Beinet1 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hei! Hva legger dere i begrepet "Pen bil, bør sees og prøves" ? Kjøpte meg en passat for en god måned siden av en merkeforhandler for opel. Bilen ble solgt med denne teksten og jeg kjøpte bilen nesten usett. Måtte reise 6 timer med tog for å hente den og det jeg fikk se der, var ikke det jeg hadde forventet. Selgeren hadde en annen kar på hånd som ville gi det samme som meg, så det var en "take it or leave it "situasjon. I forbannelsen og skuffelsen samt at jeg har skrudd masse på disse bilene før, så kjøpte jeg den. Den ble solgt uten garanti. Mye som var gale, men nå begynner det å bli bra. Har skrudd mange timer og jeg har ikke andre å skylde på enn meg selv for å kjøpe "katta ia sekken". Likevel så synes jeg det er utrolig useriøst av en merkeforhandler å direkte lyge om bilens tilstand i annonsen på finn.no. Slike slegere har jeg ingenting til overs for og jeg burde gjort det jeg kunne for å ødelegge ryktet hans. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Du har jo verken sett eller prøvd bilen før du kjøpte, noe annonseteksten anbefalte... Ærlig annonsetekst akkurat det der, alle biler bør sees og prøves før man kjøper Såklart en selger vil si varen han selger er "pen". Hvis jeg skal selge bilen min sier jeg ikke at den er stygg Endret 7. september 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hva legger dere i begrepet "Pen bil, bør sees og prøves" ? 6818818[/snapback] Hver gang jeg ser det så blir jeg skeptisk, er bare ord for å lokke deg til å se på bilen. Bedre å kikke på de hvor det faktisk står hva som er feil med bilen og få en lavere pris enn å kjøpe en "strøken" bil til en stiv pris som sannsynligvis får de samme feilen om kort tid. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det med å ha en annen kar som vil gi det samme som deg frasen er også et fint salgstriks Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Det med å ha en annen kar som vil gi det samme som deg frasen er også et fint salgstriks 6819040[/snapback] Tanken har slått meg tusen ganger.... Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det med å ha en annen kar som vil gi det samme som deg frasen er også et fint salgstriks 6819040[/snapback] Mange måter å gå utenom den på. For deg selv, sett en pris du ikke vil gå høyere enn, dette oppgir du selvfølgelig ikke til selger. Du har også i forkant stukket deg ut et par-tre andre biler som også er interessante. På den måten så har du ikke en denne-skal-jeg-ha-instilling. Når selger da begynner å legge ut "Jeg har en kunde til som vil kjøpe den for X kroner", sier du diplomatisk "Da burde du selge til han, for så høyt er ikke jeg interessert i å gå." Om han faktisk hadde en som var villig til å gi mer, så forlater du selger og heller konsentrerer deg om en av de to-tre andre du allerede har hatt i bakhodet. Om selger ble fanget i sin egen lille løgn og ser at salget er iferd med å glippe, vil han kanskje gi deg et bedre tilbud. Rollene er snudd. MASSE off-topic her, men for å svare på ditt opprinnelige innlegg. Den teksten der er vel så standard som du får den og finnes på alt fra nye Mercedeser til gamle Asconaer uavhengig om det er merkeforhandler eller privatkjøp. Alle biler som selges av noen du ikke kjenner bør taes i øyesyn før kjøp. Du tok en sjangs, og dessverre måtte du svi for det. Synd, siden det også finnes mange ålreite selgere der ute også som kunne gitt deg en positiv erfaring. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Når en selger bruker dette uttrykket, å forstår jeg det slik som at selger vil at en skal se og prøve bilen fordi den er i gjennomsnittlig bra stand eller mer. Ville du skrevet dette om du ville solgt et vrak uten bremser og slitte støtdempere. Med "pen bil" forstås som ingen/små bulker og riper med alderen i betraktning, helt interiør uten rifter og oljeflekker i taket. For å si den sånn...denne bilen hadde mange feil og bar preg av et liv uten vedlikehold. Det kan nevnes blant annet: - Slitte støtdempere bak - Ihjelkjørte bremser bak, stål mot stål. Alt måtte fornyes her. - skamslitte bremser framme - vannpumpe og starter med mye ulyd - ABS lyset lyser - Eksosannlegget fiser - Oljeflekker i taket innvendig, resten er møkkete og bilen lukter surt innvendig - Bakdøre er så bulkete at den må byttes ut, hjulbuen bak er bulkete og rusten. - Lakken stort sett full av riper, steinsprut og risser. Nytter ikke med allslags vidunderkurer med voks og rubbing. - Bilen var egentlig ikke forsvarlig kjørbar for den 30 mil lange turen hjem. Jeg mener at en selger med respekt for seg selv ikke kan bruke et slikt salgsargument da en besiktigelse og prøvetur vil skremme vekk en normal bilkjøper. Ja, jeg vet at jeg ikke har andre å skylde på enn meg selv i dette tilfellet, men bilen begynner å bli ganske bra etter mange timer med skruing. Det er prinsippet jeg vil ha fram her. En kan tydeligvis ikke stole på en bilselger, privat eller ikke, merkeforhandler eller ikke. Og det er synd at en må lide slik for en selgers useriøsitet. Selger mente på at bilen var i bra stand og fin når jeg snakket med han pr. tlf dagen før kjøpet, og det er slik lyging som gjør meg forbanna. Lenke til kommentar
Pet1 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det er prinsippet jeg vil ha fram her. En kan tydeligvis ikke stole på en bilselger, privat eller ikke, merkeforhandler eller ikke. Og det er synd at en må lide slik for en selgers useriøsitet. Selger mente på at bilen var i bra stand og fin når jeg snakket med han pr. tlf dagen før kjøpet, og det er slik lyging som gjør meg forbanna. 6819606[/snapback] Hva er det du sier, kan vi ikke stole på bilselgere eller nå da? Det neste blir vel at du sier vi skal være skeptiske til dørselgere og politikere Litt alvorligere; det er klart bilselger burde informere om feil på bilen, men det er en viktig ting som må legges til: prisen. Er det veldig billig, så kan 'bør sees' være et tegn på at du får mye for pengene. Og det kan jo være tilfelle selv om det er en del mangler.... Som andre har sagt, en bør ikke legge alle eggene i en kurv, ha flere biler på hånda og reis ikke langveis uten å sjekk nærmere. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Bør ikke være nødvendig å kjøre 6 timer med tog for å få kjøpt en Passat. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 For å si den sånn...denne bilen hadde mange feil og bar preg av et liv uten vedlikehold. Det kan nevnes blant annet: - Slitte støtdempere bak - Ihjelkjørte bremser bak, stål mot stål. Alt måtte fornyes her. - skamslitte bremser framme - vannpumpe og starter med mye ulyd - ABS lyset lyser - Eksosannlegget fiser - Oljeflekker i taket innvendig, resten er møkkete og bilen lukter surt innvendig - Bakdøre er så bulkete at den må byttes ut, hjulbuen bak er bulkete og rusten. - Lakken stort sett full av riper, steinsprut og risser. Nytter ikke med allslags vidunderkurer med voks og rubbing. - Bilen var egentlig ikke forsvarlig kjørbar for den 30 mil lange turen hjem. 6819606[/snapback] Og alt dette var usynlig når du så på og prøvde bilen? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Og det er synd at en må lide slik for en selgers useriøsitet. Selger mente på at bilen var i bra stand og fin når jeg snakket med han pr. tlf dagen før kjøpet, og det er slik lyging som gjør meg forbanna. 6819606[/snapback] Og ingen av disse tingene ble nevnt av selger? Spurte du direkte om f.eks den var bulkfri osv? Hvilke mangler den hadde osv? Hvilke prisklasser snakker vi om her? Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hvorfor kjørte du såå langt for en så dårlig passat? Finner du ingen greie passater til salgs i nærheten av deg så har du rett og slettt ikke lett godt nok Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Hvorfor kjørte du såå langt for en så dårlig passat?Finner du ingen greie passater til salgs i nærheten av deg så har du rett og slettt ikke lett godt nok 6822967[/snapback] Faktisk vanvittig mye passater ute og går... Dog mye skummelt. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hva legger dere i begrepet "Pen bil, bør sees og prøves" ? Kan vel tolke dette på ihvertfall 2 måter: -bilen er utrolig fin og bra, og er et "must" å kjøpe -bilen er rett og slett en "møkkahaug", som ikke engang er i nærheten av å være slik det fremgår av bilder/bildene i annonsen. Kanskje satt litt på spissen. Men ellers er jeg enig med andre her....du kjøper ikke en bil usett eller uprøvd. mvh Pantera Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Brukbilselgerens salgstriks 101! Hva de sier - Hva de mener Masse utstyr - Stereoanlegg og revehale Damekjørt - Trenger ny clutch Jentekjørt - Er aldri polert Fin konebil - Liten og upraktisk Teknisk god stand - Et salig rusthøl Litt rust - Under en kvadratmeter rust Overflaterust - Rusten er godt synlig Kun én eier - Prøvd å selge i flere år I daglig drift - Den starter nesten alltid Kjøpt i Norge - Bare kjørt på saltede veger Lav km-stand - Enda lavere enn før Langkjørt - Høy km-stand Servicehefte - Bare tatt det nødvendigste Eid av en mekaniker - Aldri fulgt service Nylig påkostet - Begynner å skrante for alvor Må sees - Nettopp vasket og polert Må absolutt sees - Selgeren er flink til å overtale Firmabil - Dårlig vedlikeholdt [/i]Vurderes solgt[/i] - Selger vet den ikke er mye verdt Ikke vinterkjørt - Dårlig batteri Ps: Dette var ikke ment for å håne trådstarter på noen måte, bare kom på å ha sett denne rundtomkring. Bruk den som huskelapp. :!: Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Ja, jeg fant alle manglene når jeg prøvde bilen og jeg har skrudd såpass mye bil at jeg visste hva jeg kjøpte. Poenget jeg vil belyse her er egentlig hvor flinke enkelte slegere er til å love og lyge direkte til kunden, til og med hos merkeforhandlere. I dette tilfellet burde jeg krevd å få dekket reiseutgiftene av selger og dratt hjem uten bil og fortsatt jakten. Fikk bilen for under gjennomsnittspris, men syntes dog det var for mye jeg ga. Den har blitt ganske bra nå etter endel timer med skruing Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Det er prinsippet jeg vil ha fram her. En kan tydeligvis ikke stole på en bilselger, privat eller ikke, merkeforhandler eller ikke. Og det er synd at en må lide slik for en selgers useriøsitet. Selger mente på at bilen var i bra stand og fin når jeg snakket med han pr. tlf dagen før kjøpet, og det er slik lyging som gjør meg forbanna. 6819606[/snapback] Støttes fullt ut !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå