moestue Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Planlegger prosjektet mitt i IT Drift på skolen. Hadde tenkt å bygge/oppgradere en pc for å så sette den opp som en "hjemme-server". Pcen det er snakk om er 4-5 år gammel og har hittil blitt brukt av familien. Nå skal vi ha ny. Derfor benytter jeg meg av sjansen til å gjøre nytte av komponentene til det gamle beistet. PC: - Chieftec big tower kabinett m/ 350 watt psu - MSI HK (S 478) - Intel Pentium 1,9 GHz - TwinMos PC2100 512MB - 1,5 år gammel 80GB Western HD Hater det store kabinettet så jeg tenkte å selge det framfor APLUS Case Qubic. Beholder PSU, da den har utført jobben sin problemfritt i så mange år Av en eller annen grunn er pcen ganske treg, enda jeg ofte formatterer den. Har en mistanke om at det er minnet, men man vet jo aldri. Skal få testa dette med ram fra min pc, og om det er tilfellet kjøper jeg 512MB PC3200 minne. Hovedkortet har de siste årene vært litt rar, dvs merkelig greier på starten osv. I og med at S478 HK er umulig å kjøpe nå for tiden, så får jeg heller prøve å oppgradere Bios. Prosessoren funker vel til formålet. Bråker endel, så jeg få spandere en ny cpu vifte. Harddisken er stor nok inntil videre. For å gjøre pcen brukbar som er server får jeg spandere en DVD-brenner samt en ny diskettstasjon. Spørsmål: Vil pcen kunne kjøres som server på en brukbar måte, eller vil det bare være bortkastede penger ved mindre jeg oppgraderer HK og CPU i samme slengen? Vet enda ikke om jeg skal kjøre Windown 2003 Server eller noe fordype meg innen Linux etc (tar gjerne imot tips der og ) Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Ville tro at hardwaren din skulle holde i massevis. Men det kommer helt an på hva du skal bruke den til.. til enkel filserver, og "hjemmebruk" holder det i evigheter.. hadde inntill nylig en 533 deleron stående som filserver. holdt i massevis bortsett fra at båndbredden til diskene var litt liten for mitt bruk (66mbit). Så din HW er burde holde. Hvis formålet er å lære burde du velge linux av noe slag. Lærer masse. Bruker clarckconnect selv, angrer på at jeg ikke valgte ubuntu. Men lykke til med prosjektet ditt. Det går sikkert fint Lenke til kommentar
moestue Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Høres bra ut. Satser på at jeg fordyper meg i Linux, i og med at vi lærer MS 2003 Server på skolen. Formålet er såkalt hjemmeserver ja. Skal kunne legge opp felles filer på serveren, dele en skriver, og sette den opp som FTP server. Den kommer til å stå på døgnet rundt, så den må være stabil. Er Uuntu det enkleste og beste til dette formålet? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Ubuntu har GUI, noe som er kjekt i starten, og så kan du avinstallere dette senere. HW holder i massevis, kjører Ubuntu uten GUI på en PIII 550mhz, 384MB ram, går som en drøm! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Okey. Har da bestillt Ubuntu på internett (ja jeg vet jeg kan laste ned). Tror jeg dropper å oppgradere minnet hvis det kreves såpass lite av maskinen. Kanskje et dumt spm, men vil jeg kunne få bruk for dvd-brenner i en Ubuntu maskin? Kanskje likegreit å kjøpe det nå som det er så billig. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Valg av OS har ikke noe å si for om du får bruk for en DVD-brenner. Det som teller er om du har tenkt å brenne DVD-er med video, filer, musikk eller lignende. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 k3b er et kjempebra brenneprogram skrevet for GNU/Linux. Etter at jeg begynte å bruke k3b, trenger jeg ikke Nero lenger. Når det gjelder valg av distro, kan det være lurt å velge en distro som er nybegynnervennlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå