VikinGz Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Er det ikke slik viss noen legger ut bilde av meg på en nettside.. uten at jeg vet hvem det er og jeg føler meg krenket av det. Så kan jeg anmelde den personen som eier nettstede for krenkelse? Avisa tok bilde av meg når jeg ga klar besjed om at jeg ikke ville være med på noe bilde, også la de det ut på nettsiden... *ikke at jeg bryer meg så mye om det. Men er ikke det straffbart?* Endret 7. september 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Tore Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 er du på et offentlig sted, og er bare en del av bakgrunden, altså tilfeldigvis en del av bildet så er det jo gråsone du nok ikke kommer noen vei med, men om du er hoved delen av bildet og sa klart fra, så kan du kreve... *tror jeg trallala* Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Splittet denne ut fra annen tråd hvor det var off-topic Lenke til kommentar
magnon Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Er det ikke slik viss noen legger ut bilde av meg på en nettside.. uten at jeg vet hvem det er og jeg føler meg krenket av det. Så kan jeg anmelde den personen som eier nettstede for krenkelse? Avisa tok bilde av meg når jeg ga klar besjed om at jeg ikke ville være med på noe bilde, også la de det ut på nettsiden... *ikke at jeg bryer meg så mye om det. Men er ikke det straffbart?* 6819661[/snapback] Det er å overdrive å kalle det straffbart, men jeg har snakket med en rådgiver i Datatilsynet om dette før. Du må gi ditt samtykke for å bli avbildet, og du kan på ethvert tidspunkt trekke tilbake samtykket. Dette er bare uprofesjonelt av avisen, men de vil nok trekke det tilbake om du sier ifra. Jeg tviler på om en avis vil nekte noe slikt, og jeg tviler på at en tingrett ville gidde å ta opp en slik sak etter skaden er rettet opp. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Trodde reglene sa at du kunne bli avbildet, avhengig av sakens emne. I Italia skal du ihvertfall ha skriftlig avtale, mens i England kan du bare ta bilder.. Jeg vill dog slettet et bilde dersom personen kommer bort å ber meg om det, men ser ikke noe grunn til å gjøre det, hvis det ikke går under overnevnte grunner. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Det er å overdrive å kalle det straffbart, men jeg har snakket med en rådgiver i Datatilsynet om dette før. Du må gi ditt samtykke for å bli avbildet, og du kan på ethvert tidspunkt trekke tilbake samtykket. Dette er bare uprofesjonelt av avisen, men de vil nok trekke det tilbake om du sier ifra. Jeg tviler på om en avis vil nekte noe slikt, og jeg tviler på at en tingrett ville gidde å ta opp en slik sak etter skaden er rettet opp. Takk for bra svar Lurte bare på hvordan reglene var på det området Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Åndsverkloven § 45cFotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Les alt om dette hos Datatilsynet: Bilder på Internett Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis man er i bakgrunnen av blidet eller i et folketog, kan man da spørre om å få seg selv sladda over siden bildet ikke kan kreves fjernet? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis man er i bakgrunnen av blidet eller i et folketog, kan man da spørre om å få seg selv sladda over siden bildet ikke kan kreves fjernet? 6966516[/snapback] Det blir nok opp til enhver enkelte avis å bestemme, men har aldri sett noen strøket ut av et bilde i ei avis De blir nok bare å si at ingen vil se det osv, som ingen vil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå