KvitKnekt Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Heisann!. Jeg lurte bar på om det var noen som kunne ha kommentert dette oppsettet? Hovedsaklig om ting passer bra med hverandre, eller om jeg har glemt noe... Maskinen skal brukes til 3D og CAD i tillegg til litt spilling og photoshop. Budsjettet ligger på omtrent 30.000, så hvis det er noe du ville ha byttet ut så bør ikke totale pris gå over det (merk "bør"). Og selvfølgelig kan du kommentere hva enn ellers du vil Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Du bør vurdere om veien opp til Opteron 2214 og f.eks. Asus KFN5-serien er for lang. Du kan kanskje begynne med en CPU? Skjermkortet er jeg litt usikker på, men det du har listet opp er et G73-basert kort, altså på samme nivå som GeForce 7300GT og 7600-serien. Med Quadro-BIOS og drivere vil spillytelsen ligge under GeForce-serien, så sjekk om det lar seg gjøre å kjøpe et dyrere GeForce-kort og så flashe det til Quadro. Reg/ECC RAM blir ytelsesmessig litt hipp som happ, men Kingston er tradisjonelt sett stabilt og bra. Ellers er BenQ vel så bra som Plextor, og når det gjelder systemdisk bør du kanskje vurdere en Raptor for ytelsens skyld (men da snakker vi selvfølgelig om en helt annen prisklasse). EDIT: Har du sett på Intel socket 771? Der har man virkelig ytelsen på plass... Endret 7. september 2006 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Quadro kortene er my sterkere i 3d modulering o.l enn geforce kortene. Men i spill ligger de en god del etter. Men de duger til de fleste. Men om det er verdt det til spilling er en annen sak... Viss du driver med mye spilling i helgene og fritia kan du heller gå for ett kraftig geforce kort eller radeon (ati) Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Du bør vurdere om veien opp til Opteron 2214 og f.eks. Asus KFN5-serien er for lang. Du kan kanskje begynne med en CPU? Hva mener du? Jeg kjøper 2 cpu'er fordi jeg vil ha det Grunnen til det er at rendringer og simuleringer/kalkulasjoner går raskere. Hovedkort har jeg absolutt ikke peiling på. Men jeg vil kjøpe ett oppsett hvor jeg kan utvide med ekstra RAM og raskere CPU. Jeg vet ikke om "neste generasjon" CPU'er vil ha samme sokkel... Hadde vært fint om noen kunne informere om det. Skal selvfølgelig sjekke ut selv Skjermkortet er jeg litt usikker på, men det du har listet opp er et G73-basert kort, altså på samme nivå som GeForce 7300GT og 7600-serien. Med Quadro-BIOS og drivere vil spillytelsen ligge under GeForce-serien, så sjekk om det lar seg gjøre å kjøpe et dyrere GeForce-kort og så flashe det til Quadro. Jeg har lurt på om jeg heller skulle gå for ett ATI Fire kort, som (jeg tror) er bedre på spill enn Quadro. Vil ha ett ekte Quadro eller Fire fordi ytelsen i 3D program er sinnsykt mye bedre enn med ett "spilleskjermkort". Reg/ECC RAM blir ytelsesmessig litt hipp som happ, men Kingston er tradisjonelt sett stabilt og bra. Ellers er BenQ vel så bra som Plextor, og når det gjelder systemdisk bør du kanskje vurdere en Raptor for ytelsens skyld (men da snakker vi selvfølgelig om en helt annen prisklasse). EDIT: Har du sett på Intel socket 771? Der har man virkelig ytelsen på plass... 6819074[/snapback] ECC minne må jeg ha på Opteron har jeg hørt. Har egentlig ikke så mye peiling der heller. Valgte Kinston fordi det såg greiest ut i prisguiden. Harddiskytelse er ikke det som står høyest på prioriteringslisten, siden jeg ikke skal skrive/lese så mye fra den. Bortsettfra hvis det går tomt for plass på minnebrikkene... Skal sjekke ut intel socket 771... Takker for svar! Skal se på alt du har skreve. EDIT: Sjekket intel 771... Dual Xeon ja... Har lest og sett tester at opteron yter bedre i 3D Studio Max... Kan ta feil. Endret 7. september 2006 av scorpier Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg mener at du skal vurdere å begynne med en dobbelkjerne-CPU i stedet for to, og hvor stort ytelsestap det vil gi deg. Grunnen er at det vil gi deg en lavere totalpris, eventuelt muligheten til å prioritere andre komponenter mer. En ekstra CPU kan alltid settes inn senere. Arbeidsstasjon-skjermkort har jeg ikke så mye peiling på, men hovedforskjellen på gamer-utgavene (GeForce/Radeon) og arbeidsstasjon-utgavene (Quadro/Fire) er programvaren på kortet og drivere. Dermed kan man endre et gamerkort til et arbeidsstasjon-kort, men det er jo litt skummelt... REG/ECC minne må du ha, men hvilket REG/ECC minne har ikke så stor betydning. Altså: ikke bruk for mye ekstra penger på å kjøpe det ene eller det andre merket. Diskplass er billig, så litt kan du unne deg. Når du sier at du har sett Opteron yte bedre enn Xeon i 3DS Max i tester, er det da den nye (socket 771) eller den gamle (socket 603/604) det har blitt testet med? Her er noen tall fra Intel selv, som man selvfølgelig skal ta med et par klyper salt. Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) -MIST psu'n din tror jeg ikke har e-atx pluggen (8 pins 12v) som du må ha på på slike hovedkort. -Ville valgt et hovedkort til en mer kjent workstation produsent, som Iwill, Supermicro og Tyan. (Gigabyte er mer kjent for billige oem hk) -Et alternativ er å gå for nye socket F til opteron, bare tenk på at dette er fersk hardware som gir bedre oppgraderingsmuligheter i framtiden! Fordelen ved å kjøre socket 940 er at du får mer 'innkjørte' produkter. -Og kjøp en Raptor disk, et must i et sånt oppsett!! Og ja, jeg vil anbefale deg et dual cpu oppsett, har selv to Opteron 254 på et Iwill Dk8ew, og har testet dual mange core systemer, og det gir litt mer 'spillerom' å ha egne minne brikker per cpu, slik du får det på workstation hovedkortene. Endret 8. september 2006 av FooKer Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Jeg har den MIST PSUen og det er nå en mulighet til å sette inn en ledning som har 8 pin kontakt der. Skal ikke si at jeg er helt sikker på at det er riktig type kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå