Gå til innhold

Reklamasjon på mobiltelefon(SE k700i), Lefdal


AndyG

Anbefalte innlegg

Jeg leverte 19,8,06 min SE k700i til reparasjon hos Lefdal på Alnabru. Den ble kjøpt (på Lefdal) i desember 2004, så jeg har ikke oversteget min 2 års reklamasjonsrett.

 

Kopi av feilbeskrivelse fra deres online oversikt over service:

-flere knapper som ikke alltid fungerer

-joystick svikter

-tar ikke alltid lading

-dårlig kontakt til handsfree

-update service henger seg opp

-får ikke kontakt med pc

-heger seg opp titt og ofte

-noen ganger lav lyd under samtale.

 

Når jeg leverte inn telefonen spurte jeg spesifikt hva som ville skje dersom de mot formodning skulle finne ut at feilene ikke ville inngå som reklamasjon; ville jeg måtte betale for å få telefonen tilbake?

 

Den hyggelige mannen som betjente meg fortalte meg så at på min telefonmodell var det så vanlig med joystick-feil at dette ville jeg ikke måtte betale for, og at prisene på tilbakelevering uten rep. osv ikke var relevant. Jeg spurte så om hva sansynligheten var for at de ville finne vannskade og/eller vannskade og fortalte at telefonen ikke har fått noen harde slag, ei heller vært i direkte kontakt med vann. Han fortalte så at det skulle mye til for at dette var tilfellet, og at dersom noe av dette var tilfellet ville jeg antakelig selv være klar over det. Han gikk også over telefonen og kunne bekrefte at telefonen ikke bar preg av noe annet enn slitasje forårsaket av normal bruk. Siden jeg er ytterst forsiktig med mobiltelefonen min, leverte jeg fra meg telefonen med god samvittighet og gledet meg til å få den tilbake i reparert stand.

 

Plutselig fikk jeg en sms fra Lefdal igår, hvor det står følgende (nøyaktig avskrift, om noen stusser på kvaliteten i språket):

 

Hei Det er ikke garanti på din service: XXXXk700i. Det kan repareres for kr 590 eks mva, det kan returneres ureparert vil koste 290,- eks mva eller vi kan beholde apparatet koster ingenting. Vennligst gi svar innen en uke. Mvh Lefdal Alna

 

Jeg føler meg snytt. Jeg føler jeg ble lovet av Lefdals betjening at problemet med joysticken ville være en garantijobb, og at jeg evt, måtte betale for ytterligere reparasjon, men at jeg aldri ville være nødt til å betale det såkalte "ekspedisjonsgebyret" som påløper dersom feilen(e) er selvforskyldt. Problemet slik jeg ser det er at jeg skrev under på kontrakten, iom. at dette med betaling ikke var relevant i mitt tilfelle. Så dersom de nekter for ovennevnte, blir det mitt ord mot Lefdal. Jeg føler at når jeg ble lovet at jeg ikke måtte betale noe, og plutselig må jeg betale for å få igjen telefonen min, at dette kan sammenliknes med tyveri. Jeg har ingen problemer med å forstå at det er slik Lefdal gjør dette ifølge kjøpsloven, men ettersom jeg her er lovet noe annet, er det Lefdal som gjør en feil?

 

Kan følgende være til hjelp for meg på noen måte? Jeg fikk beskjed om at reparasjonen ville ta 2 uker eller mer, alt ettersom pågang på verkstedet, men ble aldri tilbudt noen lånetelefon. Jeg er ikke personen som gjerne ber om ting med mindre jeg absolutt trenger det, og tenkte at jeg heller kunne låne en telefon av kjæresten. Er dette noe jeg evt. kan bruke mot Lefdal dersom denne saken går så langt?

 

Jeg vet også at verkstedet/Lefdal plikter å dokumentere hvorfor dette ikke dekkes av garanti/reklamasjon, men jeg om de finner et bevis på en skade de mener jeg er skyldig i, men jeg selv mener at dette skyles normal bruk? Hvordan går jeg så frem for å "bevise min uskyld"?

 

Noen som har opplevd noe liknende? Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg møte opp på Lefdal, slå i bordet og kreve min telefon tilbakelevert uten kostnad?

 

Mange spørsmål. Noen vil sikkert også si "herregud, det er jo snakk om peanuts". Men ønsker ikke å måtte betale 300,- for å få igjen min egen mobiltelefon, ettersom jeg har blitt lovet noe annet. Alle råd er velkomne. Hjelp :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... dette hørtes merkelig ut - reklamasjon innen 2 år på SE telefoner pleier da ikke å være ett problem.

 

Tror jeg ville kontaktet butikken å fått en forklaring, det kan jo hende at det rett og slett er en glipp.

 

Anbefaler forøvrig ikke å "slå i bordet" med en gang... Prøv heller på en høflig måte å spørre om hvorfor du må betale for reparasjonen. Ingen grunn til å gå i konflikt før det ligger flere fakta på bordet.

 

Hva gjelder lånetelefon forstår jeg loven dithen at du har krav på det dersom service tar over 1 (en) uke - dog er ikke forhandler pliktig å tilby deg en uoppfordret. Du må selv spør om dette. De fleste store kjeder har egne utlånsapparater - så dette pleier ikke å være ett problem å få seg ett låneapparat.

 

Lykke til =)

 

La oss få vite hvordan det går!

Lenke til kommentar

At de sier det ikke er garanti på den er jo helt rett da du bare har 1 års garanti - men 2 års reklamasjonsrett har du, spesifiser at du reklamerer og ikke bryr deg om garantien.

 

Du har for det første krav på bevis på hvorfor skaden ikke dekkes av reklamasjonsretten, samt en begrunnelse. En slik tekstmelding er helt dust.

 

For det andre så har du IKKE blitt opplyst om at det ville koste noe ved innlevering av telefonen - noe lefdal har plikt til. Dermed kan du kreve å få telefonen ureparert tilbake gratis, dersom de nekter deg reklamasjon.

 

Forbrukerkjøpsloven sier at selger har plikt til å informere ved INNLEVERING om det vil koste noe dersom det viser seg at skaden ikke dekkes av reklamasjonsretten.

 

Har du signert på noe ark ved innlevering?

 

Dra til lefdal (ikke ring, du får bare snakke med et generellt kundesenter), og forklar saken høflig og greit, så får du litt mer informasjon rundt dette.

 

Vær samtidig klar på (om det er tilfellet) at du ikke har fått noe informasjon rundt om det ville koste noe dersom det ikke dekkes av reklamasjonsretten, fordi han du snakket med sa det ikke var nødvendig).

Lenke til kommentar
Du har for det første krav på bevis på hvorfor skaden ikke dekkes av reklamasjonsretten, samt en begrunnelse. En slik tekstmelding er helt dust.

Selvfølgelig har han krav på en redegjørelse for avgjørelsen. denne vil han få når han henvender seg til butikken innen en uke slik som han får beskjed om i tekstmeldingen.

 

For det andre så har du IKKE blitt opplyst om at det ville koste noe ved innlevering av telefonen - noe lefdal har plikt til. Dermed kan du kreve å få telefonen ureparert tilbake gratis, dersom de nekter deg reklamasjon.

Utrolig usakelig påstand. Hvordan kan du påstå at han ikke har fått beskjed om dette? Var du der kanskje? Nå jobber ikke jeg på Lefdal, men jeg er ganske så sikker på at de har samme standard serviceskjema man må signere på ved innlevering av service. Her står dette forklart. Skriver du under på noe uten å lese igjennom og forstå hva som står skrevet har du kun deg selv å takke!

 

Forbrukerkjøpsloven sier at selger har plikt til å informere ved INNLEVERING om det vil koste noe dersom det viser seg at skaden ikke dekkes av reklamasjonsretten.

Se forrige svar!

 

Hvis du er uenig i avgjørelsen verkstedet har kommet frem til er du i din fulle rett til å kreve telefonen utlevert for så å levere den til et annet verksted. Men jeg hadde neppe giddet å kaste bort 600kr til siden jeg kan garantere deg at svaret er det samme.

 

Men det dummeste med hele det første innlegget er at du kunne ha kontaktet Lefdal slik de ber deg om i sin SMS så hadde du fått forklart alt av dem. Nytter svært lite hva folk her på forumet synes og mener. Grunnen til at du får en sånn sms er at det ville være for tidkrevende å ringe hver eneste kunde som har fått tilbake noe fra service. Og en sms har begrenste kapasitet når det kommer til innhold.

 

Så mitt råd til deg er å først henvende deg til Lefdal. Få vite hva som er begrunnelsen for at verkstedet har kommet frem til denne avgjørelsen. Ikke heng deg opp i hva en eller annen tulling i kassa har sagt. Hadde han kunnet avgjøre utfallet av reparasjonen hadde du vel ikke trengt å sende inn telefonen i utgangspunktet!

Lenke til kommentar

@TheScirocco: Det stod tydelig i kontrakten, men som jeg forklarte over, fikk jeg tydelig beskjed om at dette ikke var relevant i dette tilfellet. Og jeg henger meg opp i hva denne "tullingen" i kassa har sagt. Hva mener du med at jeg ikke hadde trengt å sende inn telefonen om han kunne avgjøre utfallet? Han avgjorde jo utfallet, og sa det ville bli en reklamasjonssak; det var nettopp derfor jeg sendte den inn!

Lenke til kommentar
@TheScirocco: Det stod tydelig i kontrakten, men som jeg forklarte over, fikk jeg tydelig beskjed om at dette ikke var relevant i dette tilfellet. Og jeg henger meg opp i hva denne "tullingen" i kassa har sagt. Hva mener du med at jeg ikke hadde trengt å sende inn telefonen om han kunne avgjøre utfallet? Han avgjorde jo utfallet, og sa det ville bli en reklamasjonssak; det var nettopp derfor jeg sendte den inn!

6820378[/snapback]

Da er det jo en sak om ditt ord mot hans... Og i og med at du tydelig vis har signert på et papir som sier noe annet en det du påstår at selgeren har sagt tror jeg du kommer til kort uansett ;)

Lenke til kommentar

På papiret stod det at dersom reparasjonen ikke dekkes av garanti har jeg 3 valg. Enten betale et gebyr for å motta telefonen ureparert, betale for reparasjon, eller la de beholde telefonen uten å betale noe.

 

Dette er jeg jo, som jeg skrev i første innlegg, fullt klar over. Problemet oppstår når deres ansatt lover meg at dette ikke vil være relevant for meg, ettersom det vil gå på reklamasjon.

Lenke til kommentar
På papiret stod det at dersom reparasjonen ikke dekkes av garanti har jeg 3 valg. Enten betale et gebyr for å motta telefonen ureparert, betale for reparasjon, eller la de beholde telefonen uten å betale noe.

 

Dette er jeg jo, som jeg skrev i første innlegg, fullt klar over. Problemet oppstår når deres ansatt lover meg at dette ikke vil være relevant for meg, ettersom det vil gå på reklamasjon.

6823117[/snapback]

La oss først skille mellom 2 ting:

Garanti: noe produsent av produktet tilbyr deg og som dekker iboendefeil og mangler fra produsenten sin side.

Reklamasjon: En rett kunde har til feil retting av iboende feil som oppstår innefor tiden produktet er ment å vare.

Litt vrient forklart, men garanti og reklamasjon er 2 forskjellige ting.

Som det står i smsen du fikk dekkes ikke skaden av garantien, da må du reklamere skriftlig til SE for å få rettet feilen. Vedkommende som tok i mot din telefon kan kun snakke om generelle saker, verksted vil gjøre sin vurdering av saken og komme frem til en konklusjon. Som desverre i dette tilfellet ikke kom kunden til gode. Som alle over nevner burde du ta kontakt med Lefdal å høre hva feilen er, om det er en iboende feil, eller om feilen skyldes en yttre påvirkning. Hvis feilen skyldes det siste står du desverre uten noen rettigheter, men om det er en iboende feil skriver du et bred til SE og leverer til Lefdal og de kjører saken videre mot SE.

Ikke glem at butikkene alltid er på kunden sin side, de lever tross alt av de som handler der og gjør alt de kan for å få gjennom saker på vegne av kunden. Det er verksted som er produsenten til representant og som tar stilling til garantispm. Husk også at verksted ikke får penger av produsent og tjener noe på dette så fremt produktet ikke blir reparert på garanti, eller du selv dekker det.

Lenke til kommentar

Gladnyhet :) Fikk nettopp følgende sms fra Lefdal (jeg har ikke vært kontakt med de etter forrige melding):

Hei. Desverre sendte vårt automatisk system et prisoverslag til Dem, som kom fra verksted. Deres telefon vil bli dekket av reklamasjonsretten, så fremt ingen ytre påvirkning. Telefonen er hos tekniker i dag, men kan ta litt mer tid. Vi tar kontakt med Dem når den er ferdig. Mvh Lefdal Alna

 

Så da krysser jeg fingre og lår og håper at reparasjonen dekkes av reklamasjon uten ytterligere tullball.

 

Deres online tjeneste er også oppdatert med følgende informasjon:

Godkjent for reklamasjonsvurdering av SExxxxxxxx

 

Jeg vil holde dere oppdatert, dersom noen lurer på hvordan det går :)

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
det der er jo standard på alle sonyericsson tlf solgt før det ble 2 års garanti, er jo butikken som har blingsa her som ikke ringte SE og fikk et reklamasjonsnr før de sendte inn mobilen.

6834496[/snapback]

 

Det er helt riktig!! Hos oss er det standard prosedyre å hoppe rett til reklamasjon når telefonen er over ett år. Uansett er det hyggelig at saken blir løst. Men ta kontakt med butikken og spør om de kan se i sitt system (Deltaservice etter meldingen å dømme) at de får en ny telefon tilbake. Da kan du sikkert få en av dem direkte uten at du trenger å vente på den fra verkstedet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg jobber selv i Lefdal (i Bergen da vel og merke) i Teleavdelingen og det er svært beklagelig det som har skjedd her for din del som kunde hos Lefdal. Hva nøyaktig som er blitt sagt til deg er vanskelig og si selv om du forklarer det ganske detaljert her.

 

Mitt tips til deg som mange andre har sagt, ta kontakt med forhandler, gjerne den selgeren du snakket med sist, forklar din situasjon rolig og på en snill måte, det er alltid mye gøyere og behagligere å hjelpe en kunde som gjerne tydlelig er fustrert men likevel fornuftig i sin talemåte. Det å komme sint, forbanna og banke i bordet tror jeg ikke du kommer noe lengre med.

 

Finn en løsning på det, koste hva det koste vil, lefdal gjør alltid sine kunder så fornøyd som overhode mulig...det er i hvertfall slik jeg behandler mine kunder og politikken til lefdal. Så vis litt samarbeidsvilje så går det nok bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...