problemet, uten å bytte kameraet. Endret 11. september 2006 av Telcontar Lenke til kommentar
lobster Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Naa fikk jeg ogsaa lyst til aa bytte ut D70'n min hehhe, men forst er det nytt objektiv.. Traadstarter nevnte forovrig ikke hvordan det hadde gatt paa rypejakta?? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Takk for de nye bildene du la ut med innstillingsvalg. Kjempefint. Jeg så mindre til overeksponering på de nye bildene. Går ut fra at du bruker 3D Matrix lysmålingen fremfor sentermåling. 3D Matrix skal være i stand til å takle store hvite partier, eller store lyse områder som himmelen. Det er også mulig å stille inn visning av høylys på LCD skjermen, slik at du vet når det er en fordel å bruke kompensering (- EV). Ellers vil jeg si at bildene generellt er meget fine. Gratulerer. edit: Picassa og en gammel sliten bærbar høres ut som en dårlig kombinasjon. Har hørt at Picassa ikke er så nøyaktig på "output", og kan gi noe kvalitetstap. Endret 12. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg lurer jo veldig på hvilken "variant" av Matrixmålingen som sitter i D80. Er det mer som D200, eller D70? (D50 kjenner jeg heller ikke) D70 er jo laget for å ta hensyn til hele bildeflaten, og er veldig snill mot nybegynneren ifht. å ungå utbrente felter etc., men D200 er mer rettet mot den erfarne botografen og vektlegger riktig eksponering av fokuspunktet. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Var en tur i en av Norges mest kjente parker, og tok noen bilder. Bildene kan trykkes på for større versjoner.... Min hund tatt i sportsmodus, normalt lys Min hund i sportsmodus igjen, normalt lys Kompis i portrettmodus, normalt lys Min sykt stygge lanke rett mot sola i portrettmodus Og for å avsløre hvilken park: De to neste bildene er tatt i landskapsfunksjon fra samme ståsted. Et uten zoom og et med. Legger til at jeg bruker en nikkor 18-70mm linse her. Bare fordi Afseth ikke klarer å levere meg mitt 18-200mm. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg lurer jo veldig på hvilken "variant" av Matrixmålingen som sitter i D80. Er det mer som D200, eller D70? (D50 kjenner jeg heller ikke) D70 er jo laget for å ta hensyn til hele bildeflaten, og er veldig snill mot nybegynneren ifht. å ungå utbrente felter etc., men D200 er mer rettet mot den erfarne botografen og vektlegger riktig eksponering av fokuspunktet. 6848132[/snapback] Hvis en bruker 3D Matrix lysmåling tas hele bildet med i beregningen, det brukes også en database med alle mulige bildescenarier. Hvis en stiller en på senter eller spotmåling, får en ikke disse mulighetene selv om kameraet er utstyrt med 3D Matrix. D80 er utstyrt med mindre oppløsning i lysmålerbrikken enn D200 og D2X(s) men stammer fra den siste utviklingen her. Lysmålingen på D70 har større oppløsning, men er en eldre utvikling. Det er vel derfor mest riktig å si at lysmålingen er i klasse med D50, men har fått med de siste oppdateringene, og bedre bildebehandling. Når en ser dette i en videre sammenheng, blandt annet valg av SD-kort som også er felles med D50, kan en lure på om neste Nikon kamera blir D90 som skal erstatte og oppgradere D70, og at D80 vil synke i pris til D50 dagens nivå , og i realiteten være en D50 erstatter neste år. Nikon vil i såfall ha gjort et genialt trekk. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hehe - skrytepave. Fine bilder, men Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED har du ikke ... (kunne ikke dy meg) Mvh Dan :-) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 og at D80 vil synke i pris til D50 dagens nivå , og i realiteten være en D50 erstatter neste år. Nikon vil i såfall ha gjort et genialt trekk. 6850909[/snapback] Ikke en dum tanke faktisk. Gleder meg til vi ser tester av kit linsa 18-135mm. For meg virker dette som en "rimelig" løsning og vil derfor bare underbygge teorien din om at D80 erstatter D50. Dan: Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Dog er det fint at jeg ikke får den nå, da økonomien er en smule trang de kommende månder Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Eller som jeg pleier å si; "den som venter forgjeves går glipp av noe godt ..." Lurte litt på å kikke nærmere på D80 selv, men som du sier - økonomien er en smule trang de kommende måneder :-) Mvh Dan [edit: BTW fin hund] Endret 12. september 2006 av Dan Hansen Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Skikkelig bra bilder! Forstår veldig godt det du sa om minner tidligere i tråden! Fortsett slik! Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Brainware´s betraktninger rundt bruk av ulike generasjoner lysmålere i Nikon er interessant. Det er flere eksempler på dette i Nikons produktrekke- og særlig kombinasjoner av disse blir brukt for å skille mellom high-end og lower-end kamera. Nikon F100 har f.eks 3D matrix metering, men med kun 10 sensorer. F5 har også 3D Matrix metering men med sensor på 1005px- Det ser likevel ikke ut til at F100 stiller noe særlig dårligere på lysmåling enn sin storebror. Dette viser at lysmålerteknologi sannsynligvis er nær knyttet til firmware og at det er kontinuerlig i utvikling. Nikon F100 kom ut et par år etter F5- mao god tid til forbedringer. Nikon D200 og D80 har begge 3DMatrix Metering II, men henholdsvis sensorer på 1005px og 420px. Jeg vil bare anta at begge håndterer lysmåling utmerket (sannsynligvis tett opptil hverandre i ytelse)- og at dårlig eksponerte bilder vil i all hovedsak måtte legges i fotografens pose. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 D200s fokuspunktdominerte matrix-lysmåling kan faktisk være litt plagsom. Det oppfører seg nesten som spot-måling, og man burde i det minste ha muligheten til å skru av eller justere fokusdominansen. Som regel treffer man, men av og til blir resultatet helt bak mål. Lenke til kommentar
24mikmor Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Nå har det kommet en test av D80 DC Resource Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Nå har det kommet en test av D80 DC Resource 6854149[/snapback] Ser han anbefaler de med d50 og d70 å oppgradere så snart som mulig. Jeg er ihvertfall rimelig godt fornøyd med min. Skulle dog sett en litt dypere test av linsa 18-135mm..... Uansett tror jeg d80 er en vinner høsten 06. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Kamera er meget lett å bruke. Her har dere noen eksempler på hva en snart ti år gammel gutt kan gjøre med minimal kunnskap: Bildene blir større om du trykker på de: Autoinnstilling, normalt lys: Autoinnstilling. inne i dårlig lys: Portrettfunksjonen på neste tre. (ja det er fete meg på det første) Siste her likte jeg faktisk svært godt, selv om jeg er uskarp. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Siste jeg legger ut fra turen i helga: Portrettfunksjon av gutt nesten 10 år: legger til at tiåringen med sine bitte små hender likte å holde i kamera tente virkelig interessen hans og vi skal ta mye bilder sammen. Endret 13. september 2006 av oivind_dahle Lenke til kommentar
kayennefetter Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Ser han anbefaler de med d50 og d70 å oppgradere så snart som mulig. Jeg er ihvertfall rimelig godt fornøyd med min. Skulle dog sett en litt dypere test av linsa 18-135mm..... kenrockwell.com har testa 18-135 obj jeg har bestilt, og er ikke akkurat over seg av begeistring. Visstnok altfor mye fordreining i hele området og ekstremt (ja, jeg mener han brukte det ordet) på full vidvinkel (18 mm). Ble litt betenkt og vurderer å gå for 18-70 kit'et istedenfor. Ellers får D80'en i seg selv svært gode skussmål Link Test av 18-135 Link Test av D80 EDIT: La til testlinker og rettet skrivleif Endret 13. september 2006 av kayennefetter Lenke til kommentar
kayennefetter Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Øyvind, er det 18-135 du har? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå