Gå til innhold

Død over fotoforhandleren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Påstand: Vi trenger de fysiske fotobutikkene like mye som vi trenger fysiske platebutikker...

6867860[/snapback]

sålenge du vet akkurat hva du skal handle,så er innpåslitne selgere som skal prakke på deg alskens skit bare en pest og plage.

foretrekker webshoper jeg,

da kan man sitte og vurdere ting mot hverandre uten å bli forstyrret.

(offtopic)

en ting jeg har lurt på lenge er:

hvorfor er Foto webshoper blandt de værre når det gjelder å ha bilder av varene de selger ?

er jo deres fagfelt foto/bilder mener jeg?

ikke bilde av vare ,inget salg for min del :thumbdown:

Lenke til kommentar
Påstand: Vi trenger de fysiske fotobutikkene like mye som vi trenger fysiske platebutikker...

6867860[/snapback]

Tull, mener nå jeg.

Skal du ha en plate, så er sjansen stor for at du har hørt noen av sporene på radio, tv eller lignende. Du kan også lett høre eksempler av sporene flere steder på nettet, og de "dristige" kan jo til og med laste ned hele platen for en full gjennomhøring får avgjørelsen faller. Dette er noe alle med internettilgang kan gjøre. Hva skal man da med en fysisk platebutikk?

Skal du ha et kamera, er det liten sjanse for at du har fått prøvd alle de aktuelle kandidatene mot hverandre hos venner eller bekjente. Når du plutselig trenger noe ekstrautstyr der og da, er det også nyttesløst å bestille fra en webshop med flere dagers leveringstid.

De som mener noe som LoSerboss ("innpåslitne selgere som skal prakke på deg alskens skit bare en pest og plage.") bør kanskje forsøke en seriøs fotobutikk før de uttaler seg om noe som helst i denne saken?

foretrekker webshoper jeg,

da kan man sitte og vurdere ting mot hverandre uten å bli forstyrret.

Du får ikke vurdert ting mot hverandre på en fullverdig måte uten å faktisk ha gjenstandene der for å fysisk prøve å ta på og plukke på de.
Lenke til kommentar
De som mener noe som LoSerboss ("innpåslitne selgere som skal prakke på deg alskens skit bare en pest og plage.") bør kanskje forsøke en seriøs fotobutikk før de uttaler seg om noe som helst i denne saken?

sitter bare å lurer på åssen man definerer hva som er "seriøs" Fotobutikk? :hmm:

.

Lenke til kommentar

6867860[/snapback]

Når du plutselig trenger noe ekstrautstyr der og da, er det også nyttesløst å bestille fra en webshop med flere dagers leveringstid.

Hva med alle som ikke bor i de større byene og har en slik arbeidstid at man må planlegge turen til byen på f.eks torsdager (for da har de som regel åpent lenger og man kanskje rekker det hvis man sløyfer middagen) eller på lørdager? Kanskje man oppdager at man trenger noe i løpet av helgen og bestiller så fra en nettbutikk på mandag, har det på døra på torsdag og man har sansynligvis brukt mindre på frakt enn på drivstoff, bommer og parkering (og annet unødvendig som kan bli med når man er i byen). ;)

Forøvrig kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte en CD i en fysisk butikk her på berget (kjøper 100-150 CD'r i året) og sist jeg var i en fotobutikk, hadde de ikke det jeg spurte etter (og visste knapt nok hva jeg mente).

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Hva med alle som ikke bor i de større byene
Nå snakker jeg om de som faktisk er så heldige at de bor i en større by. De vil i de fleste tilfeller kunne gjøre et mer veloverveid valg enn om man bare kjøpe på nettet uten å ha sett kameraet fysisk. De har større behov for en fotobutikk enn en platebutikk.
Forøvrig kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte en CD i en fysisk butikk her på berget (kjøper 100-150 CD'r i året) og sist jeg var i en fotobutikk, hadde de ikke det jeg spurte etter (og visste knapt nok hva jeg mente).

6871802[/snapback]

Som sagt, finn en seriøs fotobutikk om du har noen i nærområdet. Hvordan man definerer en seriøs fotobutikk? At de har generell fotokunnskap, kunnskap om produktene, et visst utvalg av både kamera og tilleggsutstyr og ikke prøver å selge deg dyrere kamera enn det du trenger (klarer å definere kundens behov og anbefale riktig ut fra det, gjerne i butikker der provisjon ikke er et tema). Om de samtidig tilbyr et godt utvalg av tjenester innen for eksempel fremkalling, scanning, overspilling, kopiering, retusjering, store forstørrelser, innramming og lignende, er også stort sett gode tegn.

Små fotobutikker uten spesiell kjedetilknytning har gjerne mer dedikerte ansatte og legger ofte mer vekt på kunnskap enn de større kjedene ;) (nå jobber jeg i en slik butikk da, så det kan nok påvirke min mening om temaet).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg handler alt av foto hos Foto&Video og Japan Photo.

Jeg får suveren service hos begge to.

Igår så kontaktet jeg begge to for å kjøpe EF 24-70mm f/2,8L USM + filter.

Jeg kom da rimeligst ut ved å kjøpe dette hos min lokale Japan Photo forhandler. Hos JP har de forøvrig også et meget bra utvalg innen kompaktkameraer i alle merker, Canon & Nikon speilrefleks og tilhørende bra utvalg i forskjellige objektiver fra billig til proffutgaver.

S

Lenke til kommentar
Hmm..

Skjønner godt at folk går etter pris, da det aller meste er billigere på nettet eller på Elkjøp - men for å illustrere det verste eksempelet jeg vet om, så tar jeg for meg

Canon EOS 350D som mange sikkert kjenner til. Elkjøp selger dette (og endel nettbutikker) til en pris rundt 5895,- (kit).

Det som gjør det vanskelig for en fotoforretning å konkurrere med dette er at det butikken betaler for kameraet (sist jeg sjekket, nå er det ikke lenger lager vare hos leverandør) var ca 6400,- inkl mva. Ikke lett å konkurrere på slike premisser...

6826952[/snapback]

Med andre ord så er her to forskjellige priser på bl. dslr.kamera (eller kamera generellt)i det norske markedet:

Fra importør er det:

A: En pris til fotoforretningene.

B: En pris til kjedene (El-kjøp bl.a.

Burde da ikke ”de som har med foto å gjøre” ordne opp i forholdene vedr. importør eller fabikk? Jeg deler trådstarters og andres syn, men denne saken er likevel ikke så enkel? Vi er på veg inn i en verden hvor "ingen bryr seg" og det har desertgenerasjonen sjøl starta løpet på. Jeg er for gammel til å tilhøre den generasjonen som tror man kan handle uten at ens handling har konsekvenser (og etter meg kommer syndfloden) men vi er inne i ei utvikling som jeg desværre tror bare må "brenne seg ut" over tid. Som så mange har sagt før, folk lærer ikke av historien, de må kjenne det på kroppen.

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Very

interesting and emotional postings here and one can really "feel" the gap between the "heart" (I want to support my local shop) and the "head" (why shall I pay more than neccessary).

It reminds me on the film Notting Hill with the lovely small bookshop and the bad and ugly bookshop chain sales machine that opened on the other side of the road...who did not have to cry when the small shop had to close?

Wrong picture!

Today all internet shops together have a market share of appr. 15% in Norway on cameras. That is nothing. In the picture business, Norway has always been a mailorder country. 40% have always ordered their pictures via mail. Earlier, people have not ordered cameras in mailorder, because there were no good mailorder companies and it was very expensive to print very thick catalogues with all the models. Now it is very convenient for the customer to order and for the internet shops it is very cheap to offer the products. So why should we not expect that - allready for geographical reasons - 40% of the customers will buy via the net/mailorder?

So that means the netshops will at least double but probably tripple their market share. There is exactly three possibilities for both, the private shop owners and photo chain management:

* open a webshop yourself or

* work hard on unique selling points as a "local hero" or

* have unique cost structure (low rent, family helping in the shop, buying volume and/or import)

otherwise it is bancrupcy. Many people think the bad years are over now, because the digital revolution is almost finnished. I don´t think so. The last years had a dramandous growth in cameras. The appearance of the internet stores was overcompensated by total market growth. This ends now, the market in Norway for cameras was for the first time in many years going backwards with 14% in the first half of 2006. But the internet shops will still grow towards the 40% barrier, so now it gets really rough in the market.

Many shops also believe that the market will grow again with pictures, since the analog decline is now compensated by very high growth of digital pictures from all those sold digital cameras. That is true. But again, no good news for existing shops, because after Elkjöp, we will now see that almost all established electro chains and especially all established webshops will also start with online picture shops.

So everything bad? Let´s jump from a bridge? No, 60% of the market will stay shop based and from the 60% also a lot of "small local hero shops" will survive. Otherwise it is modern shops with modern marketing and modern price structure with support of a modern Internet shop that will survive. Everything else is not needed by the customers and will disappear.

The whole point is: stop complaining about "unloyal customers", let´s not wait for the customer to rescue our shops, we have to work hard ourself to make them come and not hope for mercy or the red cross ;-)

Amen

*lough*

Stephan

Lenke til kommentar

Jobber selv på en fotobutikk og er det én ting jeg h a t e r så er det situasjoner der jeg har stått en halvtime med en kunde hvorpå han/hun (har hatt begge deler) sier rett ut at de skal kjøpe på nett, "...men takk for hjelpen!". Og noen er endatil så jævla frekke at de spør om jeg vet av noen gode nettbutikker de bør handle på. Da skal jeg innrømme at jeg har mest lyst til stappe hele den jævla s3is'en på tverra opp en viss plass på de. Hvis det er noen av dere som leser dette som føler dere truffet... consider yourself warned. :ph34r:

Ahh, godt å få det ut. :D

EDIT: Ikke meningen å skremme noen, jeg klarer som regel å opptre meget proffesjonelt og høflig, uansett hva kunden måtte komme med av upassende kommentarer.

Endret av kayennefetter
Lenke til kommentar
Hmm..

Skjønner godt at folk går etter pris, da det aller meste er billigere på nettet eller på Elkjøp - men for å illustrere det verste eksempelet jeg vet om, så tar jeg for meg

Canon EOS 350D som mange sikkert kjenner til. Elkjøp selger dette (og endel nettbutikker) til en pris rundt 5895,- (kit).

Det som gjør det vanskelig for en fotoforretning å konkurrere med dette er at det butikken betaler for kameraet (sist jeg sjekket, nå er det ikke lenger lager vare hos leverandør) var ca 6400,- inkl mva. Ikke lett å konkurrere på slike premisser...

6826952[/snapback]

Med andre ord så er her to forskjellige priser på bl. dslr.kamera (eller kamera generellt)i det norske markedet:

Fra importør er det:

A: En pris til fotoforretningene.

B: En pris til kjedene (El-kjøp bl.a.

Burde da ikke ”de som har med foto å gjøre” ordne opp i forholdene vedr. importør eller fabikk? Jeg deler trådstarters og andres syn, men denne saken er likevel ikke så enkel? Vi er på veg inn i en verden hvor "ingen bryr seg" og det har desertgenerasjonen sjøl starta løpet på. Jeg er for gammel til å tilhøre den generasjonen som tror man kan handle uten at ens handling har konsekvenser (og etter meg kommer syndfloden) men vi er inne i ei utvikling som jeg desværre tror bare må "brenne seg ut" over tid. Som så mange har sagt før, folk lærer ikke av historien, de må kjenne det på kroppen.

7098886[/snapback]

Det jeg også mente å si var vel at importøren av Nikon, Canon, Pentax eller hva det nå er, vet jo utmerket godt hvem de selger til?

Hvis importøren da får en bestilling på for eksempel 10 kamera fra X fotobutikk og 50 stk. fra en kjede, gir nok importøren, etter forhandlinger, en ekstrarabatt. ergo er importøren også med i det spillet som " de u-lojale kjøperne" er havna i. Eller?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Apropos "Død etc."

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp...verdi=953634546

Var vel ikke en bombe, med det utvalget de har hatt det siste året, men de var alikevel en av de gamle traverne.

7096657[/snapback]

Meget, meget trist. På tross av at Lømorks var en konkurrent til "min" butikk, så er det trist at de må legge ned. Det er en butikk med ry på seg for å være meget profesjonelle og kunnskapsrike, men med dagens marked hadde de nok en litt for dårlig beliggenhet (i den grad Torggata kan kalles "dårlig beliggenhet") samt at Fotovideo ligger i gaten ovenfor. Lømorks har vel vært gjennom et par konkurser før, og klart å reise seg igjen (etter hva jeg har hørt), men med forholdene som er nå, så ser det heller vanskelig ut.

Stephan (JPStoney) og jeg snakket om dette for et par måneder siden. Stephan sa ganske riktig "I'll give them a couple of months". Han hadde veldig rett. Også sjefen der jeg jobber, har i lengre tid sagt at det går feil vei for Lømorks. Nå er det kroken på døra. Som birk88 sier er det altså ingen overraskelse, og med tanke på både utvalg og manglende interesse fra importører vedrørende å gi kreditt, så var det forventet.

Lenke til kommentar

Trist med Lømorks, uten tvil. Har vært en butikk som har vært hyggelig å besøke om det skulle være bare for å ta en titt, eller handle. Hadde mye rart av tilbehør, deler og utstyr de ikke har hatt noen andre steder.

Desverre klarte de ikke å følge utviklingen og bli en del av den digitale hverdagen, ihvertfall ikke godt nok til å overleve. At de skal reise seg igjen nå tviler nok jeg også på.

Må bare kommentere et par utsagn litt høyere opp her.

Dessverre så er hverdagen litt vanskeligere for fotobutikker enn som så.

Uten kjedetilknytning eller å være veldig stor er du i dag ikke i noen posisjon til å forhandle og kreve. Flere års lojalitet til importører gir ikke like stor avkastning som store innkjøp gjør.

Mitt inntrykk er at importører tar vare på deg det de kan, men de strekker seg ikke like langt som om du er stor.

Rabatter er i all hovedsak regnet ut fra årlig innkjøp, eller spesielle avtaler på store varepartier. Å tro at butikken på Voss, Gol eller Narvik får like gode priser som f.eks Elkjøp kjeden gjør, er å tro på julenissen. Det er ihvertfall ingen av disse som kan selge bilder med tap for å kapre kunder. Det å være tilknyttet en kjede er en avveining hver enkelt må gjøre, som har sine fordeler og ulemper. Det kommer dyre kjedeavgifter, gjerne basert på omsetning, tvungen profilering som er dyrt, blir påtvunget kampanjer, produkter, kataloger etc som ikke alltid passer med det man ønsker. Ikke like lett alltid det der. Det passer for noen, men ikke for alle. Like fullt blir ikke innkjøpsprisene lave nok.

I tillegg kommer selvfølgelig markedsføringsbudsjetter, som er to forskjellige verdener for liten kontra stor. Det sier seg selv at man som frittstående ikke kan kjøpe helsider i rikspressen og tro at man skal tjene penger på det, man har jo uansett ikke de beste prisene, og da er det liten vits å bruke mange titusener på dette, eller hundre tusen for å få første prioritet på Gule sider.

Jeg tror løsningen for de små i fremtiden vil være å skape en etterspørsel selv, sørge for spisskompetanse, egne produkter, kvalitet og service som man overhodet ikke kan få hos store butikker eller nettbutikker

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Dagens Næringsliv har en artikkel på saken. Samtidig står det at enda en butikk i Oslo har lagt ned.

Lederene i kjedene varsler enda flere nedleggelser, så hvor dette ender vet vi ikke.

Som tidligere nevnt frykter jeg verstingene i elektronikkbransjen skal komme til å overta "hele" markedet på ganske kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig utålmodig, og når jeg først har bestemt meg for at jeg vil kjøpe noe vil jeg ha det med en gang. Hater å vente på ordrebehandling, og jeg sjekker pakkespor hos posten minst ett par ganger om dagen.

Trålte derfor gjennom de fleste fotoforhandlerene i Tromsø da jeg skulle kjøpe kamera. Det var tre ting som gikk igjen: Høye priser, dårlig utvalg og kunnskapsløse selgere. Mulig jeg var uheldig med hvem som var på jobb, vil jo tro at en fotoforhandler ansetter noen med kunnskaper. Men når de ansatte ikke vet forskjellen på minnekort, da begynner jeg å lure.

Derfor handlet jeg på nett og kommer til å fortsett med det.

Jeg kan jo godt forstå at fotoforhandlere på mindre plasser ikke kan ta inn alt mulig av fotoutstyr og at prisene blir høyere enn på nett, men dersom de skal overleve må de jo gjøre noe. Da tror jeg at det må satses på både butikk og internett slik som Japanphoto, hadde de bare åpnet en butikk i Tromsø hadde jeg blitt glad :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er utrolig utålmodig, og når jeg først har bestemt meg for at jeg vil kjøpe noe vil jeg ha det med en gang. Hater å vente på ordrebehandling, og jeg sjekker pakkespor hos posten minst ett par ganger om dagen.

Trålte derfor gjennom de fleste fotoforhandlerene i Tromsø da jeg skulle kjøpe kamera. Det var tre ting som gikk igjen: Høye priser, dårlig utvalg og kunnskapsløse selgere. Mulig jeg var uheldig med hvem som var på jobb, vil jo tro at en fotoforhandler ansetter noen med kunnskaper. Men når de ansatte ikke vet forskjellen på minnekort, da begynner jeg å lure.

Antakelig litt sent nå, men det er to fotobutikker i Tromsø som har litt peil og til dels utvalg (i hvert fall på Canon og Nikon) (og ingen av dem ligger i sentrum): Elitefoto på Jekta vest i Giæverbukta og Landbakks foto på Pyramiden i Tromsdalen. Jeg liker Elitefoto best, btw. De andre butikkene i Tromsø har jevnt over høyere priser og dårligere service.

Men jeg er enig - skulle gjerne hatt både JapanPhoto og FotoVideo også i Tromsø...

Lenke til kommentar
Hei.

Vi har akkurat publisert en artikkel om at Lømorks Foto i Oslo har måttet stenge dørene. Vi jobber med å finne ut hva som har skjedd, og hvilke følger det vil få for de som har reklamasjoner, men midt i denne debatten, er det jo meget aktuelt.

http://www.akam.no/nyhet/butikker/lomorks_...er_dorene/32632

Erik

7104103[/snapback]

Vel, jeg kobler meg inn her, jeg selv om flere innlegg kunne passa. Håper det er greit.

Hele denne diskusjonen om nedleggelser, konkurser etc. av fotobutikker, handler om en økonomisk (politisk) utviklingen alle samfunn lik vårt, gjennomgår. Dette økonomiske systemet er slik innretta at de til enhver tid ”svakeste” leddene blir fjernet. Dette kaller vi strukturrasjonalisering. Denne utviklinga er villet og ønsket av de som planlegger samfunnet vårt. For noen år tilbake var det større forståelse for å hindre skadevirkningene av ei slik utvikling. Idag er denne forståelsen ”tatt av vinden”. Denne utviklinga (strukturrasjonaliseringa) førte til at skipsbyggerindustrien på det nærmeste ble rasert, bøndene gjennomgikk (og gjennomgår) den samme nedlegginga, småbedriftene, nærbutikkene, osv.osv.. Så, selvfølgelig, kunne man bare sette seg ned og vente på neste konkurs, i fotobransjen for eksempel. Men det er det nå endel her i Forum som slår til lyd for å reagere på. Cirrrus starta denne tråden med et flott innlegg.

Selv om jeg har vært opptatt av prisene på internett-foto-butikkene (jeg også) så betyr det ikke at jeg deler den blinde bejaende utviklinga hva angår priser på kamera med tanke på internetthandel. Jeg er avgjort klar over også de samfunnsmessig negative konsekvensene av internetthandelen. Personlig opplever jeg en såpass stor ro med tanke på å handle nytt kamera at jeg utmerket godt kan velge/velger å vente til jeg kan se kameraet, holde i det etc. Jeg ”må” ikke ha det her og nå. Jeg tror jeg vil våge å påstå at det stort sett ikke er en eneste en som ”må ha” kameraet ”her og nå”. (Ser en og annen indikerer noe annet) Det med å få kameraet ”her og nå” er litegrann (for å si det forsiktig) koblet til noe sant i det Cirrrus sa, sitat:

” Muligens er dette fordi (noe jeg har en følelse av) majoriteten på forum som dette er av dessertgenerasjonen, født og oppvokst med internett, og har derfor gått glipp av den gode fagpraten som man finner i spesialbutikker. Dette gjelder ikke bare foto, men sportsbutikker, jernvarehandel, urmaker osv osv.” sitat slutt.

Altså, dette at den nye generasjonen må ha tinga med en gang. En klarer ikke å vente..........(men det er da vel ikke snakk om å være pissetrengt akkurat?) Bortsett fra det så er den rene internetthandelen god å ty til i et langstrakt land som Norge, det er umulig å ha fotobutikker alle steder og internetthandelen er derfor ett gode. For en del er det bokstavelig talt kun landpostbudet som er tilknyttninga til fotobutikken har jeg forstått. Drivstoffutgifter, bompenger (tragisk), parkometeravgifter, kanskje ferge....det blir mye penger av det.......

Det er da jeg går rundt her og tenker litt, har jo lest gjennom alle innlegga. Forstår fortvilelsen for hva som skjer faglig og økonomisk. Det jeg har oppfatta er at Foto&Video er en butikk-kjede (kjenner dem fra Bergen) som holder samme pris på produktene sine, enten du går i butikken eller du handler på internett.(Det er helst den jeg vil oppsøke når jeg kommer til Bergen) Hvis det da ikke er noe jeg har misforstått her, så tenker jeg slik: hvorfor kan ikke ”alle” bli enig om å redde både ”utkant” og ”sentrum” ved å gå sammen om å handle hos disse som både gir service og holder lik pris u-ansett hvor du er? Det er jo egentlig ganske flott? (Eller andre foto-butikker hvis de driver på samme måten) At et kamera koster litt mer, objektiv etc.....javel, men kanskje ikke så mye at ikke de aller fleste forstår viktigheten av å beholde ”kjøpmannen på hjørnet”.

Jeg håper den tråden som her er starta blir lest av alle, det er vel for godt til å være sant at alle leser den, men svært mange forhåpentligvis. Nødvendigvis vil det bli en smitteeffekt av en slik lesning, den ene snakker med den andre. Jeg tror det i alle fall. Dermed øker forståelsen for problematikken.

Jeg synes FotoVideo representerer noe som kan være ei løsning for folk flest. Økonomisk og sosial tenkning tror jeg at jeg vil våge meg til å kalle det. Det blir jo en slags reklame for en bestemt kjede men siden andre har nevnt en annen kjedebutikk, så..........

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...