Gå til innhold

Ingen 1080p på PS3 spill enda


nacho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen.

Selvstendig spillselskap!

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games

6819869[/snapback]

Det ville vært rimelig oppsiktsvekkende om Insomniac hadde sagt noe som helst negativt om PS3 og Cell... Vi snakker tross alt om et spillhus som kun har utviklet PS og PS2-spill (Spyro, Ratchet & Clank). Mange geniale spill, men likevel ekslusivt PS. Så om de nå skulle finne på å si noe negativt om Sony og PS3 ville være å skyte seg selv i foten. Så et intervju med Ted Price kan ikke akkurat sies å gi et objektivt synspunkt. :)

Lenke til kommentar
2 spill er mange? Uansett er ikke 360 noe særlig svakere. Om de ville, kunne godt 360-spill kjørt 1080p også. Problemstillingen ligger vel i om det er noe å tjene på det, siden 1% av verdens befolkning har en skjerm som støtter det.

6819604[/snapback]

Det er vel LITT å ta i.. er vel mere sannsynlig at det er 1 promille eller under som har en fullverdig 1080p tv-skjerm, hehe :innocent:

Lenke til kommentar
Men at spillet ikke kunne vært laget for PC og Xbox 360 ser jeg ingen grunn til.

Tror du kanskje DE ser en grunn til det? ;)

 

Ingen.

Selvstendig spillselskap!

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games

6819869[/snapback]

Det ville vært rimelig oppsiktsvekkende om Insomniac hadde sagt noe som helst negativt om PS3 og Cell... Vi snakker tross alt om et spillhus som kun har utviklet PS og PS2-spill (Spyro, Ratchet & Clank). Mange geniale spill, men likevel ekslusivt PS. Så om de nå skulle finne på å si noe negativt om Sony og PS3 ville være å skyte seg selv i foten. Så et intervju med Ted Price kan ikke akkurat sies å gi et objektivt synspunkt. :)

6820138[/snapback]

 

Hva med EA-intervjuet da? :p:p

 

Nei, skal gi meg med flisespikkeriet. :p

Men akkurat denne konstante nedvurderingen av Ps3-hardwaren syns jeg må stoppe. :thumbdown: Hadde det ikke vært for den hadde ikke dette vært "nødvendig" ;)

Lenke til kommentar
Men at spillet ikke kunne vært laget for PC og Xbox 360 ser jeg ingen grunn til.

Tror du kanskje DE ser en grunn til det? ;)

 

Ingen.

Selvstendig spillselskap!

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games

6819869[/snapback]

Det ville vært rimelig oppsiktsvekkende om Insomniac hadde sagt noe som helst negativt om PS3 og Cell... Vi snakker tross alt om et spillhus som kun har utviklet PS og PS2-spill (Spyro, Ratchet & Clank). Mange geniale spill, men likevel ekslusivt PS. Så om de nå skulle finne på å si noe negativt om Sony og PS3 ville være å skyte seg selv i foten. Så et intervju med Ted Price kan ikke akkurat sies å gi et objektivt synspunkt. :)

6820138[/snapback]

 

Hva med EA-intervjuet da? :p:p

 

Nei, skal gi meg med flisespikkeriet. :p

Men akkurat denne konstante nedvurderingen av Ps3-hardwaren syns jeg må stoppe. :thumbdown: Hadde det ikke vært for den hadde ikke dette vært "nødvendig" ;)

6821363[/snapback]

Playstations styrke ligger ikke i hardwaren. Det ligger i antall spill tilgjengelig. Imotsetning til 360 så er det fult ut bakoverkompatibel og kan da nyte godt av spillbiblioteket til Ps1 og 2

 

Det er også det som har gjort PS2 til den suksessen den er. Den har ikke best hardware men best tilgang til spill i alle spillsjangerer.

 

Dette har microsoft forstått og er derfor de har signert avtaler med alle de store aktørene.

 

Så at sony vill vinne på specs er like sansynlig som xbox vant sist runde på specs og best grafikk ;)

Lenke til kommentar
Men at spillet ikke kunne vært laget for PC og Xbox 360 ser jeg ingen grunn til.

Tror du kanskje DE ser en grunn til det? ;)

 

Ingen.

Selvstendig spillselskap!

http://en.wikipedia.org/wiki/Insomniac_Games

6819869[/snapback]

Det ville vært rimelig oppsiktsvekkende om Insomniac hadde sagt noe som helst negativt om PS3 og Cell... Vi snakker tross alt om et spillhus som kun har utviklet PS og PS2-spill (Spyro, Ratchet & Clank). Mange geniale spill, men likevel ekslusivt PS. Så om de nå skulle finne på å si noe negativt om Sony og PS3 ville være å skyte seg selv i foten. Så et intervju med Ted Price kan ikke akkurat sies å gi et objektivt synspunkt. :)

6820138[/snapback]

 

Hva med EA-intervjuet da? :p:p

 

Nei, skal gi meg med flisespikkeriet. :p

Men akkurat denne konstante nedvurderingen av Ps3-hardwaren syns jeg må stoppe. :thumbdown: Hadde det ikke vært for den hadde ikke dette vært "nødvendig" ;)

6821363[/snapback]

Playstations styrke ligger ikke i hardwaren. Det ligger i antall spill tilgjengelig. Imotsetning til 360 så er det fult ut bakoverkompatibel og kan da nyte godt av spillbiblioteket til Ps1 og 2

 

Det er også det som har gjort PS2 til den suksessen den er. Den har ikke best hardware men best tilgang til spill i alle spillsjangerer.

 

Dette har microsoft forstått og er derfor de har signert avtaler med alle de store aktørene.

 

Så at sony vill vinne på specs er like sansynlig som xbox vant sist runde på specs og best grafikk ;)

6821378[/snapback]

Hmm.. hvorfor kjøpe seg PS3 for å spille PS2 og PSX spill??

Lenke til kommentar

Utifra egne erfaringer er ikke bakoverkompatibilitet på konsoller noe som er make or break for de fleste. Jeg spilte ingen av mine psx spill på ps2, jeg spiller heller ingen gba spill på min ds, og jeg spiller ingen xbox spill på min 360.

 

(merk: MINE erfaringer :))

Lenke til kommentar
Resistance: Fall of Man skal støtte 1080p.

Syns det ser kjempeflott ut for et førstepersonsspill.

Ja, og Metal Gear Solid 4 skal støttte 1080p.

1080p natively?

 

De hev ikke inn 1080p-støtten inn for ingen grunn, de gjorde det fordi maskinen faktisk klarer det.

Ja den klarer det, men en 2x pixel workload og den ekstra minne bruken det medfører er et stort tradeoff som jeg ikke er så sikker på så mange spill utviklere er villige å ta.

Lenke til kommentar
Ikke like godt. Med eDRAM minne berenget for 720p/1080i vil raskt 1080p på Xb360 ha en del større ytelse tap enn 720p->1080p på PS3.

6822828[/snapback]

 

Hvilke løsninger er det PS3 har som gir den et mindre tap i ytelse ved 1080p? Og blir ikke eDRAM kun brukt ved AA/AF hendelser?

 

Etterhva jeg har sett så er RSX NV47 based, og hva annet jeg har lest så ligger ytelsen, teoretiskt, på den mellom 7600GT & 7900GT?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Det ville vært rimelig oppsiktsvekkende om Insomniac hadde sagt noe som helst negativt om PS3 og Cell... Vi snakker tross alt om et spillhus som kun har utviklet PS og PS2-spill (Spyro, Ratchet & Clank). Mange geniale spill, men likevel ekslusivt PS. Så om de nå skulle finne på å si noe negativt om Sony og PS3 ville være å skyte seg selv i foten. Så et intervju med Ted Price kan ikke akkurat sies å gi et objektivt synspunkt. :)

6820138[/snapback]

 

Hva med EA-intervjuet da? :p:p

Hvilket EA-intervju? :)

 

Nei, skal gi meg med flisespikkeriet. :p

Men akkurat denne konstante nedvurderingen av Ps3-hardwaren syns jeg må stoppe. :thumbdown:  Hadde det ikke vært for den hadde ikke dette vært "nødvendig" ;)

6821363[/snapback]

Vet ikke om den kommentaren var myntet på meg. Jeg for min del stiller meg egentlig nøytral, men har sett meg lei på at PS-fanboys til stadighet skal heve konsollen "sin" opp i skyene med rykter, direkte feilinformasjon og halvsannheter. Og det som blir uimotsagt vil ofte bli tatt som sannhet her. Ergo tilbakeviser jeg mye av det rare som blir sagt om PS3.

 

Så vi kan snu på det. Den konstante nedvurderingen av PS3-hardwaren hadde ikke vært nødvendig hvis det ikke hadde vært for at PS-fanboys hele tiden roser den opp i rosenrøde skyer hvor rosa elefanter flyr og engler spiller harpe.

Lenke til kommentar
Ikke like godt. Med eDRAM minne berenget for 720p/1080i vil raskt 1080p på Xb360 ha en del større ytelse tap enn 720p->1080p på PS3.

6822828[/snapback]

 

Hvilke løsninger er det PS3 har som gir den et mindre tap i ytelse ved 1080p? Og blir ikke eDRAM kun brukt ved AA/AF hendelser?

6822991[/snapback]

Det blir brukt som framebuffer. Og siden AA utføres på den ferdig rendrede scenen, så er det himla kjekt å gjøre AA i FB. Samme med andre post-rendering-operasjoner.

 

Ellers tror jeg MistaPi mener at eDRAM-minnet hovedsaklig burde være større for å håndtere 1080p. Hvis ikke må du gjerne utdype, MistaPi. :)

 

Etterhva jeg har sett så er RSX NV47 based, og hva annet jeg har lest så ligger ytelsen, teoretiskt, på den mellom 7600GT & 7900GT?

6822991[/snapback]

Så vidt jeg vet er det sånn ca riktig. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Hmm.. hvorfor kjøpe seg PS3 for å spille PS2 og PSX spill??

6821447[/snapback]

For det finnes mange PS2er i det langstrakte land. Å med en PS3 så har man den nyeste konsollen og man trenger ikke ha 2 konsoller i stua eller på gutterommet.

 

Man kjøper den for nye spill og det vil jo komme veldig mange til PS3. Ingen tvil om det. Men det hjelper på at man kan spille sine gamle spill på konsollen.

 

Dette forstår også nintendo som også gjør det mulig å spille gamle spill. (dog på en litt annen måte)

Lenke til kommentar
Hvilke løsninger er det PS3 har som gir den et mindre tap i ytelse ved 1080p? Og blir ikke eDRAM kun brukt ved AA/AF hendelser?

eDRAM minnet blir brukt for alle framebuffer operasjoner. Så om framebufferet "renner over" til UMA minnet som har langt lavere båndbredde samt må dele denne båndbredden med CPU'en vil det være negativt for ytelsen. Noe som skjer allerede med 720p og 2xAA om ikke tiling er brukt, men med 1080p vil problemet bare bli større. PS3 på sin side har ikke denne problemstillingen da den ikke har eDRAM til å begynne med. RSX har et eget minnepool med dedikert båndbredde.

 

Etterhva jeg har sett så er RSX NV47 based, og hva annet jeg har lest så ligger ytelsen, teoretiskt, på den mellom 7600GT & 7900GT?

6822991[/snapback]

Mellom 7600GT og 7900GTX er kanskje mer riktig. RSX kan låne båndbredde fra XDR pool'en.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det sånn ca riktig. Hvordan det?

6823035[/snapback]

 

Jeg tenker fillratemessig, shader ops osv. med tanke på "stødig" fps i 1080p (f.eks 60FPS claim). Med den grafikken som Sony snakker om på PS3 ville jeg anta at her blir RSX en liten flaskehals i 1080p uansett?

 

eDRAM minnet blir brukt for alle framebuffer operasjoner. Så om framebufferet "renner over" til UMA minnet som har langt lavere båndbredde samt må dele denne båndbredden med CPU'en vil det være negativt for ytelsen. Noe som skjer allerede med 720p og 2xAA om ikke tiling er brukt, men med 1080p vil problemet bare bli større. PS3 på sin side har ikke denne problemstillingen da den ikke har eDRAM til å begynne med. RSX har et eget minnepool med dedikert båndbredde.

Av hva jeg har sett så har RSX en båndbredde på 22.1GB/s til sin vRAM, hvorpå X360 har 22.4GB/s til X360 sin totalte 512MB?

 

Jeg bare lurer, og tørr ikke påstå at disse tallene jeg kommer med stemmer da de er funnet på nett (wiki bl.a), men jeg klarer ikke helt å se at X360 skal ha større problemer med 1080p enn PS3. Hvis eDRAM er en begrensende faktor for dette, så kan jo Xenos også låne fra DDR3? Og er det ikke mulig å kode "rundt" eDRAM hvis det blir for høy latency å først fylle eDRAM for å så kjøre en request til sysRAM?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...