Gå til innhold

sis dual channel ddr ram for P4

blackbrrd

Anbefalte innlegg

Quote:

Posted by Kyle 2:29 AM (CST)

Dual Channel DDR:

Asus just dropped a bomb in the old email box, one that many of us are going to love.

Taipei, Taiwan, Oct 28, 2002 -- The world’s leading motherboard manufacturer, ASUSTeK Computer Inc., today unveiled the P4SDX socket 478 Pentium 4 motherboard based on the SiS 655 chipset. Supporting industry-leading technologies such as dual-channel DDR 333, Serial ATA and AGP 8X and an abundance of advanced features, the all-new P4SDX enables outstanding performance and value.

Dual-channel DDR 333 - The P4SDX supports dual-channel DDR design up to 4GB high-speed PC2700/2100/1600 SDRAM memory for superior performance during the most memory-intensive tasks.

The P4SDX will be available in mid-November.

I mean, what more is there to say till we can get our hands on a test board...except that DCDDR has been the one thing that has really kept me excited for about the last six months. I am figuring we will be seeing Intel's Granite Bay chipset about that time as well.

tatt fra http://www.hardocp.com

hmmz.. midten av november ja.. mmz.. skal bli interessant med en en dual channel ddr sdram plattfrom som faktisk får brukt båndbredden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... det var da rart... jeg har nemlig sett en test, med spill og kontorbruk osv. og der scorte HT veldig bra... men jeg tror testen ble gjennomført i regi av intel... så da er det ikke så rart... mne jeg hadde ventet meg enda høyere uoffisiellt støttet minne, f.eks. DDR 400...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 13:02, skrev Da_Assassin:

hmm... det var da rart... jeg har nemlig sett en test, med spill og kontorbruk osv. og der scorte HT veldig bra... men jeg tror testen ble gjennomført i regi av intel... så da er det ikke så rart... mne jeg hadde ventet meg enda høyere uoffisiellt støttet minne, f.eks. DDR 400...

HyperThreading er som sagt VELDIG avhengig av programmene som blir kjørt. I noen programmer (typisk de som bruker MANGE tråder) kan man se "fenmenal" ytelsesøkning... andre går tregere. Det er ikke uten grunn at Intel har insistert på at alle P4-Xeon-hovedkort med HT har denne funksjonen skrudd AV som standard i bios. Og i manualene står det at HT bør testes før det skrues på... siden den kan redusere ytelsen drastisk. Single-threada programmer bryr seg ikke dritten om HT, men systemet han _virke_ kjappere ettersom ting kan få kjørt litt mer samtidig.

Og vips, så er vi tilbake til dual-cpu/single-cpu debatten...

Quote:

mne jeg hadde ventet meg enda høyere uoffisiellt støttet minne, f.eks. DDR 400...

For det første er DDR400 IKKE en offisielt godkjent standard. For det andre så er DDR400 systemene som er idag forferdelig utstabile på denne hastigheten. Særlig ved bruk av flere brikker og store brikker. Det er ikke for ingenting at du bare kan ha i EN DDR400-brikke av gangen på mange hk. Og for det tredje er vel egentlig 2x2700MB/s nok for nå ? Bedre å ha stabiliteten i orden... siden 5400MB/s er allerede en del høyere enn det P4 klarer(P4@533Mhz QDR => _bare_ 4200MB/s). Dual DDR400 ville vel ikke gitt rare ytelsesforskjellen på annet enn hovedkort med integrert grafikk og delt-minne... noe som nye Sis Chipsettet IKKE har.

Vi vil nok se det samme som på AMD-platformen .. at asynkron overkill i minnebåndbredde ikke gir rare ytelsesforbedringen. DRR400 på AMD gir hovedsaklig forskjell i ytelse der andre enheter også bruker minnebåndbredde samtidig som CPU, som når harddisker skriver/leser, nettverkskort sender/mottar osv osv. Når CPU får jobbe nokså mye alene opp i mot minnet er det veldig liten forskjell... siden det er FrontSide Bus'n som begrenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...