Gå til innhold

Viftestyring & strømstyring på bærbar

mandela

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min pentium-m 1,73ghz kjører nå på 0,7 volt på 6x mp (800mhz) og 0,94 volt på 13x mp (1,73ghz). Bruker nhc, noe som ikke tillater lavere spenning enn 0,7 volt. Så vet ikke helt hvor langt ned den kan gå. På 13x fryser den når jeg stiller lavere enn 0,94 da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har en to år gammel cinet z500. Slik jeg har forstått det er den så og si identisk med de ECS-maskinene som ble solgt billig for ett par år siden. Det er i alle fall tydelig at det er en byggesettmaskin, med et cinet-merke på. Jeg har lenge vært plaget med voldsom viftestøy, jeg vurderte faktisk å selge den nettopp pga støy. Helt til i går natt, da jeg kom over denne tråden.

Den har en Pentium-m 1.6ghz (725, dothan. Eller noe i den duren) cpu. Nå kjører den på 0.7V på 6x multiplier, og 1.0v på 16x multiplier, og noe midt i mellom for resten. Bruker "dynamic switching".

Jeg har hatt en følelse av at det er harddisken min som har blitt veldig varm tidligere. Bare for å prøve meg fram litt satte jeg på "enable spin down (1)" i "hard disk"-menyen, under advanced power management.

I skrivende stund sitter jeg på en kald (cpu temp: 40C, hd temp: 38C) og stille maskin. Den har stått på i hele natt og kjørt "full stability test", forøvrig uten at noe har gått galt. Tidligere var det så og si umulig å sove i samme rom som den, i natt har jeg ikke lagt merke til den.

Dette er jo vel og bra, men er det for godt til å være sant? Har jeg redusert ytelsen på maskinen? Er det på noen måte skadelig for den? På det feltet her er jeg som dere kanskje forstår, ganske grønn. Jeg syns derfor det er litt vanskelig å lese dokumentasjon og informasjon skrevet på engelsk fagspråk. Litt oppklaring, skrevet på godt norsk hadde derfor vært flott! Tips og triks til hvordan jeg eventuelt kan få det enda bedre tas også imot med stor takk.

-trond. (beklager barnslig brukernavn :) )

Lenke til kommentar

du har ikke redusert ytelsen på maskinen dersom du bruker dynamic switching og undervoltet. siden du ikke opplever stabilitetsproblemer etter undervolting er alt helt fint. den skaden du kan få ved å undervolte for mye er først og fremst et ustabilt system, derfor, dersom du bruker rightmark for å teste hvor langt ned du kan gå, bør du ikke huke av for start programmet ved oppstart / husk innstillinger, for da kan det være litt vanskelig å komme inn i windows dersom undervoltingen har ført til spontane reboots ;)

hva angår harddisk har jeg ikke peiling på innstillingene, har ikke satt meg inn i det, siden min harddisk er kald og lydløs (ikke den samme disken som jeg nevner i første post, byttet til en lydløs samsung)

Ellers så kan jeg anbefalle å bruke trykkluft på boks fra biltema f.eks. til å rense vifta & viftekanalen dersom du har heatpipes. Det samler seg fort støv der og det øker gjerne tempen med noen grader.

Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV

Har en fujitsu siemens amilo 1630 med en AMD 64 3700+, cpu tempen viser konstant 75 grader i NHC.... tyder det på at det ikke kjører helt ilag med denne maskinen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig at denne ikke er blitt en sticky... Jeg har rapportert tråden hvor jeg sier at den bør bli sticky. Jeg fant denne selv svært nyttig når jeg ville finne litt informasjon og link til downloadlink ved forumsøk på notebook hardware control

Veldig bra at du laget denne, svært hendig.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
[Notebook Hardware Control har pr i dag begrenset støtte for styring av viftene på nyere pcer. Det du kan gjøre, for å få din pc støttet er følgende: Les punkt 1 (her, etter å ha generert fila (ACPI Source Language (ASL) file), laster du den opp som zipfil her (krever registrering).

Og hva skjer etter dette?

Lenke til kommentar
Min pentium-m 1,73ghz kjører nå på 0,7 volt på 6x mp (800mhz) og 0,94 volt på 13x mp (1,73ghz). Bruker nhc, noe som ikke tillater lavere spenning enn 0,7 volt. Så vet ikke helt hvor langt ned den kan gå.  På 13x fryser den når jeg stiller lavere enn 0,94 da.

7116529[/snapback]

Samme cpu her, byttet egenhendig til en slik i min Inspiron 1300. Celeron M`en som stod i passet såå fint i HTPC`en... Bruker en eldre versjon av RMClock samt I8KfanGUI. Endte opp med 1.004/0.700. Så du har en _litt_ bedre cpu enn meg ;)

Vifta starter aldri, bortsett fra etter lengre tid med full load. Og batteritiden ved forsiktig bruk endte på 5.5 timer like etter modifisering. Har ikke testet i senere tid, mulig batteriet har tapt seg noe etter snart et år.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...