Gå til innhold

Død over fotoforhandleren


Anbefalte innlegg

Det blir satt søkelyset på et par elementer som plager enkelte fotobutikker sammenlignet med nettbutikker. En av de er prisen. Det var som regel slik at fotoapparatene etc var dyrere i butikk enn på nett, dette har naturligvis sammenheng med at de fleste fotobutikker har blitt nødt til å skjære til benet. Siden disse ikke er foretak med stor omsetning kan de heller ikke bestille inn så mange eksemplarer om gangen, noe som igjen vil gjøre at de får en verre pris.

 

Et annet problem er betjeningen på mange butikker. Som regel er det søte jenter, og de har fått mangelfull opplæring. De vet hvordan man skal fremkalle filmer, og de kan en del enkelt, men når jeg kommer på en butikk og spør om det objektivet de har utstilt er en EF, eller en EF-s, og jeg får beskjed om at det vet vi ikke, så kan jeg jo ikke foreta meg noe. Jeg har et billig canon speilrefleks-kamera, og jeg kunne tenkt meg en litt bedre linse til det. Siden dette er filmbasert speilrefleks kan jeg heller ikke bruke EF-s. Jeg fikk beskjed om å snakke med sjefen om dette. Det er jo helt greit, er en i tvil så send dem til noen andre. Problemet er at sjefen som regel bare er på jobb et par ganger i uken (han har andre butikker å holde tilsyn på), og da mens jeg har undervisning.

 

Men, jeg ønsker fremdeles å benytte fotobutikker. Nå skal det være sagt at siste kameraet jeg kjøpte var et dSLR, og det ble kjøpt på fotovideo.no. Grunnen? Fordi jeg hadde bestemt meg for et Sigma SD10. Denne sorten kamera finner man ikke alle steder.

 

Jeg var og spurte på en annen fotobutikk om de hadde mulighet for å bestille sigma-linser inn. Det hadde de da ikke, og dermed blir jeg nødt å bestille sigma-linser på nettet. Både til mitt analoge kamera, og til det digitale. Sistnevnte skal jeg bruke til å lære meg speilreflekstriksene.

 

Når det er sagt, så kunne det virke som den linsen jeg så på i første fotobutikken var en billig 50mm f1.8 linse, og om jeg så rett var den priset til 1295. 300 kr mer enn på nettsjappene. Dette har jeg råd til å betale, selv om jeg er student. Men når jeg ikke får verifisert at det er den linsen jeg etterspør, hjelper det ikke. Jeg kjøpte meg forøvrig en kortleser på denne fotobutikken. Den kostet 299, og var ikke av det aller mest luksuriøse slaget. Dette er også helt greit.

 

Problemet for de fleste fotobutikker er som ganske mange andre har påpekt, det faktum at de ikke har så mye på lager. Noe som jo er naturlig når man tar i betraktning hvor små disse sjappene er. Og når folk ikke vet helt hva linser de har så blir det vanskelig for meg å stole på at de bestille noe. Da blir nettbutikk, da får jeg det jeg ønsker meg.

 

Jeg prøver fremdeles å bruke de lokale fotobutikkene så sant muligheten er der, og av de 5 kameraene jeg har er det bare siste (dSLRen) som har blitt kjøpt på nett. Fordi jeg ikke fant den andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv endt opp med å teste objektiv i butikk for så å bestille fra internett. På tidspunktet hadde jeg riktig nok ikke bestemt meg for om jeg skulle kjøpe eller hvor jeg evt. skulle kjøpe fra.

 

 

Vil tro at Fotobutikker som har fulgt med i utviklingen gjør det ganske bra når kunder kommer for å oppgradere til et nytt og bedre digitalkamera med et par års mellomrom. Før kjøpte man kompaktkamera til en fjerdedel av det digital kompakt koster nå. Og disse hadde man til de ble ødelagt og man måtte kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Må bare nok en gang avkrefte at jeg jobber i en fotobutikk.

Ellers er det interessant å lese innleggene som kommer, de bare understreker det jeg har forsøkt å få frem i mitt innlegg.

 

Mja, jeg ser jo jeg har latt meg rive med, som vanlig. Har visse problemer med å fatte meg i korthet. Jeg ville bare si at jeg er enig med deg, forutsatt at disse spesialforhandlerne har kunnskapen. De som står på fotobutikk gjør så godt de kan, men det er ikke til å komme unna at siden de fleste av dem driver md dette som deltid utenom skolegang, kan det bli vanskelig å inne tiden til å opparbeide seg kompetanse på slike ting.

Lenke til kommentar

Hmm..

Skjønner godt at folk går etter pris, da det aller meste er billigere på nettet eller på Elkjøp - men for å illustrere det verste eksempelet jeg vet om, så tar jeg for meg

Canon EOS 350D som mange sikkert kjenner til. Elkjøp selger dette (og endel nettbutikker) til en pris rundt 5895,- (kit).

Det som gjør det vanskelig for en fotoforretning å konkurrere med dette er at det butikken betaler for kameraet (sist jeg sjekket, nå er det ikke lenger lager vare hos leverandør) var ca 6400,- inkl mva. Ikke lett å konkurrere på slike premisser...

Lenke til kommentar

Er helt enig i det du sier trådstarter, men hvem vil vel handle speilrefleks/ekstrautstyr i en butikk der ekspeditøren såvidt vet hvordan man skifter film på kameraet? Og han vet iallfall ingenting om speilrefleks og annet avansert utstyr. Det er desverre slik at de fleste fotobutikker i dag har relativt lite peiling på utstyret de selger. Iallefall utifra min erfaring.

 

Synd å si det, men de gode fotobutikkene ser ut til å dø ut. Så lenge fyren bak kassa på elkjøp sier det er bra (Somregel kun pga. at det er dyrt. Ytterst få som pleier å ha peiling..) slår folk til og regner med de har gjort et kupp. I stavanger har vi en skikkelig foto-butikk igjen. prøver å handle der når jeg kan (har råd), men det blir desverre ofte til at jeg handler på nettet pga. pris.

Lenke til kommentar

Dessverre er det en del store foroforretninger i Oslo som forløpig ikke har forstått problemstillingen. Skal de overleve over tid må de være spesialforretninger med kunnskap, ikke bare om digitale bilder, men også om tidligere tekniker. Noen av de store i Oslo, som vil gi inntrykk av at de har alt, kan alt, og det de ikke har kan de skaffe, feiler stort. Hva hjelper det at de har enkelte produkter fra utenlandske leverandører (dvs produktspekteret ønsker de å dekke) men ikke er villig til å bestille opp andre varianter av samme produkt. De var totalt uinteressert, de tilbød ikke engang å ta det inn neste gang de bestilte fra leverandøren. I mitt tilfelle gjaldt det Kenro ark for negativoppbevaring. De førte andre ark for 135 negativer og 6x6 - men var ikke villig til å ta inn for større negativer. Hverken nå eller i fremtiden.

 

Hva gjør man? Bestiller fra utlandet og blir møtt med den største velvilje. Selv om også disse inne i mellom må etterbestille fra produsent.

Lenke til kommentar

2 ting:Prisene i Norske butikker er for dyre.thats it

og De fleste jeg har truffet på Fotobutikker,elektrobutikker Har jo ærlig talt ikke peiling på noe som helst teknisk,og når man får som svar på lokale foto/el butikk at man har jo ikke tid til å sette seg inn i alt,da sier det vel litt om servicen!Det er vel litt drøyt når fyren på fotobutikken ikke vet hva som er forskjell på ett digitalt speilrefleks kamera og feks Panasonic fz30,eller om elektronic forretnings fyren ikke vet hva som er forskjell på dvd-og dvd+

Lenke til kommentar
Prisene i Norske butikker er for dyre.thats it

6827071[/snapback]

Små butikker kan være dyre. Hvis du spør etter noe som må bestilles så er det vanligvis veiledendes pris som gjelder :scared:

Større butikker (vanligvis) med litt utvalg har mye hyggeligere priser på optikk og kamerahus (disse ligger gjerne kun i de største byene). Vil ikke si at de er direkte dyre.

 

 

Jeg kan godt handle på FotoVideo som jeg synes er en bra butikk, men da blir det fordi jeg tilfeldigvis er i Oslo. Bor 12 mil unna så det er ikke så fristendes å kjøre dit for å handle når jeg regner ut prisen på drivstoff, bompenger :realmad: og parkering :(

Da blir det plutselig veldig fristendes å bestille fra utlandet.

 

Føler ikke lenger noe stort behov for å teste ut ting jeg kan ha lyst til å kjøpe. Har objektiver i forskjellig prisklasse (bl.a. et L-objektiv :love: ). Ved å lese tester på internett om de objektivene jeg har og de jeg er intressert i kan jeg danne meg et rimelig godt bilde på hva jeg kan forvente meg av et objektiv.

Lenke til kommentar

Synes det er leit at mange fotobutikker dør ut. Jeg bruker noe tid på våre konkurrenter og er av og til innom spesialforretninger. Det jeg legger merke til på mange av disse små butikkene er at de har en del gamle modeller og prisene er jevnt over høye. Dette er som mange av dere har skrevet enkelt å forklare med lav omsetning og generelt sett høyere innkjøpskostnader enn markedet forøvrig.

 

Vi i min butikk prøver å skille oss litt fra mengden av store "kjøpemaskiner". Vet at våre selgere har en helt annen kunnskap på foto/video enn f.eks Expert/Siba/Elkjøp. Visste noen av dere at DCMFZ7 er et SLR? Ikke jeg heller men det har kunder blitt fortalt på en av de overnevte butikker. At det er optisk bildestabilisator i alle kameraer? At man kan bruke skjermen som søker på EOS350D? At SLR kameraene har super filmfunksjon....??

Har fått servert slike av noen kunder som har hatt runden for så å komme til oss. Har til og med hatt kunder som har levert inn SLR kameraet fordi de hadde blitt fortalt at det hadde filmfunksjon i en annen butikk, kjøpt det hos oss uten å nevne funksjoner, for så å bli forbanna og føle seg lurt av oss. Da måtte jeg smile... :cool:

 

Dette er synd for forbrukeren, og det er det som bekymrer meg mest. Det at kunnskapen forsvinner. For disse nisjebutikkene har i mange tilfeller ikke råd til å ha høy kunnskap blant alle ansatte, og må ansette unge uten den for butikken nødvendige kunnskap. Disse butikkene har havnet i en ond sirkel da de mangler kunnskap, ikke har produktene og har høye priser. De som har forsatt har kunnskapen og er dyktige på innkjøp kan overleve.

 

Jeg og noen av mine ansatte bruker mye tid på slike forum som dette, først og fremst for å lære. Vi jobber i en "kjøpemaskin" men ønsker kunnskap utover det vanlige. De fleste av oss vet hva "USM, L, IS osv er. Vi kan også gi kunden en kjapp innføring i hva de viktigste funksjonene på et SLR er.

Vi har batterier, batterigrep, noen linser og noen filtere på lager. I tillegg kan vi skaffe det meste til Canon, Nikon, Olympus og Pentax.

 

Min oppfordring: ta vare på de nisjeforretningene som er verdt å ta vare på, og ikke ta alle oss store under en kam. :D Noen av oss prøver men ikke alle ansatte har like lett for å lære alt på en gang. Takker for et hyggelig og lærerrikt forum! :thumbup:

Endret av oyser
Lenke til kommentar
Fulgt med i timen ja. Det ligger nok mye av essensen. Sitter selvsagt ikke på tall fortjeneste osv, men vil definitift påstå en virksomhet som Fotovideo har fulgt med i timen og skjønt at internett er kommet for å bli, og uten gode nettsider i kombinasjon med gode priser og god service, samt god markedsføring.

 

Fotovideo har på få år gått fra å være et lite 'kjellerfirma' til å bli (en av) landets ledende fotoforretninger og blir brukt som referanse.

Et annet eksempe, Lømorks foto i Oslo. For 5-6 år siden var de en av landets beste fotoforretning med stor kompetanse. De har definitivt ikke fulgt med i timen og er nå redusert til en forretning som stort sett bare fremkaller filmer, selger Roland Cederquist cd'er og ett og annet kompaktkamera (litt på spissen).

Problemet for de fleste fotobutikker er som ganske mange andre har påpekt, det faktum at de ikke har så mye på lager. Noe som jo er naturlig når man tar i betraktning hvor små disse sjappene er.

FotoVideo er vel største nettbutikk i landet for kamera, og har etter hva jeg har forstått god peiling. Men i likhet med mange andre webbutikker gir de gjerne inntrykk av å ha større utvalg av kamera enn det de har. En titt på websiden under "digital kamera (kompaktkamera)" gir deg 112 kamera å velge blant, men under 50% av disse er på lager. Da tar vi med alle varianter og farger av diverse kamera samtidig som en del er utgåtte modeller (mange forsvant for lenge siden). Da er det faktisk like godt utvalg i noen fotobutikker. Vi har til enhver tid omtrent like mange kamera på utstilling der jeg jobber, og til omtrent samme pris. Vet ikke om de fysiske butikkene til Fotovideo har samme utvalg som webbutikken, men har inntrykk av at det er litt snevrere utvalg der i følge kunder. Skal ikke påstå det, da jeg ikke har vært der selv.

 

Lømorks er ikke eneste fotobutikk i Oslo med problemer. Deres største problem er nok at Fotovideo ligger i gaten ovenfor, selv om de sikkert hadde problemer også før det. Vanskelig å konkurrere mot en oppdatert butikk når man selv ikke har vært interessert i å følge med. Det siste halvåret har minst to lagt ned i sentrum, og i løpet av det siste året er det enda flere. Tilsynelatende alle fotobutikker i Oslo, bortsett fra Japan Photo og der jeg jobber, har såpass stor svikt i omsetning at de kan få problemer.

 

Et annet problem er betjeningen på mange butikker. Som regel er det søte jenter, og de har fått mangelfull opplæring.
Den ene søte jenta som jobber fulltid der jeg jobber, har drevet med foto i mange år, og gjør det fortsatt, samme med de søte jentene som jobber deltid :) . Vi andre ansatte har også en genuin interesse. To av de fire ansatte på fulltid har jobbet i bransjen i over 20 år, og drevet med foto enda lengre, og jeg vil påstå at vi alle har et kunnskapsnivå som ligger godt over det "Elkjøp-ansatte" har. Er sjelden jeg blir satt fast av en kunde, men blir jeg det prøver jeg å finne svar ut fra brosjyrer eller en telefon til leverandøren (jeg har vært i bransjen i kun fire-fem år, så det er enkelte ting jeg ikke vet).

 

Større butikker (vanligvis) med litt utvalg har mye hyggeligere priser på optikk og kamerahus
Fotobutikken jeg jobber i må være et av landets aller minste, men utvalget er like godt som de største nettbutikkene (se tidligere i mitt innlegg). Vi har også flere ganger slått både nettet og Elkjøp på pris, spesielt på DSLR, men også på kompakt. Men klart, generelt ligger vi noe høyere enn nettet på kompakt, men så har vi også en god del større utgifter til både ansatte og lokaler. Lab'en er nok en av grunnene til at vi overlever, fordi vi tilbyr en rekke andre tjenester enn bare vanlig fremkalling. Selve kameraene tjener vi minimalt på, og enkelte ganger ingenting. Ekstrautstyr er det noe å tjene på, men det er det visst bare vi som har forstått. Enkelte kunder har vært rundt hele Oslo etter noe så enkelt som en Canon lader for eksempel... og finner det først hos oss. Og noe så selvfølgelig som ekstrabatterier er det også mange som ikke tar seg bryet med å ta inn på lager.

 

Konklusjon: Å ha en kombinasjon av godt vareutvalg, greie priser, ekstrautstyr, god kunnskap og mulighet for å utføre et bredt utvalg av tjenester, er omtrent det eneste som vil få en fotoforhandler til å overleve i dag. Ellers går de fleste på nettet eller til Elkjøp.

Lenke til kommentar
Konklusjon: Å ha en kombinasjon av godt vareutvalg, greie priser, ekstrautstyr, god kunnskap og mulighet for å utføre et bredt utvalg av tjenester, er omtrent det eneste som vil få en fotoforhandler til å overleve i dag. Ellers går de fleste på nettet eller til Elkjøp.

 

Helt enig i dette.

Skal man lykkes som butikk, så er det ganske smart å ha varer å selge. Litt vanskelig å tjene penger hvis varene mangler.

Forøvrig tror jeg også at mange innehavere (av fotobutikker) ikke riktig har vært klar over hvor fort ting går idag innefor foto (dette gjelder seff også mange andre bransjer). Før kunne de kanskje overleve med å ha de samme varene i montrene i årevis, men det går ikke idag. Det er selvfølgelig ikke snakk om å ta inn alt, men de mest populærene modellene, eller nye modeller som har fått kjempekritikk, ja det mener jeg butikkene bør ha peiling på, og også ha i butikken sin. Innehavere og ansatte bør faktisk bruke litt av tiden sin med å lese fotoblader samt skanne internett for nye trender og modeller.

 

Og når det gjelder inntjening på kameraer. Det er nok riktig at fortjenesten pr. kamera har gått ned, men på samme tid har volumet eksplodert, slik at den totale fortjenesten innen foto må ha mangedoblet seg på få år.

Kanskje bare litt synd (eller kanskje ikke) at disse pengene har gått til nye aktører, ikke de gamle fotobutikkene.

Lenke til kommentar
Og når det gjelder inntjening på kameraer. Det er nok riktig at fortjenesten pr. kamera har gått ned, men på samme tid har volumet eksplodert, slik at den totale fortjenesten innen foto må ha mangedoblet seg på få år.

Kanskje bare litt synd (eller kanskje ikke) at disse pengene har gått til nye aktører, ikke de gamle fotobutikkene.

6836131[/snapback]

Det er nok ikke helt sant. Fortjenesten har gått såpass mye ned, at selv med større volum vil total fortjeneste være dårligere. Hadde fotobutikkene alt for mye betalt før? Jeg tror ikke det, men det var rom for større sjanser, og om man tok inn et kamera som floppet, så overlevde man det. Nå må man være litt forsiktig, og ta inn kun varer man er ganske sikre på å få solgt. Samtidig er det mindre penger til oppussing og innkjøp av nytt utstyr. Det er derfor flere fotobutikker ikke har f.eks digitale stasjoner (for fremkalling) i selve butikken. Det blir kanskje mindre penger til ansatte også, slik at lengre køer blir resultatet, spesielt i rush-tiden (lunsj og mot slutten av dagen).

 

Jeg tror heller ikke Elkjøp og andre store kjeder tjener all verden på de fleste kamera heller, og enkelte selges med tap. Men alt for å fjerne mest mulig små, brysomme konkurrenter slik at prisen kan skrus opp når konkurransen er blitt mindre.

Lenke til kommentar
FotoVideo er vel største nettbutikk i landet for kamera, og har etter hva jeg har forstått god peiling. Men i likhet med mange andre webbutikker gir de gjerne inntrykk av å ha større utvalg av kamera enn det de har. En titt på websiden under "digital kamera (kompaktkamera)" gir deg 112 kamera å velge blant, men under 50% av disse er på lager. Da tar vi med alle varianter og farger av diverse kamera samtidig som en del er utgåtte modeller (mange forsvant for lenge siden). Da er det faktisk like godt utvalg i noen fotobutikker. Vi har til enhver tid omtrent like mange kamera på utstilling der jeg jobber, og til omtrent samme pris. Vet ikke om de fysiske butikkene til Fotovideo har samme utvalg som webbutikken, men har inntrykk av at det er litt snevrere utvalg der i følge kunder. Skal ikke påstå det, da jeg ikke har vært der selv.

 

Joda, jeg ser helt klart poenget ditt. Igjen, i denne byen er det tross alt bare 15 000 innbyggere, så det er ikke det største markedet kan man vel si. Og da blir det ofte slik at bestilling og slikt tar tid. Jeg har og vært og spurt etter forskjellige ting, men det er ikke alltid de har kataloger inne en gang. Det er to fotosjapper her. En liten kiosk for foto knudsen, og en som har vært familiedrevet en stund. Den siste har muligens et noe større utvalg, men problemet her er at de stenger som regel 16.30, og da er det vanskelig å snurre innom før den tid. Jeg tror at de som har denne butikken har mer peiling, det kan virke sånn. Beklageligvis er de ikke så tilgjengelig.

 

Den ene søte jenta som jobber fulltid der jeg jobber, har drevet med foto i mange år, og gjør det fortsatt, samme med de søte jentene som jobber deltid :) . Vi andre ansatte har også en genuin interesse. To av de fire ansatte på fulltid har jobbet i bransjen i over 20 år, og drevet med foto enda lengre, og jeg vil påstå at vi alle har et kunnskapsnivå som ligger godt over det "Elkjøp-ansatte" har. Er sjelden jeg blir satt fast av en kunde, men blir jeg det prøver jeg å finne svar ut fra brosjyrer eller en telefon til leverandøren (jeg har vært i bransjen i kun fire-fem år, så det er enkelte ting jeg ikke vet).

 

Ja, jeg sier ikke at jenter ikke kan ha peiling, selv om de er søte. Igjen så må jeg bare vise til at det er en liten by, og det er ikke så lett å få inn folk på fotobutikken. I følge innehaveren til Foto Knudsen butikken ville de ha vært lagt ned om ikke han kunne leve på det kona får inn på de to butikkene hun styrer med (en gavebutikk og en helsekost). Faktum er at kompetanse koster, og det tviler jeg på at denne mannen har penger til. Dermed må han prøve å sanke inn kunder på gode åpningstider og søt betjening. Ikke noe gale med det, jeg har jo stor glede av å se på betjeningen når jeg kommer inn i butikken, men det er som sagt en anelse problematisk når man skal handle noe. Jeg har heller ikke som mål å sette fast betjeningen, men når jeg spør om noe så vil jeg ha et svar som gjør at jeg kan bedømme hva jeg skal gjøre på. Og igjen, det er dyrt å utvikle kompetanse. Når man så baserer seg på deltidsansatte blir det enda dyrere.

 

Igjen, jeg prøver å støtte butikkene som best jeg kan, men det er ikke alltid like lett. Om de ikke kan hjelpe meg med det jeg spør om, og det jeg spør om skal føre til en investering, så blir det til at man tar nettet i bruk. Da "vet" man at man får det man vil ha.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke helt sant. Fortjenesten har gått såpass mye ned, at selv med større volum vil total fortjeneste være dårligere.

 

I 1995 ble det solgt 137 000 kompaktkameraer og 12 000 speilrefleks, mens det i 2005 ble solgt 435 000 digitale kompaktkameraer og 28 500 digitale speilrefleks kameraer. (ref. Fotorådet) Hver av de digitale kostet sikkert en del mer enn de filmbaserte.

Så ihvertfall omsetningsmessig har det økt kraftig på disse årene. Hva som er av fortjeneste på disse produktene, vet jeg ikke, men registrerer at det er veldig mange aktører som ser seg tjent med å selge de (antar de dermed tjener penger også). DN (Dagens Næringsliv) hadde et stykke for en tid tilbake ang. Fotovideo, og etter det jeg husker, så stod det relativt bra til med økonomien til eierne.

 

Det er dermed ikke sikkert at de "gamle" aktørene tjener like mye som før, men det er jo det vi diskuterer her, lekkasje til andre salgsledd enn de tradisjonelle fotobutikkene.

 

Et annet eksempel er tilbehøret. Tidligere håpløst priset her i Norge selv om det ikke er sikkert at butikken har vært den største synderen. Fotobransjen har sikkert også vært "offer" (lik mange andre bransjer) for relativt "griske"/ smarte importører som har skrudd opp avansen sin uhemmet (oftest pga null konkurranse).

Og nå kan man se at noen butikker faktisk er konkurransedyktig på f.eks. CF kort.

Blir jo for dumt at man skal kunne kjøpe disse kortene i Australia, få de sendt hjem med UPS (3-4 dager), momse de her, og enda spare mange hundre kroner.

Lenke til kommentar
Så ihvertfall omsetningsmessig har det økt kraftig på disse årene. Hva som er av fortjeneste på disse produktene, vet jeg ikke, men registrerer at det er veldig mange aktører som ser seg tjent med å selge de (antar de dermed tjener penger også). DN

6837876[/snapback]

 

Uten å huske den direkte sammenhengen mener jeg at Expert for noen år siden nesten doblet omsetningen av DVD spillere, mens resualtatet på bunnlinjen forble det samme. Dette grunnet stadig synkende marginer på hver enkelt enhet.

 

Samme tendens vil jeg tro gjør seg nå gjeldene i fotobransjen vil jeg tro.

 

Butikker, enten det er lokale spesialforretninger, eller Elkjøp/Lefdal (samme selskap for de som ikke visste det) og andre store kutter hele tiden alle kostnader for å holde prisnivået nede og vinne konkurransen. Dette er spesiellt skadelig for spesialforretningene for de har etterhvert ikke råd til å holde det lønnsnivået kompetent betjening krever. Dermed ender det fort med at man rekrutterer skoleelever og på den måten skyter seg selv i foten ved å fjerne argumentet om fagkunnskap. Det samme gjelder forøvrig de store kjeden, men her er ikke dette fullt synlig da folk ikke forventer så mye av dem når det gjelder kunnskap.

 

Paradoksalt er det ofte slik at de dyktigste personene i butikkene gjerne havner på butikksjefkontoret eller i konserninnkjøp, og ikke der de kunne gjort mest nytte for seg nemlig blant kundene. Grunnen til at det går slik er penger. Har man arbeidet noen år og skaffet seg verdifull erfaring, begynner man også å komme i fasen der familie og etablering krever sin økonomi. Dyktige butikkmedarbeidere følger ofte derfor pengene av nødvendighetsgrunner og forsvinner vekk fra den arenaen der de er best, og blir borte på et kontor. Inn rykker skoleelevene som ligger på minstetariff og som dermed er billigst for butikken.

Lenke til kommentar
Uten å huske den direkte sammenhengen mener jeg at Expert for noen år siden nesten doblet omsetningen av DVD spillere, mens resualtatet på bunnlinjen forble det samme. Dette grunnet stadig synkende marginer på hver enkelt enhet.

 

Ja det kan sikkert være riktig, men i og med at antall DVD spillere solgt totalt sikkert også doblet seg, kostet det ikke mer (lønn, husleie etc.) eller var vanskeligere for Expert å selge dobbelt så mange. De opprettholdt kanskje bare markedsandelen sin.

 

Men poenget mitt var ikke egentlig hvilken profitt eller kostnader de enkelte aktører har. Faktum er at hvis de fotobutikkene som er igjen ikke kan leve med forandring, og kan tilpasse seg markedet, tror jeg det er få kunder som vil betale for å redde dem. Noen har blitt rike på boomen innen foto, men det er ikke noen av de tradisjonelle butikkene. Og i og med at noen har blitt rike, må det jo være profitt i bransjen hvis man gjør ting riktig.

Tviler ikke på at for de små, enkeltstående butikkene har det veldig tøfft, men de fleste har tross alt tilhørt (eller tilhører) en eller annen kjede. Eks. FotoKnudsen, Elite, Preuss etc. Disse kjedene hadde markedsmakt, de var store og kunne presse priser, men hva gjorde de? Åpnet markedet for nye aktører og fikk vel ikke full pott av det økede salget selv.

De kunne f.eks. startet tidligere med internett salg i stedet for å dilte etter. De kunne også f.eks. sørge for at det de solgte ihvertfall var nogenlunde konkurransedyktig i pris.

Tror også Japan Photo innså at noe måtte gjøres hvis man skulle ha livets rett. Synes ihvertfall de skiftet "ham" for ett drøyt år siden og begynte å satse.

Lenke til kommentar

Enig med Birk88... de fleste butikker tilhører en kjede, men mange er også i et såkalt franchisesystem der alt de får lov til, er å bruke kjedens navn.

 

Butikken jeg jobber i, er totalt uavhengig av noen som helst kjede. For en enkeltstående butikk er det heller ikke bare-bare å lage webshop. Det blir en ganske stor investering for kun én butikk, men det jobbes med saken. Går ganske tregt, da vi er få ansatte og vi er oppholdt det meste av tiden ellers. Pr. i dag så har vi en veldig enkel side med noen utvalgte kamera, fremkallingspriser og lignende. Men sjefen har innsett at vi må ut på nettet på en mer agressiv måte enn nå, det er der markedet ligger, selv om mange fortsatt foretrekker å gå rundt og klemme litt på kameraene før de kjøper (problemet er at mange gjør det, og så går hjem og bestiller fra en billig-billig nettbutikk uten noen som helst form for service). For en liten butikk vil nettsalget uansett ikke kunne være samme suksessen som for en større kjede, da færre kjenner navnet og det vil ikke spre seg på samme måte. Penger til markedsføring har de små butikkene ihvertfall ikke.

 

At små butikker blir lagt ned, må man bare venne seg til. Men det vil alltid være et visst behov for faghandlerne. Det blir færre og færre, og de som overlever lenge, vil også har størst sjanse til å opprettholde driften det blir færre alternativer å gå til for kundene. To av de nærmeste konkurrentene til butikken jeg jobber for, la nylig ned driften. Det førte til en faktisk markant økning i både fremkalling og kundemasse på andre områder. Faghandlerne vil nok altså overleve, men man må finne seg i å reise lenger enn før.

Lenke til kommentar

At små butikker blir lagt ned, må man bare venne seg til. Men det vil alltid være et visst behov for faghandlerne. Det blir færre og færre, og de som overlever lenge, vil også har størst sjanse til å opprettholde driften det blir færre alternativer å gå til for kundene. To av de nærmeste konkurrentene til butikken jeg jobber for, la nylig ned driften. Det førte til en faktisk markant økning i både fremkalling og kundemasse på andre områder. Faghandlerne vil nok altså overleve, men man må finne seg i å reise lenger enn før.

6838747[/snapback]

 

Enig med deg her, den som til syvende og sist ender opp som "last man standing" vil kunne leve godt av de kundene som ønsker det lille ekstra. I mellomtiden er det temmelig blodig blant dem som faller fra.

Sammenlign med hifi bransjen: De som er igjen etter alle konkursene rundt 99/00

ser ut som om de har klart å tilpasse seg markedet og kan se ut som vil overleve

på de kundene som skal ha noe mer oppegående enn hankestereo og ipod.

Lenke til kommentar
Jobber jo selv i butikk og kjøper såklart der eller på nettet, men har vært innom et par fotobutikker i byen og jeg er ikke imponert over hva de kan.

 

Jeg selger stort sett tele & data selv, men kan faktisk ofte mer enn de hvis jeg har spurt om hjelp (i håp om å lære noe nytt eller fordi de har andre merker).

 

Kanskje det bare er her i byen og kanskje jeg har vært uheldig med hvem jeg har snakket med, men litt kjipt hvis noen i en elektrobutikk vet mer om foto enn en som jobber i en fotobutikk..?

6823609[/snapback]

 

Dette har jeg også opplevd mange ganger. Hvis en er litt oppegående på temaet, så vet en som regel mye mer enn de i butikken, og da er den "liksom-servicen" til ingen nytte. Jeg har vært i anerkjente foto-butikker med lang tradisjon og opplevd å få ganske rare svar og salgsargumentasjon.

 

Når prisen på f.eks UV-filter kan være opptil 500% høyere enn på eBay, så er valget veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...