Gå til innhold

PS3 utsettelse: fiasko eller genistrek?

_norse_

Anbefalte innlegg

Personlig mener jeg at det er verken en fiasko eller genistrek. Det finnes både fordeler og bakdeler med dette.

Pros & cons:

+Vi slipper muligens en del barnesykdommer pga. forbedret produksjonsprosess eller små designforandringer

+Et større antall titler tilgjengelig ved lansering

+Online-tjenesten har blitt testet av Japan og USA og kan dermed ha blitt forbedret en del på den tekniske siden.

+Mer materiale tilgjengelig via Sony's online-tjeneste

-En mulig prisreduksjon blir enda fjernere

-Sony går glipp av den viktige julehandelen og kan dermed gå glipp av en del spillsalg

-Kommer 15mnd etter X360 og folk kan da forvente urealistisk mye bedre grafikk enn det MS tilbyr

-Sony gir inntrykk av at de nok en gang nedprioriterer europeiske kunder, noe som kan virke negativt

Det negative, bortsett fra lengre ventetid, er stort sett saker som er negativt for Sony og ikke for forbrukerne. Det har jo vanligvis vært slik at konsoller har blitt lansert en stund senere her i Europa og X360 var unntaket mer enn regelen. Sony gikk ut høyt og skulle vise at de kunne gjennomføre en verdenslansering like godt eller helst bedre enn MS. Det ble vel på mange måter Sony sin største feil i det hele. Hadde de hatt litt mer is i magen og ventet litt lengre med å annonsere lanseringsdatoene slik Nintendo har gjort hadde ikke det blitt like negativt for Sony. Nå ser det ut til at lanseringen blir en fiasko enda større enn X360 lanseringen i forhold til hvor vanskelig det blir å få tak i maskinen. 400.000 enheter i USA og 100.000 i Japan er latterlig lite for en populær maskin som Playstation. Når man ser de tallene er det ikke vanskelig å se at det var nødvendig å utsette lanseringen på et eller annet vis, og ingen ble vel overrasket over at det var Europa som trakk det korteste strået.

Jeg gleder meg til PS3 er i hus, men før det skjer må prisen komme ned på et nivå som virker fornuftig i forhold til det jeg skal bruke den til: spill. I tillegg er det bare en av lanseringstitlene jeg er interessert i så det å vente en stund spiller ingen rolle. Det betyr bare at det er flere spill tilgjengelig når jeg kjøper den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke meningen å ødelegge den gode stemningen, men hvordan kan en utsettelse være positivt? Man kunne uansett kjøpt den så seint man ville og fått alle fordelene dere sier (færre barnesykdommer, flere spill etc). Men nå har man ikke valget, nå *må* man vente :no:

Lenke til kommentar

Tror desverre at Sony vil tape ganske mye på dette. Mange som har kjøpt seg HD-tv nå i høst som prisene er lave, og vil ha HD-materiale å fylle skjermen med. Hadde Sony kommet i november ville de ha tatt store deler av markedet, og BD ville vært sikret en plass i solen. Nå kan 360 kjøre løpet slik de ønsker, og hvis ikke de er fullstendig retarderte vil de pushe HD-DVD addonen så snart som mulig. Jeg tar meg selv som eksempel, liker konsoller og er ganske filminteressert, har nettopp kjøpt med HD-tv. Jeg forbinder playstation med kvalitet, og det var aldri noen tvil om at jeg skulle ha en. I og med at ps3 kommer med BD var jeg innstilt på å satse på dette formatet, men nå stiller ting seg anderledes. Vurderer seriøst en 360 nå, med HD-DVD addon før jul. Saken er at jeg har HD-klar tv, og vil ha HD-materiale å fylle skjermen med. Tror ikke jeg er unik i denne sammenhengen. Vet også at jeg ikke vil ha to konsoller, det holder med én i stuen. Sliter kraftig med å bestemme meg, og er rimelig sur på sony nå, det er ikke bra å love en ting, for så å fistf***e hele europa. Jeg ser hvertfall ikke på det som en genistrek. :ermm:

Lenke til kommentar

@ Chaos;

Nokon genistrek er det ikkje. Det er rett og slett at Sony ikkje klarar å levere nok ferdige units til ein global launch.

Men å satsa på HD-DVD for filmsjåing er absolutt ingen dum ting. Det er allereie over 300 titlar ute.

Såframt du ikkje er avhengig av 1080p - eller har 1080p display, er XBOX 360 og HD-DVD eit godt val.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at en utsettelse er en genistrek! En utsettelse er UTELUKKENDE negativt for sony! Sony tjener ingenting på lavere PS3 produksjon og utsettelse i europa. At noen i det hele tatt prøver å vri dette om til noe positivt er for meg uforståelig, noen på dette forumet prøver desperat å holde motet oppe og skal på død og liv vri selv den mest negative PS3 nyheten om til noe positivt.

Hadde sony blitt nedlagt og ps3 aldri sendt ut på markedet så hadde de samme personene opprettet poster her på forumet der de lovpriser sony, fordi hvis de hadde kjøpt ps3 så hadde de brukt mye mer tid fremmfor tven og blitt feite.

Takk sony, for at dere aldri lanserte ps3, sånn at jeg ikke er blitt feit! Dere har reddet livet mitt! Og da hadde noen svart at ja, dette var virkelig en genistrek av sony!

Lenke til kommentar
Ikke kom her å si at en utsettelse er en genistrek! En utsettelse er UTELUKKENDE negativt for sony! Sony tjener ingenting på lavere PS3 produksjon og utsettelse i europa. At noen i det hele tatt prøver å vri dette om til noe positivt er for meg uforståelig, noen på dette forumet prøver desperat å holde motet oppe og skal på død og liv vri selv den mest negative PS3 nyheten om til noe positivt.

Hadde sony blitt nedlagt og ps3 aldri sendt ut på markedet så hadde de samme personene opprettet poster her på forumet der de lovpriser sony, fordi hvis de hadde kjøpt ps3 så hadde de brukt mye mer tid fremmfor tven og blitt feite.

Takk sony, for at dere aldri lanserte ps3, sånn at  jeg ikke er blitt feit! Dere har reddet livet mitt! Og da hadde noen svart at ja, dette var virkelig en genistrek av sony!

6819113[/snapback]

Enig i det. Bortsett fra at at det er nok mest negativt for oss og ikke Sony. Sony tjener penger som gress på PS2 og den kommer til å selge som hakka møkk denne julen også. En PS3 også ville nok tatt bort en del salg fra PS2.

Sony vil kanskje tape litt ansikt, men penger vil de nok ikke tape.

Endret av Lindros
Lenke til kommentar

Takk sony, for at dere aldri lanserte ps3, sånn at  jeg ikke er blitt feit! Dere har reddet livet mitt! Og da hadde noen svart at ja, dette var virkelig en genistrek av sony!

6819113[/snapback]

Høyres absurd ut - men det er sant. Eg fattar det ikkje heilt sjølv.

Enig i det. Bortsett fra at at det er nok mest negativt for oss og ikke Sony. Sony tjener penger som gress på PS2 og den kommer til å selge som hakka møkk denne julen også. En PS3 også ville nok tatt bort en del salg fra PS2.

Sony vil kanskje tape litt ansikt, men penger vil de nok ikke tape.

6819137[/snapback]

Eg trur at Europa utsettelsen blei litt av eit sleivspark til investorane som står bak Sony - og eg trur at hvis ikkje USA og Japan lanseringa går heilt knirkefritt så vil Sony ha vanskelegare for å overtala investorar til å halde ut litt lenger. Og derfor vil dei få seg ein økonomisk smell.
Lenke til kommentar

Sjølvsagt er utsettelsen negativ...det vil ikkje gi nokon fordelar til oss som kundar som vi ikkje hadde fått berre ved å vente til mars på eige initiativ. Eg håpar eigentleg dei har tenkt å gi oss nokon fordelar som plaster på såret, men held ikkje pusten, for å seie det sånn. ;)

Nokon genistrek er det ikkje, Sony er eit offer for produksjonsvanskar. Hadde dei kunne produsert nok til heile verda, ville dei gjort det, og lansert etter planen i Europa. Det er godt mogleg det dei gjorde var riktig, reint taktisk, når situasjonen var som han var. Men å kalle det ein genistrek blir å gå litt langt.

Novel, på tide å rusle bort på Hifiklubben og sjå om eg finne meg ein bra oppskalerande DVD-spelar medan eg ventar på Bluray. :)

Kay

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som veldig negativt. Mange av oss bruker mye mer tid på høst/vinter til å spille framfor sommerhalvåret. Jeg tror en del nå kjøper seg en 360 fordi de rett og slett vil ha noe nytt å spille på nå som høst regn og sludd setter inn. Det er de færreste som kjøper en konsoll i mars/april når våren kommer og miniskjørtene igjen kommer fram. Da er det nok annet å benytte kvelden på enn å sitte inne i stua og glo på en skjerm.

Den eneste fordelene er at hardware barnesykdommer vil være forsvunnet og at utvalget på spill vil være noe bedre.

En kjempe fordel 360 nå har er at det har kommet såpass med spill at det bør være noe som passer de fleste. Klarer de å spytte ut et rallyspill i nærmeste framtid så er det nok enda fler som går for 360.

Mange kjøper en konsoll i julegave. Nå som mange sikkert hadde satt en PS3 på lista så blir det nok til at de heller går for en 360.

Tror nok de fleste første Ps3 titlene blir skuffende. Her har MS sn enda større fordelen fordi de nå får tunet utviklingsverktøyene sine skikkelig slik at man får mest mulig ut av hardwaren når man lager spill. Husk at det er først et år etter release av en konsoll at spillene virkelig begynner å bli bra.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Den eneste fordelene er at hardware barnesykdommer vil være forsvunnet og at utvalget på spill vil være noe bedre.

6819424[/snapback]

Eg tenker som sagt sterkt på at Sony korkje har, eller kan bruka tid og ressursar på å forandra på framstillingsmetoden til PS3. Dei har meir enn nok med å mata marknaden i Japan og USA.
Lenke til kommentar
Sony has made an issue of pointing out that 1080p, which the Xbox 360 is incapable of, is the Holy Grail of "full HD". As it stands now, the only game that is running in 1080p, said Fargher, is Gran Turismo HD - a tech demo crafted by Polyphony to showcase what the system is capable of.

This is in line with our earlier report, where a development source told Kikizo that, "even with [final hardware] in mind, reaching good frame rates at 1080p with next-gen graphics is almost impossible. Instead many developers, ourselves included, are reworking so they run at 720p. "

Det er jo det vi "xboys" (som me blir kalla) har sagt heile tida.

Ein etter ein bit fall på plass no :)

Lenke til kommentar
Såframt du ikkje er avhengig av 1080p - eller har 1080p display, er XBOX 360 og HD-DVD eit godt val.

6819104[/snapback]

Tydeligvis vil du ikke få så mye glede av 1080p for spill, de sliter tydeligvis mye med frameraten:

http://games.kikizo.com/news/200609/018.asp

6819346[/snapback]

Resistance: Fall of Man kommer visstnok til å støtte 1080p ifølge utviklerne.

Syns ikke det ser ut som om det spillet sliter med frame-raten.

Uansett, er det jo klart at det må ekstra mye ressurser til for å kjøre et spill i 1080p, som er en MYE høyere oppløsning enn 720p. Det er en av grunnene til at 360 ikke støtter dette.

Ellers, så har jeg gitt uttrykk for tankene mine rundt dette i en annen tråd :) .

At det er både positive og negative ting ( :hrm: ) ved denne utsettelsen er det ingen tvil om. Det sier også industrien.

Lenke til kommentar
Jeg ser på dette som veldig negativt. Mange av oss bruker mye mer tid på høst/vinter til å spille framfor sommerhalvåret. Jeg tror en del nå kjøper seg en 360 fordi de rett og slett vil ha noe nytt å spille på nå som høst regn og sludd setter inn. Det er de færreste som kjøper en konsoll i mars/april når våren kommer og miniskjørtene igjen kommer fram. Da er det nok annet å benytte kvelden på enn å sitte inne i stua og glo på en skjerm.

6819424[/snapback]

Veldig godt poeng; de fleste jeg kjenner spiller minimalt i sommerhalvåret sammenlignet med om vinteren. Og ikke minst har vi den faktoren at lanseringsspillene til PS3 neppe ser bedre ut enn det som finnes til 360 - og da sier folk selvfølgelig; ''men i h*lvete, dette kunne jeg jo fått billigere for nesten 1,5 år siden...''

Sony tjener sikkert gode penger - isolert sett - på PS2 og spill til den om dagen. Men jeg tror at de som kjøper en PS2 til en tusenlapp nå uansett ikke ville ha kjøpt en Xbox 360 til det tredobbelte eller en PS3 til det femdobbelte. Så PS2 stjeler neppe særlig salg fra hverken Xbox 360 eller PS3 selv om PS2 selger veldig godt.

Microsoft sin 'tjuvstart' på neste generasjon kom nok strengt tatt et par år før Sony ville. I en ideell verden (fra Sony sin side) ville nok PS3 neppe ha blitt lansert før tidligst i 2008.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...