Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan noen legge ut bilde av meg på nettsiden sin uten mitt samtykke?


VikinGz

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik viss noen legger ut bilde av meg på en nettside.. uten at jeg vet hvem det er og jeg føler meg krenket av det. Så kan jeg anmelde den personen som eier nettstede for krenkelse?

 

Avisa tok bilde av meg når jeg ga klar besjed om at jeg ikke ville være med på noe bilde, også la de det ut på nettsiden...

 

*ikke at jeg bryer meg så mye om det. Men er ikke det straffbart?*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke slik viss noen legger ut bilde av meg på en nettside.. uten at jeg vet hvem det er og jeg føler meg krenket av det. Så kan jeg anmelde den personen som eier nettstede for krenkelse?

 

Avisa tok bilde av meg når jeg ga klar besjed om at jeg ikke ville være med på noe bilde, også la de det ut på nettsiden...

 

*ikke at jeg bryer meg så mye om det. Men er ikke det straffbart?*

6819661[/snapback]

 

Det er å overdrive å kalle det straffbart, men jeg har snakket med en rådgiver i Datatilsynet om dette før.

 

Du må gi ditt samtykke for å bli avbildet, og du kan på ethvert tidspunkt trekke tilbake samtykket.

 

Dette er bare uprofesjonelt av avisen, men de vil nok trekke det tilbake om du sier ifra. Jeg tviler på om en avis vil nekte noe slikt, og jeg tviler på at en tingrett ville gidde å ta opp en slik sak etter skaden er rettet opp.

Lenke til kommentar
Det er å overdrive å kalle det straffbart, men jeg har snakket med en rådgiver i Datatilsynet om dette før.

 

Du må gi ditt samtykke for å bli avbildet, og du kan på ethvert tidspunkt trekke tilbake samtykket.

 

Dette er bare uprofesjonelt av avisen, men de vil nok trekke det tilbake om du sier ifra. Jeg tviler på om en avis vil nekte noe slikt, og jeg tviler på at en tingrett ville gidde å ta opp en slik sak etter skaden er rettet opp.

 

Takk for bra svar :)

:thumbup:

Lurte bare på hvordan reglene var på det området :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Åndsverkloven § 45c

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

 

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Les alt om dette hos Datatilsynet:

Bilder på Internett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...