allanalda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Etter en tids overveielse om valg av kamera har jeg beslutta å gå bort fra det jeg tidligere tok, valget av Sony Cyber-shot DSC-R1. I og for seg synes jeg ikke "kritikkene" rundt endel kamera (som f.ex Sony Cyber-shot DSC-R1) gir en fullt ut god informasjon om viktige saker for en som skal fotografere, men det er en annen sak. Jeg har innsett at mitt behov for dslr er det riktige og etter å ha fulgt med (intenst) på bl.a. Akam og andre en tid sitter jeg tibake med et spørsmål eller to. Av kameraene jeg har pekt ut som aktuelle kan jeg nevne Pentax K100D (som jeg har holdt i handa her i Paris (og det var bedre å holde i enn Sony A100), selv om begge er "små", Canon EOS 400 som jeg bare har lest om men som jeg forstår får størrelsen til "350", Nikon D 80 som jeg har studert ut fra Nikon 70s som er litegrann større, og som jeg har kjennskap til fysisk. Sony A 100 har jeg sett og holdt i og størrelsen, det vil si plassen mellom grepet og objektivet var for trangt (ikke åpent nok) samt at "finish" for meg ikke var overbevisende. Som framtidig bruker vil jeg holde meg mest i Norge og i den forbindelse ville jeg høre hva en kan si om servic/reparasjonsmulighetene for Pentax i Norge? Når det gjelder Canon og Nikon så regner jeg dette spørsmålet som avklart? To av kameraene har billedstabilisator innebygget og det forestiller jeg meg må være en fordel økonomisk, da objektivene ellers (med stab.) blir i en annen prisklasse. I dette tilfellet handler det om Pentax og Canon. I tillegg har Canon EOS 400 også støvfjerner noe som er en stor fordel. Tilbake, selv om kameraet er svært godt å holde i, D 80,(Nikon D 70s og dermed antagelig samme resultat på det nye D80), men da handler det om et helt nytt kamera på markedet som ikke har hverken stabilisator innebygget eller støvfjerningsløsning. Jeg må innrømme at jeg over tid har lest meg både "gul og blå" om alt som sies om disse sakene og på den ene siden så skjønner jeg riktighet og viktighet av det meste. Likevel synes jeg dette er vanskelig å finne ut av. Hvis jeg ønsker innebygget stabilisator er valget Pentax eller Canon, hvorav Pentaks økonomisk er gunstigere. Men har Pentax den samme kvaliteten? Dette er et viktig spørsmål. Canon har også Norsk/Skandinavisk meny, ikke det at jeg er helt avhengig av det ,men jeg føler jeg har en slags respekt for en kameraprodusent som bryr seg såpass. Nikon har ingen av de overnevnte saker, men selvsagt er kvaliteten ubestridelig. Altså: finnes det her en gradering i kvalitet mellom disse kameraene mekanisk? Hvor stor nytte har en av billedstabilisering, egentlig? (jeg forstår jo at et meget godt objektiv kan oppveie noe her, men hva vil da et slikt objektiv som bør ha noe zoom, for henholdsvis Pentax, Canon og Nikon ha som spesifikasjon og pris? Forslag? Både portrett og "ute" men ikke sport. hilsen allan Endret 7. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Canon har _ikke_ innebygd stabilisator. Det er Pentax og Sony som har det. Jeg ville valgt Pentax k100D eller Nikon d80, rett og slett fordi jeg liker Nikon og Pentax. ALle dagens dSLR tar fantastiske bilder om du vet å bruke dem, så alt kommer egentlig an på hvordan du liker ergonomien. Personlig digger jeg mitt Pentax, alt er der det burde være. Eneste jeg savner er et ekstra hjul. Noen som vet om d80 har dette? Du som er i Frankrike, gå inn på digital-shopping.fr og kjøp et k100D med 16-45, samt batteri og minnekort. Får vel hele pakka for 9000, da har du helt suverent utstyr! Nikon blir noe dyrere, tror jeg. Kombinér gjerne med en 50mm 1.4, jeg har en slik (mf) og jeg digger den. Eventuelt kan du ta en tur i Boulevard Beaumarchais og se i alle fotobutikkene. Det ligger i ellevte arrondissement, hvis jeg ikke tar helt feil. Går av med Bastillen. Evt. er jo la Fnac i Les Halles en slager. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 D80 har 2 kommandohjul (en hoved og en sub seff). Har lastet ned brukermanualen og det finnes også en Digitutor til D80 her Veldig nytt sak for å "prøve" kamera virtuelt. Telcontar Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Canon har _ikke_ innebygd stabilisator. Det er Pentax og Sony som har det. Jeg ville valgt Pentax k100D eller Nikon d80, rett og slett fordi jeg liker Nikon og Pentax. ALle dagens dSLR tar fantastiske bilder om du vet å bruke dem, så alt kommer egentlig an på hvordan du liker ergonomien. Personlig digger jeg mitt Pentax, alt er der det burde være. Eneste jeg savner er et ekstra hjul. Noen som vet om d80 har dette? Du som er i Frankrike, gå inn på digital-shopping.fr og kjøp et k100D med 16-45, samt batteri og minnekort. Får vel hele pakka for 9000, da har du helt suverent utstyr! Nikon blir noe dyrere, tror jeg. Kombinér gjerne med en 50mm 1.4, jeg har en slik (mf) og jeg digger den. Eventuelt kan du ta en tur i Boulevard Beaumarchais og se i alle fotobutikkene. Det ligger i ellevte arrondissement, hvis jeg ikke tar helt feil. Går av med Bastillen. Evt. er jo la Fnac i Les Halles en slager. 6819798[/snapback] Herr Brun, jeg beklager glippen med Canon. Boulevard Beaumarchais passerer jeg titt og også Fnac. Fnac blir jeg stressa av.... Og jeg skal ta en nøyere vurdering av Pentax nå som du heiser flagget som du gjør! allanalda Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Herr Brun, jeg beklager glippen med Canon. Boulevard Beaumarchais passerer jeg titt og også Fnac. Fnac blir jeg stressa av.... Og jeg skal ta en nøyere vurdering av Pentax nå som du heiser flagget som du gjør! allanalda 6819987[/snapback] Jeg savner Fnac =/ Min favorittbutikk i hele Frankrike, tror jeg. Ontopic: Du blir farantert ikke skuffet om du velger k100d. Den har "bare" 6mp mot konkurrentenes 8 og 12, men det er mer enn nok til store forstørrelser. Forskjellen er faktisk mindre enn man tror. Deres 16-45 skal visstnok være fullt på høyde med 17-40 til Canon, men koster mye mindre (iallfall i Frankrike...). k100d med denne og en 50mm 1.4 kan gir deg fantastisk mye fotoglede for pengene! Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Som framtidig bruker vil jeg holde meg mest i Norge og i den forbindelse ville jeg høre hva en kan si om servic/reparasjonsmulighetene for Pentax i Norge? Hvis jeg ønsker innebygget stabilisator er valget Pentax eller Canon, hvorav Pentaks økonomisk er gunstigere. Men har Pentax den samme kvaliteten? Dette er et viktig spørsmål. 6819731[/snapback] Pentax er representert i Norge og reparasjonsmuligheter er det hos f.eks. den norske importøren som har verksted. Pentax er den eldste japanske speilrefleksprodusenten. Faktisk var det de som oppfant speilrefleks slik vi kjenner det i dag. Pentax har i alle år laget kameraer med god kvalitet. K100D er et utmerket kamera. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Herr Brun, jeg beklager glippen med Canon. Boulevard Beaumarchais passerer jeg titt og også Fnac. Fnac blir jeg stressa av.... Og jeg skal ta en nøyere vurdering av Pentax nå som du heiser flagget som du gjør! allanalda 6819987[/snapback] Jeg savner Fnac =/ Min favorittbutikk i hele Frankrike, tror jeg. Ontopic: Du blir farantert ikke skuffet om du velger k100d. Den har "bare" 6mp mot konkurrentenes 8 og 12, men det er mer enn nok til store forstørrelser. Forskjellen er faktisk mindre enn man tror. Deres 16-45 skal visstnok være fullt på høyde med 17-40 til Canon, men koster mye mindre (iallfall i Frankrike...). k100d med denne og en 50mm 1.4 kan gir deg fantastisk mye fotoglede for pengene! 6820019[/snapback] Jeg har vært inne på digital-shopping.fr men finner ikke 16-45 objektivet. Tilbuda deres er slik(hvis jeg da ikke har gått glipp av noe : Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA euro 669 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Pentax DA smc 50-200mm f/4-5.6 ED euro 799 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Sigma AF 70-300mm F4-5,6 APO **DG** Macro (monture Pentax) euro 899 Pentax K100D + Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherique (IF) Macro (monture Pentax) euro 935 Objektiv: Pentax DA Zoom 18-55mm F3.5-F5.6 AL euro 199 På den andre siden får jeg vel 16-45 i Norge.........for digital eller kan den være av "gammel type", for film? Angående Fnac, så er det klart at fotoavdelingen, som hele "butikken" er en opplevelse, også være seg litteratur og musikk. Jeg har en historie fra Fnac, ikke om foto men likevel: Jeg var på jakt etter Frankrikes desidert beste rapper, som endel senatsmedlemmer i Frankrike har organisert seg mot og samler inn penger til for å stanse ham gjennom rettsak, altså forby ham å synge og lage tekster. Jeg leita og leita, spurte to ganger etter en bestemt plate uten å finne den. Til slutt åpna en av betjeningen en skuff nede ved gulvet og der lå det stablet i bunkevis! Bortgjemt! Den siste nye, som altså franske politikere raser mot. U-ansett, de har nok alt! Jeg fikk nok en følelse av at "noen" hadde gitt beskjed på at den ikke skulle ligge framme..... Endret 8. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Som framtidig bruker vil jeg holde meg mest i Norge og i den forbindelse ville jeg høre hva en kan si om servic/reparasjonsmulighetene for Pentax i Norge? Hvis jeg ønsker innebygget stabilisator er valget Pentax eller Canon, hvorav Pentaks økonomisk er gunstigere. Men har Pentax den samme kvaliteten? Dette er et viktig spørsmål. 6819731[/snapback] Pentax er representert i Norge og reparasjonsmuligheter er det hos f.eks. den norske importøren som har verksted. Pentax er den eldste japanske speilrefleksprodusenten. Faktisk var det de som oppfant speilrefleks slik vi kjenner det i dag. Pentax har i alle år laget kameraer med god kvalitet. K100D er et utmerket kamera. 6822509[/snapback] Da er den saken med verksted grei! Takker! Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Herr Brun, jeg beklager glippen med Canon. Boulevard Beaumarchais passerer jeg titt og også Fnac. Fnac blir jeg stressa av.... Og jeg skal ta en nøyere vurdering av Pentax nå som du heiser flagget som du gjør! allanalda 6819987[/snapback] Jeg savner Fnac =/ Min favorittbutikk i hele Frankrike, tror jeg. Ontopic: Du blir farantert ikke skuffet om du velger k100d. Den har "bare" 6mp mot konkurrentenes 8 og 12, men det er mer enn nok til store forstørrelser. Forskjellen er faktisk mindre enn man tror. Deres 16-45 skal visstnok være fullt på høyde med 17-40 til Canon, men koster mye mindre (iallfall i Frankrike...). k100d med denne og en 50mm 1.4 kan gir deg fantastisk mye fotoglede for pengene! 6820019[/snapback] Ser noen kamera har ISO under 200 men nedre grense på Pentax er 200. Hvordan stiller man seg til den saken? Kan noe gi meg svar her? Over helga tar jeg meg en tur langs Boulevard Beaumarchais , fotobutikkene der er jo som gullgruver. Endret 8. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Ser noen kamera har ISO under 200 men nedre grense på Pentax er 200. Hvordan stiller man seg til den saken? Kan noe gi meg svar her?Over helga tar jeg meg en tur langs Boulevard Beaumarchais , fotobutikkene der er jo som gullgruver. Det er selvfølgelig en ulempe, men for det meste av vanlig fotografering trenger du ikke tenke noe på det. Bare husk at på 135-film måtte du jo bruke samme ISO på hele filmen, og det ble jo bra bilder da også... Noen har sagt at ISO100 ble utelatt fordi støynivået faktisk var høyere enn på ISO200. Det er likevel ikke til å komme bort fra at i enkelte situasjoner er det bedre med ISO100 og mer støy enn ISO200 og kortere lukkertid, særlig i situasjoner der kombinasjonen lukkertid og blender ønskes konstant og man heller vil justere lysfølsomheten. Eksempler på dette er bilder hvor man ønsker en viss dybdeskarphet, samt en viss motion blur i bildet, det være seg enkelte sports/actionbilder eller bilder av vann som renner. Det beste hadde selvfølgelig vært å selv få avgjøre om det er noe vits i ISO100, men det har ikke alle produsentene tenkt på. Det er vel forøvrig i hovedsak Canon, Sony A100 og Nikon D80/D200 som har ISO100 som valg, andre Nikon-kameraer har ISO200 som laveste og de fleste andre produsenter også... Endret 8. september 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg har vært inne på digital-shopping.fr men finner ikke 16-45 objektivet. Tilbuda deres er slik(hvis jeg da ikke har gått glipp av noe : Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA euro 669 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Pentax DA smc 50-200mm f/4-5.6 ED euro 799 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Sigma AF 70-300mm F4-5,6 APO **DG** Macro (monture Pentax) euro 899 Pentax K100D + Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherique (IF) Macro (monture Pentax) euro 935 Objektiv: Pentax DA Zoom 18-55mm F3.5-F5.6 AL euro 199 6823474[/snapback] http://www.digibao.fr/accessoires/optiques...a79665c2c269eb0 Er helt sikker på at denne er billigere her enn i Norge... Og den er merkbart bedre enn kitobjektivet. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Jeg har vært inne på digital-shopping.fr men finner ikke 16-45 objektivet. Tilbuda deres er slik(hvis jeg da ikke har gått glipp av noe : Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA euro 669 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Pentax DA smc 50-200mm f/4-5.6 ED euro 799 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Sigma AF 70-300mm F4-5,6 APO **DG** Macro (monture Pentax) euro 899 Pentax K100D + Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherique (IF) Macro (monture Pentax) euro 935 Objektiv: Pentax DA Zoom 18-55mm F3.5-F5.6 AL euro 199 6823474[/snapback] http://www.digibao.fr/accessoires/optiques...a79665c2c269eb0 Er helt sikker på at denne er billigere her enn i Norge... Og den er merkbart bedre enn kitobjektivet. 6824579[/snapback] Nå har jeg kikka litt på prisene på Pentax og objektiver på nytt, blandt anna på www.digibao.fr. Hvir jeg ikke regner alt for galt er Pentaz 100 huset rimeligere her nede innkl. moms enn Pentax-hus kjøpt i Norge minus moms. Ikke mye men dog..... det er den ene saken. Du har rett med hensyn til objektivet 16-45 takker deg for hjelpen med å finne dette!) objektivet er ca. tusenlappen billigere her i Frankrike enn i Norge. Men så har jeg et spørsmål: Et kit-sett: Pentax K100D pluss DA Zoom 18-45 3,5-5,6/DA (hva er DA?, noe med digital....) pluss etter uttalelser rundt om, et svært godt Pentax DA smc 50-200 F/4-5,6 ED (hva er smc og ED?) vil her nede komme på ca. Nkr. 7700.- Hvis jeg ikke kjøper kit-settet men huset pluss 16-45 så blir dette dyrere enn kitsettet. Kan et slikt kit-sett-kjøp med 18-55 istedet for 16-45 likevel forsvares? Eller ikke? Jeg setter umåtelig stor pris på veiledningen både fra deg og alle andre. jeg "penser forøvrig sønnen min inn på "foto-sporet", og jeg slipper ham til så snart jeg kan. Må liksom bare finne ballansen i "båten" først! Gleder meg til svarene! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg har vært inne på digital-shopping.fr men finner ikke 16-45 objektivet. Tilbuda deres er slik(hvis jeg da ikke har gått glipp av noe : Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA euro 669 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Pentax DA smc 50-200mm f/4-5.6 ED euro 799 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Sigma AF 70-300mm F4-5,6 APO **DG** Macro (monture Pentax) euro 899 Pentax K100D + Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherique (IF) Macro (monture Pentax) euro 935 Objektiv: Pentax DA Zoom 18-55mm F3.5-F5.6 AL euro 199 6823474[/snapback] http://www.digibao.fr/accessoires/optiques...a79665c2c269eb0 Er helt sikker på at denne er billigere her enn i Norge... Og den er merkbart bedre enn kitobjektivet. 6824579[/snapback] Nå har jeg kikka litt på prisene på Pentax og objektiver på nytt, blandt anna på www.digibao.fr. Hvir jeg ikke regner alt for galt er Pentaz 100 huset rimeligere her nede innkl. moms enn Pentax-hus kjøpt i Norge minus moms. Ikke mye men dog..... det er den ene saken. Du har rett med hensyn til objektivet 16-45 takker deg for hjelpen med å finne dette!) objektivet er ca. tusenlappen billigere her i Frankrike enn i Norge. Men så har jeg et spørsmål: Et kit-sett: Pentax K100D pluss DA Zoom 18-45 3,5-5,6/DA (hva er DA?, noe med digital....) pluss etter uttalelser rundt om, et svært godt Pentax DA smc 50-200 F/4-5,6 ED (hva er smc og ED?) vil her nede komme på ca. Nkr. 7700.- Hvis jeg ikke kjøper kit-settet men huset pluss 16-45 så blir dette dyrere enn kitsettet. Kan et slikt kit-sett-kjøp med 18-55 istedet for 16-45 likevel forsvares? Eller ikke? Jeg setter umåtelig stor pris på veiledningen både fra deg og alle andre. jeg "penser forøvrig sønnen min inn på "foto-sporet", og jeg slipper ham til så snart jeg kan. Må liksom bare finne ballansen i "båten" først! Gleder meg til svarene! 6831861[/snapback] Det kan nok forsvares ja. 18-55 er faktisk ganske bra optisk, kan såvidt sammenlignes med 18-55 fra Nikon og Canon. Er ganske utrolig at dette og 50-200 er så billige som de er; disse blir skrytt opp i skyene av alle som har prøvd dem. 16-45 er bedre, men det er ikke sikkert at du faktisk har bruk for noe bedre. Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg har vært inne på digital-shopping.fr men finner ikke 16-45 objektivet. Tilbuda deres er slik(hvis jeg da ikke har gått glipp av noe : Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA euro 669 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Pentax DA smc 50-200mm f/4-5.6 ED euro 799 Pentax K100D + Pentax DA Zoom 18-55 mm 3,5-5,6/DA + Sigma AF 70-300mm F4-5,6 APO **DG** Macro (monture Pentax) euro 899 Pentax K100D + Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherique (IF) Macro (monture Pentax) euro 935 Objektiv: Pentax DA Zoom 18-55mm F3.5-F5.6 AL euro 199 6823474[/snapback] http://www.digibao.fr/accessoires/optiques...a79665c2c269eb0 Er helt sikker på at denne er billigere her enn i Norge... Og den er merkbart bedre enn kitobjektivet. 6824579[/snapback] Nå har jeg kikka litt på prisene på Pentax og objektiver på nytt, blandt anna på www.digibao.fr. Hvir jeg ikke regner alt for galt er Pentaz 100 huset rimeligere her nede innkl. moms enn Pentax-hus kjøpt i Norge minus moms. Ikke mye men dog..... det er den ene saken. Du har rett med hensyn til objektivet 16-45 takker deg for hjelpen med å finne dette!) objektivet er ca. tusenlappen billigere her i Frankrike enn i Norge. Men så har jeg et spørsmål: Et kit-sett: Pentax K100D pluss DA Zoom 18-45 3,5-5,6/DA (hva er DA?, noe med digital....) pluss etter uttalelser rundt om, et svært godt Pentax DA smc 50-200 F/4-5,6 ED (hva er smc og ED?) vil her nede komme på ca. Nkr. 7700.- Hvis jeg ikke kjøper kit-settet men huset pluss 16-45 så blir dette dyrere enn kitsettet. Kan et slikt kit-sett-kjøp med 18-55 istedet for 16-45 likevel forsvares? Eller ikke? Jeg setter umåtelig stor pris på veiledningen både fra deg og alle andre. jeg "penser forøvrig sønnen min inn på "foto-sporet", og jeg slipper ham til så snart jeg kan. Må liksom bare finne ballansen i "båten" først! Gleder meg til svarene! 6831861[/snapback] Det kan nok forsvares ja. 18-55 er faktisk ganske bra optisk, kan såvidt sammenlignes med 18-55 fra Nikon og Canon. Er ganske utrolig at dette og 50-200 er så billige som de er; disse blir skrytt opp i skyene av alle som har prøvd dem. 16-45 er bedre, men det er ikke sikkert at du faktisk har bruk for noe bedre. 6831916[/snapback] Jeg maser forferdelig nå.......antagelig? På testsiden ( forøvrig en utrolig testside!)http://www.e-fotografija.com sier Matjaz Intihar at Pentax K 100D sin fokushastighet er litt treg og jeg lurer da på hvor meget en skal legge vekt av det han sier for oss ”vanlige”?: ” The in-camera focusing motor is too slow to allow capture of fast objects, such as sport. Therefore, when it comes to focus speed, it cannot be compared with the competition, such as the EOS 350D.« U-ansett så går jeg ned på Fnac sammen med min sønn og kjenner på Pentax`en på onsdag middag, pånytt! Endret 9. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg maser forferdelig nå.......antagelig? På testsiden ( forøvrig en utrolig testside!)http://www.e-fotografija.com sier Matjaz Intihar at Pentax K 100D sin fokushastighet er litt treg og jeg lurer da på hvor meget en skal legge vekt av det han sier for oss ”vanlige”?: ” The in-camera focusing motor is too slow to allow capture of fast objects, such as sport. Therefore, when it comes to focus speed, it cannot be compared with the competition, such as the EOS 350D.« U-ansett så går jeg ned på Fnac sammen med min sønn og kjenner på Pentax`en på onsdag middag, pånytt! 6832480[/snapback] Vet ikke hvordan det er med autofokushastigheten. *ist DL (som jeg har) er kjent for å være verst i klassen på dette, men det plager ikke meg så mye. Det hender jeg blir irritert når den aldri finner fokus når lyset er dårlig (må gjerne prøve to-tre ganger), men det er ikke så ofte jeg fotograferer i mørket, og da er det uansett som oftest landskap, og da bruker jeg mf for hyperfokus. Jeg fotograferer dog aldri sport. Dessuten er det meg bekjent en annen autofokusmotor i k100D, så jeg vet ikke. Endret 9. september 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hei, jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg 350D, når jeg så at 400D skulle komme. Ny modell må jo være bedre tenkte jeg, så da må det jo bli en 400D i stedet. Nå ser jeg at mange skryter av Nikon kameraene, men de er vel en del dyrere. Mange skryter jo av Pentax kameraene også, og de er jo billigere enn Canon og Nikon og det virker jo også fristende. Så egentlig vet jeg ikke hva jeg skal ha, men jeg skal til Cannes denne helgen, og når jeg så at dere snakket om at det var billigere i Frankrike enn i Norge så passet jo det ypperlig. Det er ikke meningen å kapre tråden, men det virker som om noen av dere er bedre kjent i Frankrike enn gjennomsnittet, så jeg tenkte kanskje at dere kunne hjelpe meg litt, hvis det faktisk er mulig å kjøpe det billigere der. Enten om det er noen billige butikker der, eller om det er mulig å bestille på nettet og få det levert på hotellet. (Det er vel såpass knapp tid, at det regner jeg med at ikke går) Jeg var inne på digital-shopping.fr, men jeg snakker ikke ett kløyva ord fransk, og da var ikke den siden den letteste å lese. Marvin Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Hei, jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg 350D, når jeg så at 400D skulle komme. Ny modell må jo være bedre tenkte jeg, så da må det jo bli en 400D i stedet. Nå ser jeg at mange skryter av Nikon kameraene, men de er vel en del dyrere. Mange skryter jo av Pentax kameraene også, og de er jo billigere enn Canon og Nikon og det virker jo også fristende. Så egentlig vet jeg ikke hva jeg skal ha, men jeg skal til Cannes denne helgen, og når jeg så at dere snakket om at det var billigere i Frankrike enn i Norge så passet jo det ypperlig. Det er ikke meningen å kapre tråden, men det virker som om noen av dere er bedre kjent i Frankrike enn gjennomsnittet, så jeg tenkte kanskje at dere kunne hjelpe meg litt, hvis det faktisk er mulig å kjøpe det billigere der. Enten om det er noen billige butikker der, eller om det er mulig å bestille på nettet og få det levert på hotellet. (Det er vel såpass knapp tid, at det regner jeg med at ikke går) Jeg var inne på digital-shopping.fr, men jeg snakker ikke ett kløyva ord fransk, og da var ikke den siden den letteste å lese. Marvin 6858613[/snapback] Med K10D fra Pentax er kameraverdenen mye mer spennende. Personlig skulle jeg kjøpe K 100D nå, men jeg har valgt å se det hele an litt og heller spare til det merbeløpet K 10 D vil representere. Dermed blir det en utsettelse til rundt nyttår. På digital-shopping.fr (som Hrr Brun loste meg fram til) er en bestilling igrunnen skjematisk og enkel. Språkmessig har jeg delvis de samme problema, i alle fall skriftlig. Men likevel er tingene ganske greit satt opp. Realiteten er vel at med pakketilbudene på Pentax (kit) er prisene lavere her med moms enn i Norge UTEN moms. Forstå det den som kan.... Jeg har lyst til å tro at med det nye Pentax K10D vil en ny verden åpne seg for mange..og i alle fall gleder jeg med stort til kameraets komme! Endret 14. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
allanalda Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Hei, jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg 350D, når jeg så at 400D skulle komme. Ny modell må jo være bedre tenkte jeg, så da må det jo bli en 400D i stedet. Nå ser jeg at mange skryter av Nikon kameraene, men de er vel en del dyrere. Mange skryter jo av Pentax kameraene også, og de er jo billigere enn Canon og Nikon og det virker jo også fristende. Så egentlig vet jeg ikke hva jeg skal ha, men jeg skal til Cannes denne helgen, og når jeg så at dere snakket om at det var billigere i Frankrike enn i Norge så passet jo det ypperlig. Det er ikke meningen å kapre tråden, men det virker som om noen av dere er bedre kjent i Frankrike enn gjennomsnittet, så jeg tenkte kanskje at dere kunne hjelpe meg litt, hvis det faktisk er mulig å kjøpe det billigere der. Enten om det er noen billige butikker der, eller om det er mulig å bestille på nettet og få det levert på hotellet. (Det er vel såpass knapp tid, at det regner jeg med at ikke går) Jeg var inne på digital-shopping.fr, men jeg snakker ikke ett kløyva ord fransk, og da var ikke den siden den letteste å lese. Marvin 6858613[/snapback] Med K10D fra Pentax er kameraverdenen mye mer spennende. Personlig skulle jeg kjøpe K 100D nå, men jeg har valgt å se det hele an litt og heller spare til det merbeløpet K 10 D vil representere. Dermed blir det en utsettelse til rundt nyttår. På digital-shopping.fr (som Hrr Brun loste meg fram til) er en bestilling igrunnen skjematisk og enkel. Språkmessig har jeg delvis de samme problema, i alle fall skriftlig. Men likevel er tingene ganske greit satt opp. Realiteten er vel at med pakketilbudene på Pentax (kit) er prisene lavere her med moms enn i Norge UTEN moms. Forstå det den som kan.... Jeg har lyst til å tro at med det nye Pentax K10D vil en ny verden åpne seg for mange..og i alle fall gleder jeg med stort til kameraets komme! 6860402[/snapback] Forøvrig, Fnac i Paris har nå satt ned prisene på de aller fleste dslr. kameraene....var innom i går, onsdag. Men normalt er ikke Fnac noe rimelig sted å handle. Men å se og vurdere det aller meste av foto, absolutt Ja. Jeg vil tippe at en av tre av betjeningen "forstår" engelsk. Endret 14. september 2006 av allanalda Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hei, jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg 350D, når jeg så at 400D skulle komme. Ny modell må jo være bedre tenkte jeg, så da må det jo bli en 400D i stedet. Nå ser jeg at mange skryter av Nikon kameraene, men de er vel en del dyrere. Mange skryter jo av Pentax kameraene også, og de er jo billigere enn Canon og Nikon og det virker jo også fristende. Så egentlig vet jeg ikke hva jeg skal ha, men jeg skal til Cannes denne helgen, og når jeg så at dere snakket om at det var billigere i Frankrike enn i Norge så passet jo det ypperlig. Det er ikke meningen å kapre tråden, men det virker som om noen av dere er bedre kjent i Frankrike enn gjennomsnittet, så jeg tenkte kanskje at dere kunne hjelpe meg litt, hvis det faktisk er mulig å kjøpe det billigere der. Enten om det er noen billige butikker der, eller om det er mulig å bestille på nettet og få det levert på hotellet. (Det er vel såpass knapp tid, at det regner jeg med at ikke går) Jeg var inne på digital-shopping.fr, men jeg snakker ikke ett kløyva ord fransk, og da var ikke den siden den letteste å lese. Marvin 6858613[/snapback] Med K10D fra Pentax er kameraverdenen mye mer spennende. Personlig skulle jeg kjøpe K 100D nå, men jeg har valgt å se det hele an litt og heller spare til det merbeløpet K 10 D vil representere. Dermed blir det en utsettelse til rundt nyttår. På digital-shopping.fr (som Hrr Brun loste meg fram til) er en bestilling igrunnen skjematisk og enkel. Språkmessig har jeg delvis de samme problema, i alle fall skriftlig. Men likevel er tingene ganske greit satt opp. Realiteten er vel at med pakketilbudene på Pentax (kit) er prisene lavere her med moms enn i Norge UTEN moms. Forstå det den som kan.... Jeg har lyst til å tro at med det nye Pentax K10D vil en ny verden åpne seg for mange..og i alle fall gleder jeg med stort til kameraets komme! 6860402[/snapback] Forøvrig, Fnac i Paris har nå satt ned prisene på de aller fleste dslr. kameraene....var innom i går, onsdag. Men normalt er ikke Fnac noe rimelig sted å handle. Men å se og vurdere det aller meste av foto, absolutt Ja. Jeg vil tippe at en av tre av betjeningen "forstår" engelsk. 6860516[/snapback] men er det noen som vet om det finnes noen relativt billige fotobutikker i Cannes? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete (kanskje det finnes gulesider for Frankrike) Det er vel for sent å bestille fra nettet og få det levert på lørdag, og da går det jo dårlig å bestille fra digital-shopping.fr Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 OT nå siden du går for Pentax, men Nikon D80 er basert på D50-huset og ikke D70(s). I tillegg er grepet på Nikon D80 1mm lengre og 1mm bredere enn på Sony A100. Pentax K10D ser ut som et kjempekamera, og til en utrolig god pris! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå