Gå til innhold

Valg av CPU, noen som har forslag ?

Lef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge burde fungere siden kortet ditt støtter 266 bus, men du er sikker på at det ikke er N i stedet for M.. Det kortet du satt opp er noe dual-cpu greier for MP CPUer, i følge http://www.asus.com.tw. Hvilken du velger er sef avhengig av hvor mye penger du har/vil bruke.

Kommentar til kjøleren; igjen ser jeg løsningen med å feste viften til plastbitene på socketen. Det er direkte tåpelig, og hvertfall på en slik tung vifte... det finnes tross alt bedre festeteknikker der ute.

Lenke til kommentar

kindings: Det skal være M ja, det er et hk som er ca. 1 1/2 år gammelt. Jeg skjønner at både AMD Athlon XP1700+ og AMD Athlon XP2100+ funker.

Mulig jeg uttrykker meg litt uklart :smile: men det jeg lurte på var hvilken disse jeg skal velge:

XP 1700

XP 1800

XP 1900

XP 2000 eller

XP 2100

Lenke til kommentar

OK

Hvorfor XP 2000+ istedet for XP 2100 ? Er det pga av overklokkingsmuligheter ?

Hmm..ser på komplett at XP 2000+ er ca 250 kr billigere enn XP2100+

Vel, jeg har pr i dag en Athlon T-bird 1,13 ghz, så jeg må nok investere i alle fall.

Takk for svar ! :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-28 11:18 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-28 11:18 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-28 11:19 ]

Lenke til kommentar

Mulig jeg er pessimistisk, men meg bekjent er overklokkingsmulighetene til XP CPUene i beste fall varierende. Noen får til litt, mens andre ikke får til noenting.

Dersom du sjekker CPU databasen til overclockers.com vil du se at spredningen er veldig stor, i forhold til f.eks P4 resultater. Du vil også se at ekstremt mange bruker vannkjøling eller råere. Dvs å kjøpe med høyest mulig frekvens(multiplier) er beste garanti for høy ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:

kindings skrev (2002-10-28 11:27):

Dersom du sjekker CPU databasen til overclockers.com vil du se at spredningen er veldig stor, i forhold til f.eks P4 resultater. Du vil også se at ekstremt mange bruker vannkjøling eller råere. Dvs å kjøpe med høyest mulig frekvens(multiplier) er beste garanti for høy ytelse.

Men da må han oxo investere i nytt HK, noe som kanskje ikke er helt gunstig når han allerede har Socket A mobo.

Men du har helt rett, det var ikke det det sto i :smile:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kun tok med opp t.o.m XP 2100+, er at det er den siste cpu produsert uten 0,13 mikrometers produksjonprosess. Regner med at mitt hk ikke tåler fra og med XP 2200+ og oppover (?)

Når det gjelder overklokking, er ikke jeg noen "værsting" som har tenkt på vannkjøling osv, jeg er kun interessert i moderat overklokking, som er mulig pr. i dag uten nytt hk.

Har for øvrig et POV gf4 XP 128, så det skulle vel gå an å få en ok ytelse, hvis jeg kjøper f.eks XP 2000+ og setter inn :smile: (?)

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-28 12:11 ]

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal være noe problem med 2200+ og oppover heller, AMD har i motsetning til Intel ingen tendens til å modifisere på socket etc. Kjedelige sånt :smile: Det eneste er bus hastigheten, men den er 266 også for 0,13micron CPUene. Dette er dog enkelt å kjekke for BIOS oppdateringen til HKet ditt, ASUS som alle andre HK produsenter skriver hvilke CPUer som støttes med nye CPU oppdateringer.

Ja, og jeg vil ikke at noen skal misforstå og tro at jeg foreslår bytte til P4(selv om jeg er P4 fanatiker:)), tenkte jeg ikke skulle bringe den diskusjonen opp her. Så B|real hadde en kommentar jeg ikke skjønte helt.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-10-28 22:23 ]

Lenke til kommentar

Takker for gode råd !

Men det ble til at jeg løp ned på komplett etter jobb i går og kjøpte en AMD Athlon XP 2000+ :smile:

Alt ser ut til å fungere glimrende, fikk ca 10 000 3dmarks med default innstillinger. MEN, det viktigste: flyten i spill som f.eks UT2003 ble mye bedre.

Alt i alt meget godt fornøyd med investeringen, prisen ble kr. 1245,- inkl. CPU-vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...