Gå til innhold

Ingen 1080p på PS3 spill enda

nacho

Anbefalte innlegg

Av hva jeg har sett så har RSX en båndbredde på 22.1GB/s til sin vRAM, hvorpå X360 har 22.4GB/s til X360 sin totalte 512MB?

Hvorav RSX har 22.1GB/s dedikert båndbredde mens Xenos har 22,4GB/s delt med CPU'en. Så RSX ville hatt en klar fordel i henhold til båndbredde hvis det ikke hadde vært for eDRAM minnet til Xenos. Men med 1080p forsvinner nok mye av denne fordelen med en framebuffer på over det dobbelte eDRAM minnet kan holde og 1080p tar dermed et større ytelsetap for xbox360 enn for PS3.

Dog når jeg tenker på det er det mulig 1080p også kunne ha bli organisert i tiles tilpasset eDRAM minnet, men dette er ikke en akktuel løsning for alle utviklere fra det jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye imponerende kunnskaper ute å går her, det er iallefall sikkert :) .

Jeg husker når Microsoft love "gratis" 4x antialiasing og HDR på alle spill uten tap av ytelse :ermm: . Ja, og så obligatorisk 720p-støtte.

Alt dette falt jo fra ganske raskt. Denne overvurderingen av egen maskinvare har definitivt vært til stede på 360 sin side også.

En annen ting jeg er lei av å høre er at 360 vil ha bedre teksturer.

Det er vel ganske gitt at dette ikke vil skje, men heller det motsatte, blant annet på grunn av at harddisken på Ps3 kan brukes som tekstur cache av utviklerne siden den er medfølgende i begge utgaver.

Lenke til kommentar
Resistance: Fall of Man skal støtte 1080p.

Syns det ser kjempeflott ut for et førstepersonsspill.

Ja, og Metal Gear Solid 4 skal støttte 1080p.

Ikke småtteri det her, spør du meg.

De hev ikke inn 1080p-støtten inn for ingen grunn, de gjorde det fordi maskinen faktisk klarer det. Men i spill som blir multiplatform ligger utviklingen til grunn den svakeste maskinvaren (i disse tilfelle X Box 360) for at spillet skal bli akseptabelt på begge konsollene. Defor får de ikke utnyttet den kraftigere maskinvaren

6819581[/snapback]

Så det du sier er at om spill utvikles til mutliplatform vil alle spill som også slippes på wii kun kjøre i 480p? :hmm: Om playstation3 takler å kjøre spillene i 1080p så vil ikke at disse kjøres i 720p på xbox360 være noe hinder.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk veldig enig i det du skriver der!

Men nå er 360-legionen så til de grader på offensiven at de ser det som sin livsoppgave å bashe Ps3 og Sony, noe jeg bare syns er tragisk.

6821415[/snapback]

Umm? Kven av dei respektive aktørane [MS & SONY] er det som til stadighet er ute i diverse medium og er eplekjekke og sender sleivspark til konkurrentane?

For å sei det sånn, så er det hvertfall ikkje MS. Du får legga saman 2 og 2.

Det som er morsomt er jo at selv når utviklere sitter og sier at det nå finnes kun ett spill, og det er bare en teknologidemo, som kjører i 1080p, og at vi vil antakeligvis se svært få spill i 1080p, så sitter det likevel folk her på forumet som vet bedre.

Lurer på hva kildene deres er.

6822862[/snapback]

ShredLord var nok med Avean på Sony sin PRE E3 konferanse, og prata med kutaragi.

Å diskutera med slike innbitte fanboys, er som å pissa i motvind. Det nyttar ikkje.

Han veit best, sånn er det bare.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
2 spill er mange? Uansett er ikke 360 noe særlig svakere. Om de ville, kunne godt 360-spill kjørt 1080p også.

Ikke like godt. Med eDRAM minne berenget for 720p/1080i vil raskt 1080p på Xb360 ha en del større ytelse tap enn 720p->1080p på PS3.

6822828[/snapback]

Det er vel selv mulig. Hadde MS villet, kunne de godt utvidet minnet til å kjøre 1080p godt under utviklingen.

PS3 er jo fra grunnen av optimalisert for 1080p, i motsettning til 360. Men jeg ser ennå ikke poenget med å støtte 1080p når veldig få av de som har en HD-TV støtter denne oppløsningen. Såklart blir det mer i framtiden, men da har vi allerede neste neste generasjons maskinvare fra både Nintendo og MS som garantert vil støtte dette (litt usikker på Nintendo). Vil Sony komme med PS4 da? Helt sikkert.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
2 spill er mange? Uansett er ikke 360 noe særlig svakere. Om de ville, kunne godt 360-spill kjørt 1080p også.

Ikke like godt. Med eDRAM minne berenget for 720p/1080i vil raskt 1080p på Xb360 ha en del større ytelse tap enn 720p->1080p på PS3.

6822828[/snapback]

Det er vel selv mulig. Hadde MS ville, kunne de godt utvidet minnet til å kjøre 1080p godt under utviklingen.

PS3 er jo fra grunnen av optimalisert for 1080p, i motsettning til 360. Men jeg ser ennå ikke poenget med å støtte 1080p når veldig få av de som har en HD-TV støtter denne oppløsningen. Såklart blir det mer i framtiden, men da har vi allerede neste neste generasjons maskinvare fra både Nintendo og MS som garantert vil støtte dette (litt usikker på Nintendo). Vil Sony komme med PS4 da? Helt sikkert.

6823824[/snapback]

Enig med deg der, tipper vi allerede får et nytt generasjonsskifte av konsoller før HD-TV med 1080p er så og si blitt en standard hos den vanlige mann i gata. Joda, TV salget går bra det men det er fremdeles en mange familier som nekter å betale over 10k får å få en respektabel TV. Og så vidt jeg vet så er det få som sender tvsendinger i 1080p, så 1080p trengs ikke for folk flest.

Lenke til kommentar
Det er vel selv mulig. Hadde MS villet, kunne de godt utvidet minnet til å kjøre 1080p godt under utviklingen.

6823824[/snapback]

Det kunne de helt klart, men det var nok en avveining i forhold til hva konsollen faktisk kan levere med jevn framerate, samt at de færreste ville ha glede av 1080p de neste årene. Det er tross alt bare de dyrere TV-ene som støtter 1080p.

PS3 er jo fra grunnen av optimalisert for 1080p, i motsettning til 360.

6823824[/snapback]

Optimalisert? Det riktige er vel å si at den har støtte for det. Og det var jo en gang PS3 skulle ha to HDMI-porter. Jeg tror Sony fant ut at PS3-en ikke var sterk nok til det, uten å gå veldig på kompromiss på grafikkvaliteten på spillene.

Men jeg ser ennå ikke poenget med å støtte 1080p når veldig få av de som har en HD-TV støtter denne oppløsningen. Såklart blir det mer i framtiden, men da har vi allerede neste neste generasjons maskinvare fra både Nintendo og MS som garantert vil støtte dette (litt usikker på Nintendo). Vil Sony komme med PS4 da? Helt sikkert.

6823824[/snapback]

Vi ser nok på en ny femårsperiode med denne generasjonen, ja. Og skulle jeg kjøpt HDTV i dag, hadde jeg neppe spyttet inn mer enn at jeg fikk en god TV med 720p-oppløsning. Bedre enn det blir altfor dyrt. Dessuten er ikke TV-er noe man bytter ut ofte, sjeldnere enn en spillkonsoll, typisk. Så de fleste husstander her til lands som investerer i ny TV vil nok kjøpe mer eller mindre HD-klare TV-er med 720p oppløsning i enda et par-tre år. PS3, BD og HD-DVD-fans vil nok spytte inn ekstra for en 1080p, men enn så lenge TV-sendinger ikke kommer i HDTV og spesielt ikke i 1080p, tror jeg de fleste sparer den ekstra utgiften til noe annet.

Lenke til kommentar
Xbox-leiren har ihvertfall noe å vise til.

PS-gutta har ikke én ting foreløpig.

Skjønner ikke hvorfor fanboy'sa henger seg opp i 1080p. Det er jo ingenting som tilsier at dette skal bli en "ledende" oppløsning.

6823808[/snapback]

Nei, og ikke er det snakk om 1080p heller, det er snakk om 1080i!.

Lenke til kommentar
Xbox-leiren har ihvertfall noe å vise til.

PS-gutta har ikke én ting foreløpig.

Skjønner ikke hvorfor fanboy'sa henger seg opp i 1080p. Det er jo ingenting som tilsier at dette skal bli en "ledende" oppløsning.

6823808[/snapback]

Nei, og ikke er det snakk om 1080p heller, det er snakk om 1080i!.

6824170[/snapback]

Umm... Hvis vi snakker om TV-er så støtter X360 maks 720p og 1080i. PS3 vil støtte maks 1080p (hvis du bruker HDMI-porten).

Lenke til kommentar
Optimalisert? Det riktige er vel å si at den har støtte for det. Og det var jo en gang PS3 skulle ha to HDMI-porter. Jeg tror Sony fant ut at PS3-en ikke var sterk nok til det, uten å gå veldig på kompromiss på grafikkvaliteten på spillene.

6824084[/snapback]

Kanskje litt feil å si optimalisert. Tilrettet kan vi vel si, eller bygd med det i tankene. Tro MS gjorde det for økonomiske grunner. Mer RAM øker prisen på produksjonen noe. MS har såklart råd til det, men denne gangen ønsker de å tjene penger på maskinen også.

Er det noen som vet om hvordan de ligger an angående dette til nå? Regner med at de selger med tap nå, men har det gått nedover?

edit: fikset

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Umm... Hvis vi snakker om TV-er så støtter X360 maks 720p og 1080i. PS3 vil støtte maks 1080p (hvis du bruker HDMI-porten).

6824218[/snapback]

PS3 vil støtte 1080p, ja. Hvor mange TV'er rundt om hos forbrukerne kommer til å støtte denne oppløsningen innen de neste 5 åra, tror du?

Digitale TV-sendinger vil sannsynligvis (uten at jeg har noen kilde å referere til) sendes i 480p eller 720p. 1080p svelger nok unna for mye båndbredde pr. bruker. 1080p vil derfor generelt være lite attraktiv, tror nå jeg.

Endret av Shio
Lenke til kommentar
Hvorav RSX har 22.1GB/s dedikert båndbredde mens Xenos har 22,4GB/s delt med CPU'en. Så RSX ville hatt en klar fordel i henhold til båndbredde hvis det ikke hadde vært for eDRAM minnet til Xenos. Men med 1080p forsvinner nok mye av denne fordelen med en framebuffer på over det dobbelte eDRAM minnet kan holde og 1080p tar dermed et større ytelsetap for xbox360 enn for PS3.

Dog når jeg tenker på det er det mulig 1080p også kunne ha bli organisert i tiles tilpasset eDRAM minnet, men dette er ikke en akktuel løsning for alle utviklere fra det jeg har skjønt.

6823202[/snapback]

Ahh, ok! Så Xenos deler båndbredden med CPU'en. Visste ikke om det. Da ser jeg hvorfor det er så store forskjeller mellom dem.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk veldig enig i det du skriver der!

Men nå er 360-legionen så til de grader på offensiven at de ser det som sin livsoppgave å bashe Ps3 og Sony, noe jeg bare syns er tragisk.

6821415[/snapback]

Umm? Kven av dei respektive aktørane [MS & SONY] er det som til stadighet er ute i diverse medium og er eplekjekke og sender sleivspark til konkurrentane?

For å sei det sånn, så er det hvertfall ikkje MS. Du får legga saman 2 og 2.

Det som er morsomt er jo at selv når utviklere sitter og sier at det nå finnes kun ett spill, og det er bare en teknologidemo, som kjører i 1080p, og at vi vil antakeligvis se svært få spill i 1080p, så sitter det likevel folk her på forumet som vet bedre.

Lurer på hva kildene deres er.

6822862[/snapback]

ShredLord var nok med Avean på Sony sin PRE E3 konferanse, og prata med kutaragi.

Å diskutera med slike innbitte fanboys, er som å pissa i motvind. Det nyttar ikkje.

Han veit best, sånn er det bare.

6823746[/snapback]

For å tiltala deg på vårt felles målføre:

Du kan kalla meg kva du vil, men akkurat å få "fanboy"-stempelet som einaste motargument når me andre brukar etablerte fakta om Ps3 og 360-hardwaren ser eg ikkje på som noko tap for min del.

Det er tydeleg at du har alvorlege problem med å innsjå styrkene til Ps3, og eg har ikkje til hensikt å prøva å få deg til å gjera det heller lenger sidan du så til dei grader stengjer av for alle andre kunnskapar enn dei du sjølv innehar.

Ein ting er iallefall heilt sikkert, eg er ikkje det grann meir "fanboy" enn deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...