Gå til innhold

Lagre bilder redigert i PS i samme str. som før?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med plenty bilder som jeg vil redigere slik at de ser bedre ut. Men jeg stusser litt på lagringen av bildene. Jeg redigerer dem i Photoshop, så skal jeg lagre dem. Da kommer instilligen over hvor mye jpg komprimering jeg vil bruke.

Det jeg ønsker (dere må si om dette er feil av meg) å lagre bildene i samme filstørrelse som før. Altså, minst mulig endring i jpg komprimeringen som mulig.

Finnes det en setting for slik? Syns bare det blir litt for "simpelt" å dra skyvelæret frem og tilbake til man blir fornøyd. Tar man den helt opp, blir det jo uansett 2x størrelsen hvis ikke mer....

Endret av KingIxus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi JPG er et "lossy" format, det betyr at informasjon forsvinner ved hver lagring selv om du velger beste kvalitet.

Derfor bør du starte med den orginale fila når du skal gjøre endringer og aldri overskrive denne. Skal du lagre bilder for å seinere fortsette å jobbe med dem bør du bruke programmets eget format eller et annet "lossless" format som TIFF eller PNG.

Lenke til kommentar
Det er fordi JPG er et "lossy" format, det betyr at informasjon forsvinner ved hver lagring selv om du velger beste kvalitet.

Derfor bør du starte med den orginale fila når du skal gjøre endringer og aldri overskrive denne. Skal du lagre bilder for å seinere fortsette å jobbe med dem bør du bruke programmets eget format eller et annet "lossless" format som TIFF eller PNG.

6819495[/snapback]

Jeg tror jeg utdyper litt bedre hva jeg mente. Jeg har tatt en haug med bilder, helt siden 2001. Alt fra 2 mpx kamera til 7.2 mpx. Mange av bildene, trenger litt justering i PS. Farger, nyanser, støv på linse osv.

Jeg vil åpne orginalbildene (jpg), gjøre endringer på bildene og lagre dem mest mulig identisk med orginalen. Flere enkle redigeringsverktøy har bare en "Save" knapp og ingen instilliger. Blir jo som oftest for simpelt, men jeg vil bare ivareta kvaliteten.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke bildene til?

Til internettbruk så holder 8. Du kan prøve 6 og 7 også hvis filstørrelsen MÅ ned. Save for WEB funker også bra (komprimerer bedre / med mindre tap)

Jpg 8 og oppløsning på 1500x1000 funker også helt fint å sende til fremkalling på 10x15 cm papir.

Mitt Canon 350D kan lagre bilder i jpg som tilsvarer Photoshops 10 og 12 innstilling. 12 er nesten tapsfritt. 10 er ganske bra.

Et jpg 10 bilde som åpnes, redigeres og lagres på jpg 10 igjen taper seg litt når det saves igjen.

Filstørrelsene halveres vanligvis når du går fra 12 -> 11

Hvorfor forskjellig størrelse når oppløsning og jpg innstilling er lik?

Åpne et bilde og lagre det på f.eks jpg9. Ta en Gaussian Blur på bildet med verdien 10 (Filter -> Blur -> Gaussian Blur...). Lagre dette også med jpg9. Sammenlign filstørrelsene.

Konklusjon: Skarpe bilder tar større plass enn uskarpe :)

Lenke til kommentar
Jeg vil åpne orginalbildene (jpg), gjøre endringer på bildene og lagre dem mest mulig identisk med orginalen. Flere enkle redigeringsverktøy har bare en "Save" knapp og ingen instilliger. Blir jo som oftest for simpelt, men jeg vil bare ivareta kvaliteten.

6819850[/snapback]

Den STORE bakdelen med JPG er at det ikke er mulig å beholde kvaliteten når du lagrer et redigert bilde. Bildet skal komprimeres og informasjon skal fjernes. Det du får når du lagrer med PS på høyeste kvalitet er nok det beste du kan regne med å få.

Programmer som bare har en "Save" knapp har kanskje en oppsett meny der du kan velge JPG kvalitet som skal brukes ved lagring - eller så virker det ikke mye seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...