Gå til innhold

Viftestyring & strømstyring på bærbar


mandela

Anbefalte innlegg

hei

jeg er helt ny på dette forumet, søkte bare på vifte styring på google å så kom denne gode tråden frem.. Alt høres fint å flott ut, men klarer jeg å fikse på viften på min pc jeg som er helt uerfaren på området? :ermm:

Jeg har en HP compaq nc6000 som bråker helt forferdelig..

hva kan jeg gjøre?

setter kjempe stor pris på guiding til hvordan jeg kan få en litt mer stillegående pc :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En start: Last ned NHC (link på første side), last ned dette vedlegget, pakk ut og lim inn i ACPI mappa under programfiler/notebook hardware control etter at du har installert denne. Det skal gi deg styring over når vifta starter, ikke viftehastighet (iallefall ifølge skaperen av dette vedlegget: http://www.p35-forum.de/board/thread.php?t...b79a2147&page=1

HP_ACPI_21_01_07.zip

Lenke til kommentar

takk takk :blush: jeg har bare samlet sammen litt info som jeg har funnet på nettet. har kjempet mot pc støy og vunnet mange ganger :D. når det er sagt, så er det bedre (og billigere) å undersøke støyforhold før man kjøper en bærbar, så slipper man lite hyggelige overraskelser.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
takk takk  :blush: jeg har bare samlet sammen litt info som jeg har funnet på nettet. har kjempet mot pc støy og vunnet mange ganger  :D. når det er sagt, så er det bedre (og billigere) å undersøke støyforhold før man kjøper en bærbar, så slipper man lite hyggelige overraskelser.

7801805[/snapback]

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg finner ikke helt utav dette her. Har lastet ned NHC men det står i ACPI at : ACPI control system is not yet configurated for this system. Å var det ikke der man kunne stille på viften. Min bråker så forferdelig. Men som sagt så er ikke jeg så flink med pc så en skritt for skritt veiledning på hva jeg kan gjøre med dette problemet hadde vært supert :!: :blush:

har stilt ned volten men dette hjalp ikke på bråket fra viften..

Lenke til kommentar

du never ikke hvilken laptop du har. prosedyren er beskrevet i noen poster over, men jeg kan gjenta:

1. Last ned og installere NHC (link på første side)

2. Last ned ACPI vedlegg som passer din laptop

3. Pakk ut og lim inn filen fra punkt to i ACPI mappa som befinner seg der NHC ble installert, gjerne under programfiler/notebook hardware contr.

4. Still inn styring av vifta i NHC

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
du never ikke hvilken laptop du har. prosedyren er beskrevet i noen poster over, men jeg kan gjenta:

1. Last ned og installere NHC (link på første side)

2. Last ned ACPI vedlegg som passer din laptop

3. Pakk ut og lim inn filen fra punkt to i ACPI mappa som befinner seg der NHC ble installert, gjerne under programfiler/notebook hardware contr.

4. Still inn styring av vifta i NHC

7873343[/snapback]

 

jeg har en hp nc6000. hva heter det i nhc hvor man stiller vifta?

Lenke til kommentar
du finner det under ACPI fanen

7956422[/snapback]

 

ok. men der står det "acpi control system is not yet configurated for this system". Så jeg kan ikke klikke på "show acpi control system details" og det er vel kanskje der man skulle stillet på det?

må få det inn med teskjed jeg, hehe :tease:

Lenke til kommentar
du siterte teskjeden i ditt forrige innlegg, du må laste ned ACPI vedlegget til din maskin, pakke det ut og legge filene inn i ACPI mappa i installasjonmappa til NHC

7956726[/snapback]

 

Nå har jeg fått til dette.

Men akkurat som det ikke går ann å lagre innstillingene på vifta? Må liksom inn på "fan level controll" å velge hvilken level hver gang den begynner å bråke. Har stilt inn de ulike nivåene i forhold til temperaturen på pcèn. Altså Fan on low level 40 grader. Og de andre ti grader opp for hver level. Men uansett om tempen er eks 45 så bråker viften skikkelig.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

ta screenshots fra dine ACPI innstillinger, legg de opp på imageshack (http://imageshack.us/) og link de hit

 

nc6000 har ikke muligheten for styring av viftehastigheten

(Keine Kontrolle über die Geschwindigkeit vom Lüfter)

http://www.p35-forum.de/board/thread.php?threadid=4922

 

du må dermed kontrollere vifta gjennom innstilling av intervaller (fan level control), jeg regner med at du har "enable at startup" slått på for NHC(?)

Endret av mandela
Lenke til kommentar
ta screenshots fra dine ACPI innstillinger, legg de opp på imageshack (http://imageshack.us/) og link de hit

 

nc6000 har ikke muligheten for styring av viftehastigheten

(Keine Kontrolle über die Geschwindigkeit vom Lüfter)

http://www.p35-forum.de/board/thread.php?threadid=4922

 

du må dermed kontrollere vifta gjennom innstilling av intervaller (fan level control), jeg regner med at du har "enable at startup" slått på for NHC(?)

8001885[/snapback]

 

Hvor finner jeg "enable at startup"? har letet gjennom menyen men finner det ikke

 

må bare takke deg masse for hjelpa altså :innocent:

Lenke til kommentar

jepp, hos meg (nx6310) er disse verdiene standard fra bios:

 

low:50C

middle:60C

high:72C

maximum:83C

 

du har vel en pentium m av et eller annet slag så du skal ha gode muligheter for undervolting og å stille intervallene høyere enn de du nå har uten at det skal by på problemer

Endret av mandela
Lenke til kommentar
jepp, hos meg (nx6310) er disse verdiene standard fra bios:

 

low:50C

middle:60C

high:72C

maximum:83C

 

du har vel en pentium m av et eller annet slag så du skal ha gode muligheter for undervolting og å stille intervallene høyere enn de du nå har uten at det skal by på problemer

8002836[/snapback]

 

Er det intervallene i fan level du tenkte på? skal jeg stille de lavest eller høyest mulig grader sånn at den skal bråke minst mulig? stilte de sånn som dine i biosen er.

gjør undervolting også noe med viften?

 

må bare beklage for at jeg er såpass dårlig med dette her altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...